Modernizarea SU-25 SM3

http://img-fotki.yandex.ru/get/5643/81237179.dc/0_889b0_c8dffc22_XXXL.jpg

Su-25 in echipa…

In mai anul trecut (2016) ministerul rus al apararii a anuntat o cerere de propuneri (RFP) pentru implementarea modernizarii a 9 aparate SU-25 Grach (Frogfoot) la noul standard SM-3, la un cost care sa nu depaseasca 3,3 mld. ruble (in jurul a 51 mil. euro). Comanda initiala urmeaza a fi completata prin contracte aditionale, fortele aeriene ruse vizand un lot de 40 de aparate SU-25 SM3 la orizontul lui 2020, dintr-un inventar total de 180 aparate SU-25.

SM3 este un nou derivat al standardului SM, in urma testelor efectuate cu primul in anii 2013-2014, beneficiind de extinderea duratei de viata cu aproximativ zece ani, dar mai ales de un pachet nou de senzori si avionica pentru autoprotectie dar si tintire – Vitebsk-25 – dezvoltat de Samara Research Institute.

Productia de SU-25 SM a inceput la sfarsitul lui 2012, rusii primind pana de curand 30 de aparate modernizate dintr-un total preconizat pana in 2020 de aproximativ 80 de aparate.

http://1.bp.blogspot.com/-yjXUrcVcrXI/Ua-UmtaqYYI/AAAAAAAAA40/dlKmTR1PR1k/s1600/su-25.jpg

Elemente ale modernizarii SM

Asta inseamna ca deocamdata rusii nu prevad un inlocuitor pentru SU-25 si nici nu exista presiuni de a-l retrage din serviciu in favoarea unor drone sau preluarii misiunilor sale de catre aparate de lupta multirol mai moderne, cum e cazul omologului sau american, A-10 Thunderbolt II.

Su-25 a fost deja testat in lupta cu mai multe ocazii, din Cecenia si pana la incursiunea de anul trecut, continuata si anul acesta, a corpului expeditionar rus in Siria, ocazii care au dovedit robustetea structurii, aparatul supravietuind inclusiv unor lovituri de rachete Stinger si fiind capabil sa se intoarca la baza cu un singur motor functional. Cu toate acestea, in jur de 15 exemplare au fost pierdute doar in conflictul din Afganistan.

http://3.bp.blogspot.com/-afLmmofvbqA/Tm76nK4cgdI/AAAAAAAACDU/uzKH-1ZFZKI/s1600/Russian+Su-25+attack+plane+damaged+by+a+Georgian+MANPADS+%2528Man+Portable+Air+Defense+System%2529%252C+probably+a+Russian+made+IGLA-1+%2528SA-16%2529+2.jpg

Unul care a scapat doar cu un motor sifonat..

Aparatele folosite in Siria, inclusiv cele 12 ajunse in ianuarie 2017 la baza aeriana de la Khmeimim, Latakia, sunt de tipul SM, operationale din 2013 in cadrul Regimentului 960 Asalt stationat la baza aeriana din Primorsko-Akhtarsk, apartinand Diviziei Aeriene 1 Garda din cadrul Armatei 1 Aeriene in Districtul Militar Sud.

Blindajul la SU-25

Revenind la standardul SM3, alaturi de sistem de navigatie Glonass/GPS, canal de comunicare criptat pe distante mari (pana la 1000km), acesta va fi dotat si cu un nou sistem de tintire SVP 24-25, care va permite folosirea munitiilor clasice cu acuratete crescuta, apropiata de cea a munitiilor ghidate.

Ca si munitii ghidate integrate, enumeram: rachete aer-sol X-29 (Kh-29), bombe ghidate KAB-Kr si bombe ghidate GLONASS. Sarcina utila ramane la 6 tone.

Imagini din 2014 cu nou primitele atunci SM (1):

Anumite surse vorbesc despre o posibila includere in modernizarea SM3 a unei variante modificate a bilocului, inlocuind copilotul cu un tanc suplimentar de combustibil, sistem de tintire SOLT-25 (electro-optic cu ghidaj LASER si termic) si capacitatea de a ataca 4 tinte simultan datorita unui nou radar AESA, insa acestea nu sunt deocamdata confirmate, parand doar speculatii.  De asemnea se speculeaza in legatura cu includerea experientei programelor Su-25T si Su-39 cu privire la integrarea rachetei supersonice antitanc ghidate laser 9K121M Vikhr-M, cu raza de actiune de 10km, racheta intrata in productie la sfarsitul lui 2015 pentru a dota elicopterele Ka-52 Aligator.

http://i86.servimg.com/u/f86/15/54/62/79/18731710.jpg

Duo…

Nu trebuie uitat ca programul Su-25SM (Stroyevoy Modernizirovannyi), conturat de fortele aeriene ruse in 2000, este un program mai ieftin si mai putin ambitios fata de programele mai sofisticate de modernizare Su-25T si Su-25TM/39, intentia fiind in primul rand de a extinde resursa celulelor cu 500 ore de zbor sau 5 ani, cifra apoi aproape dublata.

Spre exemplu sistemul de navigatie si atac PRnK-25SM „Bars” al SM se bazeaza pe computerul digital BTsVM-90 conceput in cadrul programului Su-25TM, sistemul crescand de 3 ori precizia navigatiei si atacului, la 15m folosind corectia prin satelit si 200m fara aceasta.

Un video interesant, continand si filmari ale testelor paltformei Su-25 precum si date ale serviciului operational:

Cabina a fost dotata cu HUD KA1-1-01 (Head-Up Display), care dubleaza raza vizuala a vizorului electro-optic original ASP-17BTs-8, un afisaj Multi-Functiune (MFD), RSBN-85 Short Range Aid to Navigation (SHORAN), ARK-35-1 Automatic Direction Finder (ADF), receptor A-737-01 GPS/GLONASS, Karat-B-25 Flight Data Recorder (FDR), Berkut-1 Video Recording System (VRS), Banker-2 UHF/VHF communication radio, SO-96 Transponder si  L150 „Pastel” Radar Warning Receiver (RWR).

Motoarele R-95Sh au fost reconditionate si imbunatatite, crescandu-se rezistenta la aspirarea de pulberi si gaze rezultate in urma tragerilor cu tunul de bord si cu rachetele, mentenanta fiind si ea redusa cu 25-30% datorita echipamentelor moderne si introducerii functiilor de auto-test.

Armamentul a fost imbunatatit la SM prin integrarea rachetei de mare agilitate Vympel R-73 si a rachetelor S-13T cal. 130mm, cu capete de lupta explozive cu fragmentatie si anti-blindaj. S-a imbunatatit modul de folosire a rachetelor Kh-25ML si Kh-29L, permitand lansarea consecutiva catre doua tinte diferite la o singura trecere, iar tunul Gsh-30-2 a devenit capabil sa foloseasca 3 noi moduri de tragere cu cadenta redusa: 750, 375 si 188 lovituri/minut, magazia continand 250 de proiectile. Pilonii de sub aripi au fost schimbati cu noul model BD3-25.

Su-25 SM

Pana de curand, una dintre cele mai capabile modernizari ale SU-25 era cea georgiano-israeliana, SU-25KM (Kommercheskiy Modernizirovannyy) Skorpion, aparuta in 2001, care includea in principal electronica moderna israeliana Elbit: cabina digitala (glass), generator digital de harti,   afisaj pe vizorul castii , sistem de arme computerizat (compatibil cu bombele ghidate laser Mark 82 si Mark 83 si cu racheta aer-aer Vympel R-73), capacitate de preplanificare si debriefing a misiunii, moduri de salvare redundanta a datelor, navigatie precisa, acuratete ridicata a armelor, capacitate de lupta pe orice vreme si zi/noapte, compatibilitate NATO, imbunatatirea protectiei si a capacitati id esupravietuire. Intre timp georgienii au trecut printr-un razboi iar acum au planuri pentru o nou versiune, fara componente rusesti, si anume Ge-31.

Cand ma gandesc ce buna ar fi fost electronica Lancer instalata pe SU-25…

 

Marius Zgureanu

Surse: Defence-blog, Wikipedia,

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/su-25-ng-georgian

53 Comments:

  1. Un articol super din ciclul „„La alții se poate la noi doar PDF-uri„„ Îți mulțumim si eu urmăream un clip….https://www.youtube.com/watch?v=r_vN-1dIqqM .
    Sper sa nu le vedem în acțiune și după aceea sa ne gândim ce puteam sa facem. Si ucrainienii au spus ca nu se poate iar rezultatul îl știm. Dar nu contează ne vom apăra cu PDF-uri.

  2. @Marius,

    Gandeste-te cum ar fi aratat pachetele ELBIT pe IAR 93 Vultur, eventual implicand si ceva modificari fizice ale avionului, pentru a-i mai elimina din carentele de proiectare si fabricatie! 🙂

      • Felicitari pentru articol ! Foarte bun.
        Pacat ca nu este despre IAR 93 . Numai noi am putut moderniza 71 MIG 21 Lancer A pentru atac la sol.

        • o sa fie ceva si despre IAR-93, dar nu legat de modernizari 🙂

        • In primul rand Felicitari Marius Zgureanu pt articol! Am si eu o intrebare : s-ar potrivi pe un urmas al IAR-93 AB Vultur, adica un nou avion bimotor, asemanator cu AIDC F-CK-1 sau cum ar fi un AMX International bimotor, motorul Honeywell HTF7250G ? Bineinteles cum s-a scris aici pe site noul avion sa aiba o avionica si sisteme de armament ultra-moderne, structura-fuselaj din materiale moderne si performante. Meci mult anticipat de raspuns!

          • nu cred ca s-ar mai potrivi… a devenit o moda sa folosesti drone, chiar daca nu cara cat un avion. AMX-ul e probabil ultimul supravietuitor al respectivei abordari.
            Deja avioane specializate de atac, cu un anumit blindaj, au probleme sa supravietuiasca unor astfel de misiuni in fata unei aparari AA mai serioase, insa pot folosi si munitii clasice. In rest, se prefera atacul de la distanta, cu munitii dirijate, mai scumpe.

            • MMerci mult de raspuns! Atunci sansa unui avion de lupta bimotor, este sa fie ceva de genul M-346 si L-15 si sa aiba in comun cat mai multe cu IAR-99 B SoiM, Adica singura diferenta intre ele sa fie forma fuselajului si nr de motoare, deci ceva de genul M-346 si M-345 de la Leonardo.

    • Avantplanurile au fost testate in 1991 , pe nr. 600 , avand ca rezultat eliminarea lestului si imbunatatirea manevrabilitatii .

      • O sa scriu un articol despre miturile false ale performantelor si fiabilitatii lui ’93, precum si o comparatie cu Lancer A .
        Sa nu uitam cine conducea tara atunci . Parca aveau studii la Moscova (Iliescu si consilierul sau pe aparare Vasile Ionel) !!

  3. gabriel neacsu

    Amerlocii pastreaza si modernizeaza A -10,ivanii SU-25 numa ` MAPN batman-batman zice ca lupta CAS nu mai e la moda.

  4. Ce e mai potrivit: aviatie de atac la sol sau elicoptere de atac?

    • In general sau doar pentru Romania?

        • Aparate multirol si elicoptere at. Mai multa flexibilitate, o mai usoara logistica, asta pt ca folosesti un singur tip de avion, iar elicopterul at e mai versatil si mai potrivit pt lupta la sol, sta mai mult deasupra zonei de lupta, zboara mai jos, utilizand terenul, nu depinde de o infrastructura elaborata, e mai putin vulnerabil la sistemele aa, pentru ca lupta la altitudini extrem de mici, etc..

          • Nu stiu daca e „mai usoara”. Multirol, multirol, dar aparatele alea tot au o anume specializare in care sunt mai buni. Gripen e fighter, EF fighter, Rafale bombardier etc. Doar fiindca „pot” face ceva, nu inseamna ca e spielul lor cel mai bengos.
            Iar elicopterele nu sunt tocmai ieftine. Cobra si Apache nu e ieftin. Un Apache e vreo 35 mil, Cobra e tot pe-acolo. Un avion de tipul Aermachi M-346FA e vreo 20 de mil. Si mai ieftin de intretinut, si duce 2000kg de armament. Sau varianta aia de IAR-99 modficat al domnului Bula, care e ceva similar.
            Nu stiu de ce zici ca sunt mai sigure in fata AA. Exista AA cu raza scurta, medie si lunga. Si chiar daca, sa zicem, ca zboara prea jos, exista mitraliere cal 50 pe fiecare tanc, tunuri AA de la high-tech cum e Pantsir, la low tech cum e ZU-23, racani cu Stingere/Igle/Verbe, etc Astea sunt MULTE. E un motiv pt care americanii au incetat a mai folosi in numar mare Apache in Iraq, si s-au bazat pe mistret:
            https://en.wikipedia.org/wiki/2003_attack_on_Karbala
            Dupa cum se vede, elicopterele necesita superioritate aeriana si SEAD pt a functiona.

            • @checkmate
              Vezi experienta israelienilor cu elicopterele siriene in 1982 si mai vb dupa aia..

              • Nu prea inteleg. Elicopterele sirienilor nu prea au facut mare lucru. Ale israelienilor da, multumita unei superioritati aeriene covarsitoare. Deci tot au nevoie de SEAD si suprematie aeriana.

                • @checkmate
                  Ba au facut, chiar destul de multe. Mi-24 nu era inca operational in SyAF, dar Gazelle cu HOT, chiar daca nu era un elicopter dedicat AT, a facut haos in coloanele de blindate israeliene. Elicopterele AT si echipele AT de la sol au fost un adversar redutabil pt IDF. E bine sa cunosti experienta altora atunci cand iei o decizie.. Efectul surpriza al elicopterului care ataca la foarte joasa altitudine, dintr-o directie neasteptata, lasand un timp de reactie infim, este colosal.

  5. Scuze-le de rigoare…Aștept de 20 de ani sa cumpere baterii pentru submarinul Delfinul….nu cred ca sunt singurul..Daca am dona toții cite o baterie de telefon ar putea sa le înlocuiască ? Hai băieții , vreau o părere de la voi doar avem printre noi genii în electronica…..Stitii voi la cine ma gândesc. Facem o cheta Parca m-a si vad prin Deva cu o pancarta cu inscripția VA RUGAM SA AJUTAȚII SUBMARINUL DELFINUL……………………………………….
    P.S.-GSG9 ÎNCEPE PRIN PARIS…………

  6. Daca rușii au asa ceva, România va trebui neaparat sa-si ia niste torpile anti-aeriene ceva, nu de alta dar Duşca is back in town, boys!?

  7. impreuna cu hind a semanat teroare in afganistan.si-au luat partea lor de plumb si sange dar erau vazute ca niste maini divine de soldatii sovietici de pe teren.
    perfect folositor si acum ,la fel porcul american .
    broasca si cu porcul.

  8. pacat ca rusii nu-s capabili sa produca niste motoare adevarate…

    nu inteleg cum de pe Mig 21 au pus motoare mult mai fiabile decat pe gama noilor SU027/37 si Mig 29…

    iar acum nu mai pot produce motoare fiabile… probabil ca o parte din componente se produceau in Ucraina…

    • chipp motorul de mig 21 era pe doctrina lui t34 – simplu si usor de produs in numar mare , nu stiu daca poti sa zici ca era cine stie ce fiabil la 1000 de ore la rk
      La su27 au avut chiar un motorist genial (arkhip lyulka), necazul lor a fost ca nu a fost industria sovietica capabila sa produca, apoi au tot mers inapoi pana cand a iesit ceva care sa poata fi produs de urss in numar mare,
      Motoarele moderne sunt mult mai complexe si mai calde decat axialul de 21 – si tehnologiile de fabricatie si materialele nu sunt chiar pentru oricine

  9. De ajuns cu comentarii sterse sau nume blocate. Desi nu obisnuiam sa comentez gasesc treaba enervanta si anti free speech.E ultima data cand mai intru pe blogul asta. De ieri am renuntat si la Resboiu. Daca careva loosers au nevoie de safe space si au fost enervati de comentariile me prefer sa ma lipsesc de compania lor. Putinele comentarii le puneam sub numele de Octavian. Administratorul blogului poate constatat ca in log file nu o sa mai apara niciodata un IP de Cleveland Ohio. (Ca nu cred ca mai sunt romani aici care citesc Rumaniamilitary). OCTAVIAN OVER AND OUT.

  10. https://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=0ahUKEwjzl5ru697UAhWjCcAKHbmWBasQwqsBCGcwFA&usg=AFQjCNF1sHlk2z9QIx28jtvfnGP_UlkifA
    Cine stie cat costa un Iomax Arhanghel
    As vrea unu – sa fugaresc separatiștii prin Transnistria.
    Asta pote fugi / da cu flare daca e luat la tinta de MANPaDs ??

  11. Oare georgienii mai fac ceva cu fabrica aia de la Tbilisi pe care tot incercau rușii sa le-o casapeasca in 2007? Acolo faceau Su 25

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *