MApN nu dorește H215M ci H 225M…

Ei bine, Airbus se ține scai de capul MApN pentru a-i vinde elicopterele H 215M (încă din 2016), dar atunci când ar fi putut să vândă elicoptere către MAI a venit cu cel mai mare preț și contractul s-a dus către polonezii de la PZL cu S-70I.

Ei bine, cu nu foarte mult timp în urmă, din senin, Airbus a venit în spațiul public și a ofertat forțele aeriene române cu 90 de elicoptere H215M Cougar, fără a exista însă o reacție din partea MApN până acum, când ministrul apărării de la București a explicat că Armata Română nu dorește să aibă de-a face cu Airbus H 215M ci vrea H 225M, dar că Airbus nu este dispus să ofere licență pentru acest aparat de zbor.

Iar declarația ministrului apărării este o surpriză pentru mine, nu știam că achiziția de elicoptere medii de transport pentru armată este în cărți, dar se pare că este și că deja au fost discuții între cele două părți atât timp cât MApN explică public că una dorește Bucureștiul și alta oferă Airbusul.

Nu știm exact dacă MApN chiar a prioritizat achizitia de elicoptere militare de transport sau este doar o poziție publică, cert este că H 215M nu este dorit de forțele aeriene, iar Airbus nu dorește să asambleze H 225M la Brașov, iar asamblarea finală ar fi una din condițiile de baza pentru un eventual contract.

Deși este posibil ca dacă România are de gând să semneze un contract semnificativ și atitudinea Airbus să se schimbe pentru că avem deja exemplul Braziliei care pentru 50 de elicoptere H225M Caracal asumate și le asamblează la ea acasă, iar cu mult timp în urmă a fost scandalul polonez, când H 225 Caracal a fost desemnat câștigător, cu importante beneficii pentru industria poloneză, inclusiv asamblarea în Polonia a unui număr de aparate, dar totul s-a dus de râpă când Varșovia a denunțat unilateral afacerea.

Însă pentru mine înlocuirea flotei de IAR 330 Puma este într-o ceață absolută și mă îndoiesc că există fonduri, chiar și prin SAFE, pentru o achiziție care să însemne câteva zeci bune de aeronave, dar declarația ministrului apărării există și ea ne pune un pic pe gânduri.

Pe de altă parte, H 225 ar fi ideal pentru noi, atât timp cât are și un nume neaoș românesc – Caracal, care dacă îi schimbăm un pic accentul este fix numele unui celebru oraș oltenesc.

În același timp nici concurență nu doarme în papuci și conform unor surse din presa franceză, reprezentanții oficiali, sau mai puțin oficiali, ai companiilor americane Bell – UH-1Y Venom și Sikorsky –  S-70I Blackhawk ar fi extrem de activi la București, însă, tot conform presei franceze, MApN ar favoriza o soluție europeană pe acest palier de dotare.

 

GeorgeGMT

2 comentarii:

  1. Eu a-si merge de mana cu coreenii pe elicoptere, tancuri ,mli, avioane de lupta și alte produse

  2. Eu a-si merge cu coreenii cam pe toate capitolele elicoptere medii Kai Surion ,avioane de lupta Kfx 21, tancuri , mli, și altele ,ei sunt dornici de transfer de tehnologie cu ca ,,europenii ,,nostrii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *