Nexter VEXTRA

Un proiect pe fonduri proprii ale NEXTER – „Véhicule Blindé Modulaire” – un demonstrator tehnologic care a precedat VBCI… fiind inlocuit de acesta din urma in productie de serie, un concept usor diferit si pe calapodul cerintelor armatei franceze de aceasta data .

Conceptul a fost dezvaluit in 1994 pentru export si a fost testat in 1997 cu rezultate bune in Emiratele Arabe Unite, insa nu a reusit sa atraga comenzi.

In prima varianta a fost echipat cu o turela Dragar cu arma cal. 25mm, asezata asimetric, pe partea dreapta a sasiului. Ulterior, plafonul sasiului a fost decupat si usor coborat pentru a instala turela Giat TML 105, cu tun G2 cal.105mm, aceasta fiind varianta testata in Emirate.

Vextra cu Dragar cal. 25mm

Aviz MApN, „chestia” putea chiar depasi 120km/h pe sosea, datorita motorului Saab Scania de 700Cp instalat pe partea dreapta fata, cu o autonomie de 800km. Masa totala maxima era de 28 de tone, coca din aluminiu putand transporta o trupa de 8 militari cu o protectie a compartimentului incepand de la STANAG 4569 nivel 3 (rezistent la cal. 14,5mm). Echipajul urca la 4 persoane in versiunea cu tun cal. 105mm, avand un rol similar lui AMX-10RC.

Vextra cu tun cal. 105mm GIAT G2, vizand inlocuirea AMX-10RC

Vextra cantarea intre 25-28 de tone, cu 6 tone sarcina utila, fiind conceput sa fie modular dar sa si aiba o mobilitate de exceptie, urmand tancurile pe sol framantat datorita suspensiei oleopneumatice, sistemului Syegon de presiune reglabile centralizate in pneuri si a primelor 2 perechi de roti directionabile. Pe teren framantat putea atinge viteze de pana la 50km/h, ceea ce a creat probleme echipajului in timpul primelor teste, suspensia fiind reglata ulterior pentru un comportament mai „moale”.

In plus, multe subansamble si sisteme au fost imprumutate din industria civila a vehiculelor de mare tonaj, pentru a reduce costurile si simplifica logistica.

Vextra echipat cu tunul cu recul redus cal.120mm FER

Pentru a permite echipajului sa poata locui in vehicul timp de 24 de ore, spatiul interior a fost crescut cu 50% fata de vehiculele de generatie precedenta, seria VAB cel mai probabil, vehiculul avand dimensiunile: 3,36m latime / 3,45m inaltime si 8,56m lungime. Sistemul de management al luptei era o varianta a celui instalat pe AMX-56 Leclerc.

Trapa spate

In fine, francezii au introdus in cele din urma VBCI-ul, care refoloseste doar o parte din solutiile de la Vextra insa se potriveste de minune pe cerintele Armee de Terre. Vextra se odihneste la muzeul de blindate de la Saumur ( alaturi de demonstratorul de rulare Renault X8A, pentru VBCI), care il intretine in stare de functionare, componentele consumabile fiind insa tot mai dificil de gasit sau manufacturat, tocmai pentru ca nu a existat productie de serie iar echivalentele civile au evoluat in ultimii 20 de ani.

Renault Trucks Defence X8A

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Air-defense.net

Tanknutdave

Military-today

.

16 comentarii:

  1. Pana la urma stiau ceva „baetii” aia de la MapN, cand cereau sa fie TAB-ul cu 120 la ora pe suselele patriei

  2. Jaguar EBRC 6×6 pastra la nivelul de concept cateva din trasaturile faine ale lui Vextra …chiar ma gandeam ca va fi o noua epoca de frantuzisme interesante . Pana cand am vazut mock-up -ul destul de jalnic care sper sa nu pastreze traditia de pana mai ieri a renaultilor de diferente majore de calitatate a designului intre concept si produs de serie

  3. Off topic si nu prea , pt. ca tine tot de concepte . Turcii vaz ca pusca la forme ca popcornu dar ce e chestia aia din stanga senilatului ? E doar o simpla macara sau ceva de genu ”laser frate ?”

    https://pbs.twimg.com/media/C_UlKQzXoAAwoHa.jpg

  4. Vextra a fost inspirat de vinatorul de tancuri italian Centauro 1 prezentat ca prototip in 1989 .
    Echipat cu tunul cu teava ghintuita de 105 mm / 52 produs de Oto Melara a vazut si productia de serie.
    400 bucati pentru armata italiana + export in Spania ( 84 buc. ) , 141 bucati in Iordania si 6 in Oman.
    Ultimul client a primit vanatorul cu tunul standard NATO de 120mm teava lisa.
    Ultima varianta Centauro 2 e echipat cu turela dotata cu tun teava lisa de 120 mm / 45 ( standard NATO) , motor de 720 CP , blindaj rezistent la proiectile de 40 mm.
    A fost semnat contractul cu ministerul italian al apararii ( in 2016, octombrie) pentru producerea a 150 bucati.

    Ps. Centauro 1 a fost folosit in ex Yugoslavia , Somalia , Irak.

  5. as vrea sa vad cum or sa fie proiectele viitoare franco-germane avand in vedere diferentele mari de doctrina ale celor doua tari.

    • la nivel de armate, nu cred ca exista. La nivel de industrie, probabil niste embrioni, concretizati doar prin declaratii de intentie…

      • Exista o brigada comuna franco germana din 1991. Initial era dislocata in RFG. 5.900 efective si vreo 150 de civili.
        Din 2010 , batalionul 291 de parasutisti germani cu 635 militari e parte integranta a acestei brigazi si parasutistii teutonici sint cu cazarma in Franta din 2010.
        Toti membri brigazii cunosc ambele limbi ( franceza – germana)
        In 2011 , brigada comuna franco- germana a trimis trupe in Afganistan.

  6. Nu pare chiar la fel de inovativ ca BAE SEP, cu drivetrain-ul electric.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *