Romania Military

Forțele terestre mai cumpără câte ceva

Și anume vehicule 4×4 blindate sau mai puțin blindate pentru forțele speciale si logistica.

Prima știre are legătură cu achizitia a 24 de mașini blindate 4×4 VAMTAC ST5 BN2, contra unei sume de 416 mii de euro per bucată. Mașinile vor fi alocate Bazei 3 Logistice “Zargidava” din Roman.

Urovesa VAMTEC ST5 4×4 este o mașină blindată 4×4 bună la toate și poate fi configurată pentru a îndeplini o multitudine de roluri. Armata Română este familiară cu mașinile VAMTAC, existând deja în dotare astfel de mașini în număr de aproximativ 70 de unități.

Din păcate, sau din prostia noastră clasică, nu s-a mers pe uniformizarea flotei de blindate 4×4 și licitația pentru 1059 de astfel de mașini a fost câștigate de un alt furnizor. Nu spun că Otokar se ridică sau nu la calitatea și seriozitatea celor de la Urovesa, dar spun că în materie de mașini blindate sau mai puțin blindate 4×4 avem o adevărată menajerie, sau grădina zoologică: multe modele în numere mici.

Avem Humvee – în jur de 300, Uro Vamtac în jur de 70+alte 24 contractate acum, avem alea 16 Panhard de la Comandamentul Logistic, L-ATV – 129 contractate pentru FOS, Technamm (Toyota Land Cruiser modificată) pentru FOS. Și ajungem la știrea a adoua.

Enok AB

Mașina este una neblindată, deschisă, dedicată folosirii de către trupele speciale. România va achizitiona un număr necunocut de astfel de vehicule care vor fi folosite predominant pentru lupta de mare mobilitate împotriva tancurilor.

Compania germană ACS Armoured Car Systems a primit o comandă din partea Bucureștiului pentru livrarea unui număr încă neanuntat de astfel de vehicule, posibil 20-30 de unitati. AB desemnează varianta de vehicul aero-transportabil și dedicat luptei de mare mobilitate anti-tanc.

Șeful departamentului vânzări al companiei producătoare ne explică și la ce sunt bune mașinile sale: “Our vehicles are an important component of mobile anti-tank systems. We also consider this vehicle concept to be very suitable for the German Bundeswehr. În Ukraine, it is easy to see that this strategy is very efficient.” Și conform ACS, comanda va fi onorată în 2026 în întregime.

Enokul în sine este de fapt o variantă a Mercedez-Benz G-Class 454. În imaginile prezentate cu ocazia anunțului, Enok AB era dotată cu un lansator de rachete AT Spike LR/LR2, ambele aflate acum sau în viitor (cazul Spike LR2) în dotarea forțelor terestre române.

Acum, nimeni nu contesta calitatea unui G-Class, mașină care, deși a devenit un simbol al bogăției în România și nu numai, este la origine un proiect strict militar. Întrebarea este câte astfel de vehicule am comandat și dacă este totuși înțelept să colecționăm atât de multe modele, în numere mici, un adevărat coșmar logistic pentru orice structura militară sau civilă.

Lansatoarele mobile de Spike LR nu sunt ceva nemaivăzut în dotarea României, ele fiind deja montate pe vehicule VAMTAC și atunci de ce nu s-a mers pe aceeași varianta? Sau de ce cumpărăm ENOK AB și în acelasi timp Technamm, când cele două vehciule par a evolua pe aceeași nișă?

Susțin cu ambele mâini achizitiile de tehnică de luptă dar încă nu am reușit să găsesc un răspuns la numărul mare de modele de vehicule 4×4 aflate în dotarea fortelor terestre, iar această… diversitate pare să crească în loc să scadă, odată cu semnarea contractului cu Otokar, care promitea măcar o mai mare uniformizarea a flotei de vehicule blindate 4×4.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version