Romania Military

Viitorul mai are o sansa

gcv_hed_design

GCV varianta BAE Systems 

Odata cu abandonarea futuristicului FCS, sansele ca propulsia hibrida sa fie adaptata vehiculelor militare in perioada imediat urmatoare au scazut serios, fiind mentinute totusi in viata de competitia pentru unul din programele succesoare, Ground Combat Vehicle.

Varianta cu propulsie hibrida, propusa de un consortiu format din BAE Systems si Northrop Grumman, va avea de infruntat insa concurenta unei alternative diesel de origine General Dynamics Land Systems.

BAE Systems, companie cu o lunga istorie in sustinerea noii tehnologii, a colaborat cu una din cele mai inovative firme britanice, QinetiQ, pentru realizarea transmisiei numita E-X-Drive. De altfel BAE a inregistrat destul de mult succes cu propria solutie adaptata pietei civile, numita HybriDrive, care este instalata pe un numar din ce in ce mai mare de autobuze, in principal datorita reducerii poluarii si a eficientei consumului.

Patrunderea pe piata militara, desi teoretic mai deschisa tehnologiilor revolutionare, s-a dovedit mult mai dificila, in practica accentul fiind pus mai mult pe robustetea solutiilor deja verificate, clientii preferand in general varianta diesel.

O tentativa anterioara, concretizata prin demonstratorul SEP (Splitterskyddad enhetsplattform) al filialei suedeze Hagglunds a BAE, o platforma multifunctionala prezentata atat in versiune pe roti (8×8) cat si pe senile si dotata cu propulsie hibrida, a ajuns foarte aproape de intrarea in productie.

BAE SEP – Sursa: defenseindustrydaily.com

Pretul considerat prea mare si, poate, senzatia lipsei de maturitate a noului concept a dus la abandonarea SEP insa BAE a refolosit unele tehnologii dezvoltate atunci pentru un nou proiect, cu transmisie clasica, Alligator.

 

Convinsi de avantajele propulsiei hibride, britanicii revin la ideea initiala cu propunerea pentru GCV.

BAE GCV – Sursa: baesystems.com

Avantajele noii tehnologii par evidente atunci cand se ia in calcul evolutia puterii motoarelor instalate pe masinile de lupta. In toata perioada scursa de la momentul aparitiei blindatelor, greutatea lor a continuat sa creasca si la fel nevoia de motoare din ce in ce mai puternice.

Atunci cand motoarele diesel clasice au parut sa nu mai poata asigura puterea necesara s-a trecut la tehnologii noi, cum ar fi turbomotorul instalat pe M1. In paralel, a fost nevoie de constructia unor sisteme de transmisie din ce in ce mai grele si voluminoase, care sa reziste puterii generate de noile motoare.

Solutia transmisiei electrice, desi devenita clasica in lumea civila in domeniile transportului naval si cel pe calea ferata, a fost incercata doar sporadic in domeniul blindatelor, intreg ansamblul avand in trecut dezavantajul greutatii si al volumului fata de varianta mecanica. Se pare insa ca momentul in care transmisia mecanica nu va mai avea acest avantaj in fata celei electrice nu este prea departe.

BAE a alcatuit o lista foarte interesanta cu avantajele practice ale propulsiei hibride, cum ar fi posibilitatea instalarii motoarelor intr-o configuratie mai avantajoasa. Daca solutia clasica implica, de obicei, montarea motorului in camera de lupta, reducand spatiul interior, in varianta hibrida doar motorul electric, mult mai compact, mai trebuie plasat in apropierea rotilor motoare.

Mai mult, in locul unui motor cu combustie interna masiv, se pot folosi doua astfel de motoare, cu dimensiuni mai reduse, plasate in exteriorul camerei de lupta, spatiul interior devenid astfel mai usor configurabil.

Avantajele aduse de propulsia hibrida – Sursa: defense-update.com

Inca un avantaj ar fi evolutia spre un vehicul mai “electric”, necesarul de electricitate al unui blindat modern fiind in continua crestere.

Cuplarea unui set de baterii si a unui sistem de recuperare a energiei din franare ar duce si la o economie de carburant, asa cum demonstreaza adoptarea solutiei de catre utilizatorii civili. Motoarele electrice ar asigura o eficienta crescuta la plecarea de pe loc, beneficiind de momentul superior celor clasice. Si nu in ultimul rand, rularea doar pe baza bateriilor ar asigura silentiozitatea necesara in anumite operatiuni militare.

Dezavantajele sint reprezentate in principal de greutatea totala inca crescuta fata de varianta clasica (diferenta reducandu-se vizibil in ultimul timp) si pretul mai mare, ultimul factor putand fi rezolvat de o productie de serie mare.

Chiar daca BAE va pierde si contractul GCV, propulsia hibrida avand de lucrat si la imaginea de tehnologie robusta, rezistenta in conditii de lupta, viitorul pare sa corespunda cu viziunea britanicilor si eventuala infrangere sa fie doar o amanare a inevitabilului.

Tehnomil.net

Exit mobile version