Romania Military

Prioritati MApN 2016 – interviu

 

Redam mai jos aspecte din interviul cu ministrul apararii, dl. Mihnea Motoc, interviu publicat de Hotnews.ro. Pentru interviul integral, cuprinzand inregistrarile video si aspectele legate de summitul NATO de la Varsovia, flota comuna de la M. Neagra, strategiile NATO si forta de reactie UE, va rugam sa vizitati site-ul sursa!

 

Romania vrea ca NATO sa aprobe la summitul din iulie din Varsovia o prezenţă rotaţională in Romania de nivel brigadă multinaţională, precum si o flota aliata comuna la Marea Neagra (numita insa din ratiuni diplomatice „cooperare întărită”) la care sa participe si nave ucrainene ori georgiene, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro ministrul Apararii Nationale, Mihnea Motoc. Motoc a anuntat si inceperea unor noi programe de inzestrare a armatei cu transportoare blindate (primele ar putea fi cumparate chiar in 2016), corvete multifunctionale pentru fortele navale si o noua escadrila de avioane F16.
Citeste in articol interviul integral si vezi VIDEO cu cele mai importante declaratii

Ministrul Motoc a explicat in interviu si mizele pentru Romania ale Summitului NATO din iulie, unde Bucurestiul spera sa fie adoptata si „o strategie la nivel aliat de prevenire şi contracarare a ameninţărilor hibride”, precum si trecerea NATO de la actuala politică de asigurare-reasigurare la o politică de adaptare strategică pe termen lung atât la ameninţările şi riscurile de la est, cât şi la cele de la sud.

 

Cele mai importante idei:



Despre inzestrarea armatei: achizitii pentru fortele terestre, navale si aeriene

Rep.: Inzestrarea Armatei. Aţi spus în februarie că vă doriţi colaborări cu producători de armament din ţări precum SUA, Turcia, Marea Britanie, care să producă in Romania în colaborare cu producătorii de armament români. S-a finalizat ceva din aceste discuţii?
Mihnea Motoc: Am demarat discuţiile pe care le evocam în luna februarie cu aproape toţi producătorii, am cuprins aproape toţi producătorii de renume, cu care dorim să implementăm una dintre coordonatele strategice pe linie de înzestrare pe care ne-am propus să o urmăm, anume o parte importantă a achiziţiilor să se facă de o manieră care generează efecte în economia românească, efecte în industria noastră de apărare. Deci căutăm soluţii cu preluarea, în cea mai mare măsură posibilă şi convenabilă pentru aceşti producători a fabricaţiei, a producţiei – în ţară.

Aceasta este o abordare care trebuie văzută în cuplaj şi cu un alt principiu de care încercăm să ne ţinem în materia achiziţiilor în anul acesta şi cei ce vin, anume o abordare un pic mai strategică, un pic mai de termen lung, privilegierea unor acorduri-cadru, de pildă, de achiziţie pe perioade până la 10 ani, de exemplu. De ce? Avem o previzibilitate şi o credibilitate mai mare în plan bugetar, în condiţiile existenţei nu numai a acordului politic transpartinic pentru alocarea de anul viitor a 2% din PIB pentru apărăre şi menţinerea pe 10 ani, dar avem şi instrumente mai bune de proiecţie bugetar-fiscală multianuală. Am gândit în acest spirit structura bugetului pentru anul în curs şi proiecţia multianuală, proiecţia bugetar-fiscală care se face acum, pe următorii 3 ani.

Rep.: Daţi-mi un exemplu de astfel de acord multianual. Un acord-cadru.
Mihnea Motoc: Încercăm să divizăm resursele bugetare pentru o achiziţie echilibrată între toate cele trei categorii de forţe. Există o nevoie profundă resimţiţă de achiziţionare a unei game largi de vehicule pentru forţele terestre. La forţele terestre avem acest necesar care trebuie completat şi care se pretează foarte bine, atât la ideea de abordare contractuală pe termen lung, cât şi la ideea de preluare a soluţiilor de fabricaţie, în bună măsură, în ţară.

Vorbim aici de transportoare blindate 8×8, de vehicule 4×4 fie pe roţi, fie pe şenile, şi de ceea ce se numesc tehnic platforme multifuncţionale de transport – sunt camioane cu diverse destinaţii pentru uzul armatei, aici vorbim de circa 25 de profile diferite. În plus faţă de aceasta, tot la nivelul forţelor terestre, avem un proiect tot de completare a capacităţilor de comunicaţii şi informatică, deci achiziţionare de sisteme moderne, dar şi compatibile între ele. Să dezvoltăm acest lucru la nivelul forţelor terestre, pornind de la o soluţie tehnică dezvoltată în România şi cu producţie ulterioară implantată, în cea mai mare măsură a posibilului – evident, depinde şi de planurile şi analizele acestor investitori – unde, cum şi cât vor dori să aibă o detaşare a producţiei în România.

Feed-back-ul din mediile de specialitate este că această dorinţă şi aşteptare a noastră este nu numai cunoscută de către partenerii care vin la dialog, dar este şi integrată în potenţialele oferte pe care le pregătesc. Le vom alege, desigur, pe cele mai bune prin prisma acestor parametri.

 

Rep.: Când aşteptăm lansarea licitaţiei?
Mihnea Motoc: Practic, la transportoarele blindate 8×8, orizontul este scurt. Pentru identificarea unor oferte care se pliază pe aceste cerinţe, dorim ca, la modul ideal, să contractăm acest tip de achiziţii, să înceapă investiţiile anul acesta şi dacă este posibil, şi să finanţăm, să zic, o primă tranşă de asemenea vehicule anul acesta.

Rep.: Cât ar însemna o primă tranşă?
Mihnea Motoc: Este destul de greu de estimat, noi avem nişte proiecţii pe etape mai lungi, în raport de nevoile de înzestrare la nivel de batalioane din Forţele Terestre. Proiecţia merge, cum spuneam, până în 2026. Proiecţia se verifică în măsura în care reuşim – şi trebuie să reuşim – să contractăm, să încheiem aceste acorduri-cadru încă din anul 2016. Practic, la nivelul lunii viitoare ar trebui să putem vedea degajându-se nişte soluţii mai concrete.

Rep.: Deci, ca să înţeleg, va fi vorba de un contract-cadru pe un termen mai lung, cu o primă etapă în 2016 – posibil – pentru transportoare blindate care vor fi achiziţionate de la o companie străină, probabil, un partener străin şi vor putea fi fabricate în totalitate sau în parte în România.
Mihnea Motoc: Înţelegeţi bine. Există foarte multe combinaţii posibile şi nu aş pre-judeca soluţiile la care ne vom opri. Există şi posibilitatea – sunt producători de anvergură, care au posibilitatea să vină cu oferte poate şi mai atractive la toate categoriile de vehicule pe care le-am zis, nu numai la transportoarele blindate 8×8. Sunt câteva companii care fabrică produse din cel puţin două din aceste trei categorii, dacă nu chiar unele care acoperă întreaga gamă de produse.

Practic, de aceea ne raportăm la producători de renume mondial, pentru că ei au capabilităţile acestea. În ce priveşte industria de apărare naţională, există o serie de posibilităţi pe diverse secvenţe din acest portofoliu de nevoie de înzestrare cu vehicule. Binenţeles că va depinde foarte mult de opţiunea partenerului selectat asupra modului de realizare a investiţiei în România…

Rep.: ...a off-set-ului, pentru că vorbim de nişte contracte tip offset.
Mihnea Motoc: A off-set-ului, da.

Rep.:
Forţele Navale, a doua categorie de forţe care vor primi înzestrare nouă. Aţi lansat licitaţia pentru modernizarea fregatelor. Au început să apară ofertele?
Mihnea Motoc: Este încă prima etapă. Am lansat în SEAP anunţul, ne aşteptăm să apară expresii de interes. În această primă etapă se va realiza o anumită selecţie. Suntem într-o procedură de licitaţie restrânsă în care dorim să concureze acei producători care au forţa economico-financiară presupusă de asemenea operaţiuni, precum şi expertiză în ceea ce priveşte producerea de sisteme de comandă şi control pentru forţele navale, respectiv de sisteme de integrare a acestora în cadrul conceptului de luptă navală.

Deci sunt mai multe pre-condiţii care trebuiesc îndeplinite, în urma cărora va rezulta, în continuare concurenţial, un număr de companii care în etapa a doua vor putea să viziteze navele, să vadă documentaţia de atribuire şi, în final, sigur, oferta cea mai bună va fi reţinută, conform prevederilor legale.

Cu o precizare importantă: condiţia majoră impusă din start de partea română este ca lucrarile de modernizare să se realizeze în România, ceea ce înseamnă posibilităţi mai mari de antrenare a unor operatori economici de la noi, a unor integratori – să zicem, intermediari, posibil şantiere navale – şi, sigur, raţiunea-primă pentru impunerea acestei condiţii este o raţiune de securitate, ideea de a păstra în disponibilitate operaţională aceste nave.

Rep.: Când estimaţi că vor fi gata fregatele modernizate?
Mihnea Motoc: Va fi o finalizare diferenţiată a lucrărilor de modernizare, dacă memoria mă serveşte, prima fregată modernizată ar trebui să fie gata în 2018, iar cea de-a doua în 2020.

Rep.: Pentru Forţele Navale luaţi în calcul şi alte achiziţii? Poate un submarin?
Mihnea Motoc: În ce priveşte perspectiva pentru Forţele Navale, aici ar trebui să precizez că un alt principiu pe care-l urmăm este acela al asigurării unui echilibru între programele începute şi lansarea altora noi. Foarte puţine programe de achiziţii majore sau strategice în domeniul militar se cuprind înăuntrul unui an. Ele se rulează de la an la an ca regulă şi sigur, produsele achiziţionate, echipamentele achiziţionate devin, intră, efectiv, în dotare la un interval chiar şi mai mare de timp, pentru că nu sunt produse care se găsesc în rafturi.

Deci, anul acesta, în domeniul naval, ne gândim la opţiunile pentru achiziţionarea unor corvete multifuncţionale, în perspectiva anilor ce vin. Acest tip de înzestrare este prins în programul „Armata României 2027” şi, probabil, în 2016 ne vom concentra pe studierea opţiunilor disponibile, a tipului de contract care ne-ar servi cel mai bine şi vom degaja nişte soluţii spre finalul anului.

În privinţa submarinului trebuie să ne gândim, în primul rând, la submarinul pe care îl avem, la „Delfinul”, unde nu putem porni cu o cale de acţiune înainte să ne lămurim, printr-un studiu pe care îl avem în vedere, cu privire la starea sa actuală. Este o capacitate pe care o avem şi pe care ar trebui să o revitalizăm.

Rep.: Aţi anunţat şi o altă achiziţie de avioane F16. Care e calendarul de achiziţie pentru ele?
Mihnea Motoc: Conform etapizării stabilite prin programul avion multirol şi pe un plan mai de perspectivă, concepţia de realizare a capabilităţii aeriene, anul acesta, ce ar urma să se întâmple, ar fi intrarea în dotarea Forţelor Aeriene Române a primelor aparate F16, care vor fi aduse în septembrie o parte şi altele spre sfârşitul anului.

În acelaşi timp, 2016 este consacrat pregătirii procedurilor necesare lansării, atribuirii unei achiziţii pentru cea de-a doua escadrilă de avioane F16 în cursul anului viitor. Sunt necesare o serie de proceduri, de aprobări interne, este necesară, în primul rând, identificarea disponibilului de noi aparate, din dotarea forţelor aliaţilor noştri, în primul rând. Ştim că e un context în care cererea e mare şi o escadrilă disponibilă nu este chiar aşa de la îndemână

În prezent suntem în aşteptarea unor răspunsuri la o scrisoare pe care am trimis-o circular pentru informaţii despre disponibilul de asemenea aparate, după care, sigur, sunt o serie de acorduri ce trebuie încheiate, în primul rând cu SUA, care deţine o parte importantă din pachetul informatic, din serviciile necesare operării aparatelor F16, şi apoi acordurile necesare cu acel aliat, cu acel partener care este dispus şi are posibilitatea să ofere următoarele aparate pentru forţele noastre aeriene. Deci în acest domeniu, ne uităm la anul 2017, la finalul lui, pentru a putea parcurge toate aceste proceduri.

 

Exit mobile version