Romania Military

Privatizarea razboiului

PMCExperience-1

De curand a aparut un raport oficial cu listele contractantilor privati ai fortelor armate  SUA in Irak si Afganistan.

In general in mass media se face o mare confuzie intre contractantii civili, cei angajati pentru logistica, constructii, asistenta tehnica, medicala, translatori  etc., absolut necesari pentru orice armata si contractantii  de gen militar, in general folositi pentru paza, training sau alte operatiuni ”delicate”.

Acestia sunt departe de a fi civili, majoritatea avand o buna pregatire militara si experienta de obicei dobandita in fortele speciale din intreaga lume.

La acesti tip de contractanti privati ma voi referi in continuare. In anexele de mai jos sunt prezentate cifrele oficiale americane. Si nici macar nu este ceva nou, in multe din  razboaiele omenirii s-au folosit  luptatorii privati.

Cuvântul „mercenar” provine din latinul merces ( „salariu” sau „plată”); astăzi acest cuvant conotează ticăloșia, trădarea și crima. Nu a fost întotdeauna așa. Meseria de  mercenar a fost odată considerata una onesta deși  sângeroasa. Angajarea de mercenari pentru a lupta in războaie a fost o rutină de-a lungul istoriei militare: incepand cu regele sumerian Shulgi  din Ur (2094-2047 î.Hr.),  armata lui Xenofon (discipol al lui Socrate) de mercenari greci cunoscuta sub numele de „Cei zece mii” (401-399 î.Hr.), armatele de mercenari ai  Cartaginei în războaiele punice împotriva Romei (264-146 î.Hr.), inclusiv armata de șaizeci de mii de soldați a lui Hannibal, care a adus elefanți peste Alpi pentru a ataca Roma, de la nord. Roma a angajat în mod regulat mercenari. Tot  mercenarii au fost folositi uzual în războaiele din Evul Mediu european. De fapt, ei au fost numiți condottieri sau „contractori”, și s-au format in acele vremuri companii multinaționale, denumite „societăți libere”. Forță militară privată a fost norma, mai degrabă decât excepția în istoria militară, iar numai in ultimii trei sute de ani, armatele naționale mari au inlocuit luptele duse de mercenari. Se pare ca nici Moldova si Tara Romaneasca nu au fost de fapt exceptii.

Statele au cooperat treptat pentru a scoate în afara legii  mercenarii.

Prin  protocolul  din  1977 incheiat ca amendament al Convențiile de la Geneva  privind legile razboiului, articolul 47  prevede definiția internațională cea mai larg acceptată a unui mercenar, deși nu e aprobata de către unele țări, inclusiv de Statele Unite ale Americii.

  1. Mercenari
  2. Un mercenar nu are dreptul de a fi considerat  combatant sau   prizonier de război
  3. Un mercenar este orice persoană care:

(A) este în mod special recrutat pe plan local sau în străinătate, în scopul de a lupta într-un conflict armat;

(B) ia parte directă în ostilități;

(C) este motivat să ia parte la ostilitati din dorința de câștig privat și, de fapt, fiindu-i promise, de către, sau în numele unei părți din conflict, compensații materiale în mod substanțial mai mari decât cele promise sau plătite combatanților cu  ranguri și funcții similare în forțele armate ale acestei părți;

(D) nu este de nationalitatea unei părți din conflict și nici rezident al teritoriului controlat de o parte la conflict;

(E) nu este un membru al forțelor armate ale unei părți la conflict; și

(F) nu a fost trimis de către un stat care nu este o parte la conflict in serviciu oficial ca membru al forțelor sale armate.

De ce  SUA, cu cea mai puternica forta  militara din lume, are nevoie de antreprenori privati?

Rapunsul consta in faptul ca fortele armate americane nu au avut suficienti voluntari pentru a sustine razboaie lungi ca cele din Irak si Afganistan

Desigur pentru politicienii care conduc orice tara aflata in razboi, este mai usor sa prezinti ca nu ai pierderi de soldati. Mercenarii nu se contorizeaza, fiindca lucreaza sub contract.

Legile lui Murphy  spun ca oricum esti totdeauna inainte de alegeri si  de fapt nu da bine la Tv sa vezi sicrie acoperite cu drapelul tarii coborate din avioanele ce se intorc din zona de conflict.

Companiile militare private sunt la fel ca orice altă corporație multinațională, recrutează la nivel global: Mexic, Ghana, Australia, Canada, Africa de Sud, Peru, Columbia,  și așa mai departe. De asemenea, ei plătesc angajatilor  salarii diferite. La fel ca și industria manufacturiera din întreaga lume, industria militară privată caută forță de muncă ieftină pentru a-si maximiza profiturile. Un angajat din America de Sud este platit cu doar 1000 $/luna de exemplu, probabil cei din Africa si mai putin.

Angajarea companiilor militare private nu  mai este un fapt izolat. Acum, că SUA a încetat angajarea unui număr mare de contractori privati din Irak și Afganistan, această industrie de multe miliarde de dolari cauta clienti noi. În consecință, piața se extinde, in functie de  cerere si oferta.

Numai anul trecut, mercenarii au apărut în mai multe zone  de luptă: Emiratele Arabe Unite i-au angajat să lupte în Yemen, Nigeria i-a angajat pentru a-l învinge pe Boko Haram, Putin i-a angajat să lupte în estul Ucrainei;  luptă în Siria, Irak, Afganistan si in Somalia platiti de armatori contra piratilor de ocazie. Utilizarea intensă de catre  SUA  a acestui gen de  de contractori militari a dus la  cresterea  numărului lor și, de asemenea, de facto, a  legitimat utilizarea acestora.  Acum si aceasta industrie este în curs de globalizare.

Oricum toata aceasta evolutie este foarte periculoasa pentru democratie, nefiind decat o mare minciuna si ipocrizie. Acum ce sa mai vorbim, caci daca ne uitam in istorie chiar Vaticanul folosea mercenari.

O astfel de industrie care lucreaza in mod logic doar pentru profit, trebuie sa isi faca marketing, PR si sa incerce sa isi extinda piata.

Sa ne uitam doar la celebra serie de filme The Expandables, care fascineaza publicul din toata lumea, acesti eroi fiind exemple, culmea pozitive,  pentru tinerii de pretudindeni.

În cazul în care SUA ar reglementa această industrie restrictiv, industria s-ar muta off-shore, dincolo de raza de acțiune a autorităților de reglementare. Mai rău, nu există legi internaționale solide pentru a controla  această industrie. Chiar dacă a existat un protocol  la Geneva privind acest subiect, ar fi dificil de aplicat. De exemplu, cine ii va aresta pe mercenari in teatrele de lupta? Trimiti politia in Yemen sa-i caute si sa-i aresteze?

Ca o consecinta, a aparut si o organizatie a acestor societati militare private – ICOCa – cu sediul in Elvetia, tara de mercenari cu traditie, care isi propune sa stabileasca un cod de conduita, o alta culme a ipocriziei .

Conflictele de astăzi sunt lupte ce includ o gamă incomodă de motive care impletesc interesele naționale, politice,  comerciale si private.

Sa speram ca odata cu micsorarea evidenta a puterii militare a multor natiuni stat mai mici, interesele marilor puteri nu vor scapa de sub control aceste forte obscure, care in mod evident nu pot dori decat escaladarea conflictelor armate pentru motive legate de profit.

Surse :

http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/R44116.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercenary

Table 2. U.S. Armed Forces and Private Security Contractor Personnel in

Afghanistan

(Q2 FY2008-Q3 FY2016)

Foreign and Host
Total Private U.S. National Country National
U.S. Armed Security Private Security Private Security
Forces Contractorsa Contractors Contractors
Q2 FY2008 28,650 6,982 167 6,815
Q3 FY2008 33,902 3,537 5 3,532
Q4 FY2008 33,450 3,847 9 3,838
Q1 FY2009 32,500 3,689 15 3,674
Q2 FY2009 38,350 4,373 17 4,356
Q3 FY2009 55,100 5,198 19 5,179
Q4 FY2009 62,300 11,423 76 11,347
Q1 FY2010 69,000 14,439 114 14,325
Q2 FY2010 79,100 16,733 140 16,593
Q3 FY2010 93,800 17,932 152 17,780
Q4 FY2010 96,600 18,869 197 18,672
Q1 FY2011 96,900 18,919 250 18,669
Q2 FY2011 99,800 18,971 250 18,721
Q3 FY2011 98,900 15,305 693 14,612
Q4 FY2011 98,200 21,544 603 20,941
Q1 FY2012 94,100 20,375 570 19,805
Q2 FY2012 88,200 26,612 519 26,093
Q3 FY2012 85,600 28,686 480 28,206
Q4 FY2012 76,500 18,914 2,014 16,850
Q1 FY2013 65,800 19,414 2,094 17,320
Q2 FY2013 65,700 17,993 1,378 16,615
Q3 FY2013 61,300 16,218 873 15,345
Q4 FY2013 55,800 14,056 844 13,212
Q1 FY2014 43,300 11,332 1,007 10,325
Q2 FY2014 33,200 5,591 641 4,950
Q3 FY2014 31,400 3,177 424 2,753
Q4 FY2014 27,800 2,472 252 2,220
Q1 FY2015 10,600 1,511 317 1,194
Q2 FY2015 9,100 1,525 398 1,127
Q3 FY2015 9,060 1,779 421 1,358
Q4 FY2015 9,100 1,655 312 1,343
Q1 FY2016 8,930 1,083 176 907
Q2 FY2016 8,730 872 125 747
Q3 FY2016 Not Yet Available 1,022 174 848

Table 4. U.S. Armed Forces and Private Security Contractors in Iraq

(Q1 FY2008-Q4 FY2013)

Foreign and Host
Total Private U.S. National Country National
U.S. Armed Security Private Security Private Security
Forces Contractorsa Contractors Contractors
Q1 FY2008 161,783 9,952 830 9,122
Q2 FY2008 159,700 7,259 515 6,744
Q3 FY2008 153,300 7,704 1,540 6,164
Q4 FY2008 146,900 10,446 886b 9,560
Q1 FY2009 148,500 9,218 727b 8,436
Q2 FY2009 141,300 12,942 681 12,261
Q3 FY2009 134,500 15,279 802 14,477
Q4 FY2009 129,200 12,684 670 12,014
Q1 FY2010 114,300 11,095 776 10,319
Q2 FY2010 95,900 11,610 1,081 10,529
Q3 FY2010 88,320 11,413 1,030 10,383
Q4 FY2010 48,410 11,628 1,017 10,611
Q1 FY2011 47,305 8,327 791 7,536
Q2 FY2011 45,660 9,207 917 8,290
Q3 FY2011 46,010 10,414 935 9,479
Q4 FY2011 44,755 9,554 844 8,710
Q1 FY2012 11,445 8,995 751 8,244
Q2 FY2012 3,577 288 3,289
Q3 FY2012 2,407 116 2,291
Q4 FY2012 2,116 102 2,014
Q1 FY2013 2,281 235 2,046
Q2 FY2013 2,359 259 2,100
Q3 FY2013 2,148 217 1,931

 Grigore Leoveanu

 

Exit mobile version