Vreti corvete?! Poftim corveta…

ASFAT, companie producătoare de nave militare și sisteme de apărare, finalizează prima vânzare internațională a unei nave de luptă construite în Turcia către un stat membru NATO și UE

Ankara/București, 3 decembrie 2025 – ASFAT, companie deținută integral de stat și aflată sub autoritatea Ministerului turc al Apărării Naționale (MoND), a semnat un acord privind livrarea corvetei ușoare „Akhisar” către Forțele Navale Române. Această tranzacție reprezintă o premieră pentru industria de apărare a Turciei, fiind prima comercializare internațională a unei nave de luptă construite pe teritoriul turc către un membru al NATO și al Uniunii Europene, și totodată un pas important pentru România, care va primi prima mare navă nouă de suprafață destinată Forțelor Navale Române din ultimele decenii.

Finalizată anul trecut la Șantierul Naval Militar din Istanbul, „Akhisar” face parte din clasa de corvete ușoare și va contribui la consolidarea securității maritime în regiune, precum și la modernizarea flotei române. Acordul confirmă nivelul ridicat de expertiză tehnologică al industriei navale turce și consolidează cooperarea militară dintre România și Turcia.

Livrarea corvetei „Akhisar” evidențiază maturitatea capacităților industriale ale ASFAT și relevanța tot mai mare a produselor sale pe piața internațională de apărare. Nava va consolida prezența maritimă a României la Marea Neagră și va sprijini angajamentele țării în cadrul operațiunilor NATO, datorită sistemelor complet interoperabile cu standardele Alianței și compatibile cu misiunile multinaționale. Proiectată pe baza experienței acumulate în șantierele navale militare ale Turciei, „Akhisar” se remarcă prin flexibilitate operațională și nivelul ridicat de interoperabilitate NATO, elemente care au avut un rol decisiv în procesul de achiziție

Corveta Akhisar va fi livrată Forțelor Navale Române

Corveta ușoară oferită României are o lungime de 99,56 metri, o lățime maximă de 14,42 metri și un deplasament de aproximativ 2.300 de tone. Propulsia este asigurată de o configurație CODELOD, cu patru motoare diesel și două motoare electrice sprijinite de patru generatoare diesel. Această arhitectură îi conferă o viteză maximă de 24 de noduri, o viteză de croazieră de 12 noduri și o autonomie de aproximativ 4.500 de mile marine, putând opera până la 21 de zile fără a reveni în port. Platforma de zbor poate susține un elicopter de 10 tone și un UAV, iar nava este echipată cu două ambarcațiuni rigid‑inflatable de 7,5 și 5,5 metri.

Sistemele electronice includ radare de cercetare și desemnare, radar de navigație cu probabilitate scăzută de interceptare, sonar, măsuri de sprijin electronic, capabilități electro‑optice și dispozitive de lansare de contramăsuri. Armamentul principal constă într-un tun de 76 mm și două mitraliere de 12,7 mm, integrate în sistemul de management al luptei ADVENT și într-un sistem de conducere a focului. Corveta are un echipaj de 104 membri și poate îndeplini misiuni de informații, supraveghere și recunoaștere, căutare și salvare, operațiuni antiteroriste, patrule de coastă și offshore, precum și operațiuni speciale maritime. În rol secundar poate executa misiuni de luptă antiaeriană, război electronic și acustic, bombardament de coastă, război asimetric, monitorizarea traficului maritim, sprijin pentru operațiuni amfibii și instruire. Pachetul de comunicații include rețea locală, sistem integrat de comunicații, legături prin satelit și telefon subacvatic, asigurând interoperabilitatea cu forțele aliate.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *