Romania Military

Omor din culpa, a cata oara?!

accident_aviatic

„Felicitari” domnului Mircea Dusa, domnului Ponta, domnului Basescu si in general MApN-ului si guvernului/guvernelor Romaniei…

Ati mai omorat opt militari, ati mai dat de pamant cu un aparat de zbor!

In primul rand Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe cei opt militari ucisi si sa le dea sanatate celor doi din spital! „Ucisi” pentru ca au fost ucisi si nu morti intr-un accident normal!

In astfel de momente ma gandesc nu la cei morti (ei au scapat intr-un fel sau altul) ci la familiile lasate in urma, la copiii ramasi fara tata, ma gandesc la durerea si frica de viitor ale unor copii care aveau planuri, care se bazau pe ajutorul si protectia tatilor lor si care acum vor infrunta viata singuri fara un tata alaturi…

La ei ma gandesc intotdeauna cand vreun elicopter sau un MIG 21 Lancer musca pamantul si isi ingropa pilotii!

Insa sa nu lasam pacaliti, ca de fiecare data, si sa incepem din nou sa injuram “tehnica de lupta veche”! Nu tehnica este de vina ci sistemul corupt, politicianist si viermuitor care conduce astazi Armata si Tara. El – sistemul –  ne ucide copiii in maternitati, pacienti prin spitale, el ne fura viata si viitorul si tot el este cel care ne trimite militari la moarte, prin Afganistan – fara tehnica coprespunzatoare, sau in pamantul patriei la bordul elicopterelor si avioanelor noastre.

Bineinteles ca vechimea tehnicii de lupta este macar considerabila, dar eu sunt singur ca tehnicienii nostri sunt oameni seriosi si de meserie, sunt oameni care nu ar permite unei aeronave neconforme dpdv tehnic sa decoleze. Si nu doar in Romania elicopterele sunt vechi si americanii zboara aeronave vechi si restul lumii la fel… Mi 8/17 de ce nu cad?!

Problema provine insa din pregatirea pilotilor, care piloti au un nivel de pregatire foarte, foarte scazut. Am mai avut discutia asta si inca nu-mi pot inchipui cum cineva poate crede ca Romania are pilotii comparabili cu cei din Vest atat timp cat ai nostri zboara mai putin de 20% din cat ar fi necesar.

Cum iti poti dezvolta/pastra reflexele intr-un astfel de caz?! Ce experienta poti capata, ce deprinderi poti pastra, in conditiile in care daca prinzi mansa in mana 40-50 de ore intr-un an se numeste ca esti foarte norocos?!

Revenind la elicoptere, mai ne aducem aminte ca anul trecut in Apuseni MEDEVAC-urile Armatei nu au putut decola din doua motive foarte reale: lipsa echipamentelor pentru zborul in conditii meteo defavorabile si lipsa pregatirii pilotilor pentru zborul in conditii grele si foarte grele.

Pur si simplu nu au fost alocate fonduri pentru antrenamentul acestora in zbouri de noapte, sau conditii meteo dificile.

Asadar avem pe de o parte foarte putine ore de antrenament (*), iar pe de alta parte nu avem pregatirea si nici tehnologia necesara pentru zborul in conditii atmosferice grele/noapte, pe vizibilitate scazuta sau zero…

(*) Cand ne referim la numarul tragic de mic de ore alocate fiecarui pilot, trebuie sa intelegem ca situatia este infinit mai proasta decat o arata statisticile. Astfel daca un pilot de IAR 330Puma L/M/Socat are in carnetul de zbor 40 de ore intr-un an, acestea nu sunt chiar ore de pregatire ci doar ore de zbor.

Zborul e una, pregatirea alta…

Acum IAR 330 Puma este un elicopter militar, iar pilotii lui ar trebui pregatiti sa zboare in conditii de lupta, de stres operational, noaptea, in conditii de vreme nefavorabila, teoretic vorbind acesti piloti fiind cei mai bine pregatiti din tara, mai ales in conditii de zbor grele si foarte grele, sau misiuni cu un nivel ridicat de stres.

In realitate insa o parte din aceste zboruri, desi figureaza ca zboruri de antrenament, sunt in realitate curse destinate trasportului de pasageri sau marfuri intre bazele aeriene.

Ori nu-i totuna sa zbori relaxat pe vreme buna carand pasageri, cu un zbor de lupta, in conditii meteo nefavorabile. Nu-i totuna sa zbori in linie dreapta ca o aeronava civila, cu un zbor intr-un poligon, unde tragi la maximum de aeronava, simulezi AA-ul inamic, zbori la joasa altitudine la viteza mare, decolezi/aterizezi  de urgenta, etc…

Si atunci cine are vina pentru aceste prabusiri?! Tehnica veche?! Poate si ea, dar haideti sa nu dam vina pe mecanici, ei isi fac treaba cu maxima seriozitate, niciodata nu ar permite unei aeronave sa decoloze daca ar sti ca are probleme, dar nu-i vina lor daca pilotul nu are suficiente ore de zbor, nu este pregatit sa zboare elicopterul in conditii adverse, nu-i vina pilotului sau a tehnicului daca orele de pregatire pentru conditii grele lipsesc aproape cu desavarsire, daca orele de zbor sunt la un nivel de pericol maxim pentru siguranta zborului, daca pilotul baga aeronava in copaci, daca, daca…

Adevaratii vinovati sunt cei care nu aloca fonduri indestulatoare (iar mai apoi ne mint ca Armata isi poate executa misiunile) si acestia sunt: Mircea Dusa, Victor Ponta, Traian Basescu, etc, etc, sunt cei care de ani de zile isi bat joc de Armata si de pregatirea trupelor!

Ei au pe maini sangele pilotilor, ei au mainile patate de durere copiilor ramasi orfani.

Si acum sa facem o comparatie: cate elicoptere Mi-8/17 ale MAI au cazut in ultmiii 10 ani, sa zicem?! Pai eu nu stiu sa se fi prabusit nici macar unul singur. Diferenta este data de numarul orelor de zbor.

In timp ce un pilot militar de pe Puma zboara, daca zboara, 40-50 de ore pe an, un pilot de Mi-8/17 face si 250-300 de ore pe an, inclusiv in conditii grele de zbor. Adevarat ca “rusul” poate zbura cam in orice conditii, pe cand Puma este mai sensibil, dar una peste alta un pilot cu 300 de ore de zbor pe an este un super-pilot, care-si cunoaste si simte foarte bine aeronava, in timp ce un pilot care face cu chiu cu vai 40 de ore pe an, are saracu’ un cu totul alt nivel de pregatire.

 

La sfarsit intreb din nou retoric MApN-ul: cate ore de zbor aveau pilotii, cate ore (din cele zburate) chiar au fost de antrenament si cate doar  zbor in linie dreapta, trasportand nus ce, cate ore de zbor in conditii meteo grele si foarte grele aveau acesti piloti?

PS Pe vremea URSS, rusii considerau un pilot ca fiind clasa I dupa ce respectivul avea 1500 de ore de zbor si era antrenat sa zboare in orice conditii atmosferice. 1500!!! Cate ore credeti voi ca au pilotii nostri?!

In zilele noastre francezii ofera pilotilor de linia a II-a 120 de ore pe subsonic si 70 de ore pe supersonic, din motive financiare, dar in caz de conflict, pilotul mai zboara in regim de pregatire intensa inca 70 de ore pe supersonic pentru a fi considerat apt de lupta. Francezii nu-si trimit piloti semi-instruiti la moarte sigura, ii pregatesc cat de bine pot mai inati…

Cat zboara ai nostri pe “21?! Dar pe IAR 330 Puma?! Iar daca rusii nu aveau „amabilitatea” sa intre in Ucraina nu zburau nici cat zboara in prezent…

 

GeorgeGMT

Exit mobile version