F-126, deocamdată doar la stadiul de concept artistic…
Germanii n-au noroc cu navele de luptă și cu asta basta, ar fi trebuit să priceapă acest lucru până acum. După fregatele care navigau aplecate pe-o parte, după creșterile de costuri foarte ridicate, acum F-126 are întârzieri suficient de mari încât există voci la Berlin care susțin anularea programului cu olandezii de la Damen și încredințarea construcției navelor unei companii germane.
În 2020, sătui de navele mai ciudate ale TKMS ca și de prețurile cerute, nemții au dat pe mâna olandezilor programul de dezvoltare și construcție a fregatelor MKS 180/F-126: patru nave pentru cinci miliarde de euro.
Olandezii sunt lideri de proiect și răspund de proiectare, iar munca efectivă ar urmă să aibă loc în trei șantiere navale germane: Peene Werft – responsabil pentru pupa navei, German Naval Yard – prova și asamblarea finală și înarmarea în șantierul Blohm+Voss.
În 2024, odată cu demararea construcției primei nave – “Niedersachsen”, Berlinul a comandat încă două unități suplimentare pentru 3,1 miliarde de euro, deci în total șase nave.
F 126 va fi cea mai mare nava a marinei germane, de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, având un deplasament de 10 mii de tone, iar nava va fi dotată cu opt rachete AN NSM, 64 de rachete anti-aeriene ESSM, tun de 127mm, două elicoptere NH 90 etc.
Conform contractului, prima navă ar trebui să fie în dotarea marinei în 2028, dar lucrurile nu merg chiar atât de bine și până acum programul a acumulat întârzieri de peste doi ani din cauza Damen și cum germanii s-au supărat rău pe olandezi au sistat plățile…
De aici au apărut dificultățile financiare, acuzații de corupție la adresa Damen, fraudă și spălare de bani. Și dacă nu era suficient, grupul olandez este acuzat penal de încălcarea sancțiunilor împotriva Rusiei hotărâte de UE după atacarea Ucrainei.
Situația este suficient de dramatică încât guvernul olandez a hotărât să acorde un ajutor financiar de urgență, sub formă de împrumut, în valoare de 270 de milioane de euro pentru Damen, dar este nevoie de aprobarea parlamentului pentru asta.
„The government has a veșted interest în preventing Damen from encountering further difficulties, aș the Ministry of Defence has itself placed several orders for ships with this company. În addition, the defence industry is currently considered an important sector,” conform publicației olandeze NOS.
Germanii pe de altă parte sunt de altă opinie: „The cancellation of the project and a național solution are inevitable,” susține Bastian Ernst, membru în comisia pentru marină a Bundestag, iar un alt deputat german – Andreas Schwarz – crede că:”În the event of further delays, one possibility would be to order frigates of standard design from German shipyards.”
Acum așteptăm și vedem ce-o ieși…
GeorgeGMT