Romania Military

Buletin naval: Damen contestă din nou

Damen

to be or not to be, Hamlet question from play by Shakespeare handewritten with white chalk on a blackboard

Damen contestă din nou, de data aceasta licitaţia pentru navele Gărzii de Coastă, licitaţie câştigată, se pare, de Vard Brăila.

După cum spuneam mai demult, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a organizat o licitație prin care se urmărește achiziția unei nave maritime de patrulare și a trei șalupe de intervenție care sunt necesare îndeplinirii obligațiilor asumate de România în cadrul FRONTEX.

La licitația în valoare totală de 164 875 500 lei au participat următoarele companii: Vard Brăila S.A., Baltic Workboats AS și… Damen Shipyards Gorinchem BV.

Sursa informației de mai sus provine de pe portalul instanțelor de judecată, unde Damen este reclamant, iar Vard Brăila S.A. și Baltic Workboats A/S sunt intervenienți. Conform celor de la newsweek.ro, licitaţia ar fi fost câştigată de cei de la Vard.

Vard 7 – 040, posibilul model câștigător Sursa: Vard

Câteva detalii în plus despre participantul la această licitaţie, o surpriză pentru mine, Baltic Workboats A/S, găsiţi în articolul iniţial de pe rnhs.info pe care-l puteţi accesa aici. De altfel, cei de la Baltic Workboats au mai livrat bărci autorităţilor române şi au un concept de provă foarte interesant. Eu zic că cei pasionați de bărci și tehnică merită să arunce un ochi, să vadă ce înseamnă o barcă modernă.

Un clip cu vinovatul de serviciu al celor de la Baltic Workboats puteţi găsi pe pagina de facebook a rnhs.info aici.

Cei de la Newsweek România – o publicaţie care mi s-a părut de-a lungul timpului destul de ostilă olandezilor, susţin că Damen foloseşte acelaşi model ca la corvete, singurul lor scop fiind de a bloca încă o licitaţie.

Oferta depusă de Damen a fost declarată neconformă, motiv pentru care a fost respinsă de Poliția de Frontieră. Conform documentelor aflate în posesia Newsweek România, comisia de atribuire a licitației de la Frontieră a constatat nu mai puțin de 37 de neconformități în oferta depusă de olandezi.

Sursa: Newsweek România

Nu voi insista, însă doresc doar să constat faptul că, în cazul licitaţiei pentru navele Gărzii de Coastă, la licitaţie a participat Damen Shipyards Gorinchem BV, firmă cu sediul în Olanda, nu în România. Explicaţia posibilă este că, probabil doar filiala respectivă a Damen se ocupă de tipul de nave dorit de Garda de Coastă. De altfel, şi cele trei remorchere ale Marinei Militare au fost fabricate tot în Olanda, venind în ţară pe reţeaua fluvială europeană.

Însă, şi mai interesant, reclamantul din dosarul prin care este contestată licitaţia corvetelor nu este, aşa cum v-aţi gândi, S.N. Damen Galaţi S.A. ci, nimeni altul decât DAMEN SCHELDE NAVAL SHIPBUILDING BV, compania mamă olandeză, nicidecum compania românească. Cel mai probabil, subsidiara din România urma să fie subcontractor, pentru că altfel nu văd cum ar putea îndeplini cerința ca navele să fie construite în România… Pentru cine nu crede, îl invit să acceseze acest link, direct de pe portalul instanţelor de judecată.

Pentru obiectivitate, merită menţionat că nici Vard Brăila S.A. sau Vard Tulcea S.A. nu apar în cadrul aceluiași dosar, doar Fincantieri, de unde putem bănui că şantierele româneşti urmau să fie, de asemenea, subcontractori. Ca să fie clar, în cazul asocierii franco-române, apar ambele firme.

Câștigătorul licitației, Gowind 2500

O altă explicație pentru folosirea firmelor mamă este dată de condițiile de calificare (tehnico-financiare) impuse de autoritățile române.

Un gând: până la urmă de unde ştim ce armament va avea Gowind 2500 propusă în cadrul licitaţiei? Eu le-am luat un interviu mai demult pe care vă recomand să-l reciti aici. Tot ce vreau eu să evidenţiez este că deşi Naval Group a propus armament MBDA, este posibil ca MAPN-ul să fi solicitat altceva în cadrul etapei de dialog. Să nu avem surprize când vom vedea prima navă! Zic şi io…

În încheiere, cei interesaţi de noutăţi la Marea Neagră, despre ruşi, ucrainieni, bulgari şi alţi vecini mai mult sau mai puţin prietenoşi, le pot citi în articolul de pe rnhs.info pe care-l pot accesa de aici. Parcă văd că bulgarii se aleg cu ceva mai bun decât noi din punct de vedere tehnic, aşa cum au făcut-o și cu F16 V…

Nicolae Hariuc

Exit mobile version