Si pentru asta, producatorul Hensoldt (fost Telefunken/ DASA) are in vedere atingerea unui ritm de productie de 30 de radare TRML-4D (Telefunken Radar Mobil Luftraumüberwachung -4 Dimension) pe an.
Acestea au o piata europeana estimata la 2 miliarde de euro, doar comanda pentru cele 6 fregate F126 Niedersachsen (fiind vorba de varianta TRS-4D cu 4 panouri fixe pentru catarg) si sistemul de antrenament ridicandu-se la peste 200 mil. euro, in timp ce pentru acoperirea teritoriului Germaniei ar fi nevoie de 40 pana la 60 de astfel de radare. Sisteme din familia TRML-4D (denumit AN/SPS-80 in varianta americana cu antena rotativa) se afla in uz si pe fregatele germane F125 dar si pe corvetele din clasa K130.
Hensoldt are in vedere pentru comenzi mai importante posibilitatea lansarii productiei de radare, sau cel putin asamblarea in asociere cu parteneri.In acelasi timp pregateste o noua linie de productie la Ulm, care la orizontul lui 2027 va fi capabila sa produca anual pana la 1000 de radare din diverse categorii ale portofoliului lor..
Radarul TRML-4D a fost prezentat prima oara in 2018 la Eurosatory si este folosit de catre sistemele antiaeriene IRIS-T SLM si SLS (SLX in viitor) dar si NASAMS II (Olanda), fiind utilizat in lupta si in cadrul razboiului din Ucraina.
Ucraina a primit in 2022 un numar de 4 radare TRML-4D pentru apararea antiaeriana, in 2023 inca 10 radare pentru sistemele Iris-T SLM si 8 radare independente, alte 6 fiind raportate in 2024 ca fiind transferate acestei tari.
TRML-4D, emitand in banda 4-8 Ghz C (clasificare IEEE)/ G NATO, se lauda cu o distanta de detectie de pana la 250km (si urmarire la 120km pentru avioane de lupta si 60 km pentru rachete de croaziera supersonice) si altitudini de 30km, avand capacitatea de a urmari pana la 1500 de tinte simultan si o elevatie de 70°. Radarul, a carui antena se bazeaza pe tehnologia nitrura de Galiu (GaN), este capabil sa formeze electronic multifascicule virtuale si putand lucra in avans sau devans al rotirii antenei pentru a pastra fasciculul pe o directie stabilita, pentru iluminarea unei tinte.
TRML 4D – Multi-Functional Air Surveillance & Target Acquisition Radar
Daca in versiunile anterioare, TRML 2D/TRML-3D, sistemul dispunea de un catarg inaltabil la 12 metri iar modulul de comanda si control al operatorilor era integrat pe acelasi vehicul cu radarul, in versiunea 4D radarul nu mai are catarg iar modulul de comanda este separat, sistemul fiind similar ca abordare lui Thales 200MM/C, doar ca familia acestuia din urma se lauda cu distante de detectie instrumentata de 350-400 kilometri. si elevatie pana la 80°.
Astfel, TRML-4D este mai degraba similar ca si capacitate lui Elta EL/M-2084 in banda S (2-4 GHz), (si cu varianta sa navalizata ELM-2248 MF-STAR constand tot in 4 panouri fixe), acesta din urma laudandu-se cu urmarirea simultana a 1200 de tinte, distanta maxima instrumentata de 250km si un unghi de detectie in azimut de 120°.
In iulie anul acesta Hensoldt a mai primit o comanda de 340 milioane de euro pentru a furniza Ucrainei un ansamblu de sisteme radar cu raza medie TRML-4D, dar si radare cu raza scurta de actiune SPEXER 2000 3D Mk III.
Ca sa ne uitam putin si la mai micul SPEXER 2000 3D Mk III, acesta este un sistem in banda X, conceput pentru detectarea si categorisirea rapida a obiectelor pe uscat, apa si aer, avand capacitatea de a urmari peste 300 de tinte intr-un sector de 120°. Raza de actiune eficace este de aproximativ 27 km in cazul detectarii aeronavelor de mici dimensiuni. Radarul este integrat cu sistemul de aparare aeriana Skyranger 30, dar poate fi utilizat și cu sistemul anti-UAV Feldlager și laserul de mare putere HoWiSM pentru combaterea vehiculelor aeriene fara pilot.
Marius Zgureanu
Surse:
HENSOLDT receives order for further TRS-4D radars for German Navy F126 frigates | HENSOLDT
Hensoldt to deliver TRML-4D and Spexer 2000 3D MkIII radars to Ukraine
HENSOLDT strengthens Ukraine’s air defence | HENSOLDT
Citeste si:


Romania a achizitionat un numar de radare Elta L/M 2084 menite sa fie integrate cu rachete Spyder.
Acum 3 luni Elta a lui IAI a anuntat vanzarile de 250
de bucati din acest sistem.
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084
Unde scrie ca a achizitionat Romania ?
Radarul german Radarul TRML-4D este mai bun ca si Elta L/M 2084 dar si mai scump.
Performanta este clar superioara si rezistenta la bruiaj la fel, problema este doar de pretul acestui produs.
Oricum radarul este foarte versatil si olandezii l-au combinat cu NASAMS-ul lor realizand astfel compatibilitate cu IRIS -T SLS/SLM -ul german.
Consider ca au invatat foarte mult nemtii si din recordul operational din Ukraina si probail au adus si imbunatatiri softului de detectie si control automat al tintelor.
De unde stii. Eu nu apar pe nici unu dar care i sursa ta?
nu inteleg ce ai vrut sa exprimi, poti folosi si engleza daca ti-e mai usor.
„Radarul german Radarul TRML-4D este mai bun ca si Elta L/M 2084 ”
Detaliaza te rog
In primul rand nu toate radarele AESA sunt identice, TRML 4D este un radar in babda C care are capacitate DBF Digital Beam Forming, are rata de scanare foarte mare si rata de update a pozitiei tintelor.
In Ukraina radarul sßa dovedit ca este extrem de performant in detectarea tintelor low observable drone, rachete de croaziera si a interceptat conform unui pilot de F 16 ukrainean inclusiv o racheta aerß-aer care altfel ar fi doborat avionul de vanatore ukrainean (asta eu as lua-o cu un dram de sare) insa Diehl-ul se lauda ca Iris-T ul este capabil de asta contra rachetelor cu raza medie de actiune.
Are functie integrata FCR Fire Contro Radar – in acelasi timp acelasi radar realizeaza face cautare, urmarire tinte si ghidarea rachetelor in acelasi timp.
Inclusiv data link-ul este integrat in acelasi sistem, radarul are rezistenta foarte buna la ECM si bruiaj, inclusiv cu salt in frecventa in timpul bruiajului.
Conform olandezilor care lßau cumparat pentru integrarea cu NASAMS – Rata de scanaresi acuratetea impotriva atacurilor la saturatie obtinuta de TRML -4D nu a fost obtinuta de restul radarelor pe care leßau luat in calcul si le-au testat.
De aceea nu intamplator majoritatea tarilor NATO l-au selectat ca sa lucreze in cooperare cu Patriot-ul in statele NATO – de aici si succesul mare al IRIS-T ca sistem sol aer. Si de aici selectia mai noua pentru NASAMS.
Problema este ca la cat costa si ca in caz de conflict daca doar pe acesta il ai si este scos din lupta risti sa rami „orb” si din acest punct de vedere arhitectura SPYDER este mai bine gandita ca este mai redundanta – asta daca cumperi radarele medii si scurte si nu doar ELM-2084 MMR (MR) ci iti trebuie si EL/M2016 ATAR sau exMHR.
SI eu sper ca acesta a fost pe langa pret criteriul pentru care am selectat noi SPYDER-ul.
Atunci cum explici ca LM 2084 se ocupa si cu bombe de
mortier care sunt interceptate la urma de Tamir a lui
Iron Dome ? Si cum explici intentia MAPN sa achizitioneze
Iron Dome in urma asta.
Iti spun eu: Statele NATO au prima preferinta sa achizitioneze
de la o firma dintre ele si nu precum ai spus ca radarul german
are rezultate bune. Iron Dome are 90%, cat are sistemul echipaf
cu TRML 4D ? Are u bullshiting ?😊
Cu toate astea eu nu spun ca TRML 4D nu i bun, eu spun ca n ai
nici o statistica ca sa dovedesti 😋
Draga Dov – nu tot ceea ce este produs in Israel nu are echivalent in lumea occidentala.
Repeta dupa mine te rog: Si altii sunt inteligenti pe lumea asta nu numai cei care lucreaza in Israel in industria de aparare.
Iron Dome – are rata de interceptie 90% contra unor proiectile care vin pe niste traiectorii previzibile si sunt si munitie neinteligenta, si-a arata limitele in razboiul scurt inceput de Netanyahu cu Iranul unde ai vazut ca nu a fost asa usor cu interceptiile.
De altfel orice sistem aerian integrat poti sa il suprasaturezi daca ai suficienti vectori dar asta este alta discutie.
ELM -2084 este capabil sa urmareasca simultan sute de tinte, numarul exact este clasificat, am gasit de la 380 de tinte la 480 de tinte pe brosuri diferite dar nu stiu daca nu este acelasi radar cu dezvoltarile incrementale aparute intre timp in procesarea semnalelor.
Radarul german TRML-4D este capabil sa urmareasca peste 1500 de tinte gratie tehnologiei AESA mai noi care are DBF Digital Beam Forming.
Tot radarul german are o acuratete mai buna impotriva tintelor cu RCS redus precum rachetele de croaziera chiar si cele supersonice si impotriva dronelor.
Un dezavantaj este in caz de vreme nasoala ca banda „C” in comparatie cu banda „S” de la ELTA ELM 2084 este mai susceptibila de a-i scadea performantele.
LA partea de ECCM TRML-4D este superior avand si capabilitati de razboi electronic impotriva tintelor care au ele insele bruiaj activ.
Repet una este performanta bruta si alta este cati bani iti permiti sa dai pe acel sistem si sa il integrezi in Fortele Aeriene.
https://missiledefenseadvocacy.org/defense-systems/elm-2084-mmr-israel/?utm_source=chatgpt.com
Banda S e mai putin vulnerabila la ploaie, vasazica
2084 are avantaj .
@ Dov – Stiintific ai o relatie invers proportionala intre frecventa si lungimea de unda: Frecventa inalta = lungime de unda scurta ceea ce duce la:
Lungime de unda scurta Banda C – Are acuratete si rezolutie mai buna.
Lungime de unda mai lunga Banda S – ai o mai buna perfomanta la distanta si radarul este din acest punct de vedere avantajat ca ‘vede” mai departe.
Banda S ai frecventa intre 2-4 GHz
Lungime de unda 7.5 – 15 cm.
Banda C ai frecventa 4-8 GHz
Lungime de unda 3.75-7.5 cm
Acea lungime de unda face ca tintele stelath sau cu amprenta radar redusa sa fie mai vizibile in Banda C.
Din aceasta cauza pentru detectie a amenintarilor clasice, alerta timpurie si penetrarea in orice conditii de vreme a sectorului supravegheat ELM-2084 MMR este mai bun radarul in Banda S este excelent pentru detectia avioanelor cu amprenta radar mare de la distanta si a formatiilor de avioane.
Totodata Tot din motivele enumerate mai sus TRML-4D lucrand in banda C – va fi superior in urmarirea tintelor, ofera solutii de tragere cu o acuratete mai mare si are o rezolutie mai buna – radarul german exceleaza in detectarea si urmarirea simultana a avioanelor cu vizibilitate/amprenta redusa radar, distinge cu mult mai mare precizie o tinta care zboara jos in clutter-ul dimprejur dsatorita Bigital Beam Forming car eajuta ca o tinta o data descoperita sa fie permanent urmarita si prioritizata apoi, are o probabilitate mult mai mare de detetie si urmarire a tintelor supersonice si chiar hipersonice (aici limita nu este radarul in sine ci interceptorii)
Pentur a obtine acelasi lucru la nivel de precizie si acuratete cu un radar in banda S ai nevoie in general de o antena mai mare, fizic mai mare!
Acum ai inteles de ce spuneam ca fiecare dintre radare are parti bune si parti inerent mai slabe atunci cand le compari?
Ce e cu „ß”ul, tastatura „germana”?
Da „ß” este de la tastatura germana fiindca lucrez intr-o companie germana.
Eu nu stiu ce tot o dai cu digital beamforming. Toate radarele AESA moderne au digital beamforming, nu se mai face formarea fasciculelor radar analog cu linii de intrarziere sau phase shiftere (scuzati romgleza)
De pe forumuri finlandeze cu translate-ul:
„Digital Beam Forming (DBF) (Used in the TRML-4D):
· Concept: This is the next evolutionary step. In a DBF system, the signal from each individual T/R module (or small group of modules) is digitized immediately after being received.
· The „Digital” Magic: Once the signals are digital, a powerful computer can process them with immense flexibility. It can mathematically create multiple, completely independent, and simultaneous radar beams from the same physical array.
· One beam can be staring at a suspected stealth target.
· Another can be widely scanning for new threats.
· Another can be creating a „null” (a zone of zero sensitivity) in the direction of a jammer to cancel it out.
· Analogy: If Analog Beamforming is a single spotlight operator, and Advanced AESA is a team of operators all moving one complex spotlight, then DBF is a team where each operator has their own, independently steerable flashlight, all controlled by a master computer.”
Na și tot așa uite ce se mai scrie:
„Key Advantages of DBF:
· Unprecedented Flexibility: Create and shape multiple beams on the fly for different missions.
· Superior Anti-Jamming: The ability to place very deep and precise nulls on jammers is far superior to analog systems.
· Enhanced Resolution: Advanced digital signal processing can improve the resolution and target discrimination.
· Graceful Degradation: If some T/R modules fail, the digital system can recalibrate and compensate, maintaining performance better than an analog system.”
Să nu crezi că Olanda a ales acest radar pentru Nasams fix doar pe criteriul că luam de la nemți.
Acum că tu vrei sa consideri argumentele astea sau nu este o alta discuție care nu tine seama de inginerie.
Imi place acest radar ca e montat pe masina si e mobil nu e fix sa fie usor de luat in vizor sa te chinui sa i incropesti o aparare fiabila…
Ucrainienii laudau radarele Patriot de la nemti ca erau mobile, montate pe camioane si le deplasau oprite si cand le porneau , luau rusii ca din oala ,erau ca iepurii noptea cand aprinzi farurile, ” zici ca le dai cu blitz ul in ochi !”
Transportorul e problema ta ? EL M 2084 foloseste
un transportor care poate sa l lase pe loc si sa l
foloseasca pt alte misiuni. Bineinteles ca poate sa
revina si sa l relocheze.
https://share.google/oyvL1qljMhJTbFNwk
Ne dam si noi seama ca „nu se teleporteaza” si e adus cu un camion ! In Europa razboiul are alt specific, un adversar mult mai puternic si sofisticat, nu il pui in Negev si sta bine merci. Am vazut multe radare pe semiremorci/trailer. pentru noi cele mai bune si ca timpi de dislocare si siguranta sunt cele montate pe camion !
Si ELTA ELM 2084 poate fi montat pe camion si la fel ca si TRML sa fie operational pe acel camion, problema nu este aici. Sigur ca in Europa risti sa iti vina un atac la saturatie asa cum au facut rusii la Patriotßul ala distrus la Kiev fiindca au tras rusii in el cu tot ce au avut.
Din Yugoslavia sarbii au reusit timpi de relocare foarte buni la radarele lor si nu aveau tehnologia la acelasi nivel cu radarele AESA ale NATO sau Isralelului.
Repet problema este raportul calitate /pret si ceea ce iti permiti tu sa pui in practica ca sistem integrat si nu ca wunderwaffe.
Până la urmă România a luat ELTA 2084?
Uite cum sta
https://sentry-magazine.com/romania-confirms-iron-dome-defense-purchase/
E o interpretarea a presei, nu am luat nimic ! Mosteanu face confuzie cu Spyder ! Daca Avem Patriot si care e pe vine …Spyder care nu e funtional cum sa ei Iron Dome ? Cum spunea Nea Marin ” da zeama la vorba” !
Da ?
https://www.g4media.ro/ministrul-apararii-anunta-ca-romania-va-importa-sistemul-iron-dome-care-protejeaza-israelul-o-sa-ne-protejeze-si-pe-noi-fie-ca-e-vorba-de-aeroporturi-de-baze-militare-sau-doamne-fereste.html
Da ?
https://www.g4media.ro/ministrul-apararii-anunta-ca-romania-va-importa-sistemul-iron-dome-care-protejeaza-israelul-o-sa-ne-protejeze-si-pe-noi-fie-ca-e-vorba-de-aeroporturi-de-baze-militare-sau-doamne-fereste.html
V a importa, ce i neinteles.
Romania a achizitionat un numar de radare Elta L/M 2084 menite sa fie integrate cu rachete Spyder.
Acum 3 luni Elta a lui IAI a anuntat vanzarile de 250
de bucati din acest sistem.
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084 , Ce te invarti in jurul cozii ? Unde sunt radarele de care spui ca sunt achizitionate ?
Sigur…. nu a spus ca luam si 4 submarine si portavionul de la francezi ?
(Romania a achizitionat un numar de radare Elta L/M 2084 menite sa fie integrate cu rachete Spyder.
Acum 3 luni Elta a lui IAI a anuntat vanzarile de 250
de bucati din acest sistem.)
https://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2084 , Ce te invarti in jurul cozii ? Unde sunt radarele de care spui ca sunt achizitionate ? Tu ai scris asta cu manuta ta ! Sau le ai preluat de la Al Jazeera news ?