Romania Military

Prea ambitios, prea scump?

Cel de-al treilea si deocamdata ultimul „Zumwalt”

Sau doar o tehnologie care deocamdata nu merita aruncata in lupta. Distrugatoarele din clasa Zumwalt au facut parte dintr-un efort tehnologic foarte ambitios al US Navy si intr-un final s-au oprit la doar trei unitati si alea incomplete.

Printre altele, navelor le lipsesc faimoasele tunuri electro-magnetice de calibrul 155mm. Cu toate eforturile si fondurile investite, deocamdata cel putin, marina s-a lecuit de ele, ori ca sunt prea scumpe, ori ca tehnologia nu este suficient de matura, cert este ca navele nu dispun de astfel de tunuri.

Initial americanii aveau in plan numai putin de 32 de unitati Zumwalt, nave care ar fi trebuit sa inlocuiasca distrugatoarele din clasa Arleigh Burke, dar pusi in fata evidentei (costuri, tehnologie, precum si navele pe care Rusia si China le au in dotare – deocamdata foarte clasice) s-a hotarat ca trei astfel de super-distrugatoare sa fie construite.

La fel ca si in cazul submarinelor din clasa SeaWolf, nascute spre sfarsitul razboiului rece, US Navy a considerat ca banii nu renteaza a fi cheltuiti in actualul context iar SeaWolf (mult prea avansat fata de ce au rusii) s-a transformat intr-o varianta mai ieftina – Virginia-class. Doar ca in cazul submarinelor tehnologia era gata, in cazul distrugatoarelor aceasta mai are inca de asteptat.

Foarte interesant, in cazul Zumwalt, este ca initial marina le desemnase ca nave de sprijin cu foc la sol, o chestie nemaintalnita in marina americana de foarte, foarte multi ani.

Sigur ca navele puteau sa duca si lupta anti-aeriana sau nava-nava, dar rolul lor principal era sa-si foloseasca tunurile electromagnetice si munitia special proiectata pentru ele (LRLAP) pentru atacul tintelor terestre. Se dorea ca raza tunurilor sa atinga 150km…

Intre timp s-a revenit si distrugatoarele sunt astazi consemnate ca fiind nave multirol stealth, destinate luptei AA si anti-nava, cu toate cele 16 mii de tone ale lor.

Si la fel ca in cazul SeaWolf, US Navy a preferat sa continue constructia de distrugatoare clasice (sa le spunem) Arleigh Burke class Flight III, nave care folosesc o tehnologie cunoscuta foarte bine si testata plus ca nici nu costa +4 miliarde de dolari bucata.

Nu discutam acum despre ce poate si ce nu poate face un Zumwalt-class, constatam doar ca, in anumite circumstante, suntem prea optimisti cu privire la posibilitatile de dezvoltare a tehnologiei (sau poate prea grabiti), americanii au inceput sa construiasca nava fara a avea inca un tun functional, costurile au explodat si programul a fost oprit.

Dar invataminte importante au fost trase, iar atunci cand US Navy se va apuca sa-si mestereasca viitoarele nave stealth este de asteptat ca lucrurile sa functioneze mai bine, iar sistemele de arme sa fie nu doar electromagnetice ci avand la  baza si arme cu energie dirijata.

Poate ca americanii s-au uitat de jur-imprejurul lor si au ajuns la concluzia ca tehnologia evolueaza atat de repede incat mai bine mai asteapta putin, vad ce se intampla, cum bate vantul.

Deocamdata Arleigh Burke class isi fac treaba, inamicul nu are inca astfel de nave in dotare, au lansat un program de achizitie pentru fregate si asa cum spun cei din US Air Forces, in ziua de astazi nu mai poti sa dezvolti un nou avion in 15 ani pentru ca tehnologia il face sa intre in dotare deja “batran”, este nevoie ca proiectarea si intrarea in exploatare sa nu dureze mai mult de cativa ani.

Adevarat ca avioanele si navele sunt destul de fundamental diferite aici, o nava poate fi mult mai usor modernizata, un avion poate si el, dar la anumite chestii nu ai ce sa le faci.

Astfel ca asistam zilele acestea la intrarea in teste pe mare a ultimului Zumwalt produs (cel de-al treilea), viitoarele nave noi de lupta ale marinei americane vor fi fregatele de la Fincantieri modificate.

PS Cel mai probabil, costurile sunt prea mari si tehnologia prea avansata fata de „concurenta” astfel incat costurile nu sunt justificate in fata amenintarilor aflate astazi pe piata, ne referim la submarinele rusesti si chinezesti, avioanele de generatia a V-a si navele de lupta ale celor doua puteri concurente, astfel incat Virginia-class este suficient, Zumwalt inca nu-si gaseste necesitatea, iar in cazul F-35 banii cheltuiti inca nu se justifica.

Plus ca in cazul Zumwalt artileria nu este gata de lupta.

GeorgeGMT

Exit mobile version