Romania Military

Suhoi 57 va avea si o varianta cu doua locuri

Mai multe variante luate in calcul

De ce? Pai simplu, ne explica un cetatean cu raspundere in industria rusa de armament, pentru ca al doilea pilot, tehnician, inginer etc va fi responsabil cu controlul dronelor de lupta rusesti Okhotnik, care drone tocmai ce se pregatesc de intrarea in fabricatia de serie.

Stirea ne parvine de la agentia de presa rusa TASS, care nu ne poate indica insa si sursa citata, dar stim ca este o persoana cu raspundere, un tovaras de incredere al partidului si statului rus.

Cu alte cuvinte rusii chiar inventeaza apa calda si revin la sistemul folosit de americani pe F 14 Tomcat si pe F/A-18 Hornet/Super Hornet: un pilot si un inginer desemnat cu radarul si armamentele, doar ca aceste sistem va fi lasat la vatra odata cu iesirea la pensia a generatiei 4 si astazi F 35 este prevazut din start sa opereze drone cu ajutorul IA, Eurofightertul se spune ca va primii si el astfel de modernizare, se zice ca si Rafale ar fi capabil sa faca asa ceva, toata lumea folosind un singur pilot si restul soft sau inteligenta artificiala.

Doar rusii, renumiti pentru tehnologia lor inalta calitate (de multe ori furata de la vestici) baga doi baieti in carlinga, poate si pentru ca este mult mai ieftin sa platesti inca unul decat sa bagi banii in dispozitive care sa ajute.

Si uite-asa aflam lucruri interesante despre adevaratul decalaj tehnologic dintre Rusia si Occident, nu ca ar fi ceva suprinzator aici, dar ivanii ar trebui sa caste bine ochii nu spre Vest ci mai ales spre est acolo unde China trage tare si vine din spate.

Su 57 si S 70 Okhotnik la primul zbor impreuna

Si ca lucrurile sa fie si mai complicate, se aude ca Rusia va dezvolta o varianta imbunatatita a Suhoi 57, noul aparat va dispune de un cockpit nou, dotat cu o avionica modernizata si (in sfarsit) va dispune de motorul dedicat – Izdelie 30. Aceasta din urma aparat modernizat va avea si varianta cu doua locuri.

Asadar nici n-a iesit pe piata si se discuta despre modernizarea sa…

Pentru cine inca mai crede ca rusii au fost vreodata la paritate tehnologica cu Occidentul sa amintim doar cateva repere istorice: bomba atomica au furat-o efectiv din Statele Unite, primul lor bombardier strategic a fost o copie la indigo (si nu este nici o exagerare, chiar la indigo a iesit) dupa B 29 si le-a iesit Tu-4…

Despre Harpoonski (Kh 35) ati auzit cu totii, AMRAAMski – R 77, primul motor performant cu reactie primit din UK, un Rolls-Royce la origine a echipat MiG 15 si el la origine un proiect german, Konkordski . Iar exemplele sunt multe spre foarte mult, ce nu prea gasim in istorie este inversul acestui proces, adica tehnica de lupta, tehnologii sovietice furate sau macar imitate de vestici. Pentru ca mai mereu au fost vesticii…

Si culmea furtului s-a petrecut chiar in saptamanile trecute cand Rusia a interzis vanzarea vinului spumos frantuzesc din regiunea Champagne sub numele de “sampanie” printr-o lege. Termenul de “sampanie” poate fi utilizat doar de companii rusesti, in timp ce adevaratele sampanii frantuzesti (recunoscute in intreaga lume) cum ar fi Moëti, Chandon, Veuve Cliquot sau Dom Pérignon vor fi doar vinuri spumoase.

Si ca sa intelegem pe deplin kiciul rusesc care a urmarit intreaga istorie sovietica, “sampania” ruseasca este una vai mama ei, fiind obtinuta printr-un proces industrial accelerat si dupa numai trei saptamani avem sampania.

Intrebarea care se pune este relativ simpla: pai se poate compara posirca sovietica industrializata in trei saptamani cu sampania frantuzeasca adevarata, facuta dupa toate regulile cultivarii vite de vie?! Pentru a obtine o sampanie adevarata este nevoie de cel putin 9 luni si 11 etape, asta dupa obtinerea vinului de baza.

S-a putut compara Harrierul britanic cu Yak 38?!

Iar exemplele pot continua la infinit…

 

Sau poate nu este vorba doar de inapoiere tehnologica ci si de un caiet de sarcini (cerinte din partea aviatiei) mai ciudat si rusii spera sa vanda mai bine bi-locul catre natiuni care cer in continuare astfel de aparate.

Ne aducem aminte ca pe vremea cand indienii erau parteneri in programul PAK FA, varianta lor de Suhoi 57 (FCAS parca) era biloc…

In acelasi timp nu ar trebui sa uitam ca aviatia militara rusa trece prin momente foarte grele si in curand numarul de aparate apte de lupta va incepe masiv sa descreasca. In acest moment foarte multe avioane de lupta rusesti sunt modele mostenite de defuncta URSS: MiG 29, Suhoi 27, Suhoi 24,mare parte din flota de transport, toate bombardierele strategice, elicoptere etc, iar aparate noi primite in dotare nu sunt foarte multe si oricum nu la nivelul la care ar fi putut sa inlocuiasca 1:1 aparatele sovietice.

Suhoi 30/35s, Suhoi 34 sunt, dar nici pe departe destule, iar Suhoi 57/75 sunt deocamdata in diferite etape de dezvoltare, asadar cand discutam despre forta aviatiei ruse trebuie sa tinem cont ca ea este in mare parte dotata cu avioane fabricate de sovietici.

Din 2011 incoace aviatia rusa a primit in dotare 403 de aparate – 98 Su-35, 130 Su-30, 20 Su-27SM, 16 MiG-29SMT + marina, 6 MiG-35, 130 Su-34, 2 T-160 si 1 Su-57 (plus 104 Yak-130), cam 40 de aparate per an, fata de 130 de F 35 per an in Statele Unite.

Mai trebuie tinut cont si de faptul ca platforme precum MiG 29 a  ajuns in mod clar la capatul drumului numai au ce moderniza la el, in opozitie cu F 16 caruia ii merge foarte bine. Suhoi 27 este si el o platforma de care s-a tot tras si care trebuie lasata la vatra, astfel ca numarul de aproximativ de 1600 de aparate de lupta operationale avut astazi va incepe sa scada curand, mai ales daca tinem cont de faptul ca foarte multe avioane din era sovietica au depasit 30 de serviciu, iar rusii nu le-au modernizat si nici intretinut precum omologii lor vestici.

GeorgeGMT

Exit mobile version