Romania Military

Britanicii isi pun F 35urile la treaba

F35_uk_wpn_conf_nar_725RS19161_14P00664_13

F 35B cu rachete ASRAAM

Au inceput testele pe F 35B pentru integrarea pe acesta a sistemelor de armament pe care britancii au de gand sa le foloseasca pe avioanele lor. Testele au ca tel interoperabilitatea intregii flote a RAF si Royal Navy, astfel aparatele Tornado GR 4, Eurofighter Typhoon si F 35B trebuie sa poata folosi acelasi tip de rachetet si bombe ghidate.

Primele teste, desfasurate la Patuxent River Naval Air Station, au in vedere integrarea pe F 35B a rachetei aer-aer ASRAAM si a bombelor ghidate Paveway IV, iar pana in prezent au avut loc 9 zboruri de test pentru ASRAAM  (MBDA) si Paveway IV (Raytheon). In cadrul acestor teste s-au avut in vedere diferite configuratii ale celor doua arme la bordul F 35B.

Deocamdata se zboara cu rachete si bombe inerte dar la inceputul lui 2015 vor incepe si testele cu trageri/lansari reale ale ASRAAM si Paveway IV, arme care sunt deja operatioanle la bordul avioanelor Tordano GR 4 si ET. Englezii spera ca in 2018 primele 14 F 35B complet operationale sa fie active, totalul de F 35B pentru britanci ridicandu-se la 43 de aparate.

F 35B incarcat cu patru Paveway IV si doua ASRAAM

 

Dar ce este ASRAAM?! Probabil ca ati mai auzit de ea, insa destul de rar. Americanii o numesc AIM 132 si este folosita doar de RAF si RAAF – australienii adica.

ASRAAM-ul este o racheta cu raza scurta spre medie, ghidata in IR, construita de catre MBDA pentru uzul britanicilor. Dispune de o raza maxima de aproape 50 km, peste IRIS-T si poate executa viraje la maximum 50g, sub IRIS-T. Avantajul ASRRAM este dat de tehnologia folosita pentru ghidajul rachetei,  un sistem pasiv de recunoastere a imaginii in IR a tintei, fiind astfel putin susceptibila sa fie pacalita de sistemele de protectie ale aeronavei urmarite.

ASRAAM in cala interna a F 35B

ASSRAM-ul poate folosi si senzorii (radar sau IR) avionului, poate fi controlata cu ajutorul “helmet mounted-display” . Integrarea sa pe F 35 este posibila datorita faptului ca ASRRAM are capacitatea Lock On After Launch (LOAL), astfel pote fi lansata din cala interna a F 35 si abia apoi sa prinda urma tintei prin senzorul de bord sau cu ajutorul pilotului.

GeorgeGMT

Exit mobile version