GlobalEye, noua stea europeană

saab global eye germania

Sistemul de supraveghere și control din aer al celor de la Saab pare să fi intrat în vizorul marilor puteri europene. După ce Parisul a anunțat că este interesat de cel puțin două astfel de avioane, și germanii par să fie atrași de el.

Astfel, ministrul apărării german, Boris Pistorius, a declarat că GlobalEye este în “pole position” în ceea ce privește opțiunile pe care Berlinul le are pe masă ca soluție tranzitorie pentru înlocuirea flotei de radare zburătoare americane E-3A Sentry cu șase aparate Boeing E-7A Wedgetails, din care primul este așteptat să fie operațional în 2031.

Sistemul suedez are la bază, pe lângă avionul Bombardier Global 6000/6500, radarul AESA Erieye ER, care oferă o rază maximă cuprinsă între 450 și 550 de km, în funcție de altitudinea de zbor.

Pe lângă radarul principal, sistemul mai dispune de un radar de supraveghere maritimă, sisteme opto-electronice și în infraroșu, sisteme de război electronic.

Aeronava poate susține operațiuni atât terestre cât și martime sau aeriene. Necesitatea unui astfel de aparat se vede în războiul din Ucraina, dar utilitatea lui deosebită este vizibilă mai ales în războiul dronelor. Dronele pot zbura pe traiectorii foarte joase, urmând terenul și fiind practic invizibile pentru radarele cu baza la sol, dar de la +10 mii de metri le vezi perfect și astfel un singur astfel de aparat poate coordona atât apărarea anti-dronă cu baza la sol cât și aviația de luptă.

S-a văzut acest lucru în Polonia.

Un GlobalEye poate sta în aer până la 11 ore și deși este un sistem costisitor, cred că Forțele Aeriene Române ar trebui să-și propună achiziția a două astfel de aparate în regim de maximă urgență, mai ales pentru că vedem ce se întâmplă pe frontiera noastră estică, iar un radar zburător este excepțional de necesar, indiferent de cât ar costa (în jurul a 350 de milioane de euro).

Pur și simplu, fără un astfel de sistem ne batem cu morile de vânt…

Deocamdată GlobalEye-ul suedez este la început de drum, fiind comandat doar de Suedia și Emiratele Arabe Unite, în timp ce Franța pare foarte interesată, Danemarca la fel, cu patru aparate.

GeorgeGMT

5 comentarii:

  1. Un astfel de sistem ar putea ține în viață și o flotă de F-16 la noi, putând să ofere informații aparatelor care nu au niște radare performante, pentru lupta la distanțe mari.

    5
    • Cred ca trebuie sa rananem pe efort comun NATO/UE la AWACS. Fie si pentru faptul ca 2 nu sunt suficiente cand adversarul potential e Rusia.

      • nu sunt suficiente, dar la efort comun stai dupa cand pot ei sa trimita unul aici.
        pe cand cu el in curte, poti sa completezi efortul NATO si efortul de disponibilitate, plus iti lasa o portita de initiativa proprie.

        1
    • Corect! S-ar potrivi ca o manusa la FAR. 2 asemenea aeronave plasate unul la baza 90 celalalt la Campia Turzii ar oferi o acoperire perfecta, inclusiv pentru o parte din MN.

  2. Acum ceva timp spuneam ca nu ne-ar strica doua sau trei jucărele din astea. Am fost imediat pus la punct: este o cheltuiala inutila, ca si noi vedem exact la fel ca aia de la Torrejon. Ca nu este combat proven si cine l-a comandat, ca-i un avion civil modificat, ca nu are suficienți operatori… Pai carcasa de Awacs de unde provine? În zilele de azi nu-i musai un echipaj numeros, punem A.I. la munca…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *