Romania Military

Buletin naval. Cum aterizează elicopterele pe o navă în mișcare

De-a lungul timpului elicopterele au devenit indispensabile la bordul navelor de luptă. De pildă, astăzi este greu de conceput să mai porți lupta antisubmarin fără ajutorul elicopterului antisubmarin ambarcat. Totodată, elicopterul poate extinde raza de detecție a senzorilor navei, în special în cazul țintelor aflate la nivelul mării sau care zboară la altitudini extrem de reduse, așa cum sunt rachetele de croazieră. Pe scurt, chiar merită să ai un elicopter capabil la bord, chiar dacă autonomia sa este limitată. Pe scurt, e mai bine cu el, decât fără el.

limitele elicopterului ambarcat

Sistem de apuntare – RAST (Recover Assist Landing)

Una din principalele constrângeri în utilizarea elicopterelor de la bordul navelor de luptă o constituie limitele operaționale determinate de starea mării. De pildă, navele din clasa Littoral Combat Ship, subclasa Freedom (deplasament maxim 3500 tone) sunt capabile să opereze elicopterul ambarcat chiar și pe o mare de gradul 4, cu valuri de până la 2,5 m. Evident, cu cât deplasamentul navei este mai mare, cu atât va crește anvelopa operațională a elicopterului ambarcat. Pentru a determina dacă aterizarea / decolarea elicopterului ambarcat se poate efectua în siguranță, ofițerul care supervizează aceste operațiuni primește un polar precum cel de mai jos: 

Un exemplu de polar pentru versiunea Flight I a distrugătoarelor de clasă Arleigh Burke pe o mare cu valuri de 4 m. Acest polar îi ajută pe ofițerul de la bordul navei precum și pe pilotul elicopterului să determine cea mai bună opțiune de apuntare. (U.S. Navy graphic/Released)

Evident, o navă de talia distrugătorului de clasă Arleigh Burke are o anvelopă operațională mult mai mare decât cea a LCS Freedom, o dată pentru că mărimea contează (aproape 10000 tone deplasament vs. 3500) dar și pentru că planul de forme al navei a fost special conceput pentru a îmbunătăți calitățile nautice și manevriere, ceea ce-i permite să meargă cu o viteză mai mare pe mare montată.

Mai jos, un video explicativ:

Astăzi, operațiunile de zbor de la bordul navelor militare au devenit ceva de rutină. Dar, pentru a ajunge aici, a fost nevoie de mai multe inovații (despre care puteți citi mai multe aici) care să permită apuntarea elicopterelor în siguranță chiar și în condiții meteo grele. Canadienii au avut o contribuție importantă în acest domeniu inventând „capcana pentru urși” – beartrap.

S-ar părea că, nu tot ceea ce pare simplu este chiar ceea ce pare…

Exit mobile version