Romania Military

Starea Armatei…

tumblr_ncco1aUixY1tcl0v8o1_500

Din pacate incepem anul 2015 cu confirmare a ceea ce noi pe acest site am sustinut tot timpul: Armata Romana, in speta Fortele Aeriene, nu mai are de ceva timp capacitate de lupta, nemaiputand sa-si execute nici macar misiunile pe timp de pace, ce sa mai vorbim de, fereasca Dumnezeu, vreo situatie de lupta reala.

Subfinantarea criminala – la care Armata a fost supusa ani la rand de catre tomberonezii care au condus aceasta tara (incepand cu Tariceanu, Basescu, Boc si acum Ponta)- plus aducerea la conducerea MApN a unor oameni cu totul incapabili sa conduca macar un mic SRL a facut ca astazi Fortele Aeriene sa fie practic doar o institutie aproape decorativa.

Bineinteles ca nici Fortele Navale nu stau mai bine, de fapt dintre cele trei categorii de forte stau cel mai rau, neavand practic nave de lupta, in timp ce Fortele Terestre, unde dezastrul este ceva mai usor de ascuns, se taraie de la un an la altul cu o tehnica de lupta care pur si simplu nu ar mai trebui scoasa din cazarma… si pe care in curand nici nu vor mai reusi sa o miste.

Dar in primul rand, dorim sa-i felicitam pe cei doi ofiteri  – Lt.drd. Diana MANOLACHE si Lt.cdor. Crăciun-Ciprian CHIŞ –  pentru ca isi onoreaza uniforma pe care o poarta, pentru corectitudinea, curajul si seriozitatea analizei efectuate si salutam faptul ca in sfarsit ofiteri activi au iesit in fata si au facut public dezastrul. Onoare lor! Si poate daca astfel de oameni ar fi promovati in functii de conducere starea Armatei ar fi alta!

 

Bineninteles ca actualul minstru, Mircea Dusa, a fost prins din nou cu minciuna, tomberozul sustinand pe oriunde poate ca Fortele Aeriene sunt perfect capabile sa-si execute misiunile, un lucru mincinos si manipulativ, gretos chiar.

Tehnic vorbind acest raport spune ca daca in 2015 alocarile pentru MApN vor ramane la stadiul de 1.31% din PIB, atat cat este acum in proiectul de buget, se vor intampla urmatoarele:

 

Pe timp de Pace

  1. Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană sub comanda NATO se execută în zona de risc ridicat şi sub nivelul standardelor NATINAMDS, pentru încă un an (al şaselea consecutiv). Nu se asigură menţinerea nivelului de antrenament al personalului, cu riscul de a nu mai avea piloţi pregătiţi să execute serviciul de luptă în toate condiţiile. Continuarea instrucţiei sub standard (la un nivel actual de 50-60 ore de zbor/an/pilot), cu tehnică de luptă învechită şi alocaţii bugetare insuficiente pentru susţinerea mentenanţei şi suportului logistic a misiunilor, are implicaţii grave asupra suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi nu mai permite controlul stării de siguranţă aeronautică; (asadar si faptul ca Romania isi asigura serviciul de Politie Aeriana este tot o MINCIUNA!)
  2. Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană sub comanda naţională, prin rotaţie, cu câte un batalion de rachete sol-aer din compunerea brigăzii de rachete sol-aer se poate executa limitat, în condiţiile insuficienţei suportului logistic, lipsei carburantului special (oxidant) şi epuizării resursei tehnice a rachetelor;
  3. Serviciul de Luptă Căutare-Salvare, inclusiv Serviciul Medical Militar de Urgenţă – se poate executa numai pe timp de zi. Continuarea instrucţiei personalului navigant sub standardele cerute (într-un ritm de 10-20 de ore de zbor/an/pilot), asigură doar menţinerea în bareme, nu şi pregătirea tactică şi antrenamentul necesar executării misiunilor în orice condiţii; (unul din motivele pentru care mai dau cu elicopterele de pamant)
  4. celelalte servicii de luptă (supraveghere electronică, comunicaţii şi informatică, supraveghere CBRN, intervenţie EOD etc.) se execută cu limitări, determinate de starea echipamentelor, nivelul tehnologic al acestora, deficitele de dotare şi neasigurarea resurselor pentru mentenanţă şi reparaţii;
  1. supravegherea spaţiului aerian şi avertizarea timpurie se asigură cu potenţial limitat, în condiţiile posibilităţilor reduse de menţinere a parametrilor de descoperire a radarelor FPS-117 şi TPS-79(R) fără alocarea bugetară necesară susţinerii contractelor de suport logistic prin NSpA (NATO Support Agency);
  2. transportul aerian strategic se poate executa în limita a opt curse, acoperindu-se nevoile pentru teatrele de operaţii, conform documentelor şi înţelegerilor naţionale şi internaţionale;
  3. nu se asigură menţinerea operaţionalizării anumitor capabilităţi, cum ar fi: CSAR (Combat Search and Rescue) şi HTM (elicoptere de transport)
  4. nu se poate realiza capacitatea operaţională finală pentru detaşamentul de opt elicoptere de transport NATO, destinat asigurării contribuţiei la NRF 2016 (NATO Reaction Force);
  5. nu se poate asigura iniţierea operaţionalizării unor detaşamente formate din elicoptere şi avioane pentru sprijinul Forţelor pentru Operaţii Speciale
  6. capacitatea de asigurare a zborurilor speciale, umanitare şi pentru misiuni de intervenţie se va reduce semnificativ, din cauza insuficienţei alocaţiilor bugetare pentru susţinerea mentenanţei şi suportului logistic a misiunilor, corespunzător standardelor de siguranţă aeronautică;
  7. nu se pot executa zboruri de antrenament pentru exerciţiile trageri sol-aer simulate în poziţiile de bază/poligonul Capul Midia şi nu se poate asigura resursa de aviaţie pentru îndeplinirea planului de cooperare cu celelalte categorii de forţe ale armatei, inclusiv sprijinul forţelor de operaţii speciale;
  1. nu se poate realiza instruirea personalului navigant şi a controlorilor de zbor în poziţii înaintate pentru misiuni aer-sol.

 

In caz de razboi:

  1. apărarea aeriană cu aviaţia de vânătoare şi rachetele sol-aer se poate executa numai pe durata a 1-2 zile;
  2. nu se asigură apărarea aeriană a aerodromurilor militare, acoperirea aeriană a dispozitivului operativ al forţelor terestre/forţelor navale, precum şi a obiectivelor strategice naţionale;
  3. nu se pot executa misiuni de interdicţie aeriană şi sprijin aerian nemijlocit cu avioanele de lupta
  4. asigurarea forţelor pentru misiuni de intervenţie la criză teroristă (avioane şi elicoptere) şi pentru descurajare şi reacţie în sprijinul grupării de forţe de nivel brigadă întărită/Forţe Terestre, se poate realiza din starea în care se află, în condiţii de disponibilitate limitată a elicopterelor şi nivel de antrenament redus a piloţilor/echipajelor;
  5. nu se asigură îndeplinirea angajamentelor României privind participarea cu forţe la operaţii NATO/UE.
  6. Cerinţele de mentenanţă, reparaţii şi suport logistic a misiunilor se asigură la un nivel extrem de redus faţă de necesităţi (circa 13%).

 

 

Sursa: Buletinul Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I“

Autori: Lt.drd. Diana MANOLACHE

             Lt.cdor. Crăciun-Ciprian CHIŞ

 

In acelasi Buletin cei doi ofiteri fac si o evaluare a ceea ce ar insemna daca bugetul MApN ar fi pentru 2015 la nivelul de 1,7% din PIB. Ar fi numai lucruri bune si o raza de speranta, din pacate se asteapta inca OK-ul UE pentru cei 0.4% in plus si deocamdata bugetul Armatei este de 1.31% din PIB.

Problema este urmatoarea: eu nu cred ca actualul guvern chiar doreste o alocare de 1,71% si o lalaie asa pana cand Parlamentul va aproba Legea Bugetului pe 2015 in forma actuala. Mai apoi – dupa aprobarea celor 0,4% in plus pentru aparare  –  vom astepta pana in vara la prima rectificare, dar dupa experienta din 2014, cand sumele “rectificate” oficial au ajuns intr-o proportie de sub 10% la Armata ne vom trezi ca banii au fost “alocati” dar nu vor ajunge deloc in buget.

In 2014 s-au alocat suplimentar, pe hartie, peste 900 de milioane de lei: intr-o prima transa 700 de milioane apoi inca ceva, doar ca acesti bani NU au ajuns la Armata fiind tinuti in fondul de rezerva al guvernului acolo unde au si ramas, o foarte mica parte ajungand pana la urma pentru repararea catorva tancuri si trasportoare blindate si cam atat, banii fiind transferati in principal spre sfarsitul anului si obligand industria sa munceasca in contratimp sa nu piarda banii odata cu incheierea anului fiscal…

 

Din pacate Armata Romana ca forta luptatoare, pe timp de pace sau de razboi, nu prea exista: nu avem minimul de tehnica de lupta, nu avem avioane sau elicoptere, nu mai avem rachete AA, radarele au inceput sa cedeze – in lipsa pieselor de schimb, pilotii zboara doar atat cat sa nu cada cu avioanele (pentru ca 50-60 de ore zboara doar cei care fac politie aeriana, restul daca prind 20 de ore sunt norocosi), servicul MEDEVAC nu poate zbura decat pe timp de zi – in lipsa antrenamentului pentru conditii grele meteo, etc, etc.

 

Mircea Dusa minte cu nerusinare cand se spune ca Armata isi poate executa misiunile si toti politicienii sunt de fapt apti pentru puscarie pentru distrugerea cu vointa si din prostie a capacitatii militare a Armatei Romane.

 

O ultima veste, nu stiu daca este buna sau proasta. Inca de acum doi trecerile pe MIG 21 Lancer au fost sistate in asteptarea F 16. Ei bine in 2015 trecerea pe Lancer va fi reluata, iar acest lucru ne spulbera orice speranta in achizitionarea in urmatorii ani a inca unei escadrile de F 16, pentru ca daca acest lucru era luat in calcul in urmatorii 3-4-5 ani se faceau treceri pe F 16.

Astfel ca deocamdata zvonurile cum ca s-ar pregati inca 1-2 escadrile de F 16 sunt simple manipulari, menite sa adoarma corul de „Huo!” al celor care stiu ca 12 avioane sunt doar o gluma proasta.

Cel mai probbail vom ramane cu 1,31% din PIB, iar o eventuala rectificare va fi la fel de falsa cum au fost si cele 2 sau 3 din 2014. Trebuie sa intelegem ca Armata Romana nu mai poate sa asigure nici macar un minim de protectie si pe mai departe TREBUIE sa actionam in consecinta sau sa acceptam ca nu mai avem armata…

In privinta posibilitatii ca totusi bugetul MApN pe 2015 sa fie in cele din urma la nivelul de 1,7% din PIB, optimismul autorilor articolului nu imi este deloc explicabil. Mai pe romaneste chiar daca Armata va primi 1,7% din PIB nu-mi este foarte clar de unde va putea sa finanteze toate cele cuprinse in studiu si din acest motiv prefer sa nu comentez deloc varianta “fericita”, tocmai pentru ca si la 1.7% tot nasol va fi in principl datorita mostenirii si decapitalizarii – la nivel de resurse – prin care Armata trece de foarte multi ani.

Singura sansa de mai bine este alocarea multianuala pe proiecte clare si asumate de catre guvern ca si finantarea din fonduri  diferite de bugetul MApN pentru achizitiile majore: rachetele cu raza lunga (dar si medie si scurta), nave de lupta, avioane de lupta, TAB-uri sau masini 4×4 blindate si neblindate. Pana cand aceste lucruri nu vor fi legiferate nu avem sanse prea mari pentru o dotare seriosa chiar daca intr-un tarziu dezideratul celor 2% va fi atins…

PS Imi pare rau ca va stric inceputul de an, dar pana la urma adevarul este cel mai bun remediu pentru orice boala, iar minciuna – mai ales cea a inaltilor oficiali – este o bolala extrem de periculoasa, mortala chiar!

GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version