Romania Military

Britania de dupa Brexit

Brexit Eurofighter

Daca lucrurile merg tot asa cum au mers pana acum, Marea Britanie se indreapta cu pasi foarte rapizi spre o iesire din Uniunea Europeana fara nici un acord, ajungand ca de la 1 Ianuarie 2021 sa aiba fix aceleasi preivilegii pe piata unica europeana precum Chile, un exemplu luat la intampare. Ba s-ar putea sa iasa si cu onoarea patata bine, asta dupa ce guvernul s-a hotarat sa nu mai respecte tratatele semnate si aprobate de parlament, caz unic in istoria britanicilor. Dar daca au ajuns sa aiba premier pe unul ca Boris la ce se puteau astepta?!?

Ori acest simplu fapt nu este chiar foarte incurajator din punct de vedere economic, iar daca adaugam peste iesirea fara acord (asta inseamna taxe vamale, probleme cu circulatia capitalurilor, fortei de munca, a bunurilor etc) si criza economica generata de pandemie, s-ar putea ca Regatul sa aiba in fata “furtuna perfecta” dpdv economic.

Ori in acest context britanicii au planuri mari, s-au inhamat la cheltuieli serioase pe zona apararii, acolo unde fondurile n-au fost cine stie ce decenii la rand.

Cele doua portavioane, programul F-35B, inlocuirea celor patru submarine lansatoare de rachete balistice “Vanguard” cu noile  “Dreadnought” class, programul pentru dezvoltarea unui nou aparat multirol de generatia a VI-a “Tempest”, un nou transportor blindat – “Boxer”, o noua MLI – “Ajax”, programul de constructie al fregatelor Type 26 si mai sunt si altele…

In acest context, Royal Air Force a anuntat ca doreste ca aparatele sale Eurofighter Typhoon Tranche 3 sa fie dotate cu un nou radar. Discutam aici despre un AESA – ECRS Mk2, doar ca desi sunt patru natiuni in consortiul Eurofighter nu s-au inteles sa foloseasca acelasi radar, astfel Spania si Germania, pe banii lor, s-au orientat spre ECRS Mk1 (descris de germani ca “cel mai bun radar de la bordul unui aparat de lupta din lume”), in timp ce britanicii, pe baza cerintelor lor specifice, au ales un radar usor diferit, descris si el de BAE Systems ca fiind “cel mai bun din lume.”

Conform programului agreat, aparatele britanice ar trebui sa inceapa sa primeasca noul radar prin 2022 pentru teste, iar din 2025 ar trebui sa fie pe deplin operational. Englezii au o flota de 40 de aparate ET Tranche 3, s-ar putea ca si o parte din avioanele Tranche 2 sa fie avute in vedere in functie de fondurile disponibile.

Pentru dezvoltarea radarului britanic, BAE a primit deja suma de 317 milioane de lire sterline, lucrurile au demarat si merg struna, sustine BAE, in atelierele companiei din Scotia.

Noul radar ar trebui sa poata “discuta” cu radarul F-35B, flota de Eurofighter avand si rolul (ramane de vazut cum, atat timp cat F-35B este amabarcat si ET nu este) de a sustine F-35B.

Iar BAE Systems este foarte optimista, oferind noul radar oricui are un avion suficient de mare pe care sa-l monteze: Arabiei Saudite pentru o nou asteptata comanda de Eurofighter, celor care opereaza F/A-18 E/F Super Hornet, francezilor de la Dassault cu Rafale, pentru Boeing si al sau  EA-18G Growler ca si pentru Lockheed Martin pentru montarea ECRS Mk2 pe F-35A. Nebunie? ?

In rest ramane de vazut cum va reactiona economia britanica la cele doua super-socuri: pandemia si Brexitul, cu ce bani va mai ramane, cate slujbe si cate programe demarate de inarmare vor supravietui, in conditiile in care ideile actualului guvern au in vedere o economie bazata pe Imperiul Britanic doar ca istoria este veche, nu mai intereseaza pe nimeni si absolut nici o capitala importanta din fostul Imperiu n-a luat in seama chemarile la unitate venite din partea fostei metropole.

Iar verii englezilor din America de Nord le-au oferit un tratat care poate fi usor asemuit cu o colonizare economica mascata si chiar si asa, daca UK va iesi cu scandal din Uniune (adica prin nerespectarea tratatelor deja asumate), Congresul American a anuntat ca n-are in vedere acceptarea acordului dintre cele doua tari, atat timp cat Londra nu are cuvant.

Printre alte concesii, Londra s-a angajat sa permita importul de alimente care au la baza organisme modificate genetic, lucru cu care Uniunea Europeana nu este de acord si bine face…

Iar lumea deja vorbeste, se discuta despre taieri masive in programele militare si chiar s-a adus vorba despre unitati emblematice. Dar despre asta intr-un articol viitor.

GeorgeGMT

Exit mobile version