Romania Military

Rusii au inceput testele cu cel de-al doilea submarin din clasa Lada

Sursa foto: Admiralty Shipyards

Asta dupa ce aproape ca abandonasera proiectul (Project 677) din cauza deficientelor majore in cazul primei nave din clasa – B-585 Sankt Petersburg si nimeni nu mai crede ca Lada-class mai are vreun viitor demn de luat in seama.

Ca sa facem putina lumina, Lada class a fost proiectat ca o clasa de nave succesoare pentru submarinele Kilo (Project 877 Paltus) si Kilo- imbunatatit (Project 636 Varshavyanka). Lada -class sunt destinate numai pentru marina rusa, dar aveau programata si o varianta pentru export: Amur-class. Pana astazi nici Lada si nici Amur nu au avut vreun succes notabil.

Revenind la cea de-a doua nava din clasa “Lada” – B-586 “Kronshtadt”, aceasta a inviat miraculos din morti si astazi a intrat in teste pe mare. Constructia navei a inceput in iulie 2005, iar nava a fost lansata la apa in septembrie 2018, dupa nu mai putin de 13 ani.

Proiectul Lada a avut mari probleme si rusii isi cam luasera gandul de la aceasta clasa de nave, cand in 2017 s-au alocat fonduri atat pentru terminarea constructiei celei de-a doua nave cat si pentru demararea celei de-a treia.

Si daca B586 a fost lansata in septembrie 2018 abia in 2021 a inceput testele pe mare, mai exact pe 17 decembrie, prima faza, si acum inginerii rusii spun ca se pregatesc pentru demararea celei de-a doua faze a testelor pe mare.

Lucrurile merg asadar extrem de greu si nu cred sa fie o problema de fonduri ci mai mult ca sigur una inginereasca, pentru ca in tot acest timp Marina Rusa a finantat, construit, exportat si primit deja in exploatare 29 de nave din clasa Kilo-Imbunatatit (636, 636.1, 636, 3), plus inca patru aflate in constructie.

In principiu, navele clasei Lada ar trebui sa fie extrem de silentioase, greu de detectat la suprafata, dotate cu tehnologie de ultima ora, se discuta chiar despre sistem de propulsie AIP din standard, dar acest lucru nu mai este de actualitate.

Ca date generale, Lada are un deplasament de 1765 tone la suprafata, sase tuburi lans-torpila de 533mm, 300 metri adancime maxima, 45 de zile pe mare fara realimentare. Putem presupune ca nava poate lansa rachete anti-nava din imersiune (asa cum o fac deja submarinele Kilo).

Ramane doar de vazut daca tehnologia pe baza careia nava a fost initial proiectata mai este de actualitate, cat a trebuit modificat si daca intr-un final Lada chiar va deveni o competitoare serioasa pentru Kilo si variantele sale modernizate.

Cert este ca rusii au prins curaj si au scos la probe pe mare submarinul, adevarat dupa 16 ani de la inceperea constructiei sale, un record cu totul de nedorit si care arata de fapt ca proiectul initial a avut mari probleme de rezolvat.

GeorgeGMT

Exit mobile version