Romania Military

Buletin naval. Type 054 și urmașa sa

fregata type 054 china

Prezent

Fregata de clasă Type 054A este capabilă să lupte în toate mediile, fiind ceea ce astăzi numim o navă multirol având caracteristici constructive prin care se urmărește reducerea semnăturii ei în toate mediile. Este construită în jurul unui sistem antiaerian HHQ-16, o versiune a sistemului rusesc Shtil – un sistem cu rază medie de acțiune, rachetele fiind lansate dintr-un sistem vertical de lansare (VLS) cu 32 de celule. 

Navele au un preț estimat la circa 350 – 375 milioane USD per unitate ceea ce este ieftin având în vedere că prețul estimat al unei FREMM este de circa 600 – 700 milioane USD/unitate. Între 2008 și 2019 chinezii au construit nu mai puțin de 30 de unități Type 054A, o cifră realmente impresionantă, atât din punct de vedere al numărului de unități cât și din punct de vedere al vitezei cu care acestea au fost construite.

A avut și ceva succes la export: Ministerul Apărării din Pakistan a semnat în 2017 un contract cu China Shipbuilding Trading Company (CSTC) având ca obiect livrarea a două unități, comandă suplimentată în iunie 2018 cu încă două unități. Toate patru navele ar trebui să fie livrate în 2021.

O ofertă similară a fost făcută Tailandei în 2013, trei unități fiind oferite pentru un buget anunțat de 1 miliard USD.

Caracteristici tehnice

Privind lucrurile prin prisma deplasamentului – 3.600 tone (aproximativ 4.000 tone la încărcare maximă), vorbim de o fregată medie, clasică, mai mare decât așa numitele „corvete grele” și mai mică decât „fregatele” europene, în fapt, multe dintre ele adevărate distrugătoare, mai ales când trecem în revistă armamentul cu care sunt dotate.

Lungimea este de 134 m, lățimea de 16 m iar raportul dintre lungime și lățime de 8,37 denotă o navă cu o bună stabilitate de drum. De altfel, dimensiunile sunt similare fregatei britanice Type 23, ca și raportul sus menționat, chiar dacă nava britanică este mai grea.

Propulsia este de tip „Combined Diesel And Diesel (CODAD)” – patru motoare SEMT Pielstick (acum MAN Diesel) 16 PA6V-280 STC care produc împreună 18.880 Kw, suficient pentru atingerea unei viteze maxime de 27 Nd. Motoarele sunt produse sub licență de Shaanxi Diesel Factory și, înainte de a face orice fel de comparație cu noi, uitați-vă puțin la numărul de astfel de fregate produse pentru marina chineză la care se adaugă și corvetele Type 056 (echipate cu două astfel de motoare) produse în nu mai puțin de 50 de unități… 

Raza de acțiune este de peste 8.000 Mm, echipajul este compus din 165 de oameni iar autonomia probabil depășește 14 zile, navele clasei îndeplinind mai multe misiuni în Golful Aden. Este, prin urmare, o navă de cursă lungă sau de „mare largă” dacă vrem să traducem mott-a-motte termenul anglo-saxon „blue water”.

Senzorii și armamentul sunt la origine rusești, eventual modificate și/sau adaptate de chinezi. Ele sunt destul de bine descrise în imaginea de mai jos:

Sursa foto: https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/

Nu mă voi apuca acum să înșir ceea ce reiese destul de clar din poza de mai sus. Principalul radar de cercetare este un Fregat M2EM secondat de două Mineral ME.

Radarul Fregat M2EM este un radar modern cu IFF incorporat, lucrează în banda E și are o rază maximă teoretică de descoperire de până la 300 km până la altitudini de 30 km. Conform informațiilor citate, poate descoperi și urmări un avion la distanțe maxime de 230 km și o rachetă de la distanțe maxime de 50 km.

Pentru apărarea antiaeriană, fregata chinezească folosește o versiune chinezească (HHQ-16) navalizată a SA-N-7, adică un sistem antiaerian navalizat cu rază medie – Buk (echivalentul navalizat la zi ar fi sistemul Shtil instalat pe fregatele de clasă Amiral Grigorovici). Rachetele sunt amplasate in silozuri verticale, 32 la număr. Apărarea antiaeriană apropiată este completată de două sisteme artileristice de 30 mm.

Mai jos, printre altele, avem o lansare a HHQ-16.

Unele vulnerabilități

Conform sursei citate aici, HHQ-16 este o versiune produsă sub licență a sistemului antiaerian cu rază medie Buk. Potrivit sursei indicate, sistemul chinezesc ar folosi racheta inițială a sistemului Buk, și anume 9M38, cunoscut fiind faptul că rușii nu obișnuiesc să acorde licențe pentru ultimele versiuni ale unui sistem. O practică sănătoasă.

Racheta 9M38 are următoarele caracteristici: rază medie de acțiune (până la 50 km), altitudinea minimă pentru intercepția țintelor – 15 m, cea maximă este de 25.000 m, o bună manevrabilitate și sistem de ghidare radar semi-activ. Capul de luptă are 70 kg și este detonat în apropierea țintei de un senzor de proximitate radar sau de un senzor de impact.

Conform unei povești foarte interesante publicate pe Tehnomil mai demult, se pare că sistemul rusesc 9M33M OSA-M avea o problemă cu altitudinea minimă de angajare a țintelor aeriene din cauza senzorului de proximitate, care ar fi fost declanșat de suprafața apei înainte ca interceptorul să coboare la altitudinea la care zbura ținta aeriană. Ori se știe că rachetele navă-navă moderne vin la altitudini foarte reduse, uneori chiar și sub 5 m.

În acest context, altitudinea minimă de la care un sistem antiaerian poate intercepta o țintă aeriană de tipul unei rachete navă-navă (sau o dronă, că tot este la modă) devine brusc o problemă de viață sau de moarte iar 15 m altitudine minimă de angajare a țintei este mult, foarte mult.

Nu se cunosc modificările făcute de chinezi sistemului preluat în licență de la ruși. Știm însă că cea mai nouă rachetă a sistemului Shtil – 9M317 ar fi remediat această problemă, fiind capabilă să intercepteze ținte aeriene care zboară la altitudini de minim 5 m.

Noutăți

Oarecum conex cu subiectul articolului de azi: conform sursei citate, China are în dezvoltare un nou radar de cercetare de dimensiuni „compacte” mult mai capabil decât ce utilizează azi marina chineză. Nu se cunosc foarte multe detalii, decât că noul radar a apărut în media la începutul lui 2019 când profesorul Liu Yongtan de la Harbin Institute of Technology a primit un premiu de la însuși președintele Chinei.

Relativ recent, radarul a început o serie de teste (anul acesta prin mai) pe o navă special desemnată în acest scop, Type 909A – Hua Luogeng (892).

Sursa foto: navalnews.net

Viitorul

Pentru chinezi viitorul ar putea arăta ca în pozele de mai jos:

fregata type 054 china

Putem remarca noile radare, posibil chiar versiunea de serie a celui testat în această perioadă. Avem în continuare și radar dedicat de control al focului necesar ghidării rachetelor antiaeriene despre care am vorbit mai sus.

Atrage atenția și dispunerea în spatele coșurilor de fum, spre pupa, între cele două castele, a unui bloc de 16 celule pentru lansarea verticală a rachetelor antiaeriene (sistemul antiaerian HHQ-16) pe lângă cele 32 inițiale, ridicând numărul total de interceptori la 48. Rămâne de văzut ce tip de silozuri verticale va acomoda noua fregată.

De asemenea, apărarea antiaeriană este completată cu un sistem artileristic de 30 mm (amplasat în fața comenzii) și unul reactiv, foarte asemanator celui american bazat pe racheta RAM (amplasat pe hangarul elicopterului).

Restul armamentului pare să fie similar celui din prezent.

Mai multe detalii puteți citi și aici.

Nicolae

Exit mobile version