Romania Military

Probleme SAAB Gripen in Fortele Aeriene Sud-Africane

Fortele Aeriene Sud-Africane nu au mai reinnoit contractul cu SAAB pentru suportul de multi-tasking al JAS-39 Gripen, renuntand in acelasi timp si la optiunea deschiderii unui centru de instruire Saab pe teritoriul Africii de Sud.

 Gripen D SAAF

Datorita lipsei finantarii si a personalului calificat, zvonindu-se ca doar 6 piloti sunt calificati sa zboare pe Gripen,  aproape jumatate (12 din 26) din avioanele Saab Gripen sunt stocate, preferandu-se sa se zboare pe trainere BAE-Hawk cu cabina “Gripen-izata”. Cu toate acestea, numarul de piloti activi capabili sa zboare pe JAS-39 Gripen este secretizat.

BAE Hawk al SAAF pe pista

Fortele aeriene sud-africane dispun de un numar de 24 de BAE Hawk MK-120, care suplinesc si roluri de recunoastere tactica insa pot fi folosite si ca platforme de arme care pot ataca tinte desemnate de Gripen-uri. Din anii ’90 si pana in prezent, un numar de 7 escadrile de lupta au fost desfiintate, alaturi de desfiintarea sau reducerea activitatii unor baze aeriene, tipuri mai vechi de avioane, cum a fost Canberra B(1)12 fiind complet retrase din serviciu.

BAE-Hawk sud-africane in formatie

Ciudat este ca aceasta situatie a aparut dupa ce, in anii ’90 inventarul si numarul de escadrile ale SAAF a fost redus drastic, cele 32 + 16 Mirage F1 AZ+CZ iesind din serviciu, alaturi de cele 38 Cheetah-E, 16 Cheetah-D (din cele 27 de Mirage III DZ/D2Z) si 16 Cheetah-C (provenite din Mirage IIIEZ) si  modernizate probabil cu Israel si putand acomoda inclusiv motoare de MIG-21, dupa ce anterior fusesera scoase din uz si cele 15 Blackburn Buccaneer dar si Electric Canberra.

 

Buccaneer SAAF

 MirageIII Cheetah erau similare cu IAI Kfir-ul israelian, desi SAAF “beneficia” de un embargo militar in acea perioada. Actualmente, o parte din parcul de Cheetah stocate pana in 2008 au fost vandute catre Chile si Ecuador, ultimele active gasindu-se in cadrul a 2 escadrile ecuadoriene.

Mirage F1 al SAAF

 

Practic, dintr-o forta care dispunea de 48 Mirage F1 si 36 (Mirage III) Atlas Cheetah (Cheetah E au iesit din serviciu la paritia variantei C), fortele sud-africane se limiteaza actualmente la 26 de avioane, din care doar mai putin de jumatate sunt active.

Mirage F1 sud-african in culori de camuflaj

 

Programul de suport pentru Gripen-ele din serviciul South African Air Force (SAAF) a expirat in luna aprilie a acestui an, neexistand pe moment interes pentru reinnoirea sa de catre guvernul sud-african, mentenanta fiind facuta fara sprijinul producatorului.

 Mirage III ATLAS Cheetah

 In acelasi timp, un alt aspect al problemei este faptul ca in urma introducerii in legislatiei a politicii anti-segregare, fortele aeriene sud-africane au inceput sa inroleze piloti si personal tehnic de culoare, care cumulat cu salariile mici au dus la retragerea din serviciul activ incepand cu 2005 a peste 91 de militari experimentati, toti albi. Interesant rezultat al aplicarii cu orice pret a legii anti-discriminare…

 ATLAS Cheetah la sol

Din 2009 s-a lansat un nou program de calificare a personalului, pentru cei nou veniti, care contine cursuri de utilizarea computerului, limba engleza si stiinte exacte, in plus anagajandu-se si personal al companiilor aeriene civile. Scopul pregatirii este cresterea capacitatii pilotilor si personalului de la sol de a exploata un nou tip de avion de lupta.

Cheetah E sud-african

Se discuta de asemenea despre deschiderea unui centru SAAB “Gripen Fighter Weapons School” la baza Overberg, centru in care sa se invete din problemele intalnite de sud-africani si sa se evite astfel de situatii in celelalte tari care exploateaza Gripen (Ungaria, Cehia, Suedia, Tailanda), desi comandamentul South African National Defence Force a negat ca ar sprijini o astfel de initiativa. La respectiva baza trebuiau instalate simulatoare, lansatoare de rachete iar pentru zboruri se putea folosi 4-6 avioane Gripen din inventarul SAAF, antrenamentul fiind planificat sa inceapa in octombrie a.c. De asemenea, se are in studiu o posibila locatie in Tailanda pentru acest centru de antrenament.

 

Gripen-uri suedeze incadrate de Cheetah SAAF

Iata unde poate duce o planificare proasta a mentenantei, dublata de birocratie si  legislatie aplicata abuziv, chiar daca tara respectiva are resursele financiare de a achizitiona si exploata corect aparate de lupta de ultima generatie… Deci se pot intampla lucruri traznite si la case cu renume in domeniu!

Marius Zgureanu

 

SURSA: Altair.com.pl

 

Exit mobile version