Romania Military

Elvetienii cei ciudati

Si sunt relativ ciudati, acolo in cantoanele lor, dar nu intr-un sens rau ci pur si simplu sunt ciudati. De la fortele aertiene care nu executau misiuni de politie aeriana dupa ora 17 pe motiv ca atunci se termina programul, la prima incercare de a cumpara noi avioane multirol, cand mai intai au lansat competitia, au declarat castigatorul si abia mai apoi au facut referendumul sa vada ce cred cetatenii.

Iar cetatenii au respins programul.

Dar si competitia in sine a fost ciudata, acceptandu-se ca un aparat care nu exista decat pe hartie – Gripen E/F – sa fie luat in considerare ba a si castigat. Dar Gripen E/F n-a castigat din postura de cel mai bun avion de lupta dintre cele  luate in considerare ci din punct de vedere economic: costuri de achizitie, de operare plus un program de offset masiv.

Atunci cel mai bun ar fi iesit Rafale.

A trecut timpul, elvetienii au pus de un nou referendum pentru avioane, de aceasta data poporul a zis “Da” si s-au apucat de alta competitie. De aceasta data n-au acceptat decat avioane reale, care sa poata fi testate in mod direct, iar Gripen E/F (castigatorul de data trecuta) n-a fost acceptat pe motiv ca nu este inca gata. Ciudat, nu?!

Si acum roata istoriei sau ironia sortii, cum vreti s-o luati, pare sa loveasca din nou.

Conform postului de radio elvetian SRF „Rundschau„, care citeaza surse anonime bine informate, foarte apropiate de ministerul apararii elvetian, sustin ca cel mai bun aparat – din cam toate punctele de vedere tehnice si financiare – ar fi F 35A al Lockheed Martin, dar cel mai probabil sa fie cumparat este Rafale si asta din cauze politice, elvetienii nefiind prea incantati de o legatura prea apropiata cu Statele Unite. Desi in acest moment fortele lor aeriene au in dotare numai avioane de lupta americane: F/A-18 Hornet si Northrop F-5…

Aflam astfel ca F 35A ar avea cel mai mic cost de achizitie (avionul in sine), cel mai mic cost de operare, cele mai bune sisteme electonice (senzori) si ar fi cel mai de viitor aparat, mai ales in raport cu F/A-18 Super Hornet si Eurofighter. Si aflam asta dintr-un raport oficial al ministerului danez al apararii.

Se pare ca elvetienii au citit cu foarte mare atentie si datele raportul pus la dispozitie de ministerul apararii din Danemarca care a semnat in 2016 pentru 28 de aparate Lightning II, iar dupa ce au semnat au facut si un raport de 100 de pagini, totul public sa vada cine-o vrea ce si cum.

Danezii considera F 35A cea mai buna optiune cand vine vorba de supravietuirea aparatului in campul de lupta, capacitatea sa de a lovi tintele pe care i se nazare pilotului sa le loveasca. In raport se mai face referire si la calitatile de invizibilitate radar superioare plus costurile de achizitie si operare mai mici decat ale concurentei.

Tot in raportul danezilor aflam ca operarea F 35A ar fi mai ieftina decat costurile aferente Eurofighter (aici nu cred ca este cineva surprins) si ale F/A-18 Super Hornet E/F. Rafale insa nu a participat la selectia daneza.

Luand totul in considerare, Danemarca a ajuns la concluzia ca va avea nevoie de o flota de F 35A mai mica (28 de aparate) pentru a obtine rezultate similare unei flote mai numeroase de Eurofighter (34 de bucati) sau F/A-18 Super Hornet (38 de avioane).

Tot in raportul ministerului apararii danez aflam ca din punctul lor de vedere F 35A ar fi aparatul cu cel mai mare potential de dezvoltare si modernizare.

Cu toate acestea trebuie sa stim ca Danemarca n-a avut un proces de selectie similar cu Elvetia sau Finlanda, tara nordica alaturandu-se programului JSF inca din 2002, dar cu toate acestea a organizat o procedura de selectie in 2013, unde au fost ofertate: Eurofighter, Super Hornet si Gripen E/F plus F 35A, castigatorul fiind, evident, aparatul celor de la Lockheed Martin. Cu toate acestea Boeing a mers in instanta pe motiv ca lucrurile n-au fost chiar corect “cantarite”. Boeing a pierdut iar danezii au semnat contractul cu LM.

Asadar, raportul trebuie privit cu destula ingaduinta, danezii si-au justificat practic decizia pe care au luat-o, doar nu era sa faca public un raport in care sa-si dea singuri cu stangul in dreptul.

Revenind la Rafale si Elvetia, multe surse din presa helveta dau multirolul francez ca fiind castigator, iar daca sursele folosite de postul de radio citat spun adevarul nu putem sa nu remarcam ironia situatiei: Rafale a fost desemnat cel mai bun aparat in prima competitie dar castigator a fost desemnat Gripen E/F din motiv economice, astazi Rafale ar putea fi desemnat castigator, F 35A cel mai bun avion si totul din motive politice.

Vedem ce va fi si vom discuta mai mult atunci. Pe 30 iunie am putea sa aflam, in mod oficial, castigatorul in Elvetia.

GeorgeGMT

 

 

Articole pe tema similara:

Evaluari de zburatoare europene… 

Dassault Rafale si pentru Qatar

Costurile programului Rafale

Rafale si FREMM pentru Egipt – contract parafat

Francezii promit belgienilor offset 100% si parteneriat pentru Rafale

EF Typhoon, mai agil 

Exit mobile version