Americanii blocheaza vanzarea F 16 israeliene catre Croatia

Motivul pare a fi supararea administratiei Trump pentru ca Israelul n-a cerut aprobarea inainte de a semna contractul, asa cum trebuia sa faca.

Ne mai aducem aminte ca cele doua tari (Croatia si Israel) au batut palma la inceputul anului pentru 12 aparate contra sumei de 500 milioane de dolari. Este vorba de aparate F 16C/D Barak.

Atunci americanii n-au comentat nimic, desi au ofertat si ei Croatia cu F 16. De fapt ofertele au fost de F 16 la mana a doua din Israel (C/D), Grecia (C/D), Statele Unite (nu mai stiu ce model) si Suedia cu Gripen C/D.

Intentia croatilor (la ca si in cazul nostru) este sa-si inlocuiasca flota de MiG 21.

Opozitia americanilor vine direct pe linie politica, Secretarul Apararii Jim Mattis se opune, in timp ce Secretarul de Stat  Mike Pompeo ar fi de acord.

Ce va fi cu aparatele israeliene pentru Croatia ramane sa vedem, nu-i problema noastra, dar sa ne aducem aminte ca israelienilor li s-a mai dat peste mana si de catre europeni si in cazul achizitiei de catre Cehia a radarelor ELM-2084 de la IAI Elta Systems pe motiv ca nu sunt compatibile cu radarele Aliantei.

C-or fi compatibile, ca n-or fi, treaba lor, problema adevarat rezida in faptul ca nici europenii, nici americanii nu par sa mai accepte sa le sufle israelienii banii din fata, fiecare incercand sa-si promoveze propria industria de aparare. In cazul americanilor lucrurile fiind chiar mai urate, ei sunt concurati cu proprile avioane pe terte piete, iar evreii s-au intins, probabil, mai mult decat ii duce plapuma, reactia americana fiind absolut normal.

Pentru Romania este un semnal foarte important doar prin prisma faptului ca este bine sa cumperi de la aliati, nu de prin Orientul Mijlociu, evreii fiind bine-veniti doar ca subcontractori pentru companiile americane  (vezi Pirahna 5 cu turela Elbit).

In aceste conditii F 16, baterii antiaeriene cu raza scurta si altele cam ies din schema din acest moment, daca „adrisantul” este din Mediterana de Est.

GeorgeGMT

43 de comentarii:

  1. armamentu e scump,
    presupune lobby, influenta, smen, specularea vulnerabilitatilor serviciilor, etc.
    piata este libera doar pt dulaii de sus,

    ca realitatea este asa o dovedeste o stire legata de modu in care trateaza natiunea americana embargou impotriva rusilor legat de Crimea, Ucraina si restu,
    astfel, noile generatii de aparate de varf (787 Dreamliner, 737 Max si 777X) au zone in care este calculata o rezistenta superioara otelului care poate fi obtinuta din aliaje de titan,
    americanii nu au titan/sau au cantitati mici la dispoziţie, si au acces la putine tehnologii de prelucrare ale acestui metal,
    asa ca Boeing a facut o investitie serioasa cu fratii de credinta de la rasarit
    americanii totusi nu au decat 35 % din firma,
    https://www.reuters.com/article/us-vsmpo-avisma-boeing/vsmpo-avisma-and-boeing-launch-new-titanium-joint-venture-in-russia-idUSKCN1LZ2IX

    piata de vanzare sa fie, ca povestea cu embargou si celelate trasnai de a tv, le suporta neuronu alegatorului

    • Cred ca nu stii despre ce povestesti.. CUm adica nu au access la prelucrarea titanului ? Americanii? Poate nu au resurse majore de titan – nu ii problem alea se importa – CHina, Australia, Norvegia. Ultimele 2 sunt tari aliate SUA.

      Plus ca si productia americana este mai mult OK.

      • pai atuncea inseamna ca reuters si restui agentiilor care au trambitat despre investitia Boeing in Rusia nu stiu sa scrie si sa citeasca,
        sau poate ca agentiile de presa au dreptate

    • Nu au decat 35% din firma? Mai citeste inca o data articolul. Firma asigura 35% din productia de subansamble din titan pentru anumite modele de avioane. Relax Max, Boeing isi asigura rezervele de titan in vreo 10 tari diferite. Aici vorbimde produse finite, iar musterii sunt chiar foarte multi.

    • Pt SR 71 americanii au luat titan din rusia prin niste firme paravan. Acum au o gramada de titan luat de la avioane casate care aveau componente din titan si care au fost luate cand au fost casate. Daca e vorba de materii prime sua isi poate face rost de ele.

    • probabil că la țară de tine nu s-a auzit de SR-71 Blackbird!
      l-au făcut americanii cu ciocanul (că cică nu aveau tehnologii)-92% din titan!

      • Da se pare ca titanul pentru SR-71 a fost luat tot din Rusia.

      • @alkxzs
        despre A 12 si SR 71 au fost mai multe articole pe acest site,
        pe de alta parte, inca sunt informatii legate de A 12 si SR 71 care sunt secrete,

        modu de utilizare a aliajelor de titan care sunt folosite la A 12 si SR 71 si modu de utilizare la 737 MAX, 787 si 777 X este diferit,
        la SR 71 este vorba de invelis care trebuie sa reziste in anumite zone la temperaturi inalte si in mod normal se utilizeaza aliaje de titan pt temperatura la care metalu devine maleabil, mult mai ridicata fata de otel,

        la 737 MAX, 777X, 787, nu este cazul de temperaturi inalte ale invelisului,
        aliajul de titan este folosit la astea civile pt rezistenta superioara la deformare plastica fiind probabil vorba de zone in care este necesara o rezistenta superioara, zone diferite fata de A 12 si SR 71,

        din cate stiu de pe la paginile publice de stiri, rusii fac pt Boeing piese forjate din aliaje de titan,
        chestia asta este destul de complicata,
        anumite metale sau elemente chimice din aliaje au punct de topire cu mult inferior titanului

        tot din cate stiu rusii sunt singurii care au utilizat in cantitatti mari titan la mai multe categorii diferite de arme: submarine, avioane, etc., utilizare care a presupus crearea unor tehnologii noi de sudare, lipire, etc.

        la mintea mea, din moment ce Boeing cumpara de la rusii piese forjate din titan pt aproape toate avioanele noi trebuie sa existe un moment intemeiat,

        • pentru mintea ta e mai mult un motiv economic…
          și americanii folosesc titaniu în cantități mari pentru armament, M777 folosește de exemplu
          poate ce au rușii exclusivitate e turnarea pieselor foarte mari pentru submarine din titan, sub vid, dar asta e clar că nu sunt necesare pentru piesele mai mici de avioane

  2. Apropo, ce se mai aude cu baterii antiaeriene cu raza scurta? Ca la BSDA era tam tam mare. Voba aia, acolo e simplu, ca la rachet ele anti-nava :)))

  3. Nici n-a fost lansat programul, desi unele discutii s-au purtat, cunoastem nr de baterii pt SHORAD – 20/21 si nr de rachete VSHORAD avut in vedere – cam 1500 buc la un pic peste 120 de lansatoare.
    Probabil ca cerintele sunt gata.
    Se mai aude prin targ ca s-ar prefera rachete ghidate radar pt SHORAD, IR/IIR pt VSHORAD.

  4. Eu nu cred cs este normala teactia americana.

    Argumentez:
    – avioanele au fost cumparate din SUA de catre evrei, cu bani multi. Acum evreii au dreptul sa recupereze o parte din bani prin revsnzsres f16

    – aceste avioane vor fi inlocuite tot cu avioane americane, noi. Sau au fost inlocuite.

    Deci nu e normala atitudinea americanilor. Evreii pot la randul lor sa se indrepte catre Rafale. In loc de… F16 noi, F35, F18.
    Stiindu-se colaborarea mao veche cu francezii. KFir fiind o licenta franceza

  5. Cel mai simplu si corect pentru Croatia era sa apeleze direct la SUA.Adica sa isi cumpere avioane F16, SH, din SUA, si care sa fie modernizate, daca este cazul, de firma producatoare.

    • nu neaparat, israelienii pot oferi un pachet configurat diferit cu electronica de ultima generatie si cu o structura de rezistenta mai obosita (resursa mai putina) pentru un pret posibil mai interesant pentru croati, care poate nici nu prevad sa le zboare foarte mult.

      • ”Convingerea” s-a realizat prin ”electronica sofisticata” promisa. Aparatele Barak oferite au in medie 3000 de ore de zbor disponibile.

      • Aici vorbim de proprietate intelectuala care apartine Lockheed Martin. Israelienii prin acordurile pe care le au cu guvernul SUA se pot ocupa de modernizarea proprii flote de F-16 si F-15. Daca incearca sa vanda acest fel de pachete de modernizare catre terti trebuie sa se duca la Uncle Sam si sa ceara un „Mother may I” care in cazul de fata probabil ca o sa se faca asteptat. Asta este o felie de tort destul de mica pentru Lockheed, dar in general inseamna sa treci de la ce OFP au Israelienii acum pe ceva de genul OFP M6.2. Asta costa niste bani pentru ca cere integrarea a ce propun Israelienii in forma de „hardware” cu un OFP care sa fie interoperabil si compatibil cu operatiile NATO, mai ales din punctul de vedere al suportului criptografic. Irlandezii din Tel Aviv sunt adeptii a ieftin si bun nu probabil propun un fel de solutie SOA care sa fie adoptata la OFP-ul pentru a asigura suportul criptografic si interoperabilitatea in general. Lockheed probabil a strambat din nas la chestia asta, iar sansele ca treburile sa mearga cum vor irlandezii astia sunt destul de reduse, pentru ca astia sunt interesati sa-si protejeze baza de cunostiinte si baza industriala

      • Aici vorbim de proprietate intelectuala care apartine Lockheed Martin. Israelienii prin acordurile pe care le au cu guvernul SUA se pot ocupa de modernizarea proprii flote de F-16 si F-15. Daca incearca sa vanda acest fel de pachete de modernizare catre terti trebuie sa se duca la Uncle Sam si sa ceara un “Mother may I” care in cazul de fata probabil ca o sa se faca asteptat. Asta este o felie de tort destul de mica pentru Lockheed, dar in general inseamna sa treci de la ce OFP au Israelienii acum pe ceva de genul OFP M6.2. Asta costa niste bani pentru ca cere integrarea a ce propun Israelienii in forma de “hardware” cu un OFP care sa fie interoperabil si compatibil cu operatiile NATO, mai ales din punctul de vedere al suportului criptografic. Irlandezii din Tel Aviv sunt adeptii a ieftin si bun nu probabil propun un fel de solutie SOA care sa fie adoptata la OFP-ul pentru a asigura suportul criptografic si interoperabilitatea in general. Lockheed probabil a strambat din nas la chestia asta, iar sansele ca treburile sa mearga cum vor irlandezii astia sunt destul de reduse, pentru ca astia sunt interesati sa-si protejeze baza de cunostiinte si baza industriala

        • Alex.
          Asa este. Eu ma mir ca israelienii s-au bagat in asa ceva fara a avea acordul SUA. Croatii sustin ca ar fi fost asigurati ca exista un acord, iar piesa de rezistenta a ofertei ar fi constat in sistemeke EW foarte avansate. Oricum este stranie toata intamplarea.
          Pana la urma, de unde ”criza” asta de F-16 second si de ce se sta la coada in halul asta pt F-ul 16?!
          Daca vrei sa restaurezi capacitatea fortelor aeriene ale aliatilor mai saracutzi, asta nu o vei putea realiza cu F-16V noi sau cu F-35. Nu inteleg reticenta SUA in a pune umarul la schimbarea tehnicii sovietice din inzestrarea Europei de est aliate.

          • S-au mai incercat chestii de genul acesta si nici cu acordul LM si Uncle Sam nu a iesit bine. Vezi cazul Corea si BAE si modernizarea F-16. Multi subestimeaza costul de integrare dintre hardware si OFP. Israelienii probabil ca s-au gandid la un fel de „bridging solution,” dar probabil ca nu i-au intrebat pe cei de la LM despre dispozitia lor de a coopera la asa ceva. In afara de asta LM vrea sa mentina controlul interfatei cu clientul si ca drept consecinta vor modernizari care au fost aprobate si testate de ei (cazul Romania Portugalia). Israelienii incearca sa se interpuna, dar acest fel de chestii se termina prost pentru ei de obicei.

  6. Israelienii au „metode de convingere” mai eficiente decat americanii – mai ales in Balcani. Se pare ca americanii au aflat de cum a mers „convingerea” oficialilor croati si normal ca s-au suparat.

    • asta e cea mai stupidă chestie care puteai să o scrii
      dacă aveau vreo dovadă americanii ar fi făcut publice chestiile astea
      pare mai mult supărarea americanilor că evreii au încercat să treacă peste aprobarea lor la vânzarea tehnicii provenite chiar de la ei, oricum israelienii au început să facă modernizări la F16 care îi concurează pe americani
      pare mai degrabă și un avertisment și pentru alții care vor încerca să facă așa ceva

      • ei acuma, cum sa faca publice chestiile astea? Cel mai probabil au informatii, nu dovezi sa apara la TV cu ele.

        Si chiar daca ar avea dovezi clare, nu au cum sa anunte ceva de genul asta fara sa ii bage la apa pe croati, pe care ii asteapta acum la negocieri sa vina sa le dea ei avioane vechi.

        Mult mai elegant sa nu le dai aprobare la unii daca ai informatii ca te-au concurat neloial.

  7. Acolo e o chestie internă. Evreii din US vor sa le reamintească evreilor din Israel cine e șeful. În plus, vizitele dese facute acasă ,evreilor din Rusia, devin deranjante pentru US. De exemplu , zilele astea Bibi va merge la Moscova cu o echipă de experți pentru a explica cat de benefic este și cum vor ataca ei din nou Siria, săptămâna viitoare.

    • Nu, e vorba de un contract. Tu cand cumperi tehnica militara de varf nu poti sa o revinzi cui vrei si nu poti face ce vrea cu ea, intrucat ea contine secrete militare si industriale.
      In plus nu poti sa concurezi vanzatorul, ceea ce evreii ar fi vrut sa faca

  8. Lui nea’ Mattis i s-a urcat functia la cap se cam joaca cu focul, Israelul nu uita si nu iarta.

  9. Mai bine se pun croatii la negocieri cu Corea de Sud si Lockheed Martin si isi iau FA 50 +Derby ER de la Israel si gata. Acum Korea de Sud e mai fortata sa vanda dupa ce Boeing SAAB a castigat TX-ul.

  10. By the way .. ordered another M346, the number will increase to 16 pieces or a complete squadron, as planned at the beginning. And how is the training system in other Central European countries …? „Facepalm”

    • I have red it, M346 was the best choice for Polish Air Forces now only one more step to do for you: Integrate air to air IR missiles and also air to ground guided missiles. Then it would be a really good trainer and it will offer also realistic scenario for fighting in European battle field.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *