Airbus a trecut de al 1000-lea Super Puma

… inca din septembrie anul trecut:

Intre timp, sarbii asteapta cele 3 H215M comandate in primavara trecuta.

Daca e sa ne luam dupa declaratiile din toamna trecuta ale Airbus, cateva lucruri ies in evidenta:

  • La momentul respectiv constructorul avea un carnet de comenzi pentru ambele modele (H215 si H225) de 100 de bucati, dintre care 80 trebuiau livrate pana in 2021. Dintre comenzi amintim Kuweit cu 30 de elicoptere, Brazilia cu inca 15 (din totalul comenzii de 30) Ungaria cu 16 elicoptere H225, Serbia cu 3 elicoptere H215 si Japonia cu 5 elicoptere H225. Si asta fara a mai primi comenzi din domeniul oil&gas unde increderea clientilor nu a revenit inca dupa accidentele catastrofale;
  • Al 1000-lea Super Puma este un H215 dintr-un lot de 4 destinate BundesPolizei care opereaza deja alte 22 de Super Puma, pentru a oferi interventie de urgenta in zona coastei maritime germane. Tot politia germana planuieste sa lanseze in 2021 procedura de inlocuire pana in 2024 a elicopetere 12 Super Puma mai vechi precum si a 19 elicoptere H155, cu un singur model comun, posibil in nisa superioara a clasei medii de 9-10 tone;
  • In 2018 au fost produse in numar egal H215 (mai ales in varianta cu fuselaj alungit) si H225, ultimul model fiind vandut de preferinta in varianta militara;
  • Ritmul de productie era in cresterea fiind in curs extinderea capacitatii de la Marignane cu o a treia linie de asamblare finala (asta o fi fiind cea initial planificata Ghimbav? );
  • Liniile de productie sunt bivalente, putand produce atat H215 cat si H225;
  • Airbus au 150 de aeronave returnate de clienti in urma pierderii increderii din cauza accidentelor si care urmau a fi reconfigurate si revandute. Dintre acestea 51 isi gasisera clienti care semnasera (15 fiind deja livrate), iar pentru alte 40 de celule se identificasera oportunitati si existau negocieri in curs. Elicopterele comandate de ucraineni sunt destinate CSAR, deci efortul de reconfigurare era mai insemnat.
  • Totalul de elicoptere Super Puma aflate in uz (la operatori din 59 de tari) este de 714 aeronave: 47 AS332 / 532, 437 H215 si 230 H225.

Oare familia Super-Puma se apropie de capatul drumului, precipitat de accidentele catastrofale datorate noului cap de rotor, sau mai are inca o nisa de piata? Airbus spera ca nu, mai ales din cauza faptului ca proiectul X6, care se voia succesorul Super-Pumei incepand cu 2025, a fost oprit in 2018, astfel ca modelul actual ar putea ramane pe piata cu modernizari pana prin 2035.

Reamintim ca Airbus H215 Cougar trebuia sa fie modelul low-cost la clasa medie, adica:
– costuri mici de achizitie si operare, apropiate de familia MI-8/17
– reutilizarea de tehnologii existente, deja mature si amortizate ca si costuri pentru a reduce, alaturi de mana de lucru ieftina, cat mai mult costul.
– in plus, numarul de comenzi nu era ridicat, deci riscul era relativ scazut daca apareau dificultati in transferarea productiei in Romania, sau daca nu gaseau suficienta mana de lucru sau era greu de format, adus la un nivel acceptabil.
De unde si alegerea pentru cabina, fuselaj mai compact, avionica cat mai simpla la pachetul de baza si modulara, motoarele nu chiar de ultima generatie, deci Makila A1.

Nu suntem si nu vom fi in veci buricul pamantului, iar la comenzile farmaceutice la bucata sau la duzina pe care ne-am obisnuit si i-am obisnuit si pe producatori sa le facem, ar trebui inca sa fim mirati ca unii ne ofera productie aproape 100% cu componente locale. Nici Bell Helicopters nici altii nu ne vor oferi gratis productia pentru elicoptere, mai ales de atac sofisticate si scumpe, pentru o comanda de 2-3 duzini.
Da, ne-o ofera daca platim licenta si probabil o parte de costurile de transfer si formare, asta insemnand niste milioane bunicele de $, daca nu mai mult, pentru pretul la bucata, daca si comandam un numar mai mare, probabil dincolo de 40-50 de aparate.

Asta nu inseamna ca nu trebuie sa achizitionam elicoptere de atac!
Airbus au adus aici mentenanta si apoi voiau sa aduca un produs cu riscuri mai scazute si mai ieftin, si e normal ca logica de businees. Iar pe noi nu ne-ar fi costat mai nimic transferul productiei… doar sa fi fost interesati de macar o duzina de H215.

O sansa pentru H215 produs local ar fi fost licitatia pentru interne/IGSU, dar tocmai am inceput sa aflam dedesubturile despre modul cum au fost gestionate astfel de licitatii, ceea ce ar explica si de ce nimeni, nu doar Airbus, nu au depus oferte la licitatia pentru elicoptere medii. Cerintele au fost prea ridicate si scumpe, incluzand senzori cu destinatie militara, ceea ce a dus la incapacitatea ofertantilor sa se incadreze in pret.

 

Vorba aceea, ce ne facem cu mana noastra… nici Dumnezeu nu mai poate sa dreaga.

 

Marius Zgureanu

91 de comentarii:

  1. eu unu’ m-am lămurit ,nu e nicio problemă majoră la producători.totul se duce de râpă la noi datorită sabotajului intern al responsabililor cu programele de inzestrare .să ceri dotări de navă spațială le preț de autobuz este dovada clară a corupției din sistem dar culmea,caracatița înstelaților rămâne neatinsă si pe functii…coafura rezistă.

    8
    • Aici nu cred ca este vorba de coruptie ci de lipsa de realism, oamenii aia poate nu stiau excat ce cer si care sunt preturile reale.
      Noi ne putem totusi considera unici in lume: s-a cerut o masina blindata 4×4 cu o motorizare multi-fuel inexistenta in acel moment. Chestia e ca au primit si oferta 🙂 …

      4
      • Shhhh, ca iara apare siteul prin….

        1
      • @george…si eu cred ca nu e atat de coruptie cat de incompetenta si lipsa de experienta. In general o apucatura de la noi e sindromul Masinii Germane, al produsului vedeta, sa rupa gura…se ia masina cu cele mai tari specificatii pe hartie si se pluseaza cu inca 15-20% sa fie. Nu se uita nimeni cat costa mentenanta, daca a fost bushita, samd. Asta e un comportament prin care iti doresti cu adevarat sa iei teapa.
        Asa se face si la astea militaure…cea mai tare masina, protectia cea mai buna de la una, motorul cel mai puternic de la alta, VMax cea mai mare de la alta, multifuel, samd si rezulta o strutzocamila inexistenta pe care apoi ne miram ca n-o gasim. E la fel ca si la filme…cand vezi un film romanesc vezi toate ideile pe care le-a avut regizorul in cap in ultimii 20 de ani si majoritatea actorilor fac overacting.
        Revenind la subiect…din pacate imi e destul de greu sa vad rostul unei inzestrari semnificative cu derivate de Puma pt Armia Romana sau pt Interne sau orice altceva. E o masinarie intr-un fel polivalenta, intr-un fel nu exceleaza la nimic in mod special…i-as zice un fel de F-35 al elicopterelor. Ca sa fac o legatura cu articolul despre Dornier 31 si lipsa de inovatie…prea s-au invatat companiile sa stea cu c..ul pe proiecte de-acum 50 de ani. Boeing a luat-o primul in freza…o sa mai urmeze.

        9
      • vezi, de-aia specificatiile alea trebuiau secretizate 🙂

        8
        • O opinie : Daca tot vor structurile interesate din Romania un elicopter cu de toate dar sa scoata banu, ar bine sa se implice IAR prin Guvernu Romaniei in programul NH-90? Implicit cu fabricarea unor componente si asamblarea+mentenanta elicopterelor NH-90 pt MAI si MAPN in Romania.
          Faza cu cei de la MAI care cu bani putini vor H-125 cu de toate e hilara si bizara! Chair nu au consultat si ei specialisti sau macar pe pilotii lor de elicoptere innainte sa emita asa o licitatie aberanta?

  2. vin si eu cu ”gura ratiunii de pe urma”, la noi trebuie sa se permita sa vina si sa faca, oricum H215-le e peste ce avem in dotare, ce prostie, sa zici ca-ti baga altul pe gat, obtineai aprope control total al unui produs pe teritoriul tarii tale, exact cum vroia Ceausescu mult timp in urma, plus ca zona Brasovului nu prea este de lucru in acest domeniu.

    si ce daca comandau MAI ( paza de coasta, care nu o avem inca ) si MAPN ( elicoptere de uzanta militara ), nu vad absolut nici o problema.

    Spania foloseste in aplicatii militare foarte bine ( SAR ).

    Adica ai o oportunitate si dai cu piciorul, e doar prostie crasa, fuduli prosti,

    6
  3. Eu unul as fi ales AH1Z Viper ca elicopter dedicat de atac pentru noi iar restul sa fie toate H215M (mai putin, poate, cele de antrenament, acolo probabil ar trebui si unele mai simple si mai ieftin de operat).

    Si cand zic restul sa fie H215M ma refer la elicoptere de atac, utilitare, paza de coasa, sar, medevac, si, foarte important, elicoptere navale. H215M are si varianta navala.

    Rationamentul ar fi ca achizitionam ceva mai bun decat ce avem acum, s-ar construi la noi, am capata experienta si niste facilitati noi de productie, am crea niste locuri de munca si am aduce bani la buget si pe viitor Airbus ar putea sa inceapa sa faca din ce in ce mai multe chestii la noi, cum sunt spaniolii care fac o gramada de chestii pt Airbus. De faptul ca ar fi produse la noi nici nu mai zic… Chiar daca unele componente clar ar veni din afara (senzori, smecherii).

    Si, da, as fi cumparat si ceva H215M civile pentru cautare/salvare/politia de frontiera, chestii d-astea…

    6
  4. Eu vreau sa va aduc aminte ca Airbus a facut mare promovare in 2015 ca H215 este un elicopter ieftin si bun. Prin 2016 chier se vehicula ca este unde intre 13-16 milioane euro. Airbus ne mai „bulshit-au” ca dau drumul la linia de productie la Brasov.
    In schimb ce constantam: la licitatia din 2018 de la Interne, nu depun oferta chiar daca specificatia tehnica era croita pentru H215 (va recomand sa cititi cu atentie specificatia … copy paste H215) la un buget per elicopter de aprox. 21.5M euro!!!. In 2019, se reia licitatie, se imbunatatesc conditiile (chiar va rog sa comparatii specificatiile tehnice si T&C) si din nou Airbus nu depune oferta chiar daca au fost operate modificarile cerute de ei!!!
    La licitatia de acum, se poate constata ca sunt modificari majore (reducere MTOW la minim 7.5t), tot in favoarea Airbus, respectiv pentru H175. Elicopter care anul trecut a avut probleme mari la stabilizator (operator Babcock), iar contractul de 22 de bucati cu Bristow a fost anulat, Airbus ramanind cu multe elicoptere in diverse stadii de fabricatie (chiar va rog sa studiati internetul pe acest subiect).
    Concluzie: Airbus ar vrea sa nu aibe competitie, sa ne vanda un elicopter de 16M euro cu peste 24M euro si sa nu faca nimic la Brasov.
    Exista voci avizate care afirma ca marea cooperare industriala a Airbus cu IAR este in realitate o mare TEAPA!

    16
    • Interesant…
      Voci care afirma una si alta vor exista totdeauna. Cea mai are teapa e sa nu ti se ofere de la inceput nici o colaborare industriala. Ci doar sa pui banii jos si sa iee de pe raft.

      Apropos, daca ai fi actionar la Airbus, ai vrea sa participe singuri la licitatii cu dedicatie ca apoi sa iti iasa acuzatii de coruptie si procese internationale?

      • Cu prima parte sunt total de acord cu tine, e teapa daca nu ai cooperare industriala. Dar chiar nu vad ce cooperare industriala se poate face Airbus pe H175, avand in vedere ca sunt deja mai multe elicoptere pe „stoc” in diverse stadii de fabricatie.
        Referitor la intrebarea ta, te rog sa verifici pe SEAP si ai sa constati ca in 2018 a mai fost o licitatie pentru elicoptere usoare la Interne si … surpriza ,,, un singur ofertant AIRBUS 10 elicoptere la 6.5M euro bucata cand in 2015 la licitatia tot de la Interne cand au avut competitive pretul aceluiasi elicopter a fost de 4,2M euro, Cam mare diferenta in 3 ani, nu crezi ?

        4
        • Amuzant cum discutăm discuții. Romanul are multă dreptate, JV de la Ghimbav nu era mare afacere, dat fiind șantajul industrial și faptul că IAR era subcontractor la cablaje pe model indian, iar profitul mergea în mare parte la Airbus.
          Francezii n-au fost deloc fair-play, decât în capul unora neinformați. Am comentat la celălalt articol – Puma N – și am scris tomuri din 2014 încoace în privința Pumei și H215, dar nu e interesant să repet.

          @Alex
          ia de studiază mai temeinic rapoartele alea financiare, vezi FY2019 – marjele operaționale. Ignoră EBITDA. Vezi cashflow statement și vezi sustenabilitatea dividendului cu FCF de -8 mld EUR.Nu e la fel de nasol ca BA, dar poate ar fi mai interesant să realoci capitalul spre alte firme. Dacă vrei turnaround, cu expunere pe industrie și aviație vezi GE.

          6
          • Neah. Faptul ca Airbus nu este o firma la fel de profitabila precum Boeing este bine stiut, dar „price to earnings ratio” ii face of firma mult mai atractiva (mai ieftina). Si cu pierderile de apreciere capitala din ultimile luni tot sunt pe + 100% din punctul de vedere al aprecierii capitale (Acum eu am American Depository Receipts si nu actiuni tranzactionate pe bursele europene, un alt lucru care ma avantajeaza) Oricum Aribus face parte din filozofia mea de „buy and forget.” GE deja am mult mai multe decat Airbus, iar astia de asemenea sunt la cusca „buy and forget.”

            • Sunt stock picker și value investor, deci PER nu e pe atât de relevant pentru mine.
              Pe mine nu mă influențează deloc în decizii. Mai bine calculez Adjusted Free Cashflows și DCF ca să obțin CAGR la business returns, Așa am o idee despre vaoarea instrinsecă a afacerii și dacă merită să investesc sau nu. Dacă scorul nu e cu două cifre, nu îmi prea bat capul. La dividende, consider mai important cât de sustenabil este, odată ce payout ratio > 60% din net profits.
              Succes, oricum!

              1
    • Contractul cu Bristow a fost anulat din cauza falimentului firmei. Airbus nu a ramas cu niciun elicopter in diferite stadii de fabricatie, productia lotului fiind amanata, cu primul exemplar fiind programat sa fie livrat in 2021. Bristow au pus un deposit de 23 de milioane de euro din care au returnat catre creditorii Bristow 5 milioane de euro si au furnizat piese de schimb in valoare de 11 milioane de euro. Sa ramai cu 7 milioane de euro in buzunar fara sa faci prea mult nu este rau de loc. Ca sa dus jumatate din comenzile „backlog” pentru elicopterul asta este altceva.

    • H215 este ” LOGANUL ELICOPTERELOR”, se anunta ieftin,dar cu motoare slabute, volum mare de transport….. Asa a fost si cu Loganul, au spus ca o sa fie 5000 E? Cred ca fara oglinzi,becuri,tetiere,vopsea simpla……..Ha,Ha,Ha, Daca il vrei complet sare la pret de skoda, opel…… Si cand te gandesti ca ei vin aici sa produca pentru mana de lucru ieftina,noi si bulgarii cei mai saraci din UE. Una e sa faci H215 in Franta sau Germania,cu cat platesti un muncitor sau inginer acolo si cat sunt platiti aici ? Vezi mizerabilii de la multinationale,cum anunta ca s-a marit salariul minim…..aaaa ne au crescut cheltuielile..nu e bine…plecam… Afara procentul de cheluieli cu salarizare e foarte mare din venitul obtinut,pe cand la noi e invers.. De aceea de la noi scot profituri mari si le externalizeaza prin tot felul de inginerii financiare. Hotul ala de Dragnea avea dreptate…. Da masele lucratoare la firme ieseau in strada..<>, ma uitam la tv si ma intrebam,ca si altii, cum poti sa nu te duci la serviciu si sa stai si cu copilul in strada? Normal,ca daca erai mulinat, iti luai bani, ca daca nu luai jumate de salariu sau te dadea afara..

      2
  5. Salut,
    Eu cred ca nu vom vedea prea curand ( 10 ani ) o achizite de elicoptere indiferent de care avem nevoie( IGSU si armata
    De ce cred asta ? Pentru ca nu vor fi bani niciodata ,chiar daca am putea sa ne miscam cu cele 2 unitati de productie de la Ghimbav. Sunt alte tari care ar pupa pamantul sa vina un producator sa le deschida fabrica la ei cu singura conditie ca tara respectiva sa dea o comanda consistenta .
    Dar noi sunt niste curve si vrem doar de la americani. Nu sunt cele de la Eurocopter cele mai bune dar ne am putea descurca si cu ele.
    Doar armata din astea are!!!! Avem cumva elicoptere militate americane si eu nu stiu.

    Vrabia malai viseaza.

    4
  6. Am uitat sa mentionez ceva cred important.
    Parerea mea personala ca o sa ne-o luam peste bot ,tot asteptand sa cumparam sau sa deschida americani fabrica aici. Si chiar daca ar face asta tot trebuie comandate cel puti 30 -40 buc . Aem bani pentru ele ? Pe americani nu ii convingi usor sa iti dea voie cu tehnologie de ultima generatie la tine in tara!!!
    Si nici ieftine nu sunt.

    5
  7. Off topic sau ontopic dvs. decideti, am luat P5 Piranda si un amalgam de cerinte si „”accesorii” ca la Merz, teoretic functioneaza dar practic ioc. Si ? Nu avem inca nici un transportor viabil, nu mai bine luam ceva mai pe capatuiala noastra adica a industriei noastre meletare ? Nu stiu nu ma pricep dar poate Saur 2 cu imbunatatiri ar fi mers si un pic mai incolo il faceam si IFV, poate ar fi mers si Patria si dezvoltam singuri o turela capabila.

    Exact si la helicopteru’ lu’ peste, vrem ce are „soldatul universal” aka US, Sikorsky, sau Pume 225-le sau bl. 50/52 cand de fapt e greu spre dificil sa mentii asa jucarii, dapai sa le fabrici, orice om mai mestesugit cu patlama ISO nu-stiu-cat trebuie tinut pe bani, vezi nemtii si nu numai.

    Obs.: Am sa vad eu bulgarii ce branza o sa faca cu bl 70/72, poate cheama firme private contra cost sa le faca mentenanta, pana atunci vom vedea.

    Nu mai bine…era sa gandim putin inainte….cred ca degeaba vb.

    5
  8. Si pina la urma MAI- ul ce naiba cumpara? Alea 12 bucati parca. 6 grele si 6 usoare la pretul ridicat datorita cerintelor militare? Sunt to Airbus Puma?

    • daca e sa continue asa, raspunsul e NIMIC.
      Specificatiile se pare ca tocmai au fost modificate pentru clasa 7,5 tone, ca sa poata intra si elicoptere mai mici si mai ieftine decat H215

      • Pai modificarea la clasa de 7,5 tone este doar pentru Airbus, respectiv H175, fiindca nu exista alt elicopter in zona asta (7,5 – 8 t).
        Fiind licitatie pe fonduri europene ar fi trebuit sa nu avantajeze un singur producator si modificarea daca chiar era asa de necesara (dar eu nu cred, chiar Airbus a promovat in toata mass-media ca H215 este ieftin si bun) sa fie la clasa de 7 tone pentru a exista si un al doilea producator AW.
        Mare atentie, ca la acesta licitatie multe cerinte au fost modificate in sens negativ, respectiv au fost scoase comparativ cu cele 2 licitatii anterioare si deci H215 poate fi oferit foarte bine in bugetul disponibil, dar interesul Airbus este sa scape de stocul de H175.

        5
        • „Pai modificarea la clasa de 7,5 tone este doar pentru Airbus, respectiv H175, fiindca nu exista alt elicopter in zona asta (7,5 – 8 t).”

          Augusta AW189 iti spune ceva?

          3
          • Se vede ca nu esti specialist si doar postezi la comanda lui Airbus pentru ca altfel ai cunoaste ca AW189 este in clasa de 8 t. E clar ca nici matematica nu cunosti, 8.3 – 8.6 t nu are cum sa fie in zona 7.5 – 8 t.
            Vezi link
            https://www.leonardocompany.com/en/products/aw189-1?f=/air/helicopters/commercial
            Mai mult doar AW139 este in categoria 6.8 – 7 t, asa ca te rog comenteaza doar daca te pricepi …

            6
            • Bubi nu fii idiot acum. Daca ai citi rapoartele financiare ale Airbus ti-ai fi dat seama ca H175 este un competior direct al AW189, care chit ca este un elicopter mai „mare” si mai scump. Incidental AW189 il bate la cur in termeni de vanzari

              Limbajul folosit in licitatie indica un MTOW de „peste 7.500 kg,” deci ce clasa de 7,5-8 tone visezi? Vezi undeva in textul respectiv o limita superiora MTOW? Duh?

              Incerci sa insinuezi ca Airbus avea vreo 20 de aparate in diferite stagii de constructie pentru Bristow. Limbajul din articolul respectiv nici macar nu insinuaza asta, facand o referinta la linia lor de asamblare per total. Decizia judecatoreasca a tribunalului de federal de bancruta din Houston (postata mai sus) iti explica foarte clar pe alb si negru ca Airbus nu sa apucat sa produca nimic pentru Bristow.

              Iar pentru relevare completa sunt actionar la Airbus. Am marea suma de 1.000 de actiuni. Deci sunt un adevarat capitan al industriei. Iar asta cu postatul la comanda Airbus este cam trasa de par, yo fiind un critic destul de inversunat al programului A400M. Iti recomand un calmant. Rah!

              3
              • Ba, da chiar esti prost acum, te dai in vileag singur … auzi actionar Airbus … acum se intelege pozitia ta.
                Recomandare, scapa repede de actiuni ca dupa plata de miliarde achitata la inceputul anului asta pentru a scapa de acuzatiile de coruptie, retur-ul multor A380 si nu in ultimul rand ultima catastrofa cu A320 (cel mai bine vandut avion al Airbus) s-ar putea sa-ti ceara sa vii cu bani de acasa.
                Retine bine, actionar al coruptilor de la Airbus, cand vorbim de fonduri europene inseamna si licitatii corecte. Daca modifici MTOW de la 8t la 7.5t (si asociat multe alte specificatii tehnice doar sa corespunda H175) doar pentru Airbus este o problema MARE pentru ca inseamna CORUPTIE.
                Reducerea de la 8t la 7.5t nu este justificata!!! Airbus are ce sa ofere peste 8t, H215 cu care a ABURIT romanii de ce bun si ieftin este (este atat de bun ca toti cumpara orice altceva numai H215 nu), precum si H225 … UPS! am uitat ca si asta are probleme … acum cativa ani rotorul portant a plecat la plimbare si cabina a ramas pe loc … 13 morti … Dumnezeu sa-i odihneasca in pace.

                5
              • ca sa clarificam mai bine contextul:
                MTOW minim 8t, inseamna competitie intre Airbus, Agusta, Sikorsky, … si Internele au organizat 2 licitatii (cu MTOW minim 8t) si de fiecare data au redus specificatiile, doar doar ofera Airbus H215 la pret corect …
                acum brusc apare MTOW minim 7.5t si multe alte specificatii ajustate ca sa corespunda fix H175 … prea e cusuta cu ata alba treaba asta.
                Sugerez sa analizezi din SEAP toate cele 3 licitatii in paralel … vei ramane surprins …

                5
  9. Problema celor de la MAI este ca nu stiu ce vor de fapt. Ar vrea cam tot ce se poate pune dar cu pret mic. Si cred ca la IGSU este aceeasi problema . In lume decat 3- 4 producatori mari care conteaza (poate gresesc) .BOEING,SIKORSKY, EUROCOPTER,BELL,AUGUSTA.
    Fiecare dintre ei sunt specializati pe anumite tipuri de elicopter.
    Dar se pare ca si-au dat seama cu cine au de a face la noi su unii dintre ei au renuntat sa participe la licitatie.

    1
    • Dacă luăm Super pu..a scuzati, h215, să le i-a cu motoare Makila 2. Merg la pază de coastă, și oriunde mai vor ISU. Pt. MAPN, Viper Atac, h215 medevac, tras de păr CSAR. Venomuri ași lua la BIM, FOS, și nu știu dacă s-ar bucura și VM de ele…Naval, parcă ar trebui să fie ceva mai potenente. Cu detoate, în clasa Caracalului.

      • Sa se duca naibi airbus cu H215 ca nu il cumpara mai nimeni, toti merg pe 725 Caracal sau 225 sunt ca niste loganuri, ieftine si proaste, nu mai au ce face cu liniile de ansamblare si le dau la fraieri , sa ia naibi Huey Venom de la americani, pentru ca o sa luam si Viper de la ei ca au tot interesul acest elicopter fiind la capat de drum sa ne dea licenta,pentru ca, cu noul program de inlocuire a elicopterelor cu unele de mare viteza, peste 10 ani or sa le inlocuiasca. Si oricum Romania nu are alta oferta credibila de elicopter de atac decat de la SUA

        4
        • da, da, tu spera la licente gratis si alte bizarerii 🙂

          2
          • Americanii au programul FARA de inlocuire a elicopterelor. De ce crezi ca ne curteaza?, am mai avut sansa sa facem, 95 de Cobra….. E posibil in timp sa luam si sh de la iei e posibil orice. Nu imi place deloc chestia asta cu varatul pe gat sa cumpere M.A.N . elicoptere airbus. Care numai performante si militare nu sunt….. Bun sa spunem ca luam airbus H 215, de atac ce luam? Lucram cu 2 tipuri…. Sa dispara airbus …

            2
            • Astia de Airbus sunt jegosi, fac figuri sa dea MAI 10- 15 elicoptere..vor sa prinda de nas.. MAN sa faca elicoptere noi si multe si eventual modernizari la PUME, ca intre H215 si Super Puma e un fel de dacia 1300 si dacia 1310 cu imbunatatiri…Sau sa lua Black hawk, la care modelul naval pentru fregate e super jmecher..cel mai bun de pe piata… Daca ai 4-5 elicoptere.. s a terminat jmecheria la rusi cu submarinele, nu mai umbala la MN cum vor iei fara sa stim si noi..

              4
              • Pentru noi afacerea Airbus e un fel de afacerea Citroen cu Oltcitul…..Scumpe si proaste….

                4
                  • Renault cu Dacia e altceva nu ca citroen?olcit… Dar sa nu uitam, ca in 2003 noi inca fabricam H215? pardon dacia 1310 iar francezii renault megane ,modus,safran,laguna Dar lucrurile de calitate, care au si preturi mari se fac la Ford si se vand la export.. foarte putine se vand in tara…. Cand vom avea masini de calitatea unui Megan 2020, chiar daca nu multi romani si l vor permite. vom avea un cuvant de spus! Pana atunci fabricam mult ieftin .cu adaus comercial mic si slab calitativ, la fel ca India,China ,Maroc…. ce ne deosebeste de ei ca si linie de fabricatie?

                    2
              • Alea 4-5 black hawk navale ne-ar duce la peste 400 de milioane de coco.

                Noi nu dam cateva zeci de milioane pe retehnologizare, modernizare, upgradare sau echipament mai ieftin dar necesar daramite 400-500 de milioane de dolari pentru 4-5 elicoptere…

                2
                • In 2012, un elicopter pentru ASW UH 60, era 42,9.. milioane de dolari, pretul nu ar trebui sa fie asa mare cum spui tu… parerea mea… Iti dai seama cu ar fi astea pe corvete? Am avea si noi un cuvant de spus la MN ?

                  • Pe astea se pun Helfire,Stinger etc…

                  • Problema este că nu cumperi doar elicopterul. Australienii au dat peste 3 miliarde pe 24 de bucăți. Asta înseamnă peste 125 de mil per bucată și gândește-te că la o comandă mai mică prețul o să fie mai măricel. Costă foarte mult antrenamentul, mentenanța, pregătirea s.a.m.d

                    Dpmdv nu ne-am permite așa ceva momentan pt că ne lipsesc chestii mai „basic”.

                    • Las’ ca omu’ are o fixatie… vrea fix din alea’.

                      2
                    • Nu stiu amanunte despre tranzactia asta dar mi se pare o suma enorma plecand de la pretul elicopterului….

                    • Nu stiu amanunte despre tranzactia asta dar mi se pare o suma enorma plecand de la pretul elicopterului…. Acum stau si ma gandesc ca oferta a fost pentru 24 Venom cu 24 Viper?, sau cum a fost si in ce bani?

                    • Se tot vorbea de numarul ala de elicoptere dar n-a fost oferta parca, sau cel putin nu s-a vorbit in presa de vreo suma de bani ceruta/oferita.

                      Problema e ca noi suntem cam boschetari si plecam din epoca de bronz. Cand faci trecerea de la echipament din anii 70 la echipament din secolul 21 e greu, scump si complicat.

                      D-aia e mai simplu pentru canadieni, israelieni, japonezi, etc. sa-si cumpere diverse echipamente moderne pentru ca de multe ori eu detin sau au detinut generatiile precedente ale acelor echipamente.

                      Mai usor treci de la Windows 7 la Windows 10 decat de la Windows 98 la Windows 10.

                      1
              • In 2012 UH 60 Black Hawk, a ajuns la „4000” buc fabricate si pretul era in jurul a 22 milioane dolari…. Si Pumetii au ajuns la ”1000” in 2020 ? Si la ce preturi?

                • Fiecare isi da cu parerea…. Eu merg pe SUA chiar si daca costa mai mult…. S a vazut cine a avut industrie si putere in al II lea Razboi Mondial si cate lupte si razboaie au dus de atunci. Am inteles ca in perioada 2020-2039 se investesc 2 miliarde Euro la Kogalniceanu, v a fi cea mai mare baza din NATO din sud-estul UE, v a gazdui 10000 de militari.. Indiferent de ce va face UE care e dezbinata, SUA v a ramane si v a lupta,nu ca ne ar iubi pe noi mult,pentru ca daca isi pierd statutul de mare putere militara si economica,, vor ajunge ca Marea Britanie..fost mare imperiu,acum pe un loc de fundas…Si nu o sa i mai ia in serios multi,acum ca se ridica alte puteri militare,

            • ne curteaza ca vor sa vanda, atat!

  10. cand incompetenta ajunge sa decida soarta tarii tot la coruptie ajungem.
    oamenii fara habar cum ajung numiti pe functii decizionale,din intamplare?!
    coruptie,trafic de influenta,abuz in serviciu….tot codul penal il gasesti in administratia publica.
    mai au si tupeul sa-si umfle pieptul si sa se erijeze in salvatorii providentiali ai natiunii.

    1
    • Venomul nu are decat arme cu bataie scurta: solnite, si PRND-uri care bat pana la maxim 5-6 km. Nu are nici macar rachete AT.
      Protectie e relativ buna dar are picioare relativ scurte.
      E un elicopter facut pentru logica de razboi expeditionar, desantari de pe nave pe tarm, nu prea se potriveste cu doctrina noastra. Dar hai treaca, un embrion alaturi de Vipere, ca tot e mentenanta comuna.
      https://www.rumaniamilitary.ro/niscaiva-airbus-heli
      https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma

      • Imi place cu au elicopterele dotate Libanul, da aia da dupa desculti… La Venom viteza ascensionala si plafonul de zbor mi se par super ok, plus ca e proiect din fasa militar… Si noi nu plecam sa invadam pe nimeni suntem in defensiva, asa ca nu ne trebuie sute de kilometri de zbor si nu ti ar placea niste helfire sau spike pe ele? Oricum Viperele vor avea pe ele incarcatura la greu.

        • palestinienii nu mai sunt chiar asa desculti.
          Spike sau Hellfire nu vei vedea pe ele, nefiind in standard. Pentru asta trebuie sa platesti integrarea, fiind primul client care cere asa ceva.
          Poate esti in defensiva, dar raza de actiune sub 300km e chiar mica, iar masa utila e si ea redusa. Adica vorbim de un elicopter utilizat in special pentru transport/desant si nu antitanc, unde ghici chiar ce conteaza in afara de un minim de protectie?!

          1
          • Viper nu are raza 650km?

            • Poate luam black hawk, pentru trupe ca si ala are raza de 580km.. Ce nu am inteles si poate daca tu stii mai bine sa ne explici , de ce Venom,care are aceleasi motoare ca Viper si ala zboara cu armament la greu pe el, are raza de actiune la jumatate? Nu e posibil sa se mareasca raza de actiune ?

              • capacitate rezervoare, masa totala, redundante, protectie, posibil si alte chestii usor diferite…
                Iar UH-1 e o platforma veche din anii ’50 pe cand BlackHawk e alta generatie.

                1
  11. Renault cu Dacia e altceva nu ca citroen?olcit… Dar sa nu uitam, ca in 2003 noi inca fabricam H215? pardon dacia 1310 iar francezii renault megane ,modus,safran,laguna Dar lucrurile de calitate, care au si preturi mari se fac la Ford si se vand la export.. foarte putine se vand in tara…. Cand vom avea masini de calitatea unui Megan 2020, chiar daca nu multi romani si l vor permite. vom avea un cuvant de spus! Pana atunci fabricam mult ieftin .cu adaus comercial mic si slab calitativ, la fel ca India,China ,Maroc…. ce ne deosebeste de ei ca si linie de fabricatie?

    • dacia cu renault nu a fost privatizare ci o salvare in extremis,privatizare s-a facut la skoda….numai continu,am un pitic mare cu dacia si politica francezilor de acolo.
      problema in cazul de fata nu are de-a face cu calitatea elicopterelor ci cu modul vadit tendentios si rau intentionat de a face o licitatatie.
      ma repet,acolo se ascund interese financiare obscure pe care doar pe putem banui

      6
      • @pyschii mai las-o moarta, na-i nici o treaba decat sa comentezi, multe comentari gratuite faci pe forum.

        Dacia e cel mai bun lucru care s-a intamplat nu numai Romaniei in ansamblu ci si industriei de profil.

        Au centru de design in Bucuresti, au Titu in Dambovita, au centru logistic unde exporta CKD-uri in toate uzinele de ….ansamblare ( Columbia, India, Iran, Africa de sud, etc. astea sunt pe bune !!! ) in toate lumea, fabrica de motoare, etc.

        De ce ?
        Ingineri romani foarte buni si bineinteles mai creativi si mai putin ”inchisi” cum sunt cei vestici.

        bye

        1
        • idioten,ai înțeles nimic.stop.
          nu am nevoie de followeri,nu-ti irosi viața citind comentatiile mele si nu te aprinde prea repede.stop.
          ce nu pricepi lasă pentru alții.stop.

          3
    • Cum poti compara Dacia Mioveni cu uzinele de asamblare din Maroc? In primul rand Dacia este proiectata si in Romania, la Titu, in al doilea rand 75% dintr-o Dacie Duster de la Mioveni se fabrica in Romania, iar procentul va depasi curand 80%, conform Renault.

      In Maroc merg Daciile sub forma de Kit-uri sa fie asamblate acolo, tot in Romania se fabrica motoarele, cutiile de viteza etc. Dacia Mioveni a inceput cu Loganul acum a trecut majoritar pe Duster, varful de gama al Dacia, in timp ce masinile mai ieftine: Dokker, Logdy sau chiar Dacia Logan se asambleaza in Maroc.

      Renault a inceput cu masini ieftine, trece treptata la unele mai scumpe, in Romania, iar modele ieftine se duc acolo unde sa face doar asamblare si unde costul cu forta de munca este cel mai important.

      Deosebirea este uriasa.

      8
      • Stii Dusterul super smecher cu leduri,carosata,ce se face prin Argentina…ceva de genu… sau de Dusterul ansamblat in Rusia sub sigla renault, sunt cu mult peste ce fabricam la noi… Nu mai spun ca motorul de 1.2 si alea de 0,9 sunt praf. Singurele motoare fiabile, 1.4: 1.6 si 1.5 dci In comparatie cu ei, Fordul a luat la premii cu Ecobostul de 1 L….

        1
        • Vorbim de 75%-80% Fabricatie in Romania? Cand ar trebui sa fie 100% in tara, ca nu e avion sau tank sa ai nevoie de supertehnologii sensibile…

          • Renault vorbesc despre o slaba robotizare la Dacia, acum sa scada cheltuielile,vor sa mareasca procentul de productie robotizata…

          • Pur si simplu bati campii. Rau. Nu ai NICI cea mai mica idee despre ce vorbesti, despre industrie in general si cu atat mai mult despre automotive in particular. Dar vad ca nu te sfiesti sa emiti opinii si sa le fluturi zgomotos ca sa para certitudini. M-am abtinut cand ai debitat ineptiile de mai sus, desprinse parca din capitolul „industria lui Emil Bobu” dar acum ai ajuns sa vezi lucruri imposibile. aberante si daunatoare ca fiind normalitati. Incredibil!
            Daca tot esti asa de fervent si sigur pe ce spui, pune mana si fa-ti o firma cu activitate de productie sa arati lumii cum se face treaba. Sau cumpara niste actiuni Ford daca tot zici ca fac aia treaba buna, si imbogateste-te.

            1
            • Cu masinile ma ocup de 27 ani , nu stiu cat te ocupi tu , eu am facut omologari artizanale,am pus motoare pe care firmele nu le au avut in catalogul lor.. Acum nu mai poti face ca te costa la RAR de te rupe. Iar despre logan….. am avut 4 buc, 1,4,L,1,6,L,1,5L Dci si cel cu motor de 0,9 a clantanit de nou din garantie si a ciupit ulei…Asa ca te rog nu iti mai bate tu capul cu opiniile mele Du te si bate campul in alta parte cu ineptiile tale de fin cunoscator de automotive…

              1
              • Prea bine.
                In primul rand vad ca amesteci industria cu exploatarea unui bun asa ca tin sa-ti clarific ca eu nu am comentat in niciun fel despre parerile si sfaturile legate de ce turism e mai bun, mai recomandabil cumpararii si de ce. Revenind la industrie, economie, interes national sau orice alta perspectiva preferi:
                1. De ce ar fi bine sa „fie 100% in tara”? Si mai ales pentru cine?
                Poti sa raspunzi linistit, nu voi folosi niciun fel de atac si nu voi critica in nici raspunsul, indiferent de ce vei spune. Sunt doar curios. Daca vei raspunde, ma voi rezuma eventual la maxim o alta itnrebare, nimic mai mult.
                As putea sa intreb si ce fabrici auto cu 100% integrare nationala stii, dar hai sa mergem doar pe aspectul teoretic.

        • 0,9 tce e un motor reusit….singurul aspect pozitiv la logan.
          ala aspirat natural de 1,0 sce e un dezastru monumental.
          dieselurile toate sunt fiabile,nu acolo e problema la dacia/renault.
          nu poti avea motoare ca in rusia si brazilia din motive de norme de poluare EU.

          1
  12. https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/fotovideo-gafa-uriasa-de-ziua-eroilor-coroane-la-monumentul-rusilor-sa-va-fie-rusine-nu-stiti-ca-aici-aveti-eroii-romaniei-1314667

    Asa sa punem bomboana pe coliva. Probabil vom vedea miine un articol din partea redactiei…..Nu stiu , dar nu am cuvinte. istorie invata tot elevul la liceu…ce mama dracu chiar asa pic de logica nu exista? Deschizi ochii , imagine vizuala , creierul prelucraza informatia….stea rosie , slavona , ce ma sperie cel mai mult …ce se poate intimpla in situatii muuult mai reale….

    1
  13. Gata m-ati cenzurat?

    1
  14. Sunt fanul elicopterelor de transpor franceze. H225M si NH90 sunt favoritele mele. Si as prefera Caracalul oricarei variantei de H215M…

    Ceea ce ma dezamageste e atitudinea francezilor vizavi de ce vor sa ne vanda… De aceea sper ca Bell sa vina cu o oferta de nerefuzat ptr Viper si Venom.

    4
  15. Parerea mea e ca francezii au zis ca fac la Brasov productie si tot, doar ca erau mari sanse sa se semneze cu americanii de la Bell. Si-au zis ca o promisiune nu costa nimic, decit sa ia americanii mai bine sa facem promisiuni la prosti, ca tine, e chestie verificata.

    Asa n-am luat nimic, degeaba se fac licitatii cu dedicatie, daca poti sa vinzi ceva naspete la preturi duble, de ce nu ?
    Prost e cel care cumpara, nu cel care oferteaza….

    Acum ca se dau bani aproape moka de la UE, trebuie cheltuiti, nu ?
    Sa vedem … pensii si salarii, ajutoare sociale, mai sustinem putin BNR – apropo, s-a dat aurul la liber – hehehe – si de restu’ niste ciunga pentru cumparaturi avioane, 5×4, bicilete – ce ne trebuie tancuri sau blindate – niste zburatoare cu pale…. si daca mai ramine ceva, punem la cec cu dobinda si cistiguri.

    Nu mai cred nimic din ce „achizitii” vor ai nostrii sa faca, pina nu incepe ceva nu „exista”.

    2
    • Eu zic ca mergea ambele perfect, si uzina Bell si Airbus, problema era de timp si bani, locatie, ( gard in gard) si oameni calificati.

  16. Parte din răspunsul la întrebarea de ce Airbus nu a participat la licitație, se află în declarațiile lor de-a lungul timpului referitoare la faptul că se așteaptă la o comanda de 16 (inițial) h215m din partea României, pentru armata. Comanda nu implică niciun fel de licitație. In plus au momentan capacitatea de leverage, adică amenință mai direct sau mai voalat ca-si iau jucăriile și pleacă. Noi, ageamii în business, am chemat Bell, după pupături și badalai cu declarații, probabil ca Bell a facut o ofertă de am rămas cu gura căscată la fel cum au rămas polonezii la primul preț pentru Patriot. De atunci silance… Licitațiile pt. MAI, pe undeva, îi lasă pe Airbus reci, indiferent cât o cotim noi ca la Ploiești. Airbus așteaptă comanda. Nu licitația. Și nu pentru MAI, pentru MAPN. Eu încă mai sper pentru Bell, dar tăcerea așternută în ultima vreme, nu-i un semn de bun augur. În final, probabil, presați de pe la Bruxelles, vom „opta” pentru astea franțuzești așa cum au fost prezentate, și pentru celelalte mici „de atac” h 145 m cu ceva mentenanță poate și la astea mai mici, făcută la noi. În rest, noi să fim sănătoși, că din irelevanță nu vom ieși.
    Ps. Mai este cineva din lumea asta interesat de h215? Că eu nu am cunoștiință…

    4
  17. Cu o comanda de 18 aparate H215M tot ai mai conta puțin pe plan militar. Decizia de a lua aparate de la Unchiul Sam și a pierde o linie de fabricație care ti-ar putea aduce foarte multe beneficii e ca și cum ai da pasarea de pe gard pe cea din mâna. Airbus ne poate oferii și elicoptere de atac genu EC665 Tiger. Chestie e sa fim serioși și realiști nu putem merge așa la nesfârșit. Și săraci și cu figuri, nu avem bani noi de tehnica americană fiindcă bugetul MAPN e destul de limitat. Ne-am ars deja cu F16 care e destul de piperat in raport cost/ fly și mentenanța scumpă rău. Așa ca o comanda ferma de cel puțin 18 aparate, ții linia de producție la noi in țara, investești intr-o generație tânăra de ingineri, intr-o fabrica noua și posibilitatea de a dezvolta alte aparate noi, poate chiar un EC 665 ca doar ai deja fabrica, sa nu uitam ca Franța ne tot întinde mâna și ne ajuta și noi tot visam la cai verzi pe pereți.

    1
    • De acord doar cu o parte din rationament, referitor la uzina si capacitatea locala.
      Franta nu atat ne intinde mana sa ne ajute cat mai degraba ar vinde si ei prin Airbus niste elicoptere, pe de-o parte, iar pe de alta parte linia Airbus locala ar fi un atu pentru mentinerea pretului jos pentru H215, care se vrea un fel de Logan.
      EC-665 Tigre nu cred sa fie pentru noi… ni s-a propus H-145M in loc. Tigre e scump de cumparat si operat, si cam are inca probleme. Australienii vor sa le retraga pe ale lor si sa le inlocuiasca cu Apache.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *