Accidente

In ultimele trei saptamani, sase accidente care au implicat aeronave militare au ucis 16 piloti sau membri ai echipajelor, o evolutie tragica care scoate la lumina o criza in crestere: numarul de accidente a crescut in ultimii cinci ani pentru majoritatea avioanelor militare cu echipaj.

            Epava elicopterului de transport CH-53E

O ancheta desfasurata pe parcursul a sase luni de catre cei de la Military Times a scos in evidenta faptul ca in perioada 2013-2017 numarul accidentelor care au implicat toate aparatele militare: avioane de lupta, bombardiere, elicoptere, cargo, au crescut cu aproape 40%. Pentru unele aeronave, cum ar fi F / A-18 Hornet si Super Hornet din cadrul United States Navy si United States Marine Corps, numarul accidentelor s-a dublat de fapt. Cel putin 133 de membri ai serviciului au fost ucisi intre anii 2013-2017.

Cresterea este legata, in parte, de reducerile masive ale bugetului incepand din 2013. Dar reducerea fondurilor a venit pe fondul intensificarii activitatii, prin desfasurarea non-stop a avioanelor de lupta si a echipajelor lor, a exodului personalului navigant si de intretinere si a reducerii profunde a orelor de pregatire a pilotului.

Military Times a compilat si a publicat online o baza de date cu rapoarte individuale ale accidentelor din toate clasele, de la A pana la clasa C, care au survenit dupa anul fiscal 2011, apoi s-a concentrat pe cele 5.500 de accidente aviatice care au avut loc intre anii fiscali 2013 si 2017.

Din cele 5.500 de accidente, in aproape 4.000 de cazuri au fost implicate aparate militare cu echipaj: bombardiere, avioane de lupta, avioane cargo, avioane cisterna, elicoptere. In 2013, pentru aceste aeronave s-a raportat o rata anuala de 656 de accidente. Pana in 2017, aceasta a ajuns la 909 pe an, o crestere de 39%.

Datele privind accidentele au fost obtinute prin intermediul Freedom of Information requests privind libertatea de informare, cumulandu-se date de la Centrul de siguranta navala, Centrul de siguranta al fortelor aeriene si Centrul de pregatire pentru lupta .

Cresterea ratei de accidente s-a datorat in mare parte unui numar mai mare al incidentelor minore de tip clasa C, care au condus la daune de 500.000 USD sau mai putin, fata de clasa A, care implica decese sau invaliditati permanente si aeronave care sufera daune de pana in 2 milioane de dolari sau sunt complet distruse, evenimentele recente atragand atentia publica asupra problemei. In ultimele trei saptamani, o luna, alte sase accidente au avut loc, cu 16 piloti ucisi (sau personal transportat), sase aeronave fiind distruse.

Definirea incidentelor -Clase

Toate aceste cresteri ale incidentelor se datoreaza in mare parte deciziei presedintelui de-atunci, Barack Obama, care, impreuna cu Congresul, au hotarat reduceri bugetare de peste 50 de miliarde de dolari.

Astfel, incepand cu 2013, Marine Corps s-a confruntat cu o crestere de 80% a accidentelor, in mare parte Clasa C, care au implicat probleme de mentenata, accidente de remorcare, sau avarii aparute la motor.

In cadrul US Navy rata accidentelor a crescut cu 82% datorita cresterii cu aproape 108% a problemelor de tip C, in mare majoritate atribuite aparatelor de tip F/A-18 E/F Super Hornet.

In cadrul Fortelor Aeriene acestea au crescut cu 16%, determinate de o crestere a incidentelor de clasa C, cum ar fi ranirile fizice in aeronavele de marfa C-130H si C-17A, greselile legate de functionarea tunurilor de bord in cazul A-10 Warthogs si alte neajunsuri in cazul F-16 .

Rata de incidente la 10000 de ore de zbor

         Pentru toate variantele H-60 ​​- Black Hawk, Pave Hawk si Seahawk-ul Marinei – acestea au zburat cu 39.400 mai putine ore in 2017 decat in 2013, incidentele au crescut de la 80 la 90 in acelasi interval de timp.

Pentru Fortele Aeriene, F-16 a zburat 190.000 de ore in anul fiscal 2013, raportand 54 de incidente. Orele de zbor au ramas constante, F-16 au inregistrand 189.000 de ore de zbor in 2017 – dar rata de incidente a atins un nivel superior pe ultimii sapte ani in 2017, raportand 78.

Toate variantele lui C-130 au zburat cu 20.000 de ore mai putin in 2017 decat au facut-o in 2013, numarul incidentelor crescand de la 80 la 99 in acelasi interval de timp.

Corpul naval si marin cu F / A-18 Hornets au zburat cu 39.000 de ore mai putin in 2017 decat au facut-o in 2013. Rata de incidente in cazul aparatelor Hornet crescand de la 19 la 31 pe an in acelasi interval de timp.

Asemenea neajunsuri cauzate de orele de zbor mai putine nu au fost surprinzatoare, au spus analistii. Cu cat mai putin un pilot zboara sau un tehnician lucreaza la o aeronava, cu atat sunt mai putin actuale competentele pe care acesta la detine. Asta adauga riscuri, a declarat Dan Grazier, fost capitan in USMC, care este acum un membru al Proiectului de Supraveghere a Guvernului de la Washington.

Ionut B.

Military Times Crash Database  : https://www.militarytimes.com/news/your-military/2018/04/06/military-times-aviation-database/

Sursa ; https://www.militarytimes.com/news/your-military/2018/04/08/the-death-toll-for-rising-aviation-accidents-133-troops-killed-in-five-years/

 

 

6 comentarii:

  1. Ceea ce nu scrie nicàieri în articol, dar se poate deduce, este cà statisticile respective privesc exclusiv aviatia militarà americanà.

    Faptul cà la numàr de ore de zbor constant, a sporit rata accidentelor, este îngrijoràtor.
    Dar nu stiu dacà numai reducerile bugetare sunt cauza. Decât o categorisealà în functie de criterii de consecinte, cele trei clase de accident, asi fi preferat o statisticà privind cauzele (umane, materiale, întretinere, altele…).

  2. De când cu rușii, se zboară tot mai mult, se testează tehnica și se fac zboruri în condiții nefavorabile. La ruși la fel, au început să le cadă fierătaniile rămase din timpul URSS.

  3. 1- Cu mai putini bani in buget si piesele de schimb vin economisite.
    ” lasa ma ca mai tine 15 ore de zbor „.
    Implicit creste probabilitatea sa cedeze cind nu te astepti.
    2- finantare mai redusa , inseamba si ore de zbor mai putine ( cum e demonstrat in articol).
    Problema e ca la X piloti , nu vor mai zbura toti cele 180 ore anual. ( pilot vinatoare ).
    Unii vor zbura 120 , altii 100 ( sa zicem)
    Si asta ridica riscul accidentelor.
    Chiar pe meleagurile mioritice a fost vizibila problema. in anii cu media de zbor 30 ore / pilot/ an , am avut 11 morti in 10 ani.

  4. Cind ai nostri zburau 30 ore/pilot/ an , am avut 11 morti in 10 ani.
    Cine stie si cite piese de schimb se economiseau cu expresia ” lasa ma ca mai tine 20 de ore”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *