Niscaiva … H215 sau Venom?

Cu toate ca am dezvoltat un soi de alergie la anumite sugestii facute pe la noi prin tarisoara cu privire la ce sa achizitionam pe acest subiect, al elicopterelor, sunt dator sa mai semnalez niste lucruri.

Cehii vor sa cumpere 12 elicoptere UH-1Y Venom, la „doar” 575 mil.$ cu toate costurile cu piese, munitii si formare incluse, primind aprobarea departamentului de stat al SUA. Devin astfel primii clienti externi pentru Venom. Daca ne grabeam si noi putin cu contractul pentru AH-1 Zulu/Viper, poate adaugam la pachet si doua duzini de Venoame, avand sansa poate sa participam si la contractul pentru cehi cu ceva… macar mana de lucru daca nu componente, ca majoritatea lor vor veni si pentru ale noastre tot din SUA. Asta e si diferenta majora fata de contractul cu Airbus, cu care Bell nu se lupta de fapt pe aceeasi nisa deocamdata, in cazul H-215 fiind sanse mai mari ca o parte din componente sa fie produse local intr-un timp mai scurt.

Video cu Venom in „close air support”:

Noi intre timp am reinnoit promisiunea catre Airbus Helicopters ca vom cumpara H-215M atat pentru MApN cat si M.I. si se pare ca vom incepe cu un lot de 15-16 bucati, distractia costand la un estimat de 320-350 mil. euro probabil fara sistemele de arme. Avand in vedere ca exploatam SOCAT, o evolutie logica ar fi echiparea H-215M cu o versiune actualizata a acestuia, posibil incluzand mai multe optiuni de arme, de la rachete aer-aer la pachetul specific S-70 Battlehawk care includea si Hellfire si chiar Spike NLOS (pe cele israeliene).

Ce fac libanezii cu ale lor Super-Puma UAE SOC (modernizate la IAR cu motoare Makila si avionica apropiata de Puma M):

Deci probabil vom incepe sa luam H215M si in curand AH-1 cu o posibila completare cu Venom, ramanand de vazut daca vor lua cumva si pentru fortele speciale niste UH-60M/DAP, ca sa fie ghiveciul complet… ca tot le-am comparat nu demult.

Eh, clipul de mai jos este despre gama militara Airbus, putin altceva decat H215M-ul „nostru”:

Dar facand exceptie de Tigre, putem spune ca H225 este apropiat de H215 iar H-415/UH-72 Lakota ar putea fi interesant si el pe post de elicopter mic multirol, ca tot se interesasera ai nostri anul trecut prin U.S. Army Aviation Command/DSCA.

Cine stie, poate-poate s-or asterne cumva si contractele astea?

93 de comentarii:

  1. Scuze Marius ca-l pusei eu, dar aveam detaliile astea despre AH-249 ce va inlocui Mangusta-A129 (in poloneza, dati „translate”):
    http://www.defence24.pl/689128,wloski-smiglowiec-szturmowy-nowej-generacji-ah-249-analiza

  2. Sunteti siguri ca luam H215M si nu varianta simpla? Ca astia de la airbus parca au spus ca incep productia cu varianta simpla si M-ul va fi din 2019.

    • cum sa iei varianta simpla pentru MApN? Poate la MI, ca nu stiu ce carnet de sarcini au… eu tot M as lua

      • Mai degraba la MAI. Plus ca o varianta navalizata ar merge pentru Garda de Coasta si pentru misiuni prin Mediterana.

        • + Read Sea, Arabian Sea si Indian Ocean pe unde am mai fugarit cu Ferdinadu’ niscai pirati. Viper si Venom sunt militarizate si navalizate standard ca doar sunt facute pentru USMC nu pentru transportat cartofi la popota si vin la zile festive.

      • @Marius Zgureanu
        Bineinteles, asa e logic, doar ca eu mi-am adus aminte ca atunci cand se demarase investitia, declaratiile au fost ca primele elicoptere ce vor iesi de pe linie vor fi H215 simple, urmate peste un an de varianta militara. In fine, nu cred ca vor face prostia de a achizitiona pentru armata variante simple.

  3. Presa indica un pret de aprox 200 mil euro pt 15/16 H-215.

  4. Si contractul pentru ah-1z cand va fii semnat??? Ca de la Brasov sunt numai elicoptere de transport…

  5. Fata de AH-1 Viper cam toata lumea din industrie da contractul ca si semnat, nimeni nu se indoieste ca va fi…
    In cazul cehilor pretul include nu numai aeronavele si alte accesorii ci si infrastructura pe care cumparatorul va fi nevoit s-o puna la punct. Pana acum aia au operat Mi 8/17.

    Ar avea ceva logica sa operezi/produci Viper/Venom, desi pt noi cel din urma ar avea o utilitate ceva mai limitata, dar dublat de Puma M si eventual de H215M am scoate-o la capata pana la urma. Deocamdata simple speculatii, dar anuntul ca vom cumpara Airbusul pt MApN chiar m-a surprins.
    Venomul este insa ideal pt baietii de la FOS, adica nu cred ca si-ar putea dori un alt elicopter de transport decat Venomul.

    • „Venomul este insa ideal pt baietii de la FOS, adica nu cred ca si-ar putea dori un alt elicopter de transport decat Venomul.”
      Si mie mi-ar fi simpatic cuplat cu Viper, doar raza de actiune de luptà o gàsesc limitatà (250 km)

    • Eu cred ca se va lua si Venom. Daca Bell va asambla Vipere in Ro, vor ”promova” si Venomul..
      Nu vor veni strict pt Viper.

    • Mai mult si mai mult decat Venom-ul cred ca si-ar dori Blackhawk, daca se poate de ala cu rotor silentios ?.
      Pentru noi probabil compromisul Viper/Venom ar fi cel mai bun; nu ideal ca ideal ar fi 100+ Apache-uri si vreo 50 de Blackhawkuri din partea nasului mare. Chestia asta cu „contracul ca si semnat” ma sperie pe mine ca si cu AGILIS-ul nunta era programata, localu’ rezervat si bang fata fuge cu varu elvetiano-american.
      In caz ca mergem pe Viper/Venom n-ar fi rau sa ne gandim macar la un tanker mititel ca-s cam scurte in raza de lupta.

    • In afara de AH-1 Viper, UH-1 Venom, H-215/-225 M Super Puma/Cougar/Caracal si poate H-135 M plus ce se mai poate mentine si folosi din IAR-urile 330 Puma/SOCAT, Armata Romana ar mai avea nevoie si de un elicopter greu de transport precum CH-47 K Chinook si/sau CH-53 E Super Staillon si ar mai trebui un OH-58 Kiowa sau H-125 M Ecureuil pt transport ushor antrenament cercetare si sprijin.
      La FNRo ar fi bun S/CH-92 Superhawk precum au luat canadienii pt RCAF si RCN si AS-565 Panther sau UH-1 Venom.
      Si la MAI + ISU ar fi bune pe langa EC-135 niste H-215/-225 sau CH-92 Superhawk pt ca MI-8/-17 imbatranesc.
      Sa nu se spuna ca este ghiveci deoarece nu poate un singur tip de elicopter sa le faca pe toate iar bani sunt cacalau in Romania!

      • Fara numar!!!

        • Gata…nici un Puma, nici un Viper si Venom, nici un Falcon, Spartan, Hercules si SoiM. Sa ia ArmRo avioane ca ale lui Vlaicu Aurel din panza si lemne si ceva metal la motor prin ele ca e ushoare de exploatat si poate e si polivalente, multiroale…..! Ca deh nu af fi bani in Romanika.

  6. Nu spun ca nu e bun contractul cu Airbus dar Romania nu are nevoie de elicoptere de transport acum! Din punct de vedere strategic este absolut necesar un elicopter de atac… Tancuri nu avem dar bine ca avem transport aerian… Consider o proasta idee dar cred ca a fost bagat pe gat de „frantuji”… ca sa nu i suparam…

    • Asa cum am spus imi place H215, dar nici eu nu cred ca aveam vreo urgenta aici, cu atat mai mult cu cat armata si-a trimis flota de Puma L la modernizare, am avea asadar ceva elicoptere de transport deocamdata…

      • Subscriu! Elicopterul nu e rau dar nu era urgenta numarul 1,2,3,4…10 sa-l achizitionam acum. In toata ecuatia asta nu elicopterul ma deranjeaza cel mai mult ca el saracu doar toaca aerul cu palele ci francezii care ne toaca marunt de prieteni ce ne sunt, dar asta e o chestie personala.

    • Airbus Helicopters este N°1 mondial în constructia de elicoptere si fiind o filialà a 100% a Airbus Group, nu este detinut decât la 11% de francezi.

      Nu stiu de ce se încàpàtâneazà lumea sà considere Airbus ca francez (sediul Airbus Group este în Olanda, sediul diviziei elicoptere în Franta), uzine peste tot în Europa si America de Nord si Sud, etc…

      • Pai atunci ce-a cautat prezidentul francez la inaugurarea fabricii de la Ghimbav?! Toata lumea percepe Airbus ca pe o companie preponderent franceza, mai ales francezii 🙂 …

        • poate pentru ca:
          – H215 este la origine produs francez, linia Super-Puma, prototip facut la Marignane/Marsilia. Deci probabil ca partea franceza coordoneaza activitatea din Ro de productie upgrade/Puma/ Super-Puma.
          – linia Puma si modernizarile aferente (HC MK2) sunt tot frantuzesti/ Marignane
          – apoi, poate ca trebuia si presedintele francez sa fie prezent la ceva, daca tot venea aici 🙂
          – compozitie capital Airbus:
          https://fr.wikipedia.org/wiki/Airbus_(groupe)
          État français : 11,11 %
          État allemand : 11,09 %
          État espagnol : 4,18 %
          Flottant : 73,62 % (en 2016)

          Sediul social al Airbus Heli este la Marignane:
          https://fr.wikipedia.org/wiki/Airbus_Helicopters
          https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Helicopters
          Airbus Helicopters has four main plants in Europe (Marignane and La Courneuve in France, and Donauwörth and Kassel in Germany), plus 32 subsidiaries and participants around the world, including those in Brisbane, Australia, Albacete, Spain and Grand Prairie, USA

          Probabil daca era vorba de H-135 sau H145 ii chemau pe nemti…

        • @bumblebee
          Comentariu „pe langa”!

      • Airbus Helicopters aste #1 mondial la constructia de elicoptere civile. Cand vorbim de elicoptere militare este pe locul 4 in urma Augusta, Bell si Sikorsky. Airbus este incorporata in Olanda pentru sistemul fiscal mult mai lejer. Nimeni nu este tampit sa sa se incorporeze in Franta si sa plateasca impozite de 30% pentru dividende si castiguri capitale. Sediul social al Airbus SAS este in continuare la Toulouse (sau ma rog Blagnac). 50% din actinile flotante ale Airbus sunt in portofoliul firmei, deci tot doi dintre cei trei actionari „statali” controleaza firma.

        • Inexact !
          Actiunile de „autocontrol” posedate de Airbus au oscilat între 0,02 si 0,5 % din totalul capitalului social emis, si nu sunt asortite de drept de vot. E o lecturà gresità a informatiei cà Airbus Group controleazà 50% din capitalul unei terte firme care posedà actiuni Airbus si care, din punct de vedere bursier sunt considerate actiuni de autocontrol.

          Pe de altà parte, decurgând din actualul pact de actionariat, nici statul francez, nici statul german nu mai au drept de vot în ceea ce priveste orientarea strategicà a grupului. Productia industrialà a grupului (în cifrà de afacere) este cu putine procente mai mare în Germania decât în Franta.

          • Corect am citit eu gresit. La ultimul paragraf am dubii pentru ca actiunile respective au drept de vot si au o anumita influeta asupra directiei grupului chiar daca nu mai au dreptul de a numi membrii in comitetul director sau in comitetul executiv si nu mai sunt in postura de a bloca decizii executive. Dar sa avem putina perspectiva. Jeffrey Immelt directorul executiv al General Electric a fost fortat intr-o pensionare timpurie din cauza unui actionar cu o participatie de 1%.

    • Pumele au o varsta, maine-poimaine fac 40 de ani. Din ele, nu stim cate mai sunt operationale. Tin minte ca la o parada din anii trecuti port-drapelul fusese chiar doborat la revolutie. O mai merge el, dar trebuie dat drumul la un program multianual de suplimentare/inlocuire. Chiar daca semnezi contractul maine, dureaza pana intra in productie, pana sunt livrate si apoi pana devin complet operationale. Chiar daca sunt similare cu Puma, tot dureaza cativa ani.

  7. IAR ghimbav modernizeaza pumele noastre si ale altora plus posibila linie cu amricanii iar noua hala airbus e pentru h215.bun pana aici ,pentru roaf si marina merg pe familia puma iar la terestre inclusiv fos mergem pe mana bell.
    amandoua firmele vor strange suruburile si niturile aici,as semna azi contractele.
    nu mai avem timp de strambat din nas.

    • Ptr fortele navale :
      „AS532 SC
      The AS 532SC is the naval version of the Cougar family and is powered by two Turbomeca Makila 1A1 turboshaft engines. This version is mainly used for Anti-surface unit warfare (ASUW), fitted with AM 39 Exocet missiles; Anti-submarine warfare (ASW), fitted with a variable-depth sonar and torpedoes; Search and rescue; and Sea patrols. For deck landing, securing at high sea states, maneuver and traverse this variant can be fitted with ASIST”

  8. Venom e compatibil cu TopOwl Helmet, declarata „cea mai avansata tehnic” pe site-ul Bell. Ar fi interesant daca chiar e cea mai avansata, sau are si concurenta.

    https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/topowlr-helmet-mounted-sight-and-display-helicopters

    https://www.youtube.com/watch?v=DnohuheUZ9w

    casca imbina augumented reality cu night vision si altele.

  9. Cred ca H215 poate fi cumpărat din bani europeni. Cerem dotări ca pentru M (bineînțeles fără armament ca doar îl vrem pentru transport), dar el va fi civil cumpărat pentru MAI. După, printr-un acord MAI- MAPN o parte din flota va fi folosita de armata. Nu va face nimeni din UE scandal, ca Airbus este UE. Așa mărim și noi absorbția de fonduri europene și ne rezolvam problema elicopterelor de transport, iar UE e fericita ca Airbus e fericita. Win-Win.
    Pentru combat vreo 20 Venom și naval 6 MH-60 R.

  10. Nu-mi dau seama acest UH-1Y Venom sa-l luam in locul a ce? Sa fie in paralel cu H215? Strict pt FOS evident ar fi mai bun ca Puma, dar…

    Nu aud pe nimeni discutand de ceva in locul Mi-8 (transport greu)… care ar fi cu totul alta mancare de peste fata H215/UH-1Y (transport mediu)…

    Si nici despre inlocuirea IAR 316 (scoala) nu aud…

    In schimb apare in peisaj destul de des AH-1 Viper (atac)…

    Cate modele diferite ne putem permite la modul realist in inzestrare?

    Facem ca la transportoare? 🙂

  11. Mda , 16 elicoptere exact numarul de care aveau nevoie francezii sa porneasca productia la Ghimbav . Pana in final nu este un lucru rau si dupa comanda asta daca se va concretiza vor veni si altele pentru altii si baietii de la Brasov vor avea de lucru din plin .Mie in schimb mi-a ramas sufletu la UH 60 Black Hawk pe care le-am vazut zburand in timpul Saber Guardian si va spun sunt alta mancare de peste fratilor . Zgomotul infundat si caracteristic al motorlui , parca este altceva fata de H -urile si Pumele astea ale noastre . Plus ca zburau baietii aia si pe ploaie si noaptea . Frumos pasaroi ce mai…
    Cat despre Vipere ce sa zic , o minune daca vom avea contractu , fabrica si 45 de bucati in curte . Aleluia .

  12. Trebuie pornită cumva producția de elicoptere aici, în țară, apoi pot avea loc câte modernizări sunt nevoie. Specialiști găsim, colaborare, la fel, deci „să meargă linia” întâi și apoi, cu sacii în căruță fiind, mai vedem!

    • Vad ca ici-colo, unul-altul, mai ales patriotii de serviciu sunt cumva nemultumiti ca-n Romania se executa doar citeva operatii, dupa parerea lor, f. simple.

      As vrea sa subliniez ca nu-ntotdeauna fabricarea produselor high tech inseamna si mina de lucru supra calificata. De cele mai multe ori fabricarea acestora se face prin tehnologii apropape complet automatizate, rolul muncitorilor de extra clasa fiind doar de a monta, aseza componentele in dispozitive si de a apasa pe butonul de pornire. Aceasta presupune investitii enorme in masini, scule dispozitive, a caror amortizare se poate face doar daca exista o productie de serie continua. Secretul produselor high tech nu consta in fabricatie ci in proiectare, incl a fluxului tehnologic, in dezvoltarea respectivilor roboti, certificarea si implementarea acestora in produsul final.

      Desi se crede ca nituirea, de ex., ar fi o operatie simpla totusi aceasta necesita muncitori cu inalta calificare pt. simplu fapt ca aceasta operatie este extrem de greu de controlat, se bazeaza aproape exclusiv pe indeminarea si spiritul de raspundere al muncitorului. Exista o multime de catastrofe pricinuite de defecte in nituire, chiar si la Eurofighter a existat asa ceva.

      Nici insurubarile, nici cablarea unui elicopter nu sunt operatii simple.

      Ma bucur ca baietii de la Ghimbav au ocazia sa participe la acest program, de altfel, am mai spus-o, Brasovul a fost intotdeauna cea mai buna ind. aeronautica din Ro. La mai mare!

      P.S Desigur trebuie condamnat aspru ca Airbus vrea sa cistige bani cu acest proiect.
      PPS In cea mai mare fabrica de elicoptere din germania o pozitie de top in IT e detinuta de o romanca.

    • Asta cu specialisti gasim e tare rau, mai ales in tara unde toti patronii se plâng de lipsa de forta de munca. Urmatoarele doua promotii de la liceul tehnic Transilvania din Brasov sunt ca si angajate la Airbus. Oamenii au investit in invatamânt, nu au stat degeaba.

  13. N-o sa se ia nimic pentru Armata,nici Venom,nici Viper ,nici H215. E praf in ochi din partea unora care nu mai au bani nici sa ii fure ei. Bugetul e praf,nu se mai gasesc imprumuturi decat unrobitoare si se trage de timp.pana rezolva cu legile justitiei.
    Apoi se asteapta incapacitatea de plata si hai sa ne impacam,am gresit,uniune nationala,nu vrem anticipate dar poate facem iar un pas in spate,d-astea.
    Asa ca va zic din nou,linistiti-va,nu se va achzitiona nimic. Nu se vrea,nu se poate,nu sunt bani,nu e momentul )))

  14. Eu sunt pt H215. Ele pot opera si pe timp de pace.[impotriva incediilor.salvarilor…etc.In schimb Viper egal 0.Nu poate lupta impotriva anti-air,vor fi doborite ca mustele.

    • Cum nu poate lupta aer-aer? Viper poate fi echipat cu Sidewinder pe care le vom avea si pe F-16.

    • viper poate fii dotat cu rachete dirijate sau nedirijate+tunul gatling park din bot.are rachete helfire,spike parca sidewinder aa.poate si ceva antinava.cel mai bun elicopter de atac din clasa lui,dedicat doar pt lupta.h215 elicoper de carat marfa..aici vorbim de trupe,materiale etc.nu e dedicat luptei propriu zise dar se pot atasa si pe el tot felul de rachete.decat puma ce le avem noi acuma in dottare..de le zicem elicoptere de atac..:)..sunt bune atat timp cat nu trage nimeni in ele.

    • Edit: acum am vazut ca te referi la rachete sol-aer, citisem la repezeala.

    • Tot ce zboara poate fi doborat. Conteaza si tacticile folosite.Mijloacele AA de la sol nu sunt infailibile si nu orice unitate inamica are protectie AA masiva. Exemplul cu Mi-24-urile din Ucraina ar putea sa-si piarda din relevanta daca am sti exact ce pregatire aveau pilotii respectivi ce echipamente de bruiaj aveau sa daca nu aveau acele elicoptere.Multe lume este foarte alarmata de pataniile ucrainienilor insa uita ca aceleasi elicoptere si avioane (aceleasi modele!) cadeau ca mustele in Afganistan la jumatatea anilor ’80 lovite de celebrele Stinger dar si de hulitele acum Strela. Pe logica de acum trebuia renuntat de atunci la elicopterele de atac. Ce nu stie lumea sau nu vrea sa stie si inainte de ’89 doctrina sovietica prevedea o aparare AA suprasaturata de lansatoare de rachete cu straturi similare celor din „bulele de interdictie”din prezent. Sistemul de aparare AA al Irakului in 1990 era o copie aproape fidela a sistemului sovietic doar ca era condimentat pe ici pe colo cu rachete de fabricatie occidentala. Acolo nu a contat doar tehnica superioara a SUA ci si tacticile folosite pentru neutralizarea punctelor nevralgice ale acestui sistem. Revenind la oile noastre Pantsir si restul vor dobori orice zburatoare bezmetica folosita fara cap. Insa si Pantsirul si altele pot fi neutralizate cu tactici corespunzatoare.

      • Noi nu luptam cu somalezii.,posibilii inamici sunt bine pregatiti,iar Viperele sunt mancati inainte de decolare.Ex,Pantsir loveste la 20 chiar 40 km, pe cand Vip.pana 8 km [Hellfire], nu mai spun de Buk sau S300.

        • Lupta nu sta doar in date din fisa tehnica. Pe langa asta terenul nu este plat nici macar in zona de campie. Sunt scheme de mascare , de deplasare catre tinta , de atac folosind caracteristicile terenului pentru a anula capacitatile Pantsirului, la fel si in cazul sistemelor de rachete ca S300 si BUK.
          Pe langa asta Viperul poate trage si cu Maverick nu doar Hellfire.

  15. Gândind un pic în perspectivă, noi vrem să luăm, la un moment dat, niște AH-1Z Viper. Astea au o grămadă de piese comune cu UH-1Y Venom, deci ar fi o alegere logistică excelentă să luăm Venom și Viper.
    Și dacă tot am semnat ceva (am semnat, nu?) cu Airbus, putem lua cele 15 H215-uri pentru Interne, uz civil, SAR, ambulanțe, etc.

    Iar așa toată lumea e fericită: francezii își vând autobuzele, noi ne luăm elicoptere ceva mai serioase…

  16. Îmi explica si mie cineva de ce Venom e mai serios decât Cougar? Am înțeles o fi mai silențios. Dar, sarcina utila, viteza, autonomie armament? Înțeleg ca Cougar poate duce si ceva rachete antinava. Huey asta, mai puțin. Faptul ca va fi produs in România si ca este continuatorul lui Puma ar fi fost in mod normal argumente suficiente sa semnam contractul de aci 10 ani. La ora actuala, aproape toate fabricile românești din industria aeronautica sunt furnizori Airbus helicopters Brașov. Toți ar avea de câștigat dacă Airbus da lovitura cu H215.

  17. Nu cumva rolul Alouette ar putea fi preluat de Venom?

  18. Observ cu îngrijorare că ne-am învățat doar să ne lamentăm ( altul era termenul dar nu-i frumos), negând orice posibilitate de a ne încrede în puterile noastre. Dacă și copiii noștri asta vor auzi, câtă considerație vor mai avea pentru țara asta? Ne mai mirăm că ne pleacă tineretul? Nu îmi fac reclamă, dar băieții mei (doi la număr) nu vor să părăsească țara, pentru că au auzit de mici că și noi am fost, sântem și putem să fim cineva. Învață cu bani puțini (atâția avem) la facultăți din România, trag din greu să fie cei mai buni, pentru a avea o pâine mai bună. Unul chiar va deveni un cadru militar cu o bună pregătire tehnică.
    Haideți oameni buni să mai credem și în țara și poporul ăsta! Nu chiar totul miroase urât. Stăm totuși de ceva milenii pe aicea, am suportat multe, dar le-am și plătit-o cu vârf și îndesat răuvoitorilor! Am impresia că unii sunt plătiți să „zvonească”, să prezică tot felul de apocalipse pentru a induce blazarea, pentru ane transforma in zombi cu un singur cuvânt în vocabular-da- , și o singură poziție-în genunchi-.
    Cer iertare dacă sună prea a bocet!

  19. @Anla’shok: nu chiar „tot ce zboara poate fi doborat”. In principiu, asa este dar trebuie sa ai si cu ce si stiinta de a folosi ce ai si de a exploata avantajele tale si slabiciunile adversarului, asa cum tu insuti ai subliniat in restul commentului, valabil in cazul aparatelor cu viteze de pana la 2-3 Mach. Din pacate rusnacii au sisteme mult mai bune decat occidentul. Din fericire nu cred ca au de gand sa faca pe nebunii pe aici. Nu ca le-ar fi frica de noi ci pentru ca nu au interes sa invadeze zona asta. Si chiar de ar face-o, lupta de hartuire le-ar da suficienta bataie de cap. Doar romanul ii frate cu raul si cu ramul. Hotarare sa fie, nu ca in perioada ’47-’57 (chiar spre ’65) cand doar o mana de oameni au tinut in sah „sistemul”, cei care dupa spusele unui idiot din actuala putere, „au periclitat capacitatea de aparare a Romaniei”.

  20. O analiza interesanta despre Mangusta si variantele sale:

    „Performance requirements result from the fact that the AH-129D is fully armed, much slower and can remain in the air shorter than the Italian army’s multi-tasking and transport helicopters. This applies especially to NH90 and CH-47F Chinook machines. This situation makes it impossible to de facto effectively carry out the basic tasks of escort and helicopter support and reconnaissance. The AH-129D is not capable of interacting with these machines effectively as long as they operate at maximum cruising speed, and as you know, speed is one of the basic strengths of aeromobile formation.”

    https://thaimilitaryandasianregion.blogspot.ro/2017/10/italian-new-generation-assault.html

    Interesanta din punctul de vedere al sinergiei dintre Venom si Zulu

    • Sunt si eu curios (vezi primul meu comentariu de sus) cat e mult va imprumuta 249 de la 149.
      „The AH-1Z and UH-1Y share a common tailboom, engines, rotor system, drivetrain, avionics architecture, software, controls and displays for over 84% identical components.”
      Daca Venom n-ar avea „sifonierul”…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *