Romania Military

Cand minciuna are picioare scurte…

Sau cand vorbim despre lucruri pe care, evident, nu le intelegem

Mai ne aducem aminte cum o delegatie a PATROMIL a ajuns prin februarie 2020 in Egipt unde s-au semnat mai multe memorandumuri de intelegere intre delegatia noastra si cativa cetateni egipteni politicosi.

Imediat in presa noastra nationala au aparut stiri despre o iminenta vanzare a transportorului blindat amfibiu SAUR 2 catre Tara Faraonilor, ba se discuta chiar despre un transfer de tehnologie prin care egiptenii sa-si construiasca singuri SAUR 2 pe meleagurile lor nisipoase.

Stirea ne-a fost data de domnul Viorel Manole, presedintele PATROMIL. Si eram foarte optimisti, se aducea in discutie si numele Tunisiei, ba chiar si al Algeriei, tari care si ele ar fi fost poate interesate de SAUR 2.

Evident, si din pacate, ca absolut nimic nu s-a concretizat, excursia a fost utila, s-au cunoscut oameni noi si s-au semnat – asa cum v-am spus, niste memorandumuri, in rest – apa de ploaie ca de obicei. Poate ca lucrurile ar fi putut deveni serioase dar pentru asta ar fi fost nevoie de oameni bine instruiti si cu ceva vointa de a face ceva, adica altceva decat excursii in tari exotice.

Nu trece mult si aflam despre o alta posibila afacere de mare succes – aparate IAR 99 pentru India.

In iunie 2021 acelasi director al PATROMIL, domnul Viorel Manole, arunca bomba: India ar putea fi interesata de avioanele de antrenament avansat romanesti IAR 99. Discutia a avut ca punct de plecare o vizita a unei delegatii romanesti in Indonezia (ce-or fi cautat acolo nimeni nu ne poate explica). Deplasarea a vizat oportunitatile de afaceri pe zona industriei de aparare (?!) si de aici pana la India n-a mai fost decat un pas.

Aflam asadar ca: „India e extrem de interesată să producem IAR-99 împreună. Ei dețin avioane de antrenament Hawk, dar care, din punctul nostru de vedere nu sunt superioare IAR-99. Noi avem o avionică de ultimă generație”, conform cu domnul Viorel Manole.

Directorul Patromil continua: „În condițiile în care Craiova nu va putea fabrica cu o cadență de peste 50 de avioane pe an (nota RoMilitary – deja ne facem griji ca vom putea fabrica destule!!!), o colaborare industrială cu India, pe tiparul pe care am avut-o cu ani în urmă cu Iugoslavia, le-ar oferi atât indienilor o grămadă de oportunități, având în vedere statutul României de membru UE (nota RoMilitary – ce-are a face statul asta cu IAR 99?!), dar și nouă o posibilitate de a avea o cadență mai mare în acest avion. Pentru că trebuie să recunoaștem, în momentul de față, singuri, nu mai suntem în măsură să furnizăm IAR-99”.

50 de avioane pe an?! La Craiova?! Aparatele Hawk, produse de BAE Systems nu sunt superioare IAR 99?! Productie in Romania, cand “Made in India” este noua religie la care se inchina guvernul indian?!

Ca sa intelegem contextual in care, citam “Ei dețin avioane de antrenament Hawk, dar care, din punctul nostru de vedere nu sunt superioare IAR-99”, trebuie sa spunem ca in 2010 fortele aeriene indiene au cumparat 57 de aparate Hawk Advanced Jet Trainers, atat pentru fortele aeriene cat si pentru cele navale.

Vor fi fost Hawk-urile din 2010 inferioare IAR 99? BAE si-a taiat craca de sub picioare atunci cand au aparut acuzatii de dare de mita de catre Rolls-Royce (producatoarea motoarelor).

Trecand peste absurditatea declaratiilor vis-à-vis de IAR 99, ei bine, India are deja in productie un aparat propriu de antrenament multirol si acesta se numeste LCA Tejas. Avionul in sine pare o gluma asa ca fortele aeriene indiene au cam lansat de curand un caiet de sarcini pentru aparate de antrenament, iar pe lista sunt cativa colosi in domeniu, cum ar fi Boeing/Saab cu T-7A Red Hawk, Lockheed Martin si Korea Aerospace Industries cu T-50A, italienii de la Leonardo cu M-346 Master si BAE Systems cu bietul Hawk (britanicii inca mai spera), care nu este, evident, deloc inferior IARului 99, care pana una alta nici nu se mai produce in Romania de ceva timp.

Pe de alta parte tot mi-a ramas o cifra in minte: “50 de aparate pe an” si ma intreb de unde a aparut aceasta cifra cat si speranta pentru un contract cu India intru favoarea IAR 99, cand uzina craioveana nu cred ca mai poate produce nici macar un aparat pe an si are o mana de angajati. Oare exista in Europa vreun constructor de avioane militare care produce 50 de aparate pe an?! Intrebarea este sincera, chiar nu cred sa existe…

Dar sa ne dam mari si interesanti nu ne doare gura, discutam cu toata lumea, vorbim despre avioane de lupta si si transportoare blindate cand noi nu suntem in stare sa producem o amarata de pusca de asalt sau sa facem macar asamblarea finala la un transportor blindat produs de altii…

Mult mai impresionat as fi fost daca discutam despre amarata aia de fabrica de pulberi de la Fagaras, pentru ca inainte sa devenim mari exportatori de avioane de antrenament avansat si transportoare blindate n-ar fi rau sa fim capabili sa ne fabricam singuri pulberea pentru pistoale…

GeorgeGMT

Exit mobile version