Evaluari de zburatoare europene…

Nu mai sunt sigur pe unde le-am gasit (posibila sursa, aici si aici)… dara sa le rumegam nitzel! Chestii de acum 10 ani, legate de competitia elvetiana de avioane multirol, cu Gripen, Rafale si Eurofighter evaluate de potentialul cumparator.

In fiecare din evaluarile de mai jos, nivelul de referinta de 6 puncte corespunde capacitatilor lui F-18 C/D din dotarea elvetienilor.

Eficacitatea in realizarea diverselor tipuri de misiuni:

Faza 2 a evaluarii in 2009:

Calitati defensive si… ofensive – scuzati germana: 

Comportamentul radarului ambarcat:

 

Un mic rezumat al evaluarilor – etapa 1:

Si etapa II:

 

Atat, doar de luat la cunostiinta si eventual de dezbatut…

 

 

Marius Zgureanu

58 de comentarii:

  1. Pai e atat de clar ca-ti scoate ochii.
    Si era de asteptat din punctul meu de vedere.

    2
  2. Dupa ce am citit cu atentie rezulta ca Rafale avionul pe care toti il critica este cel mai bun inclusiv decat unul cu traditie cum este F18, plus e mai bun decat Eurofighter si Gripen.
    Ce vrea sa zica acest articol? Ca nu e adevarat si ca datele au fost falsificate?

    4
  3. Rafale vede si F22 cu conditia ca senzorul de IR sa ”stie” incotro sa se uite.Mai poate lansa si ASMP-A.Francezul e cel mai bun 4++.Dar e scump.ca branza aia cu mucegai si sampania cocosilor.Bune ar fi pasarelele astea la noi la manastire

    1
  4. Am cateva neclaritati, adica nu mai tin minte:
    1- elvetienii au testat atunci Gripen C/D dar doreau sa cumpere E/F;
    2- ce varianta de Rafale a fost in Elvetia;
    3- Eurofighter Tranche 2 sau 3?

    3
  5. ca euro fighter e o teapa inteleg,

    ok, voi elucubra:

    -ce nu inteleg e ca daca ai tanker ori care din avioanele de mai sus(si variantele aulterioare , vezi jas 39, poate avea raza necesara..

    daca , daca, daca..

    nu au luat in calcul care e rata de disponibilitate din flota a fiecarui utilizator al acioanelor studiate

    paranteza: in WWII, numarul superior de t 34 a sufocat mai putinii si mai bunii tiger (Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. E), .. ca exemplu ca sa intelelegeti ca si cantitatea conteaza.

    ipotetizez ca avem 4 jas 39 si 4 rafale..

    avem – capacitatea pilotilor, determinarea, echipamentul, scopul aparatului(jas 39 e facut pentru aparare) , rafale e facut pentru asalt, de acea s-a avut in design consideratia de a domina in misiuni de atac. si atunci..mai e si ratiunea utilitatii .

    zic
    Elvetienii nu se vor lupta cu rusii, si atunci cred ca pe ei ii interesa mai degraba sa mentina trendul , adica? probabil ca vor avioane tot bimotor, banuiesc

  6. Evaluarile de zburatorae au sens si eu cred de asemenea ca Rafale este in fata celorlalte la capitolul senzori mai ales ca avea AESA cand celelate ba.
    Acum criteriile din tabel fara a beneficia de exact ce s-a evaluat ca parametri sunt desul de greu de citit si o sa ne tot dam cu parerea fara sa stim exact.
    Una peste alta este de asteptat ca F 18 C/D sa fie mult mai bun aer-sol fata de Gripen C/D mai ales la momentul evaluarii. Apoi 2 x GE 404 este clar mai bun decat 1x GE 404 /Volvo RM 12 la multe dintre situatiile de interceptie cand trebuie sa ajungi repede la plafonul respectiv.
    Sa nu uitam ca Elvetia detine cele mai bune F 18 C/D care au si limita de suprasarcina la 9+ G.
    Totusi este destul de greu de evaluat la capitolul eficienta cele 3 avioane ca ar trebui introdus si costul de achizitie si disponibilitatea de misiune, si aici cred ca Rafale are conduce in fata TyphoonT1 care a participat la evaluarea initiala.

  7. Intrebarea este pentru mine urmatoarea cum s-ar descurca 24 de GripenC/D in comparatie cu 18 Typhoon sau 18 Rafale intr-un scenariu de 10 zile de conflict?

    5
  8. nea Mecanicu, aceias intebare mi-am puso si eu,

    si mai mult,

    cred ca cea ai subliniat „Apoi 2 x GE 404 este clar mai bun decat 1x GE 404 /Volvo RM 12 la multe dintre situatiile de interceptie cand trebuie sa ajungi repede la plafonul respectiv.” .>> pai teroetic constant ar trebui sa ai pasari in aer..

    totusi F16? credeti ca avand doar un motor, ar fi mai incet cu mult fata de f 15?

    cu consideratiune tovarasi!

  9. Nu stiu cat de relevanta este, nu stim care-s cerintele elvetienilor si buna observatia cu AESA.

    Orice evaluare de asta tre trebuie sa plece de la necesitati / misiuni si sa ia in considerare costurile / disponibilitatea aeronavelor / procurare de munitie si piese de schimb etc.

    Care-s principalele misiuni pentru care ne dorim avioane? Pp ca politie aeriana si defensiva AA, in cazul asta mai mult Gripen NG disperate pe aerodromuri secundare, la momentul acesta (adica cu Meteor si radar AESA) s-ar putea sa fie mult mai eficiente si sa supravietuiasca mai mult in comparatie cu avioane mai potente dar dependente de un lant logistic complicat. Mai poate si Taurus si RBS1-15 ceea ce nu e putin lucru.

    Rafale este probabil un avion mult mai puternic si cu o suita de sisteme mai complexa si mai bine dezvoltata dar si pretul este ceva mai mare (posibil sa scada dupa ce mai cumpara indienii) .

    Eurofighter nu se justifica la pret si cred ca e un interceptor care nu prea e adaptabil pentru noi, aflati in prima linie.

    Daca mi-e permisa o alegere personala, tinand cont ca fiind in prima linie este improbabil ca bazele mari sa nu fie lovite, as opta pentru doua escadrile de catre 24 de aparate Gripen, disperabile pe aerodromuri secundare si mai ferite cu posibilitatea de a le asambla la Craiova plus Meteor, Kentaurus si poate niste radare zburatoare Eriyie . Da e mai light asa dar nu e de colea…

    Deocamdata am ales F-16, o alegere minimala si oarecum inteleapta, facem o escadrila, problema este ce facem in continuare.

    Avem 3 potentiale „fabrici” unde sa facem macar un program de intretinere.

    Daca mergem pe calea F-35 in mod clar este necesar si un avion de linia a doua, nu cred ca ne vom permite mai mult de o escadrila si in parte va fi F-16

    Ar fi totusi interesant daca ne-am gandit ca avem totusi 3 „fabrici” de constructie de avioane/elicoptere. Una (AEROSTAR) a fost mai adaptabila si e privatizata dar sunt doua care-s pe butuci si care ar putea functiona si ar trebui gandit un viitor pentru ele. E clar ca Eurocopter nu va face nimic serios aici, montajul ala de H-215M, un elicopter care oricum ar merge la noi doar la MAI nu prea ne trebuie si in general forta de elicoptere de tansport Puma a fost supradimensionata, de unde si convertirea in SOCAT…

    Bell cred ca ar fi o afacere interesanta pentru IAR Brasov si ma uit la grupul ala si vad ca fac texanii o gramada de chestii, de la motoare (Lycoming) si elicoptere (Bell) la blindate si avioane civile. Ma gandesc ca un centru de mentenanta pentru produsele lor din Europa n-ar fi rau aici si poate de mai lipim de ceva, eventual un ajutor cu transfer de tehnologie pentru un nou trainer.

    si nu in ultimul rand, o participare la unul dintre programele SCAF sau Tempest ar trebui macar discutata…

    4
    • După F16, la noi va fi F35.

      • Dupa ? F-35 nu e facut sa lupte singur (decat daca inamicul nu are aparare AA sau avioane prea multe).

        F-35 trebuie sa lupte in tandem cu alte avioane sau, eventual, drone, in mare parte pentru ca nu poate cara decat 2-3 rachetute, asta daca mai vrem sa fie „invizibil, care e singura chestie importanta si interesanta la el.

        2-3 escadrile de f-16 si una de F-35, da, doar f-35 peste tot, nu.

        2
        • F16 este gândit sa acționeze după ce F15, FA18, F22 fac curat. F35 la fel, ca și F16. F35 este gândit ca un înlocuitor a lui F16.

          2
        • F 35 este, evident, facut sa lupte singur, macar si daca ne uitam la lista de clienti.

        • Tocmai, ca F35 e gandit in principal sa distruga AA-ul inamic. Asta e rolul stealth, sa penetreze zone intens aparate de AA !!!! Bineinteles ca vor fi insotite si de F22 care au in principal rolul sa doboare avioanele inamice. Si abia dupa aia vin F16, F15 si ce or mai fi pe acolo!

        • Da ..nu e facut sa lupte singur ..ci in pereche sau formatii de avioane
          In tandem cu altele???
          Nu vine ca o cerinta ..ci ca are o multime de senzori ce fac util aparatul intr-un mod diferit decat pana acum
          Ca e dependent de alte aparate???
          De ce???
          Are „in piele” o suita de senzori unica si mai complexa decat orice aparat existent
          Asa ca de ce dependenta???
          E supersonic
          Ca duce 4 ammram si nu duce rachete ghidate ir in modul stealth ..e ptr ca racheta ar trebui sa fie afara ca sa se fixeze pe tinta ..si nu poti merge continuu cu calele deschise in conditii de viraje stranse ..si ce mai gasesti in lupta la vedere
          In fine speculam ..parerea e ca se trag concluzii gresite din cateva caracteristici generale disponibile

          3
        • La F35 cica pot pune 6 racechete cu nu stiu ce …! 🙂

  10. Eu as merge pe un avion de volum in linia a doua si ala ar fi Gripen E/F cu conditia sa se asambleze in tara la IAR Craiova cu parte din components produse la Aerostar, IAR Brasov, Romaero, Turbimecanica etc oar ce nu se poate asta e import iar in linia Intai o escadrila de F35…….dar Vrabia malai viseaza.

    Avem destule firme ce produc componente pentru industria aerinautuca ce pot participa la un asemenea project, EU ma gandeam la vreo 100-120 de Gripen…. nu radeti, Grecia are 170 de F16 numai si nu cred ca noi avem dusmani mai slabi decat ei.

    1
  11. Pe când vom avea oficial evaluarile făcute anul asta, de elvețieni, avioanelor multirol luate în calcul ca o posibila achiziție?Sa vedem ce opinie au elvețienii fata de F35, Eurofighter tranche 3, FA 18 E/F și Gripen E/F.

    1
  12. Pina la urma, totul se reduce la bani.

    Elvetienii au, deci isi pot permite ce avion doresc si pe care il considera cel mai bun pentru ce au nevoie. La ei se organizeaza „pe bune” aceasta evaluare, precum si achizitia. Au bani, au oameni si piloti care pot evalua corect ofertele – compara si cu ce au acum, respectiv F18 – deci pot alege ce le convine mai mult. Si nu cred ca daca ar cistiga francezii, acestia nu s-ar tine de cuvint si nu ar livra la timp aeronavele comandate.

    La noi …
    Nu avem bani, deci posibilitatile de a alege intre „The Best Of” dintre ele cade.
    Tot visati la F35… si ce sa facem cu el ? Vreti sa rugineasca in hangare, ca nu ai bani sa-l zbori si sa-l intretii ?? Treziti-va…
    Pentru noi cele mai bune ar fi tot F16 si eu as merge si pe Grippen, dar e doar parerea mea.
    Decit avioane scumpe, greu de intretinut si care vor zbura citeva ore pe an … mai bine ne orientam pe ceva cantitate, de preferinta NOI, nu SH, care sa ne ajute sa mai dezvoltam / sa mentinem si reparam in industria locala, si nu sa importam tot ….

    Ne trebuie, pe linga avioane, si elicoptere, si rachete AA, si blindate, si ceva nave, si eventual 3 submarine, si , si, si ….
    In conditiile in care PIB-ul scade – deci implicit va scade si suma reprezentind 2% – cum credeti ca puteti lua ce-i mai bun si scump, si din toate ?
    Sa fim seriosi si cu capul pe umeri, trebuie sa reevaluam ce avem, ce ne trebuie si ce putem lua, altfel doar visam si devenim frustrati ca nu avem si noi „d-alea” scumpe …. si multe…

    Cind cheltui banii imprumutati, care ar fi trebuit sa se regaseasca in investitii – ca avem deficit de miliarde de euro la buget – cum poti sa crezi ca o sa ai bani de chestii super si multe si scumpe ?

    Pina nu schimbam modul de a face achizitii, si nu aducem oameni capabili sa faca cu caiet de sarcini, sa vada dincolo de 5-10 ani in viitor, sa stie sa schiteze o strategie pe termen mediu si lung de inarmare, pina nu reorganizam si redimensionam armata si tehnica militara, degeaba va fi totul, se va continua achizitia cu tiriita de sh-uri sau ce mai vine lumea, si tot rupti in fund vom fi dpdv militar.

    Chiar credeti ca avind 36 de F35 faci fata la 300-500 de mig29, su31/35, etc ?
    Ar trebui ca fiecare F35 sa care 10 rachete si toate sa-si loveasca tinta … si sa nu pierzi nici unul din cele 36 de avioane.
    800 de tancuri cu ce le combati ? Elicoptere n-ai, tancuri n-ai, rachete anti-tanc pe blindate n-ai …
    Ca numar de soldati, ce sa mai zic … e jale.

    Avem multe gauri, trebuie sa le acoperim cu cap, tinind cont de citi bani avem.

    Eu tot mai sper ca vor incepe lucrurile sa se miste, si vor veni niste oameni mai capabili, care sa vada exact ce avem nevoie si sa cumpere ce ne trebuie si ce ne permitem, si daca se poate sa creeze locuri de munca in industria de aici, nu sa importi totul.

    Armata trebuie sa inteleaga ca omul este prioritar, trebuie sa-i dai cele mai mari sanse de supravietuire, deci sa-l inarmezi corespunzator. Si angajati PROFESIONISTI, nu mai merge cu amatorismul de duzina …

    Sa ne auzim cu bine si cu vesti bune in noul an, pentru noi si pentru armata.

    5
    • Si crezi ca Rusia o sa vina asa direct cu 300 de avioane peste noi? Vezi harta. Rusia e ditamai tara, daca foloseste 300 de avioane sa vina peste noi ramane in fundul gol la ea acasa si nu cred ca isi doresc asta.

      1
  13. f 16 is better,after f35,f22,f18.i do not think rafale is verry good.

  14. Selectia initiala a Gripen E/F nu s-a facut pe baza performantelor, ci pe baza pretului. Politicienii elvetienii nu credeau ca performerii principali, Rafale si Typhoon, ar fi fost acceptati de public. Asa ca au mers pe costurile cele mai mici. Problema e ca argumentul n-a functionat si selectia initiala a picat la referendum.

    Este interesant faptul ca varianta C/D, propusa Romaniei fix in perioada 2006-2008, era praf din toate punctele de vedere pe testele elvetiene – desi la noi marketingul a fost extrem de agresiv. Si mai dura e concluzia privind incapacitatea de a realiza misiuni de cercetare desi avionul fusese conceput si pentru asemenea misiunii. Varianta E/F inca nu a depasit nivelul pre-productie… Evaluarea aceasta este de departea cea mai substantiala informatie privind performantele generale ale eurocanardurile aflate in productie si dotare in prezent.

    In any case – elvetienii au exclus de la noile evaluari ptr avioane multirol pe suedezi. Asta inseamna ca nu au incredere ca produsul poate fi imbunatit, la care se adauga greutatea votului impotriva proiectului initial.

  15. Rafale e avionul meu preferat dar dupa achizitia lui F16 logic ar fi ca urmatorul fighter sa fie F35.

  16. Fara supărare, cele mai multe analize si evaluări sunt gresite
    Toate aparatele generatie 4 nu fac fata, poate eventual spate, daca le da voie, aparatul gen. 5 de ex F 35
    Asa ca, la mintea mea, Rafale are un pret nejustificat

    Nu se justifică sa iei F 16, Grippen sau Rafale, decat daca ai potențiali adversari cu aparate doar de generatia 4
    Se justifica sa iei avioanele astea daca vrei sa pierzi batalia – avem noi strategii nostrii care au mai depus armele si in trecut
    Ori fratii de credință de la moskva au Su 35 si Su 57
    Până ne hotaram noi ce luam este posibil sa apara Su 57 in Crimea
    Noi trebuie sa să avem ceva comparabil cu ceea ce vor utiliza rusii in viitor nu ceva din secolul trecut
    Suntem prea săraci sa ne permitem sa cumpărăm de mai multe ori

    Grippen va fi inlocuit nu peste mult timp – este depasit fata de gen 5
    La fel Rafale este scump, la un pret apropiat de F 35 – aparat care este alta generatie de proiectare si senzori
    Francezii lucreaza deja la un înlocuitor al lui Rafale – poate ei nu se pricep atât de bine la strategie ca acei care vor in continuare acest avion
    Înlocuitoru lui F16 este F35

    Pe de alta parte, tara asta ar trebui sa aiba o strategie pt arma aviație
    In prima linie de atac, la mintea mea, ar fi F35 iar in linia a II-a un aparat care sa poata duce mult si sa anihileze ceea ce mai ramane după F35
    La mintea mea pt linia a II-a se poate folosi un bimotor – Rafale are un pret prohibitiv – mai rămân EF/T, F18 sau F15 – mie imi place F15 – o analiză serioasă ar putea duce la aflarea nevoii noastre reale strategice
    Ideea ca stam sa asteptam ca F35 sa se invecheasca ca sa il luam second este bună pt niste ciubucari nu poate fi pt o armata evropeana

    Nu ne putem bate din nou joc de inzestrarea armatei cu vechituri si chestii încropite la repezeală
    Au mai făcut unii chestia asta inainte de ww2 si am ajuns in 1940 cu o tara in genunchi pe străzi

    2
    • Subscriu in totalitate.

      1
    • F35 linia intai
      F15 linia a doua
      ????
      Asta e o versiune de realitate alternativa unde noi scufundam portavionul crimeea…ii atacam pe rusi la ei in curte
      Suntem ..nr 1 ..nu stiu ce sa spun ..au chibzuit nemtii mult cand sa-i atace …altii pe langa granitele lor au mai provocat rascoale ..noi ii atacam de-a binelea
      Mi-ar place f35 in numar mic ..o escadrila poate ..ptr ce poate aparatul ..mai ales ca si avion de atac
      As fi de acord cu tine cu f15 ..numai ca nu cu linia a doua ..ala ar fi primul la primire prin ce poate ..sau cum spune @ross ..cu varianta ieftina de f15 …f18
      Chestia e ce ne permitem de bani
      Chestia cu gripenul care nu trece baremul ..avand ca punct de referinta un avion in uz…adica sa inlocuiesti ceva ce folosesti ..cu ceva ce e sub nivelul astuia ..cum suna …la margine de cat de bun e rafale in comparatie cu ef
      Ef si rafale ..in majoritatea rolurilor ..sunt superioare f18 existent ..gripen nu
      Si vorbim de tari cu experienta in utilizarea de aparate suedeze
      Parerea e ca publicitatea nu e totul ..si caracteristicile generale si prin softurile de armament si altele sunt multe surprize
      Chestia cu dispersatul ..e un artilugiu ..cu ceva adevar in ea ..cat timp are rotile cat f16 ..nu are prize pe extrados si roti mari ca mig-ul 29 ..nu are cum sa fie decisiv in aria asta ..si eu ma intreb oare cat de utile pot fi canardurile alea mari in apropierea solului cu timp nefavorabil si altele

      1
      • Nimeni nu spune ca noi trebuie sa atacăm Crimea
        Dar la o adica trebuie sa fim pregătiți pt atacu rusilor sau altora
        De aia avem armata, asta-i scopu armatei, nu pt parada de ziua marinei sau ziua națională
        Din nefericire, au murit sau au fost răniți prea multi militari si ma refer la cei răniți sau decedați după 90, in diverse teatre de operații, din cauza inzestrarii precare in timp ce comandanții erau avansati la excepțional
        De prea multe ori in istoria noastra am fost nepregătiți
        Au murit prea multi militari degeaba
        Ca unii isi închipuiau ca poti lupta in orice conditii fara o minima inzestrare
        Una din legile luptei armate presupune o inzestrare militara tehnologica cel putin apropiata
        Dacă nu ai inzestrare cel putin apropiata nu mai ai război militar
        Ai genocid – ca la evacuarea Basarabiei si a Ardealului de Nord
        Atuncea am avut si o conducere militara praf si pulbere careia i se parea ca rusii si nemtii sunt cel putin extraterestrii

        Asa ca trebuie sa ai inzestrare daca vrei sa fii independent

        Altfel, poti sa fi pasalac sau gubernie si faci ce spun conducătorii din alte tari nu ce vrei tu si ofilitii aia votați odata la 4 sau 5 ani

        1
  17. Capatu satului,

    Stai linistit ca nu vor mai fi bani , deja PNL-ul are alte prioritati de doua zile tot aud la stiri , numarul de analfabeti functionali a crescut, Turcanu ca vom extinde programul after school, vom creste bugetul educatie pana la 5% din PIB……deci oamenii se apuca de reforme nu gluma, doar ca reformele bag eu de seama nu au scorpul de a creste performantele sistemului de invatamant ci de a sifona banii in propriile afaceri si cum oamenii de afaceri romani nu se pricep la arme uite asa vom avea cetateni mai educati de Doamne ajuta!

    De bateriile de coasta, corvete si restu nu cred sa mai auzim ceva in curand…. poate dupa ce vor trece de la businesurile cu after school la alea cu tancuri si alte dracovenii

    • Capătu satului

      Bani nu au fost niciodată
      Totusi daca vrei sa fii natiune indepedenta trebuie sa scoti banii
      Altfel fara inzestrare
      Esti doar o frunză purtata de interesele altora

      Problema este ca sunt bani
      Dar ei se trimit cu precădere spre hoti – hotii care s-au pregătit dinainte cat sa i-a fiecare prin licitații de lucrari publice sau alte investitii publice
      Am ajuns aici pt ca autoritatea judecătorească este incapabilă să isi realizeze scopul constitutional

      Sunt prea multe exemplele de furt din bujetu de stat iar pedepsele, pt putinii care au ajuns in instanță, sunt compatabile cu amenzile de parcare
      Parchetu jeneral impreuna cu miliția judiciară asteapta doar prescrierea

      1
  18. https://defence-blog.com/news/russian-su-30-fighter-jets-criticized-by-belarus-they-want-f-16.html

    Titlul e cam clickbait dar oricum, interesant…

    „Another disadvantage of the fighter manufactured in Russia is its AL-31FP engines, which six units “eat” during the Su-30SM life cycle (two of them are already installed and paid for at the time of purchase).”

  19. Câtiva comentatori vorbesc de pretul exagerat al Rafale. Nu stiu pe ce se bazează în afirmațiii.

    Singurul preț dat public este cel dezvăluit de Senatul francez în 2013 :

    Rafale B, biplace Armée de l’air : 74.00 M€ ttc 61.87 ht
    Rafale C, monoplace Armée de l’air : 68.80 M€ ttc 57.52 ht
    Rafale M, monoplace Marine : 79.00 M€ ttc 66.05 ht

    (primul preț cu TVA, al doilea fără)

    1
  20. Rafale este o categorie aparte. Deși nu este în categoria „stealth”, el a fost proiectat „low visibility” din punct de vedere pasiv, dar mai ales are posibilitatea de a contracara detectia radar prin măsuri active (retratarea semnalului reflectat).
    În plus, are fuziunea de date încorporată de la început, nu o adaptație.

    Pentru mine, este cel mai bun multirol cu adevărat OPERAȚIONAL actual.

    5
    • 100% adevarat. Din pacate foarte scump, dar de departe cea mai buna solutie operativa pentru Fortele Aeriene Romane. 2 escadrile a 16 aparate sunt suficiente pentru a asigura apararea spatiului aerian si superioritatea aeriana deasupra Marii Negre.

    • este adevarat, doar in in parte,
      numai ca noi nu ne putem permite sa luam un avion actual de varf gen IV++ si inca un avion de varf de generatia V,
      pana la urma daca s-ar negocia intre guverne posbil ca s-ar obtine un pret bun, plus daca s-ar negocia ceva intretinere in tara ar scadea pretu final,
      desi se pare ca si indienii au incercat dar s-au lovit de refuzu francez,
      ori noi nu permitem sa aruncam banii pe fereastra, ca indienii, ca sa vedem cum ar fi chestia asta,

      Rafale este unu din putinele capabil de supercroaziera – zbor supersonic fara postcombustie,

      totusi trebuie facauta o analiza strategica serioasa
      si o analiza cat este pretu final inclusiv armament de varf (meteor si restu) asa aflii de fapt cat te costa avionu (pret de cost, intretinere, operare, eventual upgrade)

      orice analiza am face noi conducerea va face cum vrea ea si cum amia facut third hand ca are ea o intelegere facuta fara nimik in scris, la un pahar sau mai multe,
      c-asa au venit fregatele ca eram obligati sa le platim la pretu ala,
      si F 16 third hand,
      care sunt mult mai bune ca bl 70 care le i-au bulgarii, etc.
      ca de aia se mai iau cateva

    • Un avion gandit de la inceput multirol, nu transformat in timp prin upgrade-uri sa corespunda acestor cerinte: https://www.youtube.com/watch?v=xYwGbt9J6k4
      Asa incat pretul reflecta capabilitatile aparatului. In plus este o platforma care mai accepta dezvoltari ulterioare, nefiind la fel de „batrana” ca unele aparate cu aceasi destinatie.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *