Romania Military

Un IAR 99 s-a prabusit astazi langa Aeroportul din Craiova

Avionul IAR 99 Şoim care s-a prăbuşit, astazi, la Craiova, aparţine Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, iar accidentul s-a produs la scurt timp de la decolare, pilotul pierzându-şi viaţa, în timp ce instructorul aflat la bord a fost rănit şi preluat de un echipaj SMURD, anunţă MApN.

Potrivit sursei citate, aparatul prăbuşit este un avion IAR 99 Şoim cu dublă comandă şi aparţine Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova.

MApN precizează că aeronava, care executa un zbor de antrenament, s-a prăbuşit în jurul orei 10.30, la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.

În urma accidentului, pilotul aeronavei a decedat, iar instructorul, care a reuşit să se catapulteze, este rănit şi a fost preluat de urgenţă de către un echipaj SMURD.

O comisie a Ministerului Apărării Naţionale cercetează împrejurările producerii accidentului aviatic.

La faţa locului se află mai multe echipaje ale ISU, SMURD şi Jandarmeriei.

Potrivit anchetatorilor, avionul a căzut la aproximativ 40 de metri de case, în zona laturii de nord a aeroportului din Craiova.

În momentul impactului, aparatul de zbor a luat foc, fiind distrus în totalitate.

În martie 1995, un avion militar de tip IAR 99, aparţinând UM 01918 Ianca, s-a prăbuşit la numai patru minute de la decolare, din cauza unei scurgeri accidentale de combustibil.

Cei doi piloţi, care efectuau o misiune de cercetare meteorologică, au reuşit să se catapulteze, unul dintre ei fiind supus cu succes unei intervenţii chirurgicale complexe, la Spitalul Militar Central din Bucureşti.

În urma accidentului, Statul Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene şi uzina producătoare au decis oprirea temporară a zborului cu cele opt avioane IAR-99 din lotul de fabricaţie în cauză, pînă la eliminarea elementelor identificate ca sursă potenţială de incendiu.

Aparatul IAR 99 Şoim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit în principal pentru antrenamente, putând asigura şi misiuni de atac la sol, precum şi misiuni de recunoaştere.

Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat şi atac uşor a fost demarată în anii ’70, fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România.

Versiunea modernizată IAR-99 Şoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.

Dotările includ computer de bord, Head-up şi Head-down Display, sistem de navigaţie inerţial/GPS, HOTAS, staţie radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date procesează datele de navigaţie primite via datalink de la un alt avion sau staţie de sol echipată cu acelaşi sistem. Această informaţie este prezentată pe un ecran „radar virtual” simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.

Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, înălţimea de 3,898 de metri şi masa 3.320 de kilograme.

Aeronava atinge o viteză maximă de 850 de kilometri pe oră la 9.000 de metri.

De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de acţiune este de 1.100 de kilometri.

La capitolul „armament” legat de acest avion figurează un tun de 2×23 milimetri şi bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme şi 250 de kilograme, cu muniţie autodirijată LGB şi OPHER şi cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.

Gandul

Poze de la locul prabusirii: AICI

 

Dumnezeu sa-l ierte pe cel decedat.

Exit mobile version