Buletin naval: Damen contestă din nou

Damen contestă din nou, de data aceasta licitaţia pentru navele Gărzii de Coastă, licitaţie câştigată, se pare, de Vard Brăila.

După cum spuneam mai demult, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a organizat o licitație prin care se urmărește achiziția unei nave maritime de patrulare și a trei șalupe de intervenție care sunt necesare îndeplinirii obligațiilor asumate de România în cadrul FRONTEX.

La licitația în valoare totală de 164 875 500 lei au participat următoarele companii: Vard Brăila S.A., Baltic Workboats AS și… Damen Shipyards Gorinchem BV.

Sursa informației de mai sus provine de pe portalul instanțelor de judecată, unde Damen este reclamant, iar Vard Brăila S.A. și Baltic Workboats A/S sunt intervenienți. Conform celor de la newsweek.ro, licitaţia ar fi fost câştigată de cei de la Vard.

damen

Vard 7 – 040, posibilul model câștigător Sursa: Vard

Câteva detalii în plus despre participantul la această licitaţie, o surpriză pentru mine, Baltic Workboats A/S, găsiţi în articolul iniţial de pe rnhs.info pe care-l puteţi accesa aici. De altfel, cei de la Baltic Workboats au mai livrat bărci autorităţilor române şi au un concept de provă foarte interesant. Eu zic că cei pasionați de bărci și tehnică merită să arunce un ochi, să vadă ce înseamnă o barcă modernă.

Un clip cu vinovatul de serviciu al celor de la Baltic Workboats puteţi găsi pe pagina de facebook a rnhs.info aici.

Cei de la Newsweek România – o publicaţie care mi s-a părut de-a lungul timpului destul de ostilă olandezilor, susţin că Damen foloseşte acelaşi model ca la corvete, singurul lor scop fiind de a bloca încă o licitaţie.

Oferta depusă de Damen a fost declarată neconformă, motiv pentru care a fost respinsă de Poliția de Frontieră. Conform documentelor aflate în posesia Newsweek România, comisia de atribuire a licitației de la Frontieră a constatat nu mai puțin de 37 de neconformități în oferta depusă de olandezi.

Sursa: Newsweek România

Nu voi insista, însă doresc doar să constat faptul că, în cazul licitaţiei pentru navele Gărzii de Coastă, la licitaţie a participat Damen Shipyards Gorinchem BV, firmă cu sediul în Olanda, nu în România. Explicaţia posibilă este că, probabil doar filiala respectivă a Damen se ocupă de tipul de nave dorit de Garda de Coastă. De altfel, şi cele trei remorchere ale Marinei Militare au fost fabricate tot în Olanda, venind în ţară pe reţeaua fluvială europeană.

Însă, şi mai interesant, reclamantul din dosarul prin care este contestată licitaţia corvetelor nu este, aşa cum v-aţi gândi, S.N. Damen Galaţi S.A. ci, nimeni altul decât DAMEN SCHELDE NAVAL SHIPBUILDING BV, compania mamă olandeză, nicidecum compania românească. Cel mai probabil, subsidiara din România urma să fie subcontractor, pentru că altfel nu văd cum ar putea îndeplini cerința ca navele să fie construite în România… Pentru cine nu crede, îl invit să acceseze acest link, direct de pe portalul instanţelor de judecată.

Pentru obiectivitate, merită menţionat că nici Vard Brăila S.A. sau Vard Tulcea S.A. nu apar în cadrul aceluiași dosar, doar Fincantieri, de unde putem bănui că şantierele româneşti urmau să fie, de asemenea, subcontractori. Ca să fie clar, în cazul asocierii franco-române, apar ambele firme.

damen

Câștigătorul licitației, Gowind 2500

O altă explicație pentru folosirea firmelor mamă este dată de condițiile de calificare (tehnico-financiare) impuse de autoritățile române.

Un gând: până la urmă de unde ştim ce armament va avea Gowind 2500 propusă în cadrul licitaţiei? Eu le-am luat un interviu mai demult pe care vă recomand să-l reciti aici. Tot ce vreau eu să evidenţiez este că deşi Naval Group a propus armament MBDA, este posibil ca MAPN-ul să fi solicitat altceva în cadrul etapei de dialog. Să nu avem surprize când vom vedea prima navă! Zic şi io…

În încheiere, cei interesaţi de noutăţi la Marea Neagră, despre ruşi, ucrainieni, bulgari şi alţi vecini mai mult sau mai puţin prietenoşi, le pot citi în articolul de pe rnhs.info pe care-l pot accesa de aici. Parcă văd că bulgarii se aleg cu ceva mai bun decât noi din punct de vedere tehnic, aşa cum au făcut-o și cu F16 V…

Nicolae Hariuc

42 de comentarii:

  1. Damen devine foarte „obraznic”.

    Nu stie sa piarda, nu are onoare.
    Pentru ce atatea contestatii???

    Sa ne blocheze proiectele de achizitii ??

    4
  2. Frumoasă barcă, urâtă situație. In felul asta o sa ne mai inzestram la p@#ivară. That’s it. Daca nu vor ai nostri nu ne lasa nici altii..nu e prea de tot ca nici la inzestrarea politiei de frontiera sa nu fie liniste si pace?
    „este posibil ca MAPN-ul să fi solicitat altceva în cadrul etapei de dialog”
    Este foarte posibil ca ai nostri sa fi solicitat o ciorba de burtă si o baterie de vin in plus la meniu in loc de armament modern.
    La ce trebuie armament? F-urile nu stau bine doar cu 76mm? Ne ataca cineva? ..

    „Parcă văd că bulgarii se aleg cu ceva mai bun decât noi din punct de vedere tehnic, aşa cum au făcut-o și cu F16 V…”
    Binenteles ca bulgarii se vor alege cu ceva mai bun, pentru ca la ei se poate si se vrea, iar noi vom ramane in urma bulgarilor, pentru ca asa e normal pe acolo pe la inzestrare, nimeni nu misca un pai, toti dau din umeri, se pare ca nu ne-am obisnuit inca cu sistemu’. Ma oftica treburile astea, sa fim mereu corijentul clasei..

    PS. Scuzati-mi atitudinea negativista dis de dimineata, dar e un fel de alergie la prostie si hotie.

    4
    • „Este foarte posibil ca ai nostri sa fi solicitat o ciorba de burtă si o baterie de vin in plus la meniu in loc de armament modern.”

      Nu sunt toti asa.

      1
      • Cu siguranță nu or fi toti asa. Da nu mi se pare lucru normal ce se intâmplă, si nu doar acolo ci cam peste tot. Cred ca nici tie.
        Offtopic, ghici (?) cati ani au fregatele noastre de cand sunt lasate doar cu tunul de 76mm? ? tu stii deja.

        1
        • Eu sunt de parere ca trebuie luat concret fiecare caz in parte. Toata nebunia pleaca de la politic si de la politizarea excesiva a armatei.
          Strict vorbind de fregate, de exemplu, decizia de a nu continua inarmarea navelor a venit tot de la politic. Contractul ala nu a fost desecretizat niciodata, asa ca trebuie sa-i credem pe cuvant ca BAE nu si-a respectat obligatiile de offset. Cunoscand ce pot politicienii nostri, ezit sa arunc toata vina pe BAE. Am studiat problema asta cu ocazia unui articol scris acum multi ani.
          Multi oameni buni pleaca din armata nu neaparat din cauza salariului ci din cauza cacaturilor (imi asum cuvantul, scuze) care se intampla acolo la nivel de relatii de munca s.a.m.d.
          In plus, dupa coruptie vine incompetenta (adevarata problema pe care o avem acum) si nici armata ca institutie n-a fost scutita de asta.
          Si mai e ceva, multi din cei pusi sa munceasca la caietele de sarcini si la organizarea licitatiilor n-au experienta necesara. Prin urmare, oricat de bine intentionati ar fi, vor gresi pentru ca, nu-i asa, numai cine nu munceste nu greseste.
          N-o sa ne revenim nici in 30 de ani d-acu’ incolo…

          5
          • Nu e totul rau in tara asta.

            Capacitatea REALA de lupta si de organizare a armatei noastre cel putin s-a dublat fata de Dec 1989. Da, poate ca generalii nostri au cate 3 secretare care stau mai mult pe sub birouri, nu stim sa facem licitatii samd, dar cu toate astea suntem mai buni in mod real fata de Dec 89.

            Faptul ca unii au facut contestatie e OK, tine de proces. O sa treaca si asta – ce conteaza e ce se intimpla dupa ce se rezolva contestatiile.

            1
            • @Nicolae, foarte corect ce spui. Cred ca problema la noi e ca mereu se intampla cate ceva, greseste cineva, si treaba nu iese bine. Banuiesc ca si prin america se mai greseste, e omeneste, dar lucrurile altfel se misca pe acolo..

              „N-o sa ne revenim nici in 30 de ani d-acu’ incolo…”
              Asta a durut putin.. Sa speram ca ne vom reveni mai repede.

              @Lion Heart, nu este totul rau la noi, dar intotdeauna este loc de mai bine. Parerea mea. Doar ca subiectul articolului nu e nici pe departe normal in situatia in care mereu sunt probleme si ne impiedicam de pisica vecinei zilnic de nu mai putem face treaba si mergem la deal cu frana de mana trasa..
              „O sa treaca si asta – ce conteaza e ce se intimpla dupa ce se rezolva contestatiile.”
              Asa este, sa speram ca nu va deveni un mod normal de a se face treaba pe la noi..

              PS. La multi ani sarbatoritilor!

              1
              • @LionHeart Da, o sa treaca si asta, doar ca nicio licitatie tinuta pana acum n-a ajuns si in faza de executare. Mai rau, unele au fost anulate si nu s-a mai intamplat nimic dupa, o lunga perioada de timp (drone castigate de o companie israeliana, 4X4). Ce-i drept a fost lotul ala de camioane Iveco (le-am vazut pe strada, arata misto). Sa vedem deci ce se intampla dupa ce s-o termina faza de contestatii la corvete. Sa vedem bateriile de coasta, daca mai contesta careva si pe acolo. La baterii de coasta as fi facut contract guvern-guvern fara ezitare. Si sa vedem si barcile alea noi la Garda de Coasta ca au mare nevoie de ele si sunt importante. Uite ce fac chinezii cu Garda de Coasta. Bine, noi nu suntem China…. 🙂

                @AlexIS La ritmul in care ne pierdem adevaratele elite (de la doctori si ingineri pana la zugravi, da, eu si pe aia ii vad in zona elitelor, pentru spiritul intreprinzator si curajul de a face altceva decat a intinde mana asteptand sa dea cineva ceva) nu am motive sa fiu optimist.

                Americanii fac achizitii non-stop, si la ei sunt contestatii, au si ei belele (a se citi coruptia) lor. Noi ne-am trezit sa facem achizitii dupa 10 – 15 ani de la ultima, in conditiile unei legislatii noi, de sorginte europeana. Oamenii aia ar fi trebuit scoliti inainte. Nu sa li se puna in carca toata chestia asta. Plus ca exista o lipsa crancena de comunicare intre diversele departamente. Imi aduc aminte cat de greu a fost sa fac fotoreportajul cu Stihi (multumesc, stie el cine!)…

                2
  3. Si pe mine ma deranjează contestațiile Damen, dar cred ca trebuie facuta o analiză serioasă a modului în care se fac aceste licitații. Dacă lucrurile ar fi clare si procedura respectată cu strictele, nu ar mai da posibilitatea ca licitația sa fie contestata usor.
    Lucrurile par să se fi dezghetat si la nivel politic. Mi se pare un semnal important ca s-au plătit banii nefolositi, din bugetul apararii, în avans la Patriot+ aprobarea cumpărării celor 5 F-uri (cate tot se amana). Eu am cam pierdut sirur platilor la Patriot si Himars, ar fi interesant cat mai avem de plata.
    Sper ca anul 2020 sa fie un an interesant pentru achizitii si sa se semneze pentru corvete, baterii de coastă, sa se decida ce drum mergem mai departe pe aviatie, si sa se demareze Vshorad si Shorad. Si la mai multe P5.
    PS: si mai nou sunt unii supărați că cica am lua Abrams. Sper sa plângă de-a binelea 🙂

    5
    • Daca ce spun cei de la newsweek e adevarat, atunci Damen a facut contestatie la licitatia Politiei de Frontiera de-a dracu’, pen’ca poate. Nu ma pronunt la corvete ca nu mi-e clar ce e acolo.

      Interesant e ca in toate dosarele, reclamantul/contestatarul a cerut acces la informatii confidentiale/secrete comerciale s.a.m.d. Incearca marea cu sarea.

      Nu-ti impartasesc optimismul in ceea ce priveste „dezghetul” dar, asa cum ii ziceam si lui psycho, m-astept la multe contracte cu americanii in viitor.

      1
  4. lipsa de transparenta,proceduri greoaie,limbaj de lemn,mentalitati cazone arhaice,lipsa unui plan bine gândit si aplicat care sa puna in legatura platformele de suprafata-antinava-submarin….lumea a treia.
    toate astea vor fi speculate la maxim de catre companii,uneori pe merit alte ori de-al dracului că pot.

    1
    • Cel mai simplu ar fi sa renuntam la licitatii si sa mergem pe contracte directe sau guvern / guvern, acolo unde se poate. Cel putin in cazul armatei. Din cate stiu putem face asta fara sa se ia cineva de noi.
      Avand in vedere cine este ministrul apararii acum, cred ca se va cumpara doar de la americani. Ceea ce are avantaje si dezavantaje.

      3
      • nicolae, era si este posibil, dar la o licitatie de genul asta partile sar si se face alta licitatie paralele. la un contract guvern-guvern nu cred ca e la fel de profitabil.
        Tu probabil ai prefera LCS-ul pe steroizi cumparat de arabi. 🙂

        • Sunt unul din putinii carora le place LCS-ul si-i vad potentialul (stiu ca asta va naste zambete ironice). LCS-ul pe steroizi al arabilor este misto, dar si cu un pret pe masura.
          Pentru lupta AS, navele astea nu sunt tocmai potrivite, prin urmare, daca ar fi sa luam asa ceva, ar trebui remotorizate si umblat si la partea de silentiozitate a sistemelor ca la carena n-ai ce sa-i mai faci…
          Depinde pentru ce le-am lua. Nu le-as lua ca sa inlocuiesc fregatele. Ca si corvete ar fi suficienta versiunea standard (cea saudita e mai lunga) dar, again, ar trebui umblat la propulsie. Una peste alta, pentru noi as alege altceva.

          • pai lupta ASW ar urma sa fie probabil cea mai importanta sarcina a lor. presupun ca la lupta antisubmarin te refereai. sa zicem ca la AS (anti shiping) poti sa te mai ajuti cu bateriile de coasta, dar la ASW si AA daca sistemele nu sunt pe nava esti victima sigura.

            Ce li se reprosa la LCS este ca nu pot face toate cele 3 lupte (AS, ASW si AA) simultan. Crezi ca la noi ar merge treaba cu reconfiguratul? Chiar daca am putea sa o facem ar ridica costurile mult.
            O corveta Damen in configuratia dezvaluita aici mi se pare mult mai potenta. LCS mi se par mai mult OPV-uri foarte scumpe

            • Sunt corvete Dinule, sunt corvete. 🙂 Nu din alea pe steroizi cum e moda pe la rusi sau israelieni, dar corvete, nave destinate sa fie deplin capabile intr-un singur mediu de lupta si sa se apere in celelalte.

              La noi vor inlocui Tetalurile, deci vor fi nave de lupta anti-submarin (AS sau ASW, cum preferi) lucru pentru care LCS-urile nu mi se par foarte potrivite. In primul rand reconfiguratul ar insemna un alt sistem de propulsie (preferabil diesel-electric), n-ai ce face cu viteza aia uriasa pe care o dezvolta ambele variante in lupta AS.

              Daca le-am lua pe post de nave pentru lupta de suprafata (adica un soi de NPR de mari dimensiuni) ar fi altceva, atunci ar avea sens. Dar n-avem de ce sa aruncam o galagie de bani pe niste nave de 3000+ tone cand poti lua unele cu jumatate din tonajul lor, mai ieftin de construit si exploatat. Americanii le-au gandit initial pentru a inlocui patrol boaturile din Golf, da’ sa ajunga acolo prin forte proprii. Si vorba era ca acolo vor ajunge Freedom. Doar ca momentan alearga traficantii de droguri prin zona caraibilor… 🙂

              Pana nu le pun radare noi, contramasuri si ce mai vor sa le puna nu cred ca le vedem in Golf. La Sigma ma bucuram la Ram-ul ala, alegerea cu 6 ESSM nu mi s-a parut cine stie ce grozavie, insa este posibil sa fi fost mai multe pe fregate si atunci ar avea sens.

              2
              • foarte buna observatia, mereu uitam ca sunt doar corvete. Sunt atat de asteptate, atat de discutate incat in mintea multora dintr noi s-au transformat intr-o combinatie de Tico cu Arleigh Burke :)))

                2
              • Mie unu’ imi surad corvetele alea de 2350 de tone de prin Pacific 😛

  5. Prostii satului suntem!…..pana la urma armata ar trebui sa cumpere ce vrea si in cel mai scurt timp, at trebui schimbate total procedurile de achizitii

    2
  6. eu nu stiu de ce va deranjeaza Damen, ei isi urmaresc interesul asa cum e si normal.
    Problema nu e la ei, ci la sistemul nostru corupt, netransparent si ineficient. In general problema e la caietul de sarcini care e facut cu dedicatie.
    Nu stiu cum sta treaba cu licitatia pt barcute, dar si eu as fi contestat licitaia cu corvetele. E evident ca francezii au avut, prin intermediul lui Bosanceanu, care e vechi pesedist, informatii din interior si s-au dus cu pretul sub olandezi. Bani pe care ii pot recupera prin change request procedure (acte aditionale) ulterior.
    De exemplu au dat oferta fara RAM, oferta e acceptata, se semneaza contractul, iar ulterior Marina urla ca vrea si RAM pe nave, statul gaseste in mod miraculos niste bani, se semneaza un change request (act aditional) si se adauga la contract costul RAM. Si uite asa la final pretul platit va fi mai mare decat daca se mergea pe mana unui competitor onest, care a inclus deja instalatia (RAM in cadrul exemplului meu) de la inceput in oferta.
    Toata treaba asta e imposibila fara complicitatea unor inalti reprezentanti ai statului roman. Asta e unul dintre motivele pt care avem atatea contestatii

    8
    • Dinu, ne-am obisnuit atat de mult sa-i injuram pe ai nostri ca nu mai „vedem” ca si altii pot fi la fel. Cauta sa vezi ce tunuri a dat Juncker in tinerete, le da lectii alor nostri. M-am cam saturat sa tot fim aratati cu degetul pe subiectul asta cand e clar ca si la ei se intampla la fel.

      Imi pare rau sa vad la un profesionist al dreptului afirmatii de genul „e evident ca francezii au avut….” Daca tot ne consideram stat de drept, hai sa lasam justitia sa se pronunte pe astfel de chestii.

      Am dubii ca se va lucra cu acte aditionale la acest contract. A fost o etapa de dialog in care s-au clarificat sistemele de senzori si armament si de-abia dupa aceea s-a trecut la ofertele financiare.

      Inca ceva: armamentul navelor a fost configurat in etapa de dialog, impreuna cu armata care a cerut ca navele sa fie capabile sa lupte in toate mediile, fara alte detalii legate de numarul rachetelor, raza lor s.a.m.d. Cel mai probabil Naval Group a profitat de asta, propunand VL Mica si bifand astfel capabilitatea de lupta AA. Poti sa spui ca navele nu sunt capabile sa lupte AA? Nu, nu poti sa spui asta pentru ca au rachete cu care pot da jos chestii zburatoare…

      La licitatia pentru barcute se pare (conform newsweek.ro, singurii care s-au preocupat de subiect) ca Damen n-a indeplinit conditiile tehnice. Cu toate acestea au facut contestatie. Stii ca asta ar putea fi calificat drept abuz de drept…

      2
      • nicolae, este evident ca ne dam cu parerea fara sa avem toate informatiile. Si la fel de evident parerile noastre sunt subiective.
        Ma indoiesc ca justitia se va pronunta pe subiectul respectiv, e greu de probat 🙂

        Sincer, sper sa nu ai dreptate la faza cu Mica. pt a te califica pt licitatie cu siguranta au avut loc faze de genul RfI (request for information) si apoi RfP (Request for proposal). refuz sa cred ca armata nu a intrebat ce rachete, ce raza de actiune, ce capabilitati au rachetele, etc.
        Rezuz sa cred ca au cerut doar aparare AA, punct bifat, cel mai bun pret castiga. Dar in mod sigur tu cunosti mai multe. dar daca asa e grav

        Stii la fel de bine ca mine actele aditionale sunt foarte posibile. inclusiv prin deviere de la master agreement. e de ajuns ca partile sa doreasca, se va gasi calea legala

        • Eu nu zic ca n-a intrebat, eu cred ca nu au impus prin caietul de sarcini / HG-ul de aprobare a conditiilor de calificare chestiuni precum: numar minim de rachete la bord – „x” rachete, raza de actiune minima, de la „x” km in sus, s.a.m.d., n-au intrat in astfel de detalii. Nici nu ma mir, principala racheta AA a marinei este Strela…
          De asta mai ziceam pe aici sau aiurea, eu as fi ales mai intai CMS-ul, senzorii, armamentul si la sfarsit nava.
          Am mai spus, pentru niste corvete AS, Mica e suficienta (alea 16). Pentru fregate nu mi se mai pare suficienta, sau daca e totusi, macar sa fie in numar mare – de la 32 in sus. Cu Mica poti sa faci local area defence, deci poti proteja un grup de nave. La conditiile din Marea Neagra trebuie sa poti combate eficient rachetele anti-nava, nu neaparat avioanele. Pentru ca daca ai aviatia la MK, iesi la interceptie cu aviatia ta. Bine, noi nici p-aia n-o avem… Noroc c-o au altii.

          1
          • „eu cred ca nu au impus prin caietul de sarcini / HG-ul de aprobare a conditiilor de calificare chestiuni precum: numar minim de rachete la bord – “x” rachete, raza de actiune minima, de la “x” km in sus, s.a.m.d., n-au intrat in astfel de detalii”

            Daca nu au impus chestii de genul atunci e grav. Ca asa vine unul cu o racheta pe fiecare vas si gata, e bifata casuta aia…
            Nu au si astia niste calcule pe acolo gen: rusii au avioane cu raza detz km, rachete care pot lovi la nz km, tactica de a ataca in grupuri de y avioane si isi pot permite sa aduca x grupuri in zona noastra deci avem nevoie de xy rachete minim ca sa rezistam macar pana vin aliatii la noi sau pana se plictisesc rusii…nu stiu…un fir logic de genul cara sa fie cat de cat pus la capitolul tactica si/sau strategie?

            Cu ce se ocupa totusi aia din armata/MAPN daca nu cu asta?…

            • Cred ca detaliile acestea au fost dezvoltate si discutate in etapa dialogului competitiv, cand fiecare a venit si-a zis ce si cum vrea sa puna pe nave.
              Eu mai mult ghicesc, pentru ca daca la HG am avut acces (iar acolo n-au fost mentionate detaliile astea), la dialogul competitiv n-am avut.
              Procedura a fost putin prea opaca si prea mult politizata in opinia mea, de aici si fabulatiile aparute din toate partile.
              Sa nu exageram mergand prea mult in partea cealalta.

  7. 2B…or not to [B]e :)) Cu o mica armata de No.2 Type B nu am mai avea nevoie de nave maritime, avioane TBTuri, submarine…:)) etc. sau preferam (Attacker) No.2 ?; Type S? :)) glumesc…

    Bag seama ca o sa iasa o nebunie, dar cine stie poate o sa avem o surpriza placuta… sper…. si cu arma de asalt sa iesim cumva, ca vad ca tat tragem de ea si poate iesim pe calibrul 6.8 ? daca americanii tat testeaza si sa-nvart :)) sa-i dovedim pa bulgarii :)) astia.

    oricum….

    Glory to Mankind

  8. Prin 85 cind Bulgarii se dadeau cu mig 23 si 29,noi romanii inca ne dadeam pe unele baze cu mig 15-17.,aveau si 4submarine pe cind noi ne jucam cu capul scufundat in ligheanul cu apa,iar de fregate uite ca bulgarii au luat unele inarmate de la belgieni.

    1
  9. Doar un cuvant va spun: Schengen!

    • Schengen nu folosește decât multinaționalelor , micul investitor român nu are ce face 🙂 cu tratatul Schengen .
      Dacă multinaționalele nu ar sifona profitul prin paradisuri fiscale , ar fi o șmecherie pentru statul român .
      Dar așa , praful și pulberea de multinaționale !
      Cât despre holenderii constructori de nave de luptă , vom descoperi că sunt de doua feluri : olandezii buni și olandezii rai .
      Damen Galați nu sunt cei buni …
      Celălalt constructor este la standard NATO .
      În plus , până în 2024 nu ” cred ” că avem voie sa ne înarmăm , dar acest lucru ne scutește de oroarea de a cumpăra vechiturile revopsite ale occidentului decadent 🙂 , în genul rachetelor AA Hawk , cumpărate de la holenderi , niste SH , dar la preț de speculă 🙂 .

      1
      • Schengen nu folosește decât multinaționalelor , micul investitor român nu are ce face ? cu tratatul Schengen .
        Vezi ca Acordul de la Schengen care delimiteaza Spatiul Schengen are legatura cu libera circulatie in interiorul acelei zone si o politica unitara in domeniul vizelor si imigrarii.
        Apoi vezi ca repeti o teorie impinsa de PSD, care nu are acoperire in realitate (sifonarea profitului).

        2
        • Aha , deci profitul multinaționalelor este reinvestit aici , în România !
          Nu știam , mulțumesc pentru precizare .
          Cât despre PSD , mă bucur nespus că au luat-o in toate orificiile .
          Merită !
          Abia astept ca și PNL să-și primească mult meritatele plăcuțe suedeze .
          Iar PSD să fie bătuți și gazați de albaștri !
          Se pare că voi , cei tineri , nu înțelegeți de ce avut succes doctrina bolșevică și catastrofa de după 23.08.44 .
          Da , exact , datorită politicienilor și patronilor fara scrupule , care țin poporul in stare de înapoiere economică și îndobitocire culturală .
          Sa nu vă mirați dacă va avea loc un ” nou 23.08.44 ” , la o adică … cu întoarcerea comunismului ?
          Ce trebuie făcut ca să prevenim o asemenea situație ?
          Eeeee …

          1
          • Nicolae zice ca o luam pe cimpii… E intolerant si de ziua lui. Asa ca nu stiu unde sa raspund.

            1
          • @habarnistule, nu inteleg care e problema ta cu profitul, fiecare face ce vrea cu banii lui. Acel profit este impozitat la sange, acele firme platesc taxe peste taxe si dau de mancare la sute de mii de romani. Eu am muncit la firme romanesti si de cativa ani sunt la multinationala si nu m-as intoarce in veci la o firma romaneasca. Aici sunt respectat, apreciat si pretuit cum nu am fost la firmele romanesti la care am lucrat.
            Ia exemplu Damen, care aduce comenzi din toata lumea, fabrica acele nave la Galati si Mangalia, da de lucru la mii de romani (daca te gandesti si la industria pe orizonatala sunt mult mai multi) si plateste taxe la stat.
            Ce repeti tu sunt idei de la Dragnea, fara legatura cu realitatea

      • Care este ala bun? Pana una alta Damen Galati si acum si Mangalia sustine doua comunitati fara prea multe alternative economice.
        Oricum, discutia devine offtopic, puteti s-o mutati la permiteti sa raportez.

        1
  10. Cum care 😉 ?
    Unul dintre constructorii navali din Olanda !
    Evident nu e Damen .

    • E Royal Schelde care a fost cumparat de Damen, tocmai pentru ca le lipsea traditia, know-how-ul si legitimitatea unui constructor de nave de lupta, nu de yachturi. Doar ca Royal Schelde nu mai exista si sunt curios unde vor merge comenzile pentru cele 4 noi fregate pentru marinele Olandei, respectiv Belgiei…
      Dintre participantii calificati de la noi, doar Naval Group este cu adevarat constructor de nave de lupta, si ar mai fi fost tkms-ul, dar au avut grija sa-i scoata din joc. Mi-ar fi placut Meko 200… 🙂

      2
    • Articolul este in mod evident tendentios, dar are si un sambure de adevar. Navele marocanilor sunt corvete in opinia mea, nici pe departe OPV-uri. Dar aia parca au si Meko.
      Interesant si ca egiptenii nu au mai comandat Gowind (pe langa cele comandate deja) si se uita cu jind la Meko. Daca nu vor fi semnat deja cu nemtii pentru 2 bucati.
      Cat despre constructorii europeni de nave de lupta… hmm, americanii au adaugat pentru FFG(X) vreo 300 tone de otel in plus proiectului FREMM participant la program. Pe ici, pe colo, prin partile esentiale. 🙂 Intelegi ce vreau sa spun. 😉

      3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *