Romania Military

Unora le plac vedetele

Pentru cei cu buget mai mic si care se limiteaza la apararea propriului litoral, desi cu multe limitari, vedetele purtatoare de rachete constituie o solutie pragmatica.
Rachetele sofisticate anti-nava , sisteme electronice complexe, viteza si agilitatea mare , incearca sa compenseze capacitatea defensiva limitata .
Desi cu un deplasament redus si utilizate doar in green water, pot fi o amenintare serioasa pentru aproape orice tip de nava.

FAC 55

In 2014, Marina turca a lansat o cerere de oferta pentru 10 VPR,  cu un buget total de 800 mil $. FAC 55  (Fast attack craft) este proiectul celor de la Savunma Teknolojileri Muhendislik ve Ticaret AS (STM). Cu o viteza maxima de 55 noduri, propulsie cu turbina  si un deplasament de 535 tone, este dotata cu 4 (8) rachete anti-nava Harpoon si un radar Thales SMART-S Mk2  si are dotari folosite  de corvetele clasa ADA realizate tot de STM.

FCA 55 a fost oferit in Pakistan, Qatar si Azerbaijan la un pret de 80-90 mil $, Pakistanul a cerut o oferta pentru 6 nave, in conditiile in care se doteaza si cu AZMAT.


PNS Azmat

Navele din clasa Azmat au un deplasament de 560 tone, lungime 63 m, viteza maxima de 30 noduri, 8 rachete anti-nava C 802, cu o raza de 120 km si incarcatura de 165 kg, ghidate inertial si radar, un tun de 23 mm si un sistem defensiv CIWS AK 630, echipaj format din 14 oameni.
Propulsia este realizata de patru motoare diesel.

Primele doua nave au fost realizate in China, urmatoarele, prin transfer de tehnologie, se construiesc in Pakistan. Pret 50 mil $.


HOUBEI TYPE 22

China a ales dezvoltarea acestui tip de nava datorita integrarii sale in strategia de aparare anti-acces in zona maritima proprie sau in apropierea Taiwanului. Deasemenea este foarte utila pentru protectia zonelor din Marea Chinei de sud, zone cu multe insule (chiar si artificiale), atoli, recife si ape putin adanci. mult petrol si gaze naturale.

 In 1993, AMD Marine Consulting Australia, a infiintat o societate mixta cu santierul naval din Guangzhou, respectiv Seabus International Co, ce a inceput sa produca ferryboaturi si nave de salvare atat fluviale cat si maritime, toate fiind de tip cataraman realizate din aluminiu, folosind solutia „wave-piercing”  (cu etrava inversata).

Dupa ce au invatat tehnologia, chinezii au proiectat VPR Type 22 la cerintele marinei si au inceput productia in 2004. Nava are un deplasament de 220 tone, lungime 42.6 latime 12.6 m , pescaj 1.5 m.

Are doua motoare diesel de cate  2560 kw si patru propulsoare cu jet –  Kamewa (firma suedeza aflata acum in proprietatea Rolls Royce)

Probabil ca motoarele sunt proiectate de francezi , cum si motoarele de pe submarinele chinezesti sunt facute cu nemtii – MTU 396 SE84 , pentru clasele Song si Yuan.

Viteza maxima este de 36 noduri si are un echipaj de 12 oameni.

Armamentul consta in opt rachete anti-nava YJ -83  cu o raza de 180 km, ghidare inertiala si activ terminala, inclusiv corectie de curs  prin link, incarcatura de 190 kg.

Sistemul defensiv este AK-630 -CIWS  Sistemul are ghidare radar si optica, cu o cadenta de 4000 – 10000 lovituri/minut si capabil a lovi la o distanta de 5000 m, fiind comandat de la distanta.

Sistemele electronice includ un radar  de supraveghere si fixare a tintei, laser range finder si sisteme detectie in infrarosu, precum si un sistem datalink HN-900, prin care inclusiv pot fi ghidate rachetele dupa lansare de catre alte nave sau avioane. Se pare ca au si ceva rachete SAM.
Caracteristicile stealth si silentiozitatea datorita propulsoarelor cu jet le fac destul de greu de reperat.
Este vulnerabila la atacuri aeriene sau submarine.

China are in dotare deja 83 de astfel de nave, pretul estimat fiind de 50 mil $.

Sa speram ca si Tarantulele noastre modernizate vor fi aduse la un standard competitiv !

Grigore Leoveanu

Exit mobile version