Bulgarii si Suhoiul 25… problem

Pe 23 octombrie bulgarii luasera o hotarare ferma: sa-si duca avioanele Suhoi Su 25 la reparat in Belarus si sa le dea pe mana celor de la 558. Aerospace. Compania bielorusa „stie” cam cu toate aeronavele sovietice si post-sovietice, fie ele cu aripi fixe sau mobile. Cei de la Sofiaglobe.com asa sustin.

Astfel, Su 22, Su 25, Su 27, Su 30, MiG 29, Mi 8/17/24/35 nu mai au nici un secret pentru bielorusi, iar compania respectiva chiar pare una serioasa, avand in portofoliu si sisteme de razboi electronic, asigura toata gama de piese de schimb fiind autorizata sa efectueze reparatii capitale si prelungirea resursei de zbor (plus modernizare) pentru toate aeronavele de mai sus.

Suhoi 25, un aparat care ar merita sa mai zboare

Adica pare o afacere serioasa, din acest punct de vedere Belarusul fiind in fata Ucrainei cu cativa pasi buni.

Ok, bulgarii se hotarasera (pe 23 octombrie) sa trimita la reparat 14 aeronave Suhoi Su 25 (10 Su 25K si 4 Su 25UBK) si 28 de motoare pentru Su 25 (R-95Sz). Alegerea companiei bieloruse a venit in urma unei competitii care avea ca scop reparatiile capitale si extinderea resursei de zbor pentru aeronave si motoare. Oferta celor de la 558 fiind considerata cea mai avantajoasa, suma pusa la bataie fiind in jurul a 80 de milioane de euro.

Ce s-a intamplat exact nimeni nu stie dar afacerea pare sa fi cazut. Sau cel putin asa se zvonea prin presa bulgara, pe 5 noiembrie guvernul a anuntat ca nu s-a anulat nimic dar ca se mai gandeste si ca are in vedere o reluare a negocierilor cu 558, ca unii au spus ceva, altii au inteles altceva, contractul nu va fi anulat ci doar reevaluat, oferta companiei bieloruse fiind „cam evaziva” din punctul de vedere al guvernului bulgar etc. Ideea este ca deocamdata totul s-a oprit…

Aici problema ar putea surveni din partea celor de la Awionams (companie bulgara care in trecut se ocupa cu intretinerea aeronavelor de productie sovietica si care se ocupa chiar de Suhoi 25) care, cel mai probabil, ar dori acest contract. Ministrul apararii refuza insa cu indignare o astfel de idee, pentru ca, spunea dansul, cei de la Awionams n-au mai pus mana pe un Su 25/motor de Su 25 de prin 2001 si practic nu mai stiu ce si cum, lucru infirmat de compania bulgareasca cu sediul langa baza aeriana Graf Ignatiewo.

C-o fi una, c-o fi alta, ramane ca guvernul de la Sofia sa se hotarasca intr-un sfarsit daca mai vrea sau nu Suhoiul Su 25 in dotare si, daca-l mai vrea, sa-l trimita la reparat, altfel le vor tine pe inventar, cum tin si altii diferite sisteme AA (care desi functionale n-au nici o relevanta reala).

Speram doar ca „Altii” sa-si rezolve aceasta problema incepand de prin 2020, atunci cand prima baterie Patriot va deveni operationala.

GeorgeGMT

 

19 comentarii:

  1. Scump daca costa 80 mil. toate cu tot cu motoare si daca le vor repara si moderniza, nu inteleg ce modernizare va avea, ca nu-l poti folosi cu aviatia NATO, pun bielorusii IFF poate? sau poate Link 16 ? fly by GPS americanesc ?

    Asta ca si MI-24 bun de antiinsurgenta si poate training cu pilotii, altceva in afara de PRND-uri ce mai poate sa aiba ?

    Il modernizara pentru o mandrie, macar atat sa aiba daca nu 29’le.

    • 80 de milioane 14 aparate, reparatie capitala, refacere resursa + motoare?! Nu mi se chiar atat de scump.
      Altceva nu au sa le inlocuiasca, iar aparatul inca duce, nu au fost foarte zburate.

      • la ce rabla e, e scump la re-vitalizare si ar fi benefic doar rusilor, aia il folosesc cu succes in caucaz, Cecenia si / sau Osetia,iar mai nou din 2008 Georgia si apoi Ucraina,dar doar pentru ca aia saracii amenintzatzi nu au un SPAAG, cu ce viteza zboara, nu-l prinzi cu manpad’s.

        si are un vizor in fata sa ”vezi” cand sa lansezi, probabil te uiti pe un ecran cu tuburi in cockpit BW, deci tot de razboi de uzura e, nu se compara cu Warthog-ul, trebuie sa prinzi mijloacele mecanizate sau grupele de infanterie care ori stationeaza ori au o viteza mica, precizia la bombe sau PRND-uri e precara.

        ”mandria” monkey slaves din NATO sa ” aiba” ceva aeropurtat, ca nu le-au mai ramas nimic,canci fighter, canci heli, canci transport aerian, e efectul ”sperietoare” e oricum garantat cand ridici pasaroaia

  2. un avion util doar cu talibanii si republici bananiere. sa ramana doar cu su25 din partea mea

    • Pai la fel e și A-10 daca o luăm așa…dar nu e așa. Su 25 și A-10 încă mai au ceva de spus.

    • Su-25 e unul din cele mai reusite avioane de atac la sol si cu o modernizare desteapta ar mai avea multe tare de spus. Ma rog, pt. noi acum nu mai are nici o perspectiva pt. ca face parte din tabara adversa dar strict ca masinarie nu e de lepadat. A-10 e altceva…si inca are si el painea lui.

      • Da ai dreptate @stelian. Pacat ca Romania nu a mai avut acces si nu a mai achizitionat tehnica militara sovietica si chiar chineza in anii 80 ai secolului trecut.
        Ma refer aici la avioane precum Su-22/-25, mai multe MiG-23 si MiG-29, si poate chinezesti FJ-8 II si AQ-5 Fantan, An-12, Il-76, mai multe elicoptere Mi-8/-17 dar si Mi-14/-24 plus Ka-27-32, tancuri T-72 M, Type-80/-85, BMP-2, BMD-3, MT-LB/-U, 2S1, 2S3, BM-22/-30, WM-80, etc!
        Totusi ce bune erau acum 60 IAR-93 AB SoiM modernizate.

        • Scuuuzeee! Am scris gresit tebuia sa scriu 60 IAR-93 ABM Vultur. Iar ca modernizari pt acest avion erau un fuselaj usor blindat modificat si ramforsat pt a avea radar AESA, avionica moderna, doua motoare RR-Turbomeca Adour Mk 811, 8 puncte de acrosaj 3 pe fiecare aripa dintre care unul la marginea aripei ca la F-16, F/A-18 si 2 sub fuselaj, tren de aterizare modificat.
          Da era bine ca FARo sa aiba si 60 IAR-99 B SoiM, sa fi pastrat active si modernizate precum cele 120 MiG-21 Lancer : 36 MiG-23, plus 24 MiG-29 SnipeR. Apoi ar fi trebuit achizitionate si poate asimilate sub licenta in fabricatie pt ArmRo si FARo : in total 60 F/A-18 CD Hornet urmate la fel de 60 F-20 CD Tigreshark in noul concept Northrop-Grumman T-X.

  3. bulgarii si nato? ce treaba au astia cand sunt pe tehnologie sovietica? astia din nato s nebuni?

  4. Mie continua sa-mi placa Su 25 (dar mie imi plac cam toate avioanele de atac la sol), este un aparat modest, bun incasator. Folosit cum se cuvine face prapad, chiar si bombe chioare si PRND-uri.

    • Da, asa e, aici iti dau dreptate, ne plac sovieticele, numai ca la bulgari pasaroiul nu o sa faca mai nimic, deoarece preturilii vs. combativitate valoareaza exact cat cepele putrede.

      si cred ca stiu si asta ca scump e sa-l tai si sa-l toci, deci de aia probabil se chinuie sa-l faca sa-l zboare.

      Oricum balgarija e vulnerabila rau la aviatie, rusii mai dau un ocol la MN asa ca sa le dea un scuipat in fata, NATO le-a trebuit.

  5. fabrica pentru SU 25 era la Tbilisi și din câte am înțeles georgienii au mai mișcat ceva pe acolo, chiar au modernizat ceva la avioanele lor SU 25
    de ce nu au încercat acolo?!

  6. Adica atata liniste, nimeni nu vorbeste despre incidentul dintre ucrainieni si fosti lor frati rusi !
    Si-au busit navutele ca la masinute in parcul de distractie , dupa care aia mai mari i-au capturat pe puternici vrajmasi ai poporului sovietic!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *