Romania Military

Daca Mowag va mai livra alte transportoare, noi vom face carcasa – Interviu cu Ioan Manu, directorul general al Automecanica Moreni

Piranha_IIIc

12 martie 2009

 

Unul dintre programele strategice de inzestrare a Armatei este achizitia de transportoare amfibii blindate, care sa inlocuiasca TAB-urile aflate acum in dotarea Ministerului Apararii. Procesul a demarat in 2006, cand a avut loc prima licitatie castigata de elvetienii de la Mowag, care trebuie sa ne livreze 31 de transportoare pana in 2010. Acum urmeaza o noua licitatie, la care va participa si firma Automecanica Moreni, aceasta fiind pe punctul sa omologheze un nou tip de transportor 8X8, SAUR. In urmatorii ani, Armata trebuie sa achizitioneze cateva sute de transportoare pentru a le inlocui pe cele vechi, care sunt pe punctul sa ramana fara resursa de serviciu. Deocamdata, s-a ales sa fie revitalizate cateva zeci de masini de lupta pentru a avea siguranta ca mai avem transportoare si dupa ce isi termina resursa de serviciu majoritatea TAB-urilor. Pentru a-si mari sansele de a obtine macar o parte din contract, Automecanica Moreni s-a aliat cu prima firma care livreaza transportoare Armatei, Mowag, elvetienii care fabrica Piranha.

„Financiarul”: Ce sperante aveti sa obtineti contractul cu Ministerul Apararii?

Ioan Manu: In acest moment avem doua optiuni: fie participam cu o oferta proprie, fie in cadrul unui consortiu. Daca ne referim la prima varianta, eu zic ca intrunim toate conditiile. Noi avem un produs care satisface toate conditiile facute cunoscute cu ocazia achizitiei celor 31 de transportoare, in 2006. Eu cred ca si de data aceasta nu vor fi cerinte diferite.

 

Audit facut de Mowag la Moreni

 

Si, in cazul participarii intr-un consortiu?

Ar trebui ca uzina sa se asocieze, sa aiba niste acorduri cu parteneri potentiali cum ar fi Mowag, care a facut deja la noi, la Moreni, un audit de capabilitate.

 

Deci aveti deja un memorandum semnat cu ei?

Nu avem un memorandum, avem un acord de confidentialitate. In baza acordului acesta, ei au realizat auditul de capabilitate, apoi au facut un raport al auditului. Trebuie sa marturisesc ca in raportul auditului sunt si bile albe, sunt si bile negre. Un exemplu este faptul ca in hala in care urmeaza sa se realizeze carcasa nu exista o sursa de incalzire care sa asigure o temperatura necesara. Otelul de blindaj se sudeaza numai peste o anumita temperatura ambientala. Tabla care se sudeaza trebuie sa aiba peste 10 grade Celsius. Dar asta nu inseamna ca, daca noi am obtine un contract, nu s-ar putea realiza instalatia de incalzire. Avem deja studiul de fezabilitate facut. Deci, daca Mowag a facut acest audit pentru ca, in cazul in care va castiga licitatia, sa faca la Moreni cel putin carcasa, eu cred ca nu suntem prea departe de cerintele partenerilor.

Ce alti parteneri ati mai putea avea alaturi la licitatie?

Ar mai fi francezii, germanii, finlandezii sau americanii. Dupa parerea mea, vehiculul nostru este asemanator ca si caracteristici, ca fiabilitate cu cele fabricate de producatorii agreati de NATO.

 

Alianta a firmelor romanesti din industria de aparare

 

Reprezentantii BAE Systems au declarat recent ca sunt hotarati sa castige licitatia.

Probabil. Toti cei care se inscriu in cursa sunt hotarati sa o castige. Dar aici nu este vorba de incadrarea in caracteristicile tehnico-tactice cerute de minister. Pe langa asta, mai sunt si alte elemente care conteaza, cum ar fi pretul, suportul logistic. Una este sa vii cu piesa din Marea Britanie si alta e sa o ai la tine in tara. Parerea mea este ca in acest proiect industria romaneasca ar trebui sa se alieze, atat producatorii privati, cat si cei din industria de stat, si sa realizeze componentele in Romania. Exista societati care pot sa produca aparatura optica, altele pot da sistemul de management al campului de lupta si sa le integreze pe masina. Si, in plus, cine imi garanteaza mie ca peste 10-20 de ani nu se dezmembreaza NATO, asa cum s-a intamplat cu Tratatul de la Varsovia. Cine poate garanta ca in 10-20 de ani Romania poate fi implicata intr-un conflict major si trebuie sa ne producem propriile arme. Sa ne aducem aminte ca la cele doua conflicte mondiale Romania a fost prinsa nepregatita.

 

Revenind la contractul din 2006, este adevarat ca partenerii din consortiul castigator au livrat transportoarele in tara si aici au fost asamblate?

Este partial adevarat. Mowag a livrat platforma, adica vehiculul. La acesta au fost adaugate, de catre integratori, aparatele electrono-optice, care sunt produse in Romania. Comunicatiile sunt realizate tot de o firma romaneasca.

 

Am inteles ca si turela este tot romaneasca.

Partial, turela este de fabricatie israeliana. Societatea israeliana care livreaza turela are in Romania o fabrica unde se face partea mecanica, pe care se ataseaza arma, sistemul de ochire, telemetrul laser, lansatoare de rachete, de fumigene etc.

 

Dar, in momentul licitatiei din 2006, SAUR era omologat?

Nu era omologat, dar urma sa fie. Noi am prezentat SAUR exact in perioada cand a fost declansata aceasta procedura de achizitie. Dar puteam face omologarea. Procesul dureaza cel mult sase luni, in regim accelerat.

 

Dar in regim normal cat dureaza?

Pai a durat 16 luni. Asta pentru ca nu am avut bani. Am facut totul etapizat, in functie de fondurile aprobate de Consiliul de Administratie.

 

Acum este omologat?

Inca nu. Suntem in ultima faza. Se testeaza durata de viata.

 

Modernizarea TAB-urilor

 

Cum ati rezistat pe piata pana in prezent?

Prin ordinul ministrului Apararii, M 31, cred ca din 2005 a fost externalizata mentenanta tehnicii din inzestrare. Noi am beneficiat de niste contracte cu Brigazile logistice pentru revitalizarea unui numar de TAB-uri, in transe anuale de 10-20 de bucati. Aceste transportoare au fost fabricate acum 20 de ani si nu au fost exploatate asa cum scrie la carte. In mod normal, aceste masini au o durata de viata de 20 de ani, asa ca acum se apropie de iesirea din serviciu.

 

Cu cat mareste resursa de serviciu revitalizarea TAB-urilor?

Parerea mea este ca mai pot fi folosite inca 10 ani.

 

Cu ce costuri, comparativ cu un transportor nou?

Aproximativ o treime din pretul unuia nou. Revitalizarea presupune cresterea mobilitatii, adica mai multi cai putere pe tona. Asta inseamna alte motoare. Cu alte sisteme de racire, cu alte sisteme de alimentare, motoare euro, care indeplinesc nivelul de noxe si de zgomot euro. Sa fie crescut nivelul de protectie. Noi am lucrat la cresterea nivelului de protectie a TAB C, si pot sa va spun ca am atins nivelul 3 la gloante si 2A la mine. Apoi, trebuie instalat aer conditionat.

 

Cate transportoare are acum Armata Romana?

Nu stiu, dar pot sa va spun cate au fost produse la Moreni. Este vorba de un numar de 13.000 de bucati, din care 9.000 au fost exportate in URSS si Germania de Est. Cate mai sunt in serviciu acum nu stiu, dar cu siguranta este vorba de sute de masini. Mai este un aspect. Avand in vedere ca tara noastra participa la misiuni in teatre de operatiuni in zone foarte calde, Ministerul Apararii a luat hotararea ca un anumit numar de vehicule sa fie tropicalizate. Procesul presupune instalarea de aer conditionat, cresterea capacitatii sistemului de racire a motorului, filtre de praf etc. Noi am facut aceste lucruri.

 

Exista zvonuri potrivit carora Aerostar Bacau lucreaza impreuna cu finlandezii de la Patria la un prototip de transportor. Ce parere aveti?

Nu cred asa ceva. Nu ca nu ar putea. Dar finlandezii nu sunt interesati sa creeze un nou vehicul. Realizarea carcasei este un lucru care necesita multa munca si se castiga putin. Adevaratii bani ies de la integrarea sistemelor. Numai partea de soft, ca sa luam un exemplu, este extrem de costisitoare. Apoi, firma Patria, din cate stiu eu, nu este interesata sa castige licitatia, ci sa subcontracteze lucrari si livrari de sisteme din care sa castige bani seriosi fara prea multa implicare. Asa ca ei ar fi multumiti daca ar castiga o companie romaneasca cu care sa se asocieze. Ei sunt dispusi sa faca transfer de tehnologie prin care si-ar achita si obligatiile de offset.

 

De cand nu ati mai vandut?

Ultimele vehicule le-am vandut prin Romtehnica in 2005, in Asia de Sud-Est. Este vorba de noua vehicule 6X6, amenajate ca ambulante si marcate cu inscriptia ONU.

 

Tot scandalul legat de transportoare a plecat de la faptul ca nu sunt sigure pentru ca e prea subtire blindajul de sub masina. Este adevarat ca Piranha rezista la aceeasi incarcatura ca si TAB-urile, in sensul ca blindajul de pe burta masinii are aceeasi grosime?

Aici nu este vorba strict de blindajul de sub masina. In primul rand trebuie sa spunem ca TAB-urile au fost proiectate pentru cu totul alt tip de confruntari, nu pentru razboi de gherila. Atunci amenintarea era constituita de minele antipersonal folosite pentru a suprima echipajul si pachetele de grenade. La acestea rezista. Dar daca sunt folosite mine antitanc, vehiculul rezista pana la o mina de echivalent 6 Kg de TNT sub oricare roata. In schimb, daca o incarcatura de echivalent 6 kg de TNT este aruncata in aer prin telecomanda sub burta masinii, atunci nu rezista. Dar, pana acum, niciuna dintre masinile care au fost afectate in teatrele de operatiuni nu s-a confruntat cu o explozie comandata de la distanta.

 

Totusi, in solicitarea facuta de Ministerul Apararii cat era grosimea blindajului de pe burta?

Solicitarea nu se refera la grosimea blindajului, ci la un nivel de protectie. Aici e vorba de calitatea materialului, forma constructiva. Sunt mai multi parametri de care se tine cont. Cerinta ministerului era sa fie asigurat nivelul 2 la gloante si 2A si 2B la mine. Adica 6 kg echivalent TNT sub roata, respectiv aceeasi cantitate sub burta. Piranha indeplineste aceasta conditie, diferit de TAB. Cel putin asa declara ei.

 

Ion Manu este de formatie inginer mecanic, cu specializarea automobile si tractoare. La Automecanica SA Moreni s-a angajat in 1992 si, dupa ce a indeplinit mai multe functii de conducere, a fost numit director general, in 2002.

 

Sursa: Incomemagazin

 

 

Exit mobile version