F-5 Tiger II si cele 9 vieti ale sale

AIR_F-5s_Brazil_Embraer_lg

In 15 martie, ultimele 2 avioane F-5EM/BR TigerII au fost livrate catre “1° Grupo de Aviaçao de Caça (GAvCa 1º), din Santa Cruz (langa Rio de Janeiro), completand astfel primul lot de 46 de avioane modernizate de Embraer/Elbit Systems pentru fortele aeriene braziliene: 43 de avioane monoloc (EM) si 3 biloc (FM).

Sursa – Altair.

1503410

F-5 Tiger E/FM

Ceremonia initiala a avut loc in iunie 2012 la fabrica Embraer din Gaviao Peixoto, statul Sao Paulo, alaturi de primul upgrade similar al unui avion A-1M AMX si livrarea celui de-al 99-lea, si ultimul, “A-29″ Super Tucano pentru fortele aeriene braziliene (sursa aici).

f5e1417

F-5 Tiger II la lansarea sa

De aceste avioane F-5 modernizate mai beneficiaza si escadrilele 4 si 14 din Manaus respectiv Canoas. Contractul pentru aceste avioane a fost semnat cu Elbit in 2001, totalizand aproape 230 milioane de dolari iar prima livrare a avut loc in 2005, fiind prevazut initial a fi derulat pe o perioada de 8 ani. Pe parcurs, in 2007, au fost integrate modernizari suplimentare iar contractul prevede mentenanta efectuata in tara, la centrul de mentenanta AEL.

AIR_F-5_Brazil_Embraer_lg

Botul F-5 E/FM BR

Exista si un al 2-lea lot de 11 avioane cumparate din Iordania (8 F-5E si 3 F-5F), avioane care vor fi aduse la acelasi standard in perioada urmatoare conform unui contract de 85 mil.$ semnat in decembrie 2010, pentru a ajunge la un total de 57 de avioane (Sursa aici) pentru “Forca Aerea Brasileira”.

Brazilian_Air_Force_F-5M

F-5 brazilian re-alimentand in zbor

Noul standard F-5 E/FM beneficiaza de:

  • un radar Doppler Grifo F al Selex Galileo (pentru care a fost marita sectiunea conului din bot),
  • sonda de realimentare in zbor,
  • 3 display-uri digitale colore multifunctionale,
  • sistem DASH montat pe casca,
  • Comenzi HOTAS (Hands on Stick & Throttle),
  • HUD (Head-Up-Display),
  • 2 computere de misiune,
  • sistem de planificare,
  • navigatie GPS redundanta,
  • sisteme de generare oxigen la bord (OBOGS),

pampa_34

Cabina F-5 BR

  • sistem de management al combustibilului,
  • noi scaune de catapultare,
  • capacitati de razboi electronic,
  • precum si un sistem Datalink (Sistema de Enlaces por Comunicaçoes Digitais da Aeronáutica: SISCENDA) care permite schimbul de informatii cu diverse unitati tactice terestre ale fortelor braziliene (cu radio Rohde & Schwarz M3AR & Have Quick II), cu avionul de recunoastere R-99 sau cu flotele de “A-29″/ EMB-314 Super Tucano si “A-1A”/ AMX, care vor si ele modernizate cu Elbit

f-5em-lizard-python-3-e-maa-1

Pithon-ul 3 pe aripa “brazilianului”

  • Sistem de antrenament in zbor virtual care poate simula o gama larga de misiuni.

pampa_13

La sol

Ca si armament, avionul poate folosi rachete aer-aer cu raza scurta Mectron MAA-1 Piranha de productie braziliana, rachete aer-aer Python3/4 si Derby israeliene, rachete si bombe conventionale sau ghidate prin laser.

  • Pastreaza insa doar unul din cele 2 tunuri de 20 mm din bot.

f5-brasil-img_18_7067_9

Burta unui F-5 BR

AvioaneleF-5 E/FM BR sunt prevazute sa fie exploatate inca 15 ani, urmand a le fi adaugate si alte capabilitati, cum ar fi probabil capacitatea de a controla UAV-uri. Elbit deja pregateste UAV-ul Hermes 450 pentru Brazilia, fiind dat deja in exploatare limitata.

 brasil_f-5br-003

Schita F-5 BR

 

Acest sistem de upgrade pentru F-5 E/M este similar cu ceea ce Elbit au facut pentru MIG-21 Lancer, existand in fapt si versiuni ale F-5 Tiger 2 echipate cu avionica Lancer, si anume: F-5 Tigris al Royal Thai Air Force si F-5 Tiger III Plus al Chile, incorporand un nou radar Elta EL/M-2032 . Si Singapore are 49 de bucati intr-o versiune similara F-5S/T cu radar in banda X FIAR Grifo de la Galileo Avionica (similar in performante cu AN/APG-69), cabina cu multi-function displays, si compatibilitate cu rachetele AIM-120 AMRAAM and Rafael Python.

oxygino-f-5-tiger-01brasil

Scheme de vopsire F-5 braziliene

Un lucru diferit fata de programul MIG-21 Lancer este strategia de utilizare a acestui avion, brazilienii modernizand F-5 pentru a fi folosit inca 15 ani, din care cel putin 10 vor fi in paralel cu noul avion care va fi ales in cadrul programului FX2. Asta inseamna ca brazilienii si-au prevazut spatiu pentru a negocia si re-negocia ofertele pentru noul multirol. Noi, romanii, am modernizat MIG-21, dupa care am asteptat cativa ani ca sa incepem cautarea unui nou avion, dupa care am amanat cu anii o decizie, refuzand un concurs transparent si serios de oferte.

Revenind la tarisoara noastra, nu reusesc sa-mi scot din cap ideea ca un concept similar cu F-5TigerII/ F-20 Tigershark, ingloband probabil unele solutii ale MAKO-Heat, ar fi solutia ideala pentru misiunile de antrenament supersonic, politie aeriana si sprijin usor in lupta.

brasil-F5E-Tiger-II-Excel-1024

Schema de vopsire F-5 E BR

 

Reiau ideea potrivit careia un astfel de concept, preluand mare parte din piesele si subansamblele JAS-39 Gripen A/B – C/D si putand ingloba intr-o prima faza chiar si avionica de MIG-21 Lancer, asa cum am exemplificat mai sus, ar putea fi solutia ideala pentru Romania precum si mult cautatul concept de avion de antrenament pentru Suedia si partenerul Gripen-ului NG, putand probabil concura in multe parti ale lumii cu KAI-T50 Golden Eagle sau Alenia M346.

f5-3d-01

Modificari F-5 Tiger2 fata de F-5 A Freedom Fighter

 

O parte semnificativa din piesele specifice actualului JAS-39, inclusiv motorul Volvo RM-12, nu vor fi refolosite pe noul Saab NG. Insa cu un avion multirol usor de tipul F-20 Tigershark, beneficiind si de conceptul de modularitate si exploatare ieftina si nepretentioasa al Saab, ar putea reprezenta o mare sansa pentru noi, dar si pentru suedezi, care ar putea mentine inca ani buni o baza de exploatare comuna si evolutii semnificative si pentru vechiul JAS-39, chiar daca va fi adus pe cat posibil la nivel NG. Iar daca fortele aeriene romane ar alege cateva zeci de bucati de JAS-39 C/D cu optiune de upgrade la standard NG peste cativa ani, acestea ar completa excelent multirolul-trainer usor cu o baza comuna de mentenanta.

f20bmw4671

F-20 Tigershark

Inca un atu al F-20/F-5 este ca datorita dimensiunilor reduse este usor de transformat in drona, usor de stocat si camuflat, ceea ce ar asigura evolutii pe termen lung ale conceptului. Daca F-16 a putut fi „dronizat”, F-20 nu ar trebui sa mai fie o problema.

Vom vedea insa daca fixismul pentru F-16 in varianta “mana a treia” va prevala…

f20abr1

Schema de vopsire F-20 brazilian

Nu pot sa spun decat « Doamne ajuta! »

Marius Zgureanu  

 

 

Poze:

http://www.tropasdeelite.xpg.com.br/Armas-F-5.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5

 

Filmulete:

Northrop F-5E Tiger II Lightweight Tactical Fighter:

 

F-5 Tiger Fuerza Aerea Brasilera

 

 

Cititi si:

Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!

 

F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37 de comentarii:

  1. si-au modernizat si brazilienii f 5 -urile lor cum am modernizat noi acum niste ani mig -urile 21 diferenta e ca ei au facut-o cu o firma locala embarer pe cand noi am dat banii altora sa ne modernizeze avioanele ca pe plan local nu am fost in stare sa o facem , in alta ordine de idei f 20 a fost si a ramas un prototip ( au fost construite 3 exemplare ) , nu cred ca americanii vor porni linia de fabricatie dupa 40 de ani pentru o comanda de cateva zeci de exemplare venita din romania care nu stie cum face rost de bani pentru 12 f 16 la mana a n spea si nici nu cred ca am fi capabili cu industria noastra aviatica sa integram proiectul f 20 ca sa-l fabricam sub licenta .

  2. Florian, si noi am modernizat MIG-21 cu Elbit + Aerostar Bacau.. deci solutia e cam aceeasi 🙂

    Nu se pune problema sa ne dea americanii asa, pe tava proiectul, eu l-as negocia in cadrul unui offset oferit pentru avionul de lupta multirol…

    • da se poate negocia sa cumparam avioane multirol noi de la americani si la offset sa fabricam noi niste componente pentru acele avioane insa acest avion poate fi : f 16 block 50/52 , f15 , f 18( f 22 ma indoiesc ca ni l-ar vinde americanii ) . F20 e un proiect mort a pierdut competitia cu f 16 la inceputul anilor 70 , oamenii care au lucrat la proiectul f 20 sunt de mult pensionari unii dintre ei poate nici nu mai sunt printre noi , e ceva utopic sa revitalizezi proiectul f 20 .

    • Pledezi pentru o cauza moarta.De morti numai de bine.Daca abordam realist aceasta discutie, castigatorul este F16, cu sanse foarte mari SH.De la cine se vor cumpara avioanele, vom vedea.

  3. Un pasaroi din asta micut e limitat ca si posibilitati de lupta si de dezvoltare ulterioara de spatiul fizic redus in fuselaj, de ce putere poate sa asigure echipamentelor instalate in fuselaj si de ce greutate poate asigura in fuselaj pt echipament. Aici nu ma refer la cat poate cara acrosat de aripi.

    Am mai scris odata ca exemplu ca orezarii vroiau Irbis-E pe SU30urile lor, dar nu se putea, pt ca pasaroaiele nu puteau sa asigure puterea necesara functionarii radarului, numai SU35 avea aceasta calitate; iar modificarile ar fi fost prea complicate si prea scumpe.

    Asa ca un pasaroi din asta mic, in situatia in care nu e totally stealth, nu ar avea nici un sens pt Sectia 13 de Politie Aeriana Romana de pe Centura Capitalei. Pt ca se intalneste cu pasaroi mai mari si mai bine echipati care planeaza incoa dinspre Rusia, si unu mic si subtirel echipat nu prea are sanse cu unu mai mare si mai bine echipat.

    Pt brazilieni o fi avand sens un avion d’asta ca si completare, nu ca top of the range, ca uitati-va imprejur ce forte aeriene dusmane are Brazilia. Si il au deja.

    Pt noi, decat 80 de F20, la care la prima interceptie vin aia cu Suhoiurile si ne dau jos 10 si ceilalti 70 nici nu mai decoleaza, mai bine 12-24 de F16(mai bine 12-24 si anume F16 ca asta e, nu pupam nici altceva nici mai multe) care au sanse reale sa le produca niste pagube in aer. Altfel esti ca fortele aeriene italiene in WWII, cand au venit englezii si i-au dat jos de pe cer in cateva zile, adica degeaba ai 100 de pasarele in liga a treia daca vin 10 pasaroi din liga intaia si joaca bambilici cu ele…

    Numa ca pana le luam si pe cele 12 F16 si in ce hal de echipare le-om lua, nu mai sunt bine de nimic nici alea, dar asta e alta problema.

    Daca am avea 48 F16 ar merge si 48 F5uri upgradate ca si completare, pt CAS.
    Altfel daca ai numai 12 si visezi la 24 candva, nu are rost F5ul.
    Decat 6 escadrile si proaste mai bine 1-2 escadrile da bune.

    Americanii l-au evaluat acu jdeani si au ajuns la concluzia ca nu se merita.
    Asa ca dupa jdeani voi spuneti ca e numai bun pt romani!?

    „eu l-as negocia in cadrul unui offset oferit pentru avionul de lupta multirol”
    Americanii nu-ti ofera nici un offset la 12 F16 la mana a treia, ca sa iei offset de la aia trebuie sa cumperi multe avioane noi si nu e cazul nostru. Credit iarasi nu-ti dau, ca nici aia nu-s idioti, stiu ca sunt bani in tara dar sunt furati de sistemul institutionalizat de furt al statului roman si al reprezentantilor sai, la astia te poti astepta la orice, asa ca nu vand decat cu banul jos si ai inteleg. Asa ca nu mai bateti bre campii cu offseturi, ca nu pupam decat offsideuri.

    Nu are rost sa-i tot dati inainte cu proiecte moarte si ieftine in speranta ca asa mai facem noi un numar suficient de escadrile. Sa zboare lumea, sa antrenam multi piloti, ca sa ce? Daca aia multi n-au avioane ca lumea si nu zboara suficient, degeaba ai antrenezi.

    rromania nu o sa mai detina in viitorul apropiat un numar mare de escadrile de aparate performante. O sa detina numai 1-2 escadrile cu avioane uzate, ca atat mai pot rromanii, restul se fura si se spaguieste, armata n-avem, avem o adunatura de trepanati care-si asteapta lefurile condusi de sute de generali de kkt.

    rromania n-o sa mai aiba nici tancuri peste niste ani, daca nu le mai numim pe T55 si TR85 tancuri, si in 20 de ani se duc dracului si T55urile, nici flota militara, ce mai povestim de echipat si operat escadrile de avioane moderne multirol, care au niste preturi ireale.

    • Nu faci politie aeriana ca sa combati un atac aerian de amploare al Rusiei ci doar sa nu permiti aeronavelor civile sa isi faca de cap, pe unde vor si cand vor, pe cerul frumoasei noastre patrii.
      Daca suntem realisti, realizam foarte usor ca Romania nu isi permite financiar o aviatie militara numeroasa, foarte buna calitativ, cu care sa de-a de pamant, oricand, cu cea ruseasca, pastrand in orice conditii,lejer, suprematia aeriana.
      Pentru misiuni de politie aeriana, pentru ca doar atat isi permite financiar acum Romania, un aparat de talia MIG21Lancer sau F5, modernizat, este suficient.Pentru ca aceste avioane sunt uzate si fizic, pentru acest gen de misiune se preteaza excelent Gripenul sau FA50, cei mai buni inlocuitori.Si F16 block 52+, nou, este super ok, insa este mai scump, atat la achizitie cat si ulterior la mentenanta unde este mai pretentios.Ca la noi va fi F16, SH, este alta poveste.

  4. GSG9, sunt de acord cu ligile pasaraoilor, dar daca oricum nu vor cumpara macar 24 de avioane aproape de liga1 (dupa mine F-16, JAS-39 sunt mai mult de liga a -2a), sa mai poti zbura pe ceva ramai cu optiunea trainere. Cum IAR-99 are limitarile lui, solutia ar fi un trainer avansat de tipul T-38 care la nevoie sa poata avea si versiunea monoloc multirol usor. Sunt convins ca la cat se cacaie sa ia 12 avioane cat mai vechi, nu vor fi bani de produs nici macar inca 10 avioane echivalente cu IAR-99!
    Si asta din 2 motive:
    1. Neutilizand offset-ul si o linie de credit furnizor/de stat, sigur nu vom avea bani de altceva, plata celor 12 avioane mancandu-ne putinii bani pt. inzestrare in urmatorii 5-6 ani.
    2. Fara offset, cresterea economica o fi care o fi, destul de firava ocum, deci nu vor fi bani de operat altceva decat 12-24 avioane SH la peste 10.000 $ ora.

    Daca s-ar schimba optica asta paguboasa am putea avea si 24-48 multiroale si vreo 48 de pasarele mai mici, ajutatoare, atat in caz de CAS si politie aeriana, dar si pentru a pastra un numar suficient de piloti antrenati in lupta supersonica.

    Una e nevoia si alta e realitatea 🙂

    • Viitorul este asta totusi

      http://www.globalresearch.ca/psychotronic-and-electromagnetic-weapons-remote-control-of-the-human-nervous-system/5319111

      Asa zic unii cel putin si cel putin partial cred ca au dreptate. Nu ma refer neaparat la „controlul mintii” ca la zombi din filme, ci la arme cu „energie-directa”, cu unde electromagnetice, etc cu care poti scoate din functiune sistemele electronice ale inamicului (radare, computere, electronica de bord de la avioane, tancuri, rachete etc) sau chiar afecta fizicul uman.
      Cu alte cuvinte poti lasa pe cineva cu o gramada de fiare nefolositoare folosind niste dispozitive „smechere” cu care i le „arzi” de la distanta, inainte sa-ti poata face rau.
      Nu stiu cat de realiste sunt descrierile unor arme care afecteaza personalul uman, dar cele care afecteaza tehnica si sistemele electronice sunt reale cu siguranta

  5. Si cand imi amintesc cat am scris aici anul trecut ca avem nevoie de un minim de 15. mld. euro pentru o inzestrare decenta si coerenta a Romaniei in urmatorii 10 ani…

  6. Inca o fila din romanul „Altii pot, noi nu vrem!”, varianta poloneza. Deja armata noastra este in urma lor cu ani lumina ca dotare si foarte probabil, ca pregatire. Da’ ce sa-i facem, asa-i la noi, putem doar sa-i admiram si sa scriem in continuare despre ceea ce urmeaza -fiindca cu siguranta, polacii sunt seriosi cand afirma ceva, basca ca transpun in practica ceea ce-si propun. O natiune serioasa cu conducatori seriosi!
    Interesanta ideea cu Gripen sh, nici macar nu-i noua, fiindca mai acum doi ani suedezii ne-au propus asa ceva. Daca se poarta ceva discutii pentru Gripen ar fi o minune, greu de crezut insa ca „astia” ar fi in stare sa urmareasca si alte cai, mult mai avantajoase, decat F-16 th, dar…Doamne-ajuta-i, poate de data asta chiar stiu ce fac! Nu cred ca-i cazul sa ne entuziasmam, este prea devreme pentru asa ceva, basca ca si F-ul 16 th este incert -cel putin sursa de provenienta. Cert deocamdata este doar faptul ca ‘mnealor da sus au glagorie, limbarita (negocieri prelungite, furtunoase…), „viziune”, dorinta (cu putinta stau ca-ntotdeauna, prost), ATAT!

  7. F5 TOT O PARJOALA DIN ANII 1958 RAMANE

    • Pentru vremea lui F5 a fost un avion reusit.Faptul ca si acum se mai afla in activitate, cel putin 15 ani de acum inainte, sigur, reabilitat, confirma cele spuse de mine.Pentru misiunile de politie aeriana Elvetia a fost foarte multumita de prestatia lui F5 pe care este nevoita sa il inlocuiasca cu un alt avion.

  8. Ca fan a lui F-20 trebuie sa remarc faptul ca unii bat campii acilisa hehe.
    F-20 s-a „batut” cu F-16 in anii 80′, nu 70′, si ca avion de vanatoare a fost superior lui F-16 ala de atunci, avea radar mai bun, avionica mai buna, era mai fiabil si mai manevrabil.
    Singura problema era raza de actiune mai mica (dar avea plafon de zbor mai mare decat F-16 si cel putin aceeasi viteza, plus un timp de decolare cu mult mai bun).
    Northrop vroia deja sa mareasca aripa la al patrulea prototip, care insa nu a mai fost construit complet. Problema a fost ca s-a mers pe F-16 care era deja in productie si se investise prea mult in el ca sa fie abandonat partial, deci a fost o decizie politica mai mult

    Un F-20 putin modificat acum, cu fuselajul si aripa modificata usor sau marita (pentru raza de actiune mai mare), un „bot” nou cu radarul si sistemul IR a lui Northrop (cel oferit Indiei acum cativa ani) si cu un motor nou (F-414, cel cu 120 kN putere, eventual un sistem simplu de tractiune vectoriala gen X-31) ar fi probabil cel mai bun vanator usor din lume.
    Ar avea un raport tractiune-greutate apropiat de a lui SU-35, RCS redusa, plafon de zbor peste Gripen si F-16, raza de actiune cam cat Gripen, viteza peste mach 2, manevrabilitate excelenta, avionica de top, fiabilitate foarte buna, pret relativ scazut. Cu exceptia unor avioane de gen 5 (gen F-22, poate F-35 si posibil Pak-Fa) ar fi foarte bun si in lupta BVR impotriva oricui, iar in WVR ar face fata oricui

    O licenta pentru un astfel de avion ar fi excelenta pentru noi.
    Problema e ca am avut/avem niste conducatori de toata jena

  9. F-5A – 1959; F-5E e din 1972 iar F-20 din 1982… ca si concepte concretizate in primul zbor.

    Deci depinde de care vorbim …

  10. AI DREPTATE MARIUS EU AM GRESIT ANUL SCUZE

  11. bai baieti… se vede ca nici unul din voi nu are altceva mai util de facut decat sa faca planuri de offset-uri si alte bazaconii sfat util: nu mai fabulati iar daca tot bombaniti cu avioanele duceti-va in usa,italia ,uk, japonia etc ca va apara aia ca au cu ce…..cat despre polonezi ….felicitari dar cu asa vecini sincer 48 de f16 sunt kkt in ploaie

  12. cam ce costuri de operare are un f 5 ? daca iau in considerare puterea motoarelor ar trebui sa fie chiar rezonabile
    la cat de lefteri suntem , ar trebui sa conteze

  13. Vaz ca ati facut o fixatie ptr F-20 Tigershark . Am „placerea” sa va atrag atentia ca zisu F-20 Tigershark oricat a fost el de „dragut” si „curatel” nu a intrat in productie. Asa ca nu stiu de unde ati dori sa faceti rost de asa ceva … Ca sa intre acum in productie intr-o serie redusa (sa zicem 72 bucati ptr Romania) costurile totale ar fi cam mari .. spre exorbitante. F20 era o solutie mai ieftina daca se fabricau catvea sute de avioane poate peste 1000 de avioane. Insa p[referandu-se minicultura de F16 pretul acestuia s-a redus nitelus…
    Fara suparare mai bine ati crea o rubrica „fantezie” si sa inventati un nou gen de literatura : „military-fiction” unde astfel de propruneri ar fi doar cam „conseervatoare” si cu o fantezie limitata ..

  14. Nu stiu cati au habar insa ca sa realizezi un nou tip de avion trebuie sa detii o linie noua de productie, adaptata sa realizeze acest avion.Asta inseamna bani foarte multi iar ca sa iti amortizezi investitia trebuie sa fabrici multe avioane, cel putin de ordinul sutelor, si sa le si vinzi.Din acest punct de vedere, F16 a fost un succes.
    ,

    • Da numai ca cei de la SAAB te contrazic cu Gripen-ul care a iesit mai ieftin decat F 16 chiar daca are un pic peste 200 de exemplare fabricate….

      • Sa nu uitam ca SAAB are in spate statul suedez care atunci cand este vorba de interesul national, adica de a avea propria industria de armament care ii confera o independenta logistica, treaba se pune altfel.
        Deja cand vorbim de 200 de avioane financiar este ok.Noul avion , Gripen NG, este doar o dezvoltare si modernizare a celulei A/B, nu este un proiect dezvoltat de la 0, asa ca nu a fost nevoie de schimbarea liniei tehnologice. Stii si tu ca suedezii au afirmat initial ca daca nu isi gasesc un cumparator extern la NG, nu il mai fabrica in serie ci doar modernizeaza celula C/B, la nivelul NG. Motivatia a fost de ordin financiar.

  15. cica e posibil sa il transformi in UCAV , am zis in gluma odata ca e bine sa transformam MIG21 Lancer in drona si uite asa avem cu ce ne apara, pe langa alte avioane cumparate (daca se concretizeaza), evitam moartea pilotilor si le prelungim putin viata.

  16. Pt. dl. Ghita Bizonu… daca citesti mai cu atentie articolul, observi ca vorbesc de productia unui trainer avansat, posibil similar cu T-38 sau F-20, realizat in cooperare cu Saab, care sa-l marketeze ca trainer pt. Gripen.

    Altfel n-avem nici o sansa… mai era varianta cu KAI-T-50 sau Alenia M346 produse sub licenta…

    • Cei de la SAAB incearca din rasputeri sa isi vanda la export produsul lor, NG.Pana in prezent nu au reusit insa incearca din rasputeri.De aceasta vanzare depinde viitorul SAAB.Crezi ca financiar ar fi dispusi sa dezvolte un alt model de avion, atata timp cat inca nu si-au amortizat cheltuilelile cu dezvoltarea lui NG?Eu zic ca nu.
      Pentru linistea ta, intreaba-i pe cei de la SAAB daca ar fi de acord cu ideea ta.
      Sigur, daca vrem sa ne aflam in treaba, putem sa dezvoltam orice scenariu SF.Te rog sa nu te superi pe mine.

      • Sorin, iti reamintesc ca vorbim de un trainer avansat cu capabilitati supersonice si multirol usor, care nu va face concurenta directa produsului JAS-39 Gripen!

        Cei de la Saab au fost intrebati anul trecut, in interviu, daca in contextul preluarii Avioane Craiova vor fi interesati de un trainer pt. Saab, co-produs cu Romania. Raspunsul evaziv si de inteles a fost ca aceste aspecte se pot aborda doar in cazul unei oferte si al unor negocieri concrete…

      • Iar daca va fi tot produs Saab, se va adresa unei alte nise, Saab primint procentajul cuvenit si dintr-o astfel de vanzare. Deci, de ce nu?

  17. Liviu Mustata, F5 era bimotor, cu niste motoare comparabile cu Viper-ul de pe IAR-99, doar ca aveau si postcombustie. Motorul General Electric J85-GE-21B e cam cu 20% mai mic decat Viper, avand insa o putere de 15,5 kN fata de cei aproape 18 kN ai Viper-ului. Deja exista o versiune de RR Viper cu post-combustie – Viper 633-41 care poate furniza un maxim de 22.2kN, cat „duce” si J85. Deci cu postcombustie J-85 e superior Viper-ului…

    Vezi si comparatia de motoare din:
    http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

    Probabil ca si costul de exploatare ar fi cam cu 40-50% mai ridicat decat IAR-99 la dotari similare…

  18. „Turcii vor crea cu suedezii de la SAAB propriul avion de luptă

    Compania turca Turkish Aerospace Industry (TAI) și suedezii de la SAAB Group au semnat un memorandum de intenție pentru dezvoltarea primului avion de lupta turcesc, potrivit publicatiei Hurriyet Daily News.”

    http://incomemagazine.ro/articole/turcii-vor-crea-cu-suedezii-de-la-saab-propriul-avion-de-lupta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *