Romania Military

Boxer/Agilis vs Piranha V?

Ce se mai povesteste despre Boxer CRV… destinat a inlocui M113 australiene: dincolo de protectia deosebita,  foarte mobil, cu performante similare ale senilatelor datorita drivetrain-ului special conceput pentru a ii permite sa urmeze Leopard 2 in teren accidentat. Mai multe in video-ul urmator:

Si pentru comparatie,  Piranha V:

Daca tot se dorea ceva bine protejat si neamfibiu, atunci de ce nu s-a ales Boxer? Din cauza pretului? Sau a faptului ca targul pentru Agilis era deja antamat pentru Rheinmetall, deci s-a ales sa se renunte la batalionul de Boxer pentru un lot extins de Piranha V?

Pretul nu cred sa fie problema, lituanienii cumparand 88 de vehicule Boxer-Vilkas in versiunea MLI/IFV (echipate cu turela Samson MkII, tun automat  MK44- 30 Bushmaster cal. 30mm si lansatoare de rachete antitanc Spike LR) la un pret de 385,6 mil.euro, ceea ce inseamna 4,38 mil. euro/masina. De remarcat ca Boxer a fost ales in detrimentul chiar al … Piranha V, fiind considerat a avea cel mai bun raport calitate-capacitate/pret. In cazul nostru, noi platim 4,7 mil. euro / masina pentru lotul de 227 Piranha V (895 mil. euro), deci pretul este comparabil si ar fi extrem de bizar ca ale noastre sa nu fie configuratie MLI (tun cal.30-35mm, rachete antitanc si protectie maxima).

Si atunci care este explicatia renuntarii la Boxer?

In competitia din Marea Britanie, cele 2 platforme se confrunta din nou, alaturi de VBCI si Patria AMV:

Banuiesc ca britanicii nu vor alege sa cumpere cate un lot de la fiecare dintre concurenti… Deja Rheinmetall par favoriti pentru comanda britanica de 800-900 de transportoare blindate 8×8. Boxer are blindajul de baza la nivel balistic 4 STANAG 4569 (posibil urcand spre nivel maxim 6) iar cel anti-exploziv sub burta fiind IIIb, coca fiind construita din otel sudat peste care este asezat blindaj compozit AMAP. Mai trebuie precizat ca celula echipajului este asezata independent de podeaua vehiculului, adaugand propria protectie la cea de baza.

Comparativ, Piranha V detine niveluri de protectie STANAG4569 4/4a/4b, putand urca la nivel 5.

Sigur in cazul nostru VBCI nu are nici un viitor, dar poate la britanici ar mai avea o sansa. Clipul de mai jos e doar asa, de ciuda ca ATOM-ul nu a putut fi conceput la noi in cadrul programului TBT 8×8:

… tot mai ciuda!

Sa speram ca alegerea Piranha/GDLS a fost una inspirata pentru versiunea neamfibie, desi recent au aparut si variante de transportoare amfibii la 28-30 de tone.

Ciudat cum s-au asezat lucrurile, insa eu inca sper la un Agilis, un Boxer putin mai suplu, al nostru.

 

Marius Zgureanu

Exit mobile version