Romania Military

Bulgarii si Suhoiul 25… problem

Pe 23 octombrie bulgarii luasera o hotarare ferma: sa-si duca avioanele Suhoi Su 25 la reparat in Belarus si sa le dea pe mana celor de la 558. Aerospace. Compania bielorusa „stie” cam cu toate aeronavele sovietice si post-sovietice, fie ele cu aripi fixe sau mobile. Cei de la Sofiaglobe.com asa sustin.

Astfel, Su 22, Su 25, Su 27, Su 30, MiG 29, Mi 8/17/24/35 nu mai au nici un secret pentru bielorusi, iar compania respectiva chiar pare una serioasa, avand in portofoliu si sisteme de razboi electronic, asigura toata gama de piese de schimb fiind autorizata sa efectueze reparatii capitale si prelungirea resursei de zbor (plus modernizare) pentru toate aeronavele de mai sus.

Suhoi 25, un aparat care ar merita sa mai zboare

Adica pare o afacere serioasa, din acest punct de vedere Belarusul fiind in fata Ucrainei cu cativa pasi buni.

Ok, bulgarii se hotarasera (pe 23 octombrie) sa trimita la reparat 14 aeronave Suhoi Su 25 (10 Su 25K si 4 Su 25UBK) si 28 de motoare pentru Su 25 (R-95Sz). Alegerea companiei bieloruse a venit in urma unei competitii care avea ca scop reparatiile capitale si extinderea resursei de zbor pentru aeronave si motoare. Oferta celor de la 558 fiind considerata cea mai avantajoasa, suma pusa la bataie fiind in jurul a 80 de milioane de euro.

Ce s-a intamplat exact nimeni nu stie dar afacerea pare sa fi cazut. Sau cel putin asa se zvonea prin presa bulgara, pe 5 noiembrie guvernul a anuntat ca nu s-a anulat nimic dar ca se mai gandeste si ca are in vedere o reluare a negocierilor cu 558, ca unii au spus ceva, altii au inteles altceva, contractul nu va fi anulat ci doar reevaluat, oferta companiei bieloruse fiind „cam evaziva” din punctul de vedere al guvernului bulgar etc. Ideea este ca deocamdata totul s-a oprit…

Aici problema ar putea surveni din partea celor de la Awionams (companie bulgara care in trecut se ocupa cu intretinerea aeronavelor de productie sovietica si care se ocupa chiar de Suhoi 25) care, cel mai probabil, ar dori acest contract. Ministrul apararii refuza insa cu indignare o astfel de idee, pentru ca, spunea dansul, cei de la Awionams n-au mai pus mana pe un Su 25/motor de Su 25 de prin 2001 si practic nu mai stiu ce si cum, lucru infirmat de compania bulgareasca cu sediul langa baza aeriana Graf Ignatiewo.

C-o fi una, c-o fi alta, ramane ca guvernul de la Sofia sa se hotarasca intr-un sfarsit daca mai vrea sau nu Suhoiul Su 25 in dotare si, daca-l mai vrea, sa-l trimita la reparat, altfel le vor tine pe inventar, cum tin si altii diferite sisteme AA (care desi functionale n-au nici o relevanta reala).

Speram doar ca „Altii” sa-si rezolve aceasta problema incepand de prin 2020, atunci cand prima baterie Patriot va deveni operationala.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version