Romania Military

Rafale F 4 favorit in Irlanda…

Și da, titlul este corect, Irlanda-paradis-fiscal discută dacă ar fi cazul să-și cumpere măcar 12, poate 15 aeronave multirol.

Ultimul avion de vânătoare irlandez a fost  Supermarine Seafire LF Mk-III, în serviciul activ între 1947 și 1955 și de atunci și până astăzi irlandezii nu au mai văzut necesitatea de a avea propria flota de avioane militare de luptă, având în dotare doar avioane de antrenament  Fouga CM.170 Magister și mai în zilele noastre Pilatus PC-9M.

Serviciul de poliție aeriană deasupra Irlandei este asigurat, în urmă unei înțelegeri, de către Royal Air Forces.

Discuția despre achiziția de avioane de lupta “mișună” prin Irlanda de câțiva ani buni, dar pare să fi luat avant mai de curând când pe surse pare că Dublinul și-ar dori o soluție europeană.

Dacă Irish Air Corps va deveni o unitate luptătoare rămâne de văzut, deocamdată există trei scenarii (LOA –  Level Of Ambitions) pe masă guvernului de la Dublin:

–          LOA1 – Nu fac nimic și se bazează în continuare pe înțelegerea pe care o au cu britancii;

–          LOA2 – Presupune achiziția de radare  dar fără avioane și în rest rămâne tot RAFul de baza;

–          LOA3 – Aici lucrurile se schimbă și Irlanda ar trebui să cumpere 15 avioane multirol moderne, după triplarea bugetului Corpului Aerian. Dacă lucrurile s-ar mișca repede ar fi ca la orizontul anilor 2030 Irlanda să poate opera măcar o parte din cele 15 avioane dorite. Evident că ar trebui investit masiv și în infrastructura de la sol.

Cel de la care a pornit tot “scandalul” este generaulul Ralph James, care s-a zbătut să convingă atât clasa politică irlandeză cât și opinia publică că este necesar ca Irlanda să-și poate asigura singură măcar serviciul de poliție aeriană.

Și în ultimii ani generalul irlandez a avut mare succes, cam toată lumea este de acord, puterea și opoziția, să cumpere avioane de luptă.

Dar au și o condiție, ca aparatul respectiv să fie “ITAR free” adică să nu aibă componente americane. ITAR – Internațional Traffic în Arms Regulations, se referă la componente americane care ar putea să fie cândva sub embargo.

Iar în Europa doar Rafale este ITAR free, de unde și optimismul francezilor, Gripen fiind evident un avion destul de american, Eurofighterul având și el anumite componente destul de esențiale din Statele Unite.

Deocamdată nu avem o cerere de ofertă lansată oficial, dar presa de la Dublin se așteaptă ca acest lucru să fie făcut curând. Curios de ce irlandezii vor să evite orice legătură cu americanii.

 

GeorgeGMT

 

Exit mobile version