Romania Military

To be, or not to be…which plan?!

f 35a romania

Si danezii au ales si ei F 35A

Sa incepem cu inceputul, adica cu o declaratie a ministrului danez al apararii care ne spune ce inseamna alegerea unui avion de lupta: “The selection of the Joint Strike Fighter will entail the greatest potential for promoting Danish interests, in terms of both security policy and military strategy and will provide the highest degree of flexibility at the political level.”

Adica, conteaza ce stie sa faca avionul, conteaza cat de moderna si modulara este platforma, dar mai conteaza si seriozitatea (politica) celui care ti-o vinde.

Revenim acum la danezi, acestia au anuntat ca vor ramane parteneri seriosi in programul JSF (program in care au bagat deja +200 milioane de dolari) si vor achizitiona 27 de aparate F 35A, pentru inlocuirea flotei de F 16A/B MLU (aviz amatorilor de avioane F 16sh 😉 ).

Acum, in Danemarca au fost in competitie americanii de Lockheed Martin cu F 35A, Boeing cu E/F -18 SuperHornet E/F si europenii cu Typhoon. Francii  au refuzat sau n-au fost invitati, inca nu este foarte clar, suedezii au fost invitati dar au refuzat sa mearga. Ciudat…

Daca intial danezii aveau de gand sa cumpere 48 de F 35A, s-au marginit deocamdata la doar 27 de aparate pentru o suma estimata de 3 miliarde de dolari (pretul nu este inca foarte clar), rezultand astfel astfel un pret mediu per aparat de “doar” 110 milioane de dolari, la jumatate de pret fata de un Eurofighter sau Rafale…cel putin in faza initiala a discutiilor, o parte a presei daneze speculand ca pretul poate creste si cu 25%, sau chiar mai mult, iar cele 20 de miliarde de coroane (3 miliarde dolari) putand ajunge chiar si pe la 27 miliarde coroane (4,14 miliarde dolari, deci pretul per aparat urcand spre 150 milioane dolari). Oricum, politicienii danezi sunt acum prinsi in negocieri dure, nimic nu e batut in cuie in aceasta privinta.

Frumos este si faptul ca in urma evaluarilor, celor trei aparate inscrise in competitie, F 35A a castigat pe absolut toate planurile, incepand cu pretul, numarul de ore de zbor pentru celula (8000 la F 35), 6000 pentru E/F -18/ET  si terminand cu suprematia pe zona tactica, acolo unde JSFul a castigat net.

Criteriile avute in vedere la declararea castigatorului au fost: criteriul strategic (adica incredere in americani 🙂 ), potentialul de cooperare/interoperabilitate cu alte tari, eficienta in executarea misiuniilor, capacitatea de supravietuire in mediu ostil, modularitatea (capacitatea de modernizare in viitor),

Din punct de vedere economic, pretul total, luand in considerare si consturlie pentru o exploatare pe 30 de ani.

Astfel danezii ne ofera prima imagine serioasa a F 35A, prima evaluare independenta si ar trebui sa fim foarte atenti la ea.

Si acum sa le luam pe rand: capacitatea de supravietuire in mediu ostil (la razboi adica) a luat in calcul capacitatea avionului si a sistemelor sale de de a supravietui (si a-si duce la capat misiunea) in fata sistemelor de arme inamice (avioane, rachete AA, rachete aer-sol, bruiaj inamic, etc), comparativ cu riscul ca avionul sa fie doborat si echipajul pierdut. Atat SuperHornet cat si Eurofighter au iesit sub JSF din varii motive, dar in principal F 35 a castigat pe baza sistemelor integrate de arme si comunicatii – net superioare celorlalte doua, ca si capacitatii stealth, atat cat o fi. La acest capitol Eurofighter a iesit cel mai prost…

Pe de alta parte F 35 a avut de partea sa si numarul foarte mare de unitati care se asteapta sa fie produse si astfel aceasta aeronava ar avea asigurat in viitor modernizarile necesare, bazate pe un numar mare de aeronave. De asemenea a contat foarte mult si faptul ca F 35 este comandat (sau se asteapta sa fie) de cam toata lumea buna din NATO (cu exceptia – deocamdata – a francezilor, a spaniolilor si a germanilor) de unde si interoperabilitatea flotelor aeriene, mai ales in fata reducerilor numarului de avioane de lupta in cam toate fortele aeriene.

F 35ul mai castiga si la capitolul costuri pe durata de viata operationala. Aici JSFul a castigat si datorita faptului ca aeronava celor de la LM este proiectata sa fie folosita pentru 8 mii de ore de zbor pe cand ET si E/F doar 6 mii (cu precizarea ca EF are mari probleme la acest capitol, iar la E/F este vorba de conditii mai dure, datorita mediului de operare ambarcat). Trebuie sa tinem cont si de faptul ca danezii au facut calculele pentru un ciclu de 30 de ani de operare, sumele de bani preconizate a fi necesare pe an variind intre 300 si chiar 500 milioane dolari, conform unor estimari mai vechi.

Una peste alta si numarul de aeronave a fost optimizat, danezii ajungand la concluzia ca pentru a executa acelasi numar si tip de misiuni ar avea nevoie de 28 F35A, 34 Eurofighter si 38 Super Hornet.

La sfarsit mai aflam ca Eurofighter este cel mai scump din cam toate punctele de vedere: pret intial de achizitie, ora de zbor, ora de intretinere la sol, lucru care nu mai surprinde pe nimeni.

Preturile, conform unor surse independente, ar fi: F 35A – 80 milioane de dolari (suspect de mic, dar conform americanilor acesta ar fi pretul atins prin 2019), in timp ce E/F 18 SuperHornet E/F s-ar duce spre 122 milioane de dolari. Eurofighterul…

La sfarsit, multumim Danemarcei si Ministerului Apararii din aceasta tara, extrem de serioasa, pentru prima analiza comparativa reala intre F 35A si doua modele de avioane multirol aflate deja in exploatare.

 

PS – Acum ne putem doar intreba de ce suedezii si francezii nu au participat la aceasta competitie? Poate  tocmai datorita bunului obicei al danezilor de face astfel de comparatii serioase iar apoi sa le si dea publicitatii. Poate ca si Saab si Dassault stiau ei ce stiu si nu doreau sa apara intr-un astfel de studiu public…

Sau poate danezii i-au descalificat, neoficial, de la inceput din motive politice: Suedia neutra – nu te poti baza pe ei in caz de razboi (sau o fi vorba de vechi contre istorice), Franta – prea aplecata spre Moscova (sau nemultumita de conditiile de competitie „cu dedicatie” pentru F 35A – conform Dassault) si asa au ramas Eurofighter (un avion la care britanicii sunt parteneri) si E/F 18 SuperHornet, un avion american.

GeorgeGMT

Surse: Defense-update & breakingdefense.com

Dosarul selectiei: sumarul in engleza, integral in daneza

Exit mobile version