Arta Razboiului, iunie 2018

This entry is part 18 of 88 in the series Arta Razboiului

Series Navigation<< Arta Razboiului, mai 2018Arta Razboiului, iulie 2018 >>

37 de comentarii:

  1. Cred ca daca ar fi ales F35, pe de o parte ii ajutau la PR, unde are nevoie de un pic de „boost”, dar se umplea internetul de comentarii si troli.
    Cu F18, care nu mai are nimic de demonstrat, lumea se va concentra la actiune nu la controverse. Plus ca toata smecheria primului film a fost interactiunea pilot – „guy in back”, si doar cu Superhornet mai mergea asta.

  2. crezi tu?

  3. Top Gun a fost la vremea lui o extraordinara publicitate pentru US Navy si scoala speciala de perfectionare a pilotilor marinei. Scoala Top Gun din localitatea Fallon. Nevada.
    Suplimentar , o foarte buna prezentare catre public a inimitabilui F 14 Tomcat. Unicul vanator imbarcat american cu aripi cu geometrie variabila.
    Urmasul lui pe portavioanele americane este F 18 Hornet si F 18 Supet Hornet.
    Mai sint de asteptat vreo 15- 20 de ani pina F 35C va deveni la fel de raspindit in flota americana ca F 18 Super Hornet.
    Iar prin 2030 – 2040 inamicul americanilor vor fi chinezii cu J 15 si J 20.
    Doar ca atunci Tom Cruise va fi prea batrin pentru un nou Top Gun. 🙂

    • F14 a fost atât de bun încât Iran si acum mai folosesc 24 de bucăți din cele primite pe timpul șahului (în condițiile în care nu au avut acces la modernizări și piese de schimb de la producător – probabil s-au bazat pe canibalizare).

      Și una dintre cele mai bune „reclame” i-au făcut-o acestui avion legendar tot iranienii, în timpul războiului cu Irakul, când au nenorocit aviația lui Sadam cu acest aparat (cu pierderi minime, majoritatea surselor dau o pierdere de 1 F14 la 10 avioane irakiene doborâte).

      Iar F18 este un urmaș demn de predecesor 🙂 . Încă mai are un cuvânt de spus.

      • Eu cand am zis 1 squadron F18 Super Hornet pe MK …toata lumea mi a sarit in cap….F16 vs SU30/35 not a good idea,plus ca avem F16A ….alea s de varsta cu mine si nu stiu cum sa zic da parca mi joaca feste ligamentele de o vreme…???

  4. In cazul unei confruntari 1:1 F16 vs SU30/35 eu pariez pe F-16….

      • ..colegul,vezi ce RCS are gama SU27+ si ce RCS are un F-16. Un F-16 adus la zi este peste terenurile alea de tenis zburatoare…..
        Raman la parerea mea, 1:1,castiga F-16.

      • Un video facut de un indian despre F16 si Su35 in care cea mai clara imagine este cu niste Rafale, restul sunt la o calitate execrabila. Good job. Sa nu mai zic de incheierea apoteotica in care zice el cum SUA trebuie neaparat sa isi innoiasca flota de avioane ca nu mai fac fata =))) Un indian care isi face griji de starea aviatiei US =))
        Ar trebui sa inteleg(em) ceva din video ala?

        • Intelege ca atunci cand Su35 face Cobra manoeuvre si e subit in spatele tau si iluminarea radar warning e in bordul la F16 tau….zi mi serios acum ca F16 se pune cu SU 35 la manevre de dogfight….really?????
          https://youtu.be/b-VNSJMiNt0

          • nu prea se mai ajunge la dogfight decat in situatii extreme, disperate. Si stai linistit ca si F-16 e destul de agil. Am vazut si F-18 Hornet facand Cobra, recent.
            Cand iesi din cobra, ai viteza extrem de mica, chiar daca te poate aduce in spatele oponentului, devii o tinta sigura pentru alte amenintari.
            In plus, de cand cu rachetele lansate peste umar, nu prea mai conteaza ca esti in spate, cu exceptia cazurilor cand tragi cu tunul d efoarte aproape.

          • Cobra este manevra pt mitingurile aeriene nu una de lupta. Tonou looping etc. Mai vorbim.

          • oare manevrele astea smechere le poti face si la viteze supersonice? Eu nu le-am vazut decat la viteze subsonice prin clipuri. Rezista comenzile, planurile, etc daca le bruschezi in halul asta la viteze mari? Eu cred ca scapi avionul de sub control si intra in vrie in cel mai bun caz.
            daca nu poti ma indoiesc ca cobrele o sa fie folosite vreodata in lupta

            • La Mach 1.5 sau 2 se dezmembreaza ….e clar….insa subsonic e ok…..oricum am observat ca sunt cativa care ma admira si vor a insinua ca orice postez aproape e absurd….ok I get the picture….cand am zis de Trieste ca portavion usor zicea lumea ca bat campii….dupa aia Marius a postat articol din arhiva cu posibile directii pt Romania inclusiv PORTELICOPTERSI NAVE DESANT….ce Am Zis Eu si se facea bascalie ca desant unde?portavionul il scufunda rusii in timp ce ai nostri dau la copca ….tragand probabil din Vladivostok….acum nu astept ? dar totusi
              PS …. IT’S NICE TO BE IMPORTANT BUT IT’S MORE IMPORTANT TO BE NICE….

              • pai si tu crezi ca in situatie de lupta zboara careva subsonic? Cate secunde supravietuiesti intr-o lupta daca tu zbori subsonic? Pai te doboara si Soimul daca zbori subsonic ca sa poti face tu Cobra. Nu sunt pilot dar banuiesc ca toata lumea va zbura cat de repede poate. Cobrele sunt doar pt mitingurile aviatice

                • Edit

                  It has been speculated that the maneuver could theoretically be useful when a combatant is being pursued closely by an opponent at a somewhat higher altitude. By executing the cobra, a sufficiently closely pursued aircraft may suddenly slow itself to the point that the pursuer may overshoot it, allowing the previously pursued aircraft to complete the Cobra behind the other. This may give the now-pursuing aircraft an opportunity for firing its weapons, particularly if a proper pointing aspect (facing toward the former pursuer) can be maintained. Maintenance of the proper aspect can be facilitated when the aircraft employs thrust vectoring and/or canard control surfaces.

                  The disadvantage of performing this maneuver is that it leaves the airplane in a low speed/low energy state, which can leave it vulnerable to attack from opposing aircraft. It can also be countered by maneuvers such as high yo-yo.
                  Deci are anumite aplicatii in anumite circumstante….oricum Eu de cand am vazut clipul de la Bourget din ‘97 m a fascinat…se numea SU 37 parca la vremea aia…la productie serie I au zis 35…

                • Da, majoirtatea duelurilor aeriene se poarta la viteze subsonice. In duelurile aeriene viteza nu este neapara tcel mai important factor. Exista asa numita viteza ideala de intrare intr-un dogfight, (in engleza corner speed) care difera de la avion la avion si in functie de altitudine (de exemplu, la F16, la aprox 6000 de metri, viteza optima ar fi de 400, 450 de noduri). La aceasta viteza, avionul se poate angaja in manevere stranse, impingand avionul ( si pilotul) spre forte de 9g (maximul considerat suportabil de catre pilot – si asta pe perioade f scurte), cauzand in acelasi timp o pierdere de energie minima.
                  In cadrul unui duel aerian, cel mai probabil un pilot va trece la regimul supersonic pentru a degaja din duel (sau in faza premergatoare pentru a ajunge mai repede la „intalnire”).
                  Tocmai de aceea exista diferentierea intre interceptor (conceput in principal sa atinga viteze cat mai mari, dar nu neaparat foarte manevrabil) al carui rol este sa iasa repede in intampinarea unei amenintari de genul bombardiere, si avioun de vanatoare (nu stiu cum sa traduc mai bine „fighter”) care este conceput special pentru a se duela cu avioane de acelasi gen.

                  • @Mihai
                    Uite ce spun astia – https://www.bbc.com/news/world-40327934 :
                    „Modern air combat is almost entirely decided by situational awareness [from radar and other sensors] and missile technology,”
                    „Most kills in the last two decades have been against enemy planes too far away to see with the human eye – which means technology often trumps pilot skill.”
                    Epoca „duelurilor aeriene” a apus, parca ultima victorie aeriana dobandita cu tunul a fost in primul razboi din Golf de catre un A10 impotriva unui elicopter…

                    • @priam, Mihai are dreptate,cam toate angajamentele aeriene au loc la viteze subsonice.
                      Ce spui tu are doar pe jumatate legatura cu asta pentru ca intr-adevar angajamentele din ultima perioada au avut loc dincolo de raza vizuala dar asta nu exclude vitezele subsonice din scenariu. Pe de alta parte in manevre tip Cobra avionul „franeaza” foarte mult si asta nu cred ca-l ajuta prea mult contra unui avion ce manevreaza la 800-900 km la ora la 9g si degajeaza destul de repede.

                    • si avion la avion? Valea Bekaa poate? Doar cu tunurile, pt ca ultimul cu racheta a fost Su-25 rusesc parca

                    • @priam: articolul mentionat de tine corect, dar acolo deja nu mai vorbim de dogfight, unde manevrabilitatea e foarte importanta, ci de angajamente BVR (unde o viteza cat mai mare a avionului e de dorit, oferind rachetei o raza mai lunga).

                    • Deci am avut Dreptate.
                      Am zis Dogfight….nu BVR….
                      Cobra la dogfight in anumite scenarii poate face diferenta….F16 se opreste motorul….dai eject…
                      Su 35 ….sau alt bimotor….are 2 …Just In Case..?

                    • are 2, dar mai putin fiabile 🙂
                      In plus, SU-35 nu e in aceeasi categorie cu F-16. La cat e de mare F-35 si ce semnatura radar si IR are, aproape sigur ca nu mai ajunge in dogfight cu un fighter de gen 4+…, doar daca adversarul nu mai are cu ce sa traga la distanta.

                    • Cand a avut loc ultimul dogfight adevarat? din ce am gasit pe net nu prea au mai fost in ultimii 30-40 de ani, mai toate luptele aeriene au fost BVR
                      Nu ma refer la lupte simulate gen Red Flag.

                      Stie cineva?

                    • Iran-Iraq war din ce mi aduc aminte implicand F14 iraniene vs Mig21/23/29…

  5. Lăsăm deoparte faptul că luptele aeriene se desfășoară conform anumitor tactici lucrate in timp că și rolul luptei radioelectronice in războiul aerian și ne referim strict la ce poate fiecare avion în parte. In lupta BVR hulitul F-16 MLU poate dirija simultan 6 AMRAAM spre ținte diferite. In lupta WVR cu casca JHMCS și AIM9X manevrabilitatea Su_rilor este în mare parte anulată.Competiiile și exercițiile in care F-ul ar fi fost inferior s-au bazat pe lupta WVR iar piloții F-urilor nu dispuneau de elementele enumerate mai sus. Nu mai spun că amprenta radar a F-urilor este sub cea a Su-urilor. Mai sunt și altele.Ideea este că un număr recent de F-uri și în variante mai noi se pot descurca cu brio in fata Su-urilor din Crimeea.

  6. Tocmai a fost Bookfest si mi-am luat urmatoarele carti de la editura Mii de Carti
    Kesselring – Crearea Luftwaffe de Peter Padfield
    Donitz – Ultimul Fuhrer de Kenneth Macksay
    Heinz Knoke – Am zburat pt Fuhrer
    Razboiul din aprilie (Lovitura Wermacht-ului in Iugoslavia)
    Ultimul prusac – o biografie a feldmaresalului Gerd von Rundstedt de Charles Messenger

    Editura Mii de Carti e o mica editura specializata in memorialistica de razboi, mai ales ww2. Foaaarte interesant

  7. Tara lui Andrei

    Pentru pasionati… 🙂

    La cat de ret**dati sunt germanii in ziua de azi, daca motorul ala avea si cea mai minuscula svastica pe el probabil ca-l aruncau cu totul la gunoi sau il distrugeau pe motiv ca e „propaganda nazista” sau ceva care sa ofenseze vreo minoritate.

    Start Up of a WW2 Submarine Diesel Engine of a German U-Boat

    https://www.youtube.com/watch?v=zLfa43_1WH8

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *