Romania Military

PAK FA Т-50 al 8-ulea si vesnica problema a motorului

Rusii optimisti si nu prea

United Aircraft Corporation se pregateste pentru a da startul  productiei de serie (de fapt pre-serie) pentru avionul de generatia a V-a, T 50 PAK FA, anunta cei de la Izvestia.

Cel de-al optulea prototip este aproape gata si urmeaza sa efectueze primul zbor azi, pe 20 iunie. Spre deosebire de restul aeronavelor, aflate in teste pana acum, PAK FA Т-50-8 va avea la bord aproape toate echipamentele prevazute in caietul de sarcini. Pe langa PAK FAul cu numarul 8 sunt in diferite stadii de asamblare la uzina din din Komsomolsk pe Amur (KnAAPO) inca 4 aeronave.

A noua aeronava urmand a se alatura testelor in septembrie, iar ultimele doua (10 si 11) pana la sfarsitul anului.

Al saselea prototip -cu numarul de bord „056” – a efectuat primul zbor la 27 aprilie 2016 pe aerodromul KnAAPO, din Komsomolsk pe Amur.

Comandantul Fortelor Aeriene Ruse, generalul-colonel Viktor Bondarev a declarat ca livrarea noilor aeronave va incepe anul viitor, datele exacte urmand a fi anuntate dupa semnarea contractului programata in toamna acestui an.

Ministerul rus al Apararii intentioneaza sa achizitioneze doar 12 aparate,  ce urmeaza a fi testate de catre fortele aerospatiale si de aici se termina vestile bune pentru rusi, acestia nefiind siguri daca noua jucarie isi merita banii sau cand va fi gata noul motor Tip 30 dezvoltat de cei de la Saturn, acestia sperand la intervalul 2025-2027 noile motoare vor fi disponibile.

Deocamdata PAK FAul va zbura cu motorul folosit si de Suhoi 35 – 117S/ AL-41F1A, motor care nu indeplineste cerintele pentru un avion de generatia a V-a din cam multe puncte de vedere, dar cea mai mare problema o constituie faptul ca acest motor nu-i asa de “stealth” cum vor rusii sa fie, mai ales in spectrul IR.

Doar ca sunt  si alte probleme! Astfel in presa rusa au aparut voci care se intreba daca acest program foarte scump chiar este necesar. Rusii se uita la F 22 Raptor si la sumele pe care americanii le-au bagat in program si mai apoi se uita la ei. In acest moment banii necesari pentru o achizitie serioasa de T 50 nu exista, iar Ministertul Apararii de la Moscova va cumpara doar 12 aparte pentru teste.

Rusii au vazut si ei ca astfel de programe sunt foarte scumpe, si-au facut calculele si cel mai probabil ca ar fi nevoie ca PAK FAul sa aiba un numar insemnat de comenzi pentru ca pretul sa devina rezonabil…

PS Acum baietii de la Izvestia fac niscai confuzii: PAK FA/T 50 nu este omologul F 22 Raptor ci mai degraba al F 35A. PAK FA este un aparat multirol cu pronuntate accente de suprematie aeriana (vezi super-manevrabilitatea), pe cand F 22 este un avion de suprematie cu vagi posibilitati de atac la sol.

De altfel si oficialii rusi au fost clari asupra faptului ca T 50 se doreste un aparat multirol mai mult pe felia F 35A, fara legatura directa cu Raptorul american.

Ionut B.

Exit mobile version