Romania Military

Polonezii vor radare AESA pe F 16

f 16 poloneze

Desi exista zvonuri precum ca polacii nu zboara toate aparatele F 16 C/D, Block 50/52 din motive de costuri si logistica (se pare ca zboara doar 32 de bucati si tin 16 in rezerva), preferand sa mai traga cat mai pot de MiG 29, Varsovia se gandeste la viitor si discuta cu americanii pentru modernizarea aparatelor prin dotarea (pentru un numar limitat de avioane) cu radare AESA.

Polonezii se plang in acest moment de acordul cu americanii in privinta pieselor de schimb, Lt. Col. Robert Gurzeda (ofiter de logistica), comandantul 32nd Tactical Air Base, sustine ca guvernul a gresit  – in 2003 – atunci cand a semnat pentru cele 48 de aparate F 16, neavand in vedere si un contract clar si cuprinzator in privinta intretinerii aparatelor, mai ales pe zona livrarii pieselor de schimb.

With the purchase package that we got, the americans, they promised to send us parts. But the contract doesn’t say exactly how often we are to get them. So it doesn’t say at every beck and call we’re going to get the parts we want. The deal we have is we have to send them our broken parts to be fixed, and that can last, it can take as long as 18 months.

In acest moment se negociaza pentru a ajunge la o noua intelegere in privinta fluxului pieselor de schimb si consumabilelor, asteptandu-se ca in urma acestor negocieri flota poloneza de F 16 sa devina ceva mai…operationala.

In linii mari problema sta cam asa: polonezii au nevoie de o piesa, americanii o livreza cine stie cand, in acelasi timp nici intretinerea locala nu-i chiar asa de intretinere locala, polacii nevand posibilitatea sa faca prea multe. Daca mai adaugam si pretul orei de zbor ridicat, ajungem sa intelegem de ce F 16 poloneze nu sunt chiar atat de zburate (in sensul ca nu toate aparatele sunt operationale), asa cum ar trebui – sau cum ne-am astepta noi sa fie – sa fie, iar pe de alta parte intelegem de ce polacii au tras practic pe dreapta o treime din flota de F 16.

Dar polonezii sunt foarte multumiti de avion si spera ca dupa 2025 – atunci cand MiG 29 va fi retras –  sa mai cumpere aparate F 16. Problema polacilor nu sta in aparat ci in lantul logistic si de aici incolo problema se transforma intr-una de disponibilitate a flotei si de costruri crescute artificial.

Insa polacii sunt oameni seriosi si conform declaratilor oficiale un pilot polonez de pe F 16 zboara anual intre 120 si 200 de ore pe an (superb!!), in timp ce un pilot de MiG 29 (datorita uzurii aparatului si lipsei pieselor de schimb) ajunge sa zboare doar 60-80 de ore anual.

                               F 16A/B Block 15 MLU apartinand Fortelor Aeriene Romane

PS Din acest punct de vedere noi vom sta mai bine, piese de schimb pentru F 16A/B gasesti peste tot prin Europa, bani sa ai. Ceea ce ar trebui noi sa pricepem tine insa de numarul de ore de zbor alocate. Daca un MiG 29 il poti zbura relativ bine si cu 70-80 de ore pe an, la F 16 lucrurile nu stau atat de simplu, avionul vand nevoie de multe ore de zbor pentru ca pilotul si aparatul sa devina o arma de temut, folosibila la 100% din capacitate…

Sa ma explic (adica aici nu-i loc ca aplaudacii Moscovei sa exulte, ca uite vere ce avioane bune fac rusii! 🙂 ). De fapt lucrurile stau exact invers: MiG 21 Lancer sau MiG 29 polonez sunt avioane relativ simple, cu sisteme de armament atasate putine, simple si ele. Pilotul trebuie sa fie atent doar la cateva lucruri, ca mersul pe bicicleta.

F 16 in schimb este un avion complex, cu sisteme de arme si adiacente complexe iar pilotul are nevoie de multe ore de zbor pentru a putea sa le foloseasca pe toate din plin (si concomitent), iar dupa ce invata are nevoie de multe ore de zbor pentru as pastra abilitatiile dobandite in antrenamente. Practic F 16 are nevoie de un mediu profesional, daca vrei sa ai o forta aeriana competitiva, daca nu merge si cu MiG 21, Farman, etc…

GeorgeGMT

Exit mobile version