Romania Military

Ucraina si MIG 29 sau cum romanii nu sunt in stare sa invete nimic din greselile altora

Expresia “urias cu picioare de lut” nu s-a potrivit deloc URSSului in in 1941, dar vine ca o manusa de piele fina Ucrainei in 2014. Despre forta militara a tarii vecine am mai vorbit pe site si pana la urma cu totii am cazut de acord ca aceasta “forta” este doar una de parada cu nimic utila sau functionala in caz de conflict, insa nu cred ca exista cineva care sa banuiasca macar amplitudinea dezintegrarii mecanismelor militare ucrainene inaintea inceperii “balului” in est…

                                               Epava unui Il 76 doborat

S-a dovedit ca Ucraina nu numai ca nu are tehnica de lupta moderna dar nu are in general tehnica de lupta, iar fata de profesionalismul militarilor nu-mi iese din cap distrugerea unui batalion  mecanizat dintr-o singura salva de GRAD numai si numai datorita imbecilitatii comandantului ucrainean care-si parcase vehiculele ca la parada, grupate si care evident n-avea nici un fel de cercetare in jurul unitatii sale.

Evenimentele de mai tarziu au dovedit ca Ucraina nu avea nici macar hrana pentru militarii sai, ce sa mai vorbim de alte lucruri mai complexe cum ar fi antrenamentul pilotilor. Ne tot minunam de succesul AA cu raza scurta din estul tarii si de numarul relativ ridicat al avioanelor ucrainene doborate, dar separatistii s-ar putea sa fi contribuit destul de putin la aceasta situatie, atat timp cat Ucraina nu prea avea aviatie de nici un fel, piloti nici atat.

Si acum cifre. Pe hartie si inventare aviatia ucraineana avea inaintea inceperii conflictului o impresionanta flota de aproximativ 80 de aparate MIG 29, plus capacitatea industriala de a moderniza singura aceste aparate.

Realitatea era insa mult mai dura si arata ca in ziua in care Rusia s-a pornit spre Vest, Kievul putea sa alinieze maximum sapte aparate MIG 29 modernizate (in 2013), desi programul incepuse oficial inca din 2009. Dupa care a fost oprit pentru ca Lviv State Aircraft Repair Plant a inceput sa modernizeze si sa refaca resursa unor avioane MIG 29 apartinand altor tari (africane), si a reinceput dupa invazia rusa in Crimeea, reusindu-se performanta (cu sau fara ghilimele) ca pana la sfarsitul lui 2014 sa fie modernizate inca trei avioane pentru aviatia ucraineana.

                                Cum spuneam o aviatie doar pentru parada…

Din pacate din cele 80 de MIG 29 aflate oficial in inventarul aviatiei, cvasi-majoritatea lor nu mai zburasera din perioada sovietica din lipsa de bani, astfel ca, pe langa faptul ca nu aveau o flota de avioane operationala, nu aveau nici macar piloti care sa stie sa le mai decoleze macar, in aceast sens edificator mi se pare si lipsa de simulatoare moderne, pilotii ucraineni fiind antrenati in fata unei table, cu creta si machete din lemn ca pe vremea WW1.

Drept dovada ca pregatirea pilotilor era mai mult decat precara, doua din aparatele MIG 29 modernizate au fost doborate in luna august a anului trecut, dar haideti sa aruncam o privire asupra situatiei aviatiei ucrainene si a pierderilor suferite de aceasta in 2014:

Acum nu stiu cum ne-am fi descurcat noi intr-o astfel de situatie, dar invatamintele care trebuiesc trase din necazul vecinilor nostri sunt clare: avem nevoie de o forta aeriana credibila, bine dotata si cu piloti bine pregatiti, o aparare AA mobila, moderna si cu militari bine pregatiti sa foloseasca sistemele AA portabile, care in cazul nostru ar trebui inlocuite de urgenta.

Omul sfinteste locul, pare sa ne spune conflictul ucrainean, si pregatirea militarilor este esentiala. Orele zburate de piloti, kilometrii de poligon pentru tancuri si mecanizate, saptamani de tragere si manevre pentru infanterie, iar peste toate o dotare macar in timp cu vremurile daca nu de ultima ora.

Daca ne-am pune noi in locul ucrainenilor am constata ca stam chiar mai prost. Ex-sovieticii de bine de rau au avut ce sa ridice de la sol: elicoptere, avioane, desi vechi si nemodernizate au avut cu ce sa zboare, in cazul nostru insa …

Un Puma Socat nu poate emite pretentii acolo unde un Mi 24 si-a luat-o in bot, un IAR 99 Soim nici nu ar avea motive sa se ridice de la sol intr-o zona unde Su 25 si Su 24 au cazut ca mustele, iar MIG 21 Lancer saracu’ n-are ce protectie sa faca cu raza lui scurta si dotat doar cu rachete AA cu raza scurta plus doua tipuri de bombe ghidate.

Nici noi nu avem sisteme portabile AA moderne, nici aparatele noastre nu detin sisteme de protectie care sa poata face fata unei Igla S, dar noi mai avem timp, intrebarea este: au invatat decidentii nostri ceva din conflictul de la usa noastra?!

Daca ne uitam la bugetul de anul acesta si la faptul ca nici in 2014 si probabil nici in 2015 nu a fost pornit vreun program major de inzestrare se pare ca nimeni nu a invatat absolut nimic…

PS- Acum nu ca as crede ca in 2015 cele doua fregate vor intra in reparatii, dar insusi faptul ca dupa aproape un an de cand „focul” a izbucnit in Ucraina noi vrem sa dam o gramada de bani pe doua fregate, in loc sa cumparam sisteme AA cu raza medie si scurta, in loc sa ne pregatim trupele terestre mai bine si sa le dotam cat mai in ton cu anul in care suntem, dovedeste ca acolo sus prostia e la dansa acasa si nimeni nu are de gand s-o evacueze.

Poate ca generalii nostri ar trebui sa se intrebe ce folos ar fi avut Ucraina daca detinea 2-3 nave de lupta moderne?! Ce diferenta ar fi facut cateva rachete anti-nava performante?! Nu cumva o infanterie mai bine dotata si mult mai bine pregatita ar fi fost cheia succesului?!

PSS- Iar semnalul de alarma ar trebui sa sune la SMG atat timp ca ucrainenii erau mai bine pregatiti, macar dpdv al dotarii, decat noi si uite cat le-a ajutat.

GeorgeGMT

Exit mobile version