Romania Military

AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (IV)

IAR 99

Tara :  Romania       Primul zbor  1985      Nr buc fabricate 28    Motor   reactie simplu   flux  Viper 632   1800 kgf

Operatori  1   Forta aeriena   

HONGDU JL -8

Tara :  China       Primul zbor  1990      Nr buc fabricate 500    Motor   reactie dublu   flux          AI 25/Garrett TFE731-2A    1600 kgf

Operatori  14   Forte aeriene

 

GENERATIA a-IV-a

 

Anii ’90 au adus o stagnare in  dezvoltarea avioanelor de antrenament. Piata era saturata de avioanele generatiei a-III-a si dezvoltarea urmatoarei generatii a necesitat timp, foarte multi bani si a dus totodata la o reducere dramatica a numarului de competitori.

Zarurile nu sunt aruncate inca,  dar noua generatie, mult mai performanta si mult mai scumpa in acelasi timp, isi gaseste noii clienti si treptat devine un nou standard pentru avioanele de antrenament.

In competitie sunt deocamdata  Coreea, Italia, China, Rusia, Cehia …si mai nou SUA

YAK 130

 Tara :  Rusia     Primul zbor  1996  Numar construite 115    Motor   reactie dublu flu 2 × Progress AI-222-25 turbofan,  2400 kgf  fiecare

Operatori : Rusia, Bangladesh, Bielorusia

 KAI T-50

 Tara :  Corea      Primul zbor  2002        Nr buc fabricate 82  Motor   reactie dublu flux   1X 1× General Electric F404  5300 kgf , 7800 Kgf cu postcombustie

Operatori : Coreea, Filipine, Iraq, Indonezia, Tailanda

Prezentare T 50

AERMACCHI MB-346

Tara :  Italia      Primul zbor  2004    Motor   reactie dublu flux    2 × Honeywell F124-GA-200  2800 kgf  fiecare
Operatori : Italia 18 buc , Israel 30 buc, Singapore 12 buc , Polonia 8 – TOTAL 68

JL-15

 

Tara :  China      Primul zbor  2006  Numar construite?   Motor   reactie dublu flu 2 × Progress AI-222-25 turbofan,  2400 kgf  fiecare

Operatori : China, Zambia 6, Venezuela 24

JL-9

Tara :  China      Primul zbor  2003  Numar construite ?    Motor   reactie dublu flux  1 × Guizhou Liyang WP-13 afterburning   4300 kgf  , 6300 kgf cu postcombustie Operatori China

TEXTRON SCORPION

Tara :  Cehia      Primul zbor  2013  Numar construite 2   Motor   reactie dublu flux  2 × Honeywell TFE731

L 39 NG 

Tara :  Cehia      Primul zbor  2015  Numar construite 1   Motor   reactie dublu flux  1 × Williams FJ44  4M 1689 Kgf


BOEING/SAAB TX

Tara :  Cehia      Primul zbor  2016  Numar construite 1   Motor   reactie dublu flux  1 X General Electric F404   4800 Kgf si 7800  kgf postcombustie

Northtrop Grumann

Tara :  USA      Primul zbor  2016  Numar construite 1   Motor   reactie dublu flux 1 X General Electric F404   4800 Kgf si 7800 kgf   postcombustie

Sierra Nevada TAI

Tara :  USA TURCIA     Primul zbor   –   Numar construite 0   Motor   reactie dublu flux  1 × Williams FJ44  4M 1689 Kgf

MB 345 

Tara :  Italia    Primul zbor  2016  Numar construite 1   Motor   reactie dublu flux  1 × Williams FJ44  4M 1689 Kgf

SR 10

Tara :  Rusia    Primul zbor  2015  Numar construite 1   Motor   reactie dublu flux  1 ×Ivchenko AI-25V turbofan

 

 

In 2015 si 2016 am asistat la un numar record de noi lansari de prototipuri: L 39 NG,  SR 10, Boeing /SAAB TX, Northrop Grumann TX, MB 345 si urmeaza Sierra Nevada.

Desigur, exista o accelerare pentru competitia avionului TX, ce se va desemna anul acesta  trainerul pentru UASF.  Cele 350 de avioane comandate, pot ajunge  la 1300 pentru cine va castiga licitatia.

Oricum daca tragem o linie in competitia trainerelor, s-au aliniat la start cele mai mari forte in aviatie; SUA, Rusia, China, Coreea, Italia si Cehia.

Se disting doua tendinte: avioane mci cu motor foarte economic si avioane mai performante cu evidente capabilitati CAS.

De remarcat ca cehii au incercat varianta L 139 ALCA, un fel de IAR 99 TX/TD, proiectul avand rezultate modeste , fiind exportat doar in Irak si in SUA ca varianta civila.

Acum sa ne amintim si de IAR-ul 99 al nostru, care  a aparut tarziu, respectiv penultimul din generatia a III a si a fost practic ultimul trainer cu motor simplu flux.

Performantele sale aerodinamice sunt foarte bune, avionica a fost adusa la nivel maxim, dar nefiind exportat, numarul de bucati produse este nesemnificativ.

Daca in anii ’90 ar fi avut sanse in pietele din Africa si America de Sud, datorita unor motive greu de explicat, nu a reusit.

Veniti mai tarziu, chinezii cu al lor K 8 au facut cele mai mari vanzari pe aceasta nisa.

Pentru un astfel de avion , sub un numar de 100 – 150 buc fabricate, orice proiect este sortit esecului.

Asta inseamna piata din tara producatoare si inca cel putin 6-7 tari.

Despre IAR 99 TD  in actualele conditii de concurenta, cred ca este foarte dificila dezvoltarea si mai ales promovarea sa…

Dar IAR 99, este ” al nostru ” – probabil ultimul avion cu reactie proiectat si fabricat in Romania – adica deja e istorie ….cu bune si cu rele,,, dar e acolo !! si inca mai zboara !!

Exit mobile version