Romania Military

Americanii blocheaza vanzarea F 16 israeliene catre Croatia

Motivul pare a fi supararea administratiei Trump pentru ca Israelul n-a cerut aprobarea inainte de a semna contractul, asa cum trebuia sa faca.

Ne mai aducem aminte ca cele doua tari (Croatia si Israel) au batut palma la inceputul anului pentru 12 aparate contra sumei de 500 milioane de dolari. Este vorba de aparate F 16C/D Barak.

Atunci americanii n-au comentat nimic, desi au ofertat si ei Croatia cu F 16. De fapt ofertele au fost de F 16 la mana a doua din Israel (C/D), Grecia (C/D), Statele Unite (nu mai stiu ce model) si Suedia cu Gripen C/D.

Intentia croatilor (la ca si in cazul nostru) este sa-si inlocuiasca flota de MiG 21.

Opozitia americanilor vine direct pe linie politica, Secretarul Apararii Jim Mattis se opune, in timp ce Secretarul de Stat  Mike Pompeo ar fi de acord.

Ce va fi cu aparatele israeliene pentru Croatia ramane sa vedem, nu-i problema noastra, dar sa ne aducem aminte ca israelienilor li s-a mai dat peste mana si de catre europeni si in cazul achizitiei de catre Cehia a radarelor ELM-2084 de la IAI Elta Systems pe motiv ca nu sunt compatibile cu radarele Aliantei.

C-or fi compatibile, ca n-or fi, treaba lor, problema adevarat rezida in faptul ca nici europenii, nici americanii nu par sa mai accepte sa le sufle israelienii banii din fata, fiecare incercand sa-si promoveze propria industria de aparare. In cazul americanilor lucrurile fiind chiar mai urate, ei sunt concurati cu proprile avioane pe terte piete, iar evreii s-au intins, probabil, mai mult decat ii duce plapuma, reactia americana fiind absolut normal.

Pentru Romania este un semnal foarte important doar prin prisma faptului ca este bine sa cumperi de la aliati, nu de prin Orientul Mijlociu, evreii fiind bine-veniti doar ca subcontractori pentru companiile americane  (vezi Pirahna 5 cu turela Elbit).

In aceste conditii F 16, baterii antiaeriene cu raza scurta si altele cam ies din schema din acest moment, daca „adrisantul” este din Mediterana de Est.

GeorgeGMT

Exit mobile version