Și anume vehicule 4×4 blindate sau mai puțin blindate pentru forțele speciale si logistica.
Prima știre are legătură cu achizitia a 24 de mașini blindate 4×4 VAMTAC ST5 BN2, contra unei sume de 416 mii de euro per bucată. Mașinile vor fi alocate Bazei 3 Logistice “Zargidava” din Roman.
Urovesa VAMTEC ST5 4×4 este o mașină blindată 4×4 bună la toate și poate fi configurată pentru a îndeplini o multitudine de roluri. Armata Română este familiară cu mașinile VAMTAC, existând deja în dotare astfel de mașini în număr de aproximativ 70 de unități.
Din păcate, sau din prostia noastră clasică, nu s-a mers pe uniformizarea flotei de blindate 4×4 și licitația pentru 1059 de astfel de mașini a fost câștigate de un alt furnizor. Nu spun că Otokar se ridică sau nu la calitatea și seriozitatea celor de la Urovesa, dar spun că în materie de mașini blindate sau mai puțin blindate 4×4 avem o adevărată menajerie, sau grădina zoologică: multe modele în numere mici.
Avem Humvee – în jur de 300, Uro Vamtac în jur de 70+alte 24 contractate acum, avem alea 16 Panhard de la Comandamentul Logistic, L-ATV – 129 contractate pentru FOS, Technamm (Toyota Land Cruiser modificată) pentru FOS. Și ajungem la știrea a adoua.
Enok AB
Mașina este una neblindată, deschisă, dedicată folosirii de către trupele speciale. România va achizitiona un număr necunocut de astfel de vehicule care vor fi folosite predominant pentru lupta de mare mobilitate împotriva tancurilor.
Compania germană ACS Armoured Car Systems a primit o comandă din partea Bucureștiului pentru livrarea unui număr încă neanuntat de astfel de vehicule, posibil 20-30 de unitati. AB desemnează varianta de vehicul aero-transportabil și dedicat luptei de mare mobilitate anti-tanc.
Șeful departamentului vânzări al companiei producătoare ne explică și la ce sunt bune mașinile sale: “Our vehicles are an important component of mobile anti-tank systems. We also consider this vehicle concept to be very suitable for the German Bundeswehr. În Ukraine, it is easy to see that this strategy is very efficient.” Și conform ACS, comanda va fi onorată în 2026 în întregime.
Enokul în sine este de fapt o variantă a Mercedez-Benz G-Class 454. În imaginile prezentate cu ocazia anunțului, Enok AB era dotată cu un lansator de rachete AT Spike LR/LR2, ambele aflate acum sau în viitor (cazul Spike LR2) în dotarea forțelor terestre române.
Acum, nimeni nu contesta calitatea unui G-Class, mașină care, deși a devenit un simbol al bogăției în România și nu numai, este la origine un proiect strict militar. Întrebarea este câte astfel de vehicule am comandat și dacă este totuși înțelept să colecționăm atât de multe modele, în numere mici, un adevărat coșmar logistic pentru orice structura militară sau civilă.
Lansatoarele mobile de Spike LR nu sunt ceva nemaivăzut în dotarea României, ele fiind deja montate pe vehicule VAMTAC și atunci de ce nu s-a mers pe aceeași varianta? Sau de ce cumpărăm ENOK AB și în acelasi timp Technamm, când cele două vehciule par a evolua pe aceeași nișă?
Susțin cu ambele mâini achizitiile de tehnică de luptă dar încă nu am reușit să găsesc un răspuns la numărul mare de modele de vehicule 4×4 aflate în dotarea fortelor terestre, iar această… diversitate pare să crească în loc să scadă, odată cu semnarea contractului cu Otokar, care promitea măcar o mai mare uniformizarea a flotei de vehicule blindate 4×4.
GeorgeGMT
JLTV, nu L-ATV. La partea cu achiziția pentru FOS
https://military.polaris.com/en-us/news/romania-orders-polaris-dagor-ultralight-tactical-vehicles/
A mai fost si achizitia asta anuntata in 2023. Poate a picat varianta asta si a fost inlocuita cu Enok AB.
Polaris Dagor nu a picat din cele 50 comandate au fost livrate 4.
Sper ca au fost achizitionate pentru asta: Sistem de apărare antiaeriană MBDA Mistral 3, integrat pe un blindat Vamtac 4×4, prezentat de gigantul european în cadrul expoziției Eurosatory 2022 de la Paris
Legat de achiziția Enok AB – conflictul din Ucraina ne cam indica faptul ca lupta antitanc se duce cu drone și artilerie , mai puțin cu rachete AT lansate de FOS din vehicule neblindate …
Mai nou in Ucraina dronele controlate cu fibra optica sunt la putere , sau mai in adâncimea teritoriului ostil , dronele controlate AI …
Rusia a înființat batalioane care sunt instruite special pentru controlarea FPV a dronelor , la fel și ucrainienii , iar in fata dronelor controlate cu fibra optica nu ai posibilitate de bruiaj …
Pana la urma , toate vehiculele militare sunt ele bune , dar astea neblindate mi se par a fi prea vulnerabile in conflictele viitorului …
Nu e ca si cum blindatele s-au umplut de glorie.
Masina in sine e ok,dar ce capabilitati reale are mertzanu asta,sau chiar Cobrele,se poate face linistit rechizitionand 4×4 din civilie,cu vopsea verde pe ele si o plasa de mascare.
Cu dronele si artileria se duce lupta impotriva unora care nu au gasit inca solutii C-UAS.
Capabilitatea principala e ca FOS trebuie sa mearga cu ceva,inclusiv in spatele inamicului.Mersul per pedes are limitele sale cand vine vorba de infiltrari in spetele vrajmas.
Si trebuie ceva carabil cu un avion/elicopter.Aviati de transport ofera mobilitate strategica in teatrul de operatii.Masina le ofera mobilitate operationala/tactica.
Da’ repet,astea le iau pt ca e inca pace si nu pot lua ce masini 4×4 gasesc pe strada.
suntem bine, s-a umplut Bucurestiul de Ford Raptor, e la moda, daca e nevoie au de unde lua
Dece diversitatea modelelor ?
Raspuns : Daca nu-i poti bloca (la achizitii) atunci incurca-i, zapaceste-i (cu cat mai multe modele diverse) !
mi-ar place sa ii vad pe cei care iau decizii pentru astfel de achizitii, calatorind in astfel de vehicule pe timp de iarna (nu mult, asa vre-o 2,3 ore, dupa care sa intre intr-un poligon si sa vedem ce rezultate obtin)
Presupunand ca au echipament de iarna corespunzator, nu vad o problema cu deplasarea pe timp de iarna, in mod cert e mai bine decat sa mergi pe jos (vezi cat s-au folosit Willys-urile in WW II si dupa, pe toate fronturile si in toate anotimpurile). Astfel de vehicule deschise sunt folosite de fortele speciale si nu numai in mai multe armate. Problema nu e masina in sine, ci asa cum zice si articolul, de ce tot luam cateva zeci de bucati din diferite modele.
Enok AB – AirBorne. Poate astea au fost cerintele FOS.
Dam si la spanioli ceva ca sunt natiune cazata la Cincu si taman vine si regele. Ghiveciul este direct proportional cu interesele de grup din zona achizitiilor militare.
Mno, deci FOSii se dau si cu G-klasse. Bravo, si la mai mare. Variantele de G mi se par mult mai facile posibilitatilor noastre decat humvee-uri si alte „tanculete”. Mozaicarea dotarii insa este un punct valid si creeaza probleme de logistica/mantenanta in special pe partea de stocuri de piese. In loc sa ai un model si stocuri mari, interschimbabile, de regula la noi ai stocuri mici pentru diferite modele. Si asta in sine este o problema.
Mai stiti prin anii 90′ cand Tiriac a vrut sa-i dauca pe astia de la Mercedes sa cumpere Aro? Nu faceam noi superluxuri ca nu ne pricepem dar G-uri din asta spartane de armata, tot le ciocaneam noi din dalta cumva…
In loc de invesitii, ne-am ales cu celebrul dicton… „nu ne vindem tara”. Bravo mai boule care te-ai gandit la asa ceva… iar Aro ramane o simpla amintire.