Romania Military

F-5 Tiger II si cele 9 vieti ale sale

AIR_F-5s_Brazil_Embraer_lg

In 15 martie, ultimele 2 avioane F-5EM/BR TigerII au fost livrate catre “1° Grupo de Aviaçao de Caça (GAvCa 1º), din Santa Cruz (langa Rio de Janeiro), completand astfel primul lot de 46 de avioane modernizate de Embraer/Elbit Systems pentru fortele aeriene braziliene: 43 de avioane monoloc (EM) si 3 biloc (FM).

Sursa – Altair.

F-5 Tiger E/FM

Ceremonia initiala a avut loc in iunie 2012 la fabrica Embraer din Gaviao Peixoto, statul Sao Paulo, alaturi de primul upgrade similar al unui avion A-1M AMX si livrarea celui de-al 99-lea, si ultimul, “A-29″ Super Tucano pentru fortele aeriene braziliene (sursa aici).

F-5 Tiger II la lansarea sa

De aceste avioane F-5 modernizate mai beneficiaza si escadrilele 4 si 14 din Manaus respectiv Canoas. Contractul pentru aceste avioane a fost semnat cu Elbit in 2001, totalizand aproape 230 milioane de dolari iar prima livrare a avut loc in 2005, fiind prevazut initial a fi derulat pe o perioada de 8 ani. Pe parcurs, in 2007, au fost integrate modernizari suplimentare iar contractul prevede mentenanta efectuata in tara, la centrul de mentenanta AEL.

Botul F-5 E/FM BR

Exista si un al 2-lea lot de 11 avioane cumparate din Iordania (8 F-5E si 3 F-5F), avioane care vor fi aduse la acelasi standard in perioada urmatoare conform unui contract de 85 mil.$ semnat in decembrie 2010, pentru a ajunge la un total de 57 de avioane (Sursa aici) pentru “Forca Aerea Brasileira”.

F-5 brazilian re-alimentand in zbor

Noul standard F-5 E/FM beneficiaza de:

Cabina F-5 BR

Pithon-ul 3 pe aripa “brazilianului”

La sol

Ca si armament, avionul poate folosi rachete aer-aer cu raza scurta Mectron MAA-1 Piranha de productie braziliana, rachete aer-aer Python3/4 si Derby israeliene, rachete si bombe conventionale sau ghidate prin laser.

Burta unui F-5 BR

AvioaneleF-5 E/FM BR sunt prevazute sa fie exploatate inca 15 ani, urmand a le fi adaugate si alte capabilitati, cum ar fi probabil capacitatea de a controla UAV-uri. Elbit deja pregateste UAV-ul Hermes 450 pentru Brazilia, fiind dat deja in exploatare limitata.

 

Schita F-5 BR

 

Acest sistem de upgrade pentru F-5 E/M este similar cu ceea ce Elbit au facut pentru MIG-21 Lancer, existand in fapt si versiuni ale F-5 Tiger 2 echipate cu avionica Lancer, si anume: F-5 Tigris al Royal Thai Air Force si F-5 Tiger III Plus al Chile, incorporand un nou radar Elta EL/M-2032 . Si Singapore are 49 de bucati intr-o versiune similara F-5S/T cu radar in banda X FIAR Grifo de la Galileo Avionica (similar in performante cu AN/APG-69), cabina cu multi-function displays, si compatibilitate cu rachetele AIM-120 AMRAAM and Rafael Python.

Scheme de vopsire F-5 braziliene

Un lucru diferit fata de programul MIG-21 Lancer este strategia de utilizare a acestui avion, brazilienii modernizand F-5 pentru a fi folosit inca 15 ani, din care cel putin 10 vor fi in paralel cu noul avion care va fi ales in cadrul programului FX2. Asta inseamna ca brazilienii si-au prevazut spatiu pentru a negocia si re-negocia ofertele pentru noul multirol. Noi, romanii, am modernizat MIG-21, dupa care am asteptat cativa ani ca sa incepem cautarea unui nou avion, dupa care am amanat cu anii o decizie, refuzand un concurs transparent si serios de oferte.

Revenind la tarisoara noastra, nu reusesc sa-mi scot din cap ideea ca un concept similar cu F-5TigerII/ F-20 Tigershark, ingloband probabil unele solutii ale MAKO-Heat, ar fi solutia ideala pentru misiunile de antrenament supersonic, politie aeriana si sprijin usor in lupta.

Schema de vopsire F-5 E BR

 

Reiau ideea potrivit careia un astfel de concept, preluand mare parte din piesele si subansamblele JAS-39 Gripen A/B – C/D si putand ingloba intr-o prima faza chiar si avionica de MIG-21 Lancer, asa cum am exemplificat mai sus, ar putea fi solutia ideala pentru Romania precum si mult cautatul concept de avion de antrenament pentru Suedia si partenerul Gripen-ului NG, putand probabil concura in multe parti ale lumii cu KAI-T50 Golden Eagle sau Alenia M346.

Modificari F-5 Tiger2 fata de F-5 A Freedom Fighter

 

O parte semnificativa din piesele specifice actualului JAS-39, inclusiv motorul Volvo RM-12, nu vor fi refolosite pe noul Saab NG. Insa cu un avion multirol usor de tipul F-20 Tigershark, beneficiind si de conceptul de modularitate si exploatare ieftina si nepretentioasa al Saab, ar putea reprezenta o mare sansa pentru noi, dar si pentru suedezi, care ar putea mentine inca ani buni o baza de exploatare comuna si evolutii semnificative si pentru vechiul JAS-39, chiar daca va fi adus pe cat posibil la nivel NG. Iar daca fortele aeriene romane ar alege cateva zeci de bucati de JAS-39 C/D cu optiune de upgrade la standard NG peste cativa ani, acestea ar completa excelent multirolul-trainer usor cu o baza comuna de mentenanta.

F-20 Tigershark

Inca un atu al F-20/F-5 este ca datorita dimensiunilor reduse este usor de transformat in drona, usor de stocat si camuflat, ceea ce ar asigura evolutii pe termen lung ale conceptului. Daca F-16 a putut fi „dronizat”, F-20 nu ar trebui sa mai fie o problema.

Vom vedea insa daca fixismul pentru F-16 in varianta “mana a treia” va prevala…

Schema de vopsire F-20 brazilian

Nu pot sa spun decat « Doamne ajuta! »

Marius Zgureanu  

 

 

Poze:

http://www.tropasdeelite.xpg.com.br/Armas-F-5.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

 

Filmulete:

Northrop F-5E Tiger II Lightweight Tactical Fighter:

 

F-5 Tiger Fuerza Aerea Brasilera

 

 

Cititi si:

Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!

 

F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version