Bulgarii au ghinion cu F 16

Pe 18 octombrie încă două aparate F 16 Block 70/72 au ajuns în Bulgaria, ridicând numărul la șase, pe baza aeriană Graf Ignatievo. Aceste șase aparate fac parte din primul lot de opt avioane comandate de Sofia pentru suma de 1,1 miliarde de dolari în 2019, în timp ce în 2022 încă opt avioane au fost comandate pentru suma de 1,3 miliarde de dolari (plătiți în tranșe timp de 10 ani, cu termen de livrare a aeronavelor până în 2027 inclusiv).

Cu primul F 16E n-au avut bulgarii noroc, nici n-a aterizat bine că a și fost oprit la sol pentru că a avut ceva defecțiuni la unul din sisteme. Un general bulgar ne-a liniștit declarând că:”This does not mean that the plane is defective.” Păi atunci ce înseamnă?

„A rigorous evaluation process is underway, with two stages: technical acceptance and în-flight acceptance. Only once these two stages have been completed, and after successful flights with a Bulgarian pilot, can the aircraft be officially puț into service,” a continuat respectivul general să ne explice cum stă situația de fapt. Dar avionul a stat ceva timp la sol pentru că piesa de schimb necesară a tot întârziat dar într-un final aparatul, cu număr de bord 301, a zburat și a fost recepționat cu bine. După cum s-a dovedit ulterior, problemele ar fi putut fi evitate dacă ar fi fost acceptată oferta cu livrarea garantată în 24 de ore a pieselor de schimb de la producătorul Lockheed Martin. În schimb, Bulgaria a ales o ofertă mai ieftină, ceea ce a dus la o penurie de componente critice.

Însă pe 30 septembrie ministrul apărării de la Sofia, Atanas Zaprianov, a explicat că un al doilea F 16, de această dată unul cu două locuri – F 16F, a avut probleme cu o scurgere de combustibil la unul din rezervoare: “The problem was detected on a two-seater F-16D Block 70 aircraft, where fuel was leaking from an internal tank compartment. Engineers at the Graf Ignatievo air băse, together with US representatives on the ground, have carried out extensive work on the aircraft to identify the likely cause. A report was drafted and, after consultation with the United States, it was agreed that a specialist from Lockheed Martin would travel to Bulgaria to carry out the repair.”

Însă cu bune și cu rele, bulgarii își vor primi până la sfârșitul acestui an, acesta este planul, toate cele opt aparate din primul contract, dar deocamdată nici un F 16 bulgăresc nu a fost declarat apt pentru misiuni de luptă și vor mai trece câțiva ani până când acest lucru se va întâmpla.

GeorgeGMT

62 de comentarii:

  1. From the first batch of F-16, the single seater is accepted in service.

    10
  2. Cum de ajung stirile astea in presa ? Eu cred ca unii lucreaza contra inarmarii in bulgaria

    8
    • e o linie destul de fina aici.
      pe de o parte, poti avea secretomania imbecila de la noi cu ignorarea oricarui minim de respect pentru contribuabil. Pe de alta parte, cum zici tu, pot ajunge stiri prea sensibile la public.
      DAR – sensibile sau nu – intr-un final, platitorul de taxe ar trebui sa stie ca un furnizor sau unul de la achizitii militare (sau combinatia corupta intre cele 2 parti) s-au mictionat putin pe banii lui.

      Deci unde tragi linia ? (intrebare deschisa)

      18
    • Pentru buna informare a populatiei, corect este ca in presa sa apara toate stirile, pozitive sau negative, cu conditia sa fie adevarate.Nu este corect sa ascunzi adevarul de populatie, mai ales cand este vorba de subiecte de interes public.

      6
    • Este complet deplasat și denotă lipsuri deontologice grave să promovezi în presă subiecte care depășesc cu mult gradul de înțelegere a unor situații de natură tehnică legate de subiectul aviație. Cred că nu așa ar trebui să se prezinte o știre cu un astfel de subiect ci cred mai degrabă că cel ce scrie așa ceva ar trebui să înțeleagă ceva din ceea ce se prezintă că ” senzațional”…
      În altă ordine de idei finalul articolului te face să te întrebi dacă bulgarii și viitorii piloți pe F-16V nu sunt cumva ridicoli cu starea de fapt creată artificial de semnatarul articolului.
      Ceea ce în aviație se numește IOC – Inițial Operațional Capability respectiv FOC- Full Operațional Capability sunt 2 termeni ce definesc gradul de pregătire de nivel inițial Minim respectiv Maxim al unei noi arme în cazul nostru avionul F 16V. Ptr aviație acest lucru înseamnă capabilitatea de întrebuințare în luptă care se obține după un proces laborios ce poate însemna ani de zile. Bulgarii că și noi au exploatat în zbor și la sol tehnică sovietică după alte standarde și practici care acum sunt radical schimbate. Acest lucru cere timp, înțelegere, implicare și determinare.

      2
  3. La noi mai ajung ceva avioane anul ăsta?

    1
    • Teoretic restul de norvegience.

      7
    • Sus paharul și să cânte lautarul…..
      Da , vin, vin ….. toate gramadă !!!
      Și mai vin și vreo duzină de X-wing-uri , vreo 15 Millenium Falcon și nu în ultimul rând 5 crucișătoare galactice imperiale…cu tot cu soldatei în ele !!!!
      Toate pe gratis , din partea lu Jay Lucas 😉!!!
      PS: scuze pt bășcălie , dar mai merge și câte una ,sa ne inveselim nițel ….
      Și hai sa vedem partea plina a paharului ….
      Vecinii noștri dragi, îs mai rupți intre ismene decât noi.
      Și cu toate găinăriile noastre tipic mioritice, suntem cam cei mai înzestrați din zona noastră….
      Bine , ne-bine… am făcut ce am făcut în al unspelea miilea ceas…. de am luat f16 Sh ….. și uite ce bine ne prinde!!!!
      Acm avem 3 escadrile frumușele (bătrânele ce-i drept) care țin de 6 , contra ursului !!!!
      Ba că îmi vine să-i pup pe ăștia dl MApN după ce au dat undă verde și pt F35!!!
      Bulgarii spre deosebire de Romania, încă zboară cu degetul pe hartă și strâng din buci și asta domnilor ….trebuie sa ne facă nițel mai fericiți , pt că nu suntem în locul lor….😉 !!!!

      18
      • Arsenie Breahnă

        Că vecinul are capra beteagă nu ne avantajează deloc și nu e motiv de bucurie, Marian. O slăbiciune a Bulgariei afectează tot flancul de sud-est, că suntem aliați cu bulgarii și nu concurenți.

        Mai degrabă o cooperare, nu doar militară ci și economică, ar fi grozavă. Dar cine să o facă?! Iată doar un singur exemplu de poticneală, ce ne produce fiecăruia doar rău:

        https://www.comisarul.ro/articol/romania-trasa-la-raspundere-de-guvernul-bulgariei-_1601624.html

        8
        • Cu un guvern cu sentimente mixte și un popor asemănător ….. Numai încredere în bulgari sa ai , sa țină flancul 😉 !!!
          Sunt un fel de unguri , fără glasul lu Orban!!!
          O cooperare cu bulgarii , o gluma seacă după părerea mea !
          Singurii de care merita să ținem aproape, sunt polonezii și turcii; iar americanii să ne țină umbrela nucleară și la caz sa vina cu întăriri !!!
          Iar despre știrea că Bulgaria ne trage la răspundere….hai că este hilar și de-a dreptul revoltător …. Mă lasă rece știrea !!!!
          PS: nu mă bucură în adevăratul sens al cuvântului că nu au aviație , și înzestrarea lor e mai varza decât la noi , dar în caz că începe răfuiala cu ursul și vor să întoarcă armele …. Atunci ce ne facem ?

          Sincer Mai bine i-aș vedea că zboară pe cozi de matura ,decât o posibilă amenințare !

          11
          • Văleleu,pe-aici chiar e luată de bună „amenințarea bruxelleză” cu VIN RUȘII! Ce dracu să facă rușii cu noi? Un popor mai prost,mai sucit și mai cârcotaș nu cred că mai există în Univers! Iar dacă cineva se gândește la ce avem în subsolul țării, să nu se mai gândească! Nimic din subsol nu mai e al nostru, așa că ce să caute Putină la noi? Crezi că vrea să se incaiere cu stăpânii de la Paris,Berlin,Bruxelles și de unde-or mai fi,că să ne stăpânească ei?

            6
          • cooperare cu turcii la sustinut isis si al qaida

            1
      • Poate chiama Bulgaria pe FARo sa le faca politie aeriana cu F-16 ABM Falcon sh pt ca F-16 EF Block 70 Falcon noi ale lor sunt…faramate (cum zicea mamaia)….ar fi rasu curcilor…lol!!!

        • Pai au fost românașii din cate țin minte și au făcut poliție….

          2
          • Poate cand a fost FARo sa faca politie aeriana la ex-Narodna Republika Bulgaria nu aveau megiesii de la sud de Dunare nici un supersonic in stare de functionare. Cum am zis faza de rasul curcilor poate fi daca FARo cu F-16 ABM Falcon sh va face politie aeriana la Bulgaria, Bulgasky Voennovazdushni sili avand in dotare F-16 EF Block 70 Falcon nou noutze dar care nu poate sa zboare ca ie cam faramate din nascare sau nu ie inca complet operationale…..lol!!!!
            La 2,4 miliarde de usd bulgarii puteau sa-si cumpere 48 F-16 CD Block 40/42 Falcon sh cu resursa mare de zbor si stoc consistent de piese de schimb, avioane care puteau fi operate foarte repede. Parerea mea. Daca gresesc corectati-ma!
            Ideea ar fi ca si la FARo daca mai sunt bani pt ele sa nu mai cumpere inca 16 F-35 A Lightining 2 pe langa cele 32 deja antamate ci sa cumpere 40 F-15 E Strike Eagle sh sau EF Typhoon 3 sh sau F/A-18 EF Super Hornet sh modernizabile plus stoc consistent de piese aferente, pt superioritate aeriana, atac, bombardament si lupta la Marea Neagra deoarece deasupra marii e bine si preventiv sa zbori cu avslm bimotor si ArmRo/FARo dtpdv trebuie sa aiba in dotare si avslmr bimotor. Poate la fel ca si Bulgaria.
            La baza MK CT vin sa faca aliatii din NATO politie aeriana cu EF Typhoon, F/A-18 Hornet si parca Rafale care sunt bimotoare.
            Apropo de ce Ucraina nu vrea sa aiba in dotare si F/A-18 ABCD Hornet sh care sunt disponibile pe piata inca cu resursa mare de utilizare, avioane care erau foarte bune si pt Romania. Dar daca pt Romania s-a vrut F-16 ABM Falcon, asta e. Vedem ce se poate face de acum incolo pt ArmRo/FARo pe segmentul de avslmr, normal in functie de bani si intentii-interese.

  4. Deci 2,4 miliarde pentru 16 avioane. Cam astea sunt prețurile și la alte modele. Mai interesant ar fi să aflăm cam care e afacerea făcută de SAAB cu Ukraina. Cât despre bulgari, să le stăpânească sănătoși, că oricum le vor zbura vreo 40 de ani, cel puțin.

    6
  5. Mentour Pilot spunea la un moment dat ca e destul de frecvent ca un avion nou sa aiba probleme la primele zboruri. Spunea ca deseori la receptia avioanelor la Seattle, zborul trebuie pregatit indelung. Pe de o parte avionul e gol dar este plin ochi cu carburant dar se poate intampla sa aiba probleme si sisteme inoperabile.

    2
  6. Ne laudam ca o sa avem multe f16(poate 52), dar nu stim daca avem piloti pentru ele,daca sunt in stare de functionare si cate pot decola iarna.(vezi 1 decembrie parada militara 2018).Asa ca este mai util sa-i lasam pe bulgari cu problemele lor si sa le vedem pe ale noastre.

    8
    • Dincolo de declarațiile publice făcute, in realitate , nu avem suficienti piloți și personal tehnic pentru flota de F-16 și nici nu se școlarizează suficient personal navigant și tehnic, presupun că doar din motive financiare.Exista un dezinteres real al politicienilor fata de aviația militară vizibil doar pentru cei din interiorul aviației militare-fosti sau actuali piloți de vânătoare.

      7
  7. Trebuie să înțelegi că scrisoarea de intenție semnată între Suedia/SAAB și Ucraina privind cele 100-150 de avioane Gripen E/F reprezintă un angajament politic și o declarație de intenție fermă pentru o cooperare pe termen lung în domeniul apărării aeriene. Documentul, deși nu este un contract obligatoriu, deschide calea pentru negocierea unui potențial contract major de achiziție, care ar fi cel mai mare export de avioane al Suediei și ar constitui o nouă Forță Aeriană ucraineană puternică. Finalizarea acestui acord, care ar include avioane de ultimă generație, este un proces complex, estimat să dureze 10-15 ani.

    4
    • @Sorin la scrisori de intenție și noi suntem campioni, fabricam și Sky Ceptor deja dar realitatea este departe de aceste scrisori.
      Degeaba ai „intenție” daca nu ai „zgomotei ” adică bani.
      Pe urmă că să aibă impact îți trebuie un minim de 16 Gripen livrate de-o data cu piloți antrenați.
      Ori în Ukraina acum sunt 6 F16 și 6 Mirage 2000 că 2 F 16 au căzut/ fost doborâte deja.
      Greul atacului la sol îl duc tot MIG 29 cu HAMMER și SDB-uri.

      8
  8. Io cred ca nu e nimic de nerezolvat la F 16-le bulgarilor.

    Zic sa le uram “Cer senin!”, să le zboare sănătoși și fără să fie nevoie să le folosească în acțiuni reale vreodată.

    16
  9. Nimic ieșit din comun cu mici probleme la început de drum. Se cheamă “bathtub effect” unde imediat la lansare apar probleme “de început” după care urmează o perioadă cât de cât stabilă ca spre sfârșit să apară probleme de uzură/îmbătrânire. Ce e surprinzător este ca Viper-ul e un produs matur și nu ar trebui să fie așa multe probleme de început/rodaj…
    E de urmărit ce se întâmplă și în Slovacia să vedem dacă sunt bulgarii ghinioniști sau e ceva cât de cât comun.
    Eu sper ca pentru România, când vom primi F35 să fie deja suficient de matur TR3/Block4. Din punctul meu de vedere ar trebui să modernizăm o parte din Flota de F16 cu radare moderne. Din ce vedem în Ukraina, nu prea se încumeta la trântă aeriana cu rușii… Fără AWACS și radare moderne nu le putem face față ușor…
    Nu sunt pe domeniu însă nu înțeleg de ce am concentrat bazele aeriene în Dobrogea și am lăsat zona Moldovei descoperită. Baza de la Bacău ar trebui modernizată și ea iar aeroporturile din Iași si Suceava ar trebui să fie pregătite să facă față unor grupuri mobile asemănătoare cu cele din Ukraina. Baza de la Timișoara ar putea fi mutată/ împărțită pe/cu Caransebeș? Avem 4 escadrile de F16 și vor veni două de F35. Ce facem cu ele și unde le distribuim? Nu prea văd o gândire strategică dpdv logistica….

    6
    • Nu avem 4 escadrile avem 3 nu o mai numarati pe aia din olanda ca aia e donata sa fie folosita cu un scop

      8
    • Iașul nu încape de avioanele civile. Pentru aeroport militar trebuie alt loc. Poate pe direcția Iași – Podu Iloaie, că este câmp liber și plat. Dar nu e prea aproape de graniță?

    • ar trebui date f16 la ukr si luat gripen. au tot ce le trebuie din start

      ukr au nevoie de avioane acum
      gripen poti sa le dispersezi pin boscheti, alea trei baze pt f16 primesc primele oreszniku lui neamtu

      2
      • Da ar fi o chestie desteapta asta. Sa dam cele 32 de F16 norvegiene si sa luam 2 escadrile de Gripen noi iar dupa ce le primim pe primele sa dam si portughezele si sa mai comandam inca o escadrile. In conditiile astea sunt sigur ca o parte din costuri ar putea fi suportate de catre aliati. Eventual am putea incerca sa le cerem suedezilor sa le asamblam la noi pe o parte dintre ele, … poate am putea asambla pe viitor si pe cele 100-150 pe care doreste Ucraina sa le achizitioneze. Pe termen lung asta ar fi o super-oportunitate de a relansa industria aeronautica mioritica. Doar ca sunt 2 probleme:
        1. Trebuiesc probabil minim 4-5 ani sau mai mult pana primele avioane vor intra in serviciu iar in timpul asta nu vor ajunge nici F35 asa ca 4-5 ani minim vom trage doar de cele 17 F16 din Portugalia. Si nu poate garanta nimeni ca mai avem 4-5 ani pana va incepe bubuiala la cum se misca lucrurile in partea asta de lume.
        2. Politicienilor nostri care trebuie sa fie destul de abili, cinstiti si patrioti pt a negocia un astfel de contract.

        1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *