Romania Military

Gripen, ala micu' al lui SAAB, revine in forta…

 Gripen revine in forta cu varianta N/G

In ultimele zile, este din ce in ce mai evident ca ceva se intampla cu negocierile romano-americane pentru avionul multirol. Undeva exista o ruptura majora si desi ,configuratie si sistemele ce ar urma sa fie montate pe avioane, s-au definitivat, problema financiara se pare ca nu prea are rezolvare.

In acest context,  SAAB, care de fapt nu a renuntat niciodata la Romania, a venit, pentru a doua oara, cu o oferta pe care as caracteriza-o …extrordinara.Aici trebuie deschisa o paranteza pentru a explica importanta Romaniei, pentru SAAB in special, si pentru regiune in general.Stim déjà de intentia Croatiei si Bulgariei de a-si lega achizitile de avioane de lupta de cea a Romaniei.Motivul este foarte simplu: banii!

Practic, nici Croatia, nici Bulgaria nu vor sau nu pot suporta folosirea si mentenenta unei flote aeriene proprii , fara un partener cu care sa imparta aceste costuri.Cele doua tarii au flote mici, Croatia undeva la 10-12 aparate, iar Bulgaria intre8 si 16 bucati.Problema mentenetei, a instruirii pilotilor si a antrenamentelor comune s-ar rezlova daca si numai daca RoAF va dori Gripen.Daca Romania ar hotari sa achizitioneze F 16, cel mai probabil si celelate doua tarii ar merge pe aceeasi varianta.

In acest context si tinand seama ca SAAB-ul este practic disperat sa vanda, riscand chiar sa fie obligat sa inchida linia de productie, incapatanarea suedezilor are un alt inteles.Deasemenea oferta foarte buna are si ea o alta nuanta.Cu un client mare ca noi plus alti doi mai mici SAAB-ul va putea nu numai sa supravietuiasca, ci chiar sa prospere.

Ultima oferta inaintata Romaniei prevede, pe langa aranjamentul financiar foarte bun, oferirea catre RoAF a Gripen NG.Iar pana la livrarea aparatelor, Romania va beneficia de Gripen C/D sau A/B, pentru antrenament si politie aeriana, din surplusul aviatiei suedeze!

Oferta financiara se duce undeva la 2,7-3 miliarde de euro, bani imprumutati de Suedia la o dobanda foarte mica si cu perioada de gratie.Offset-ul este si el spectaculos, iar returnarea banilor se va face in functie de cresterea economica a Romaniei si mai ales, in functie de implementarea offset-ului.Practic calculele suedeze arata ca Romania ar putea plati avioanele numai din taxele si impozitele generate de investitile SAAB& Co, in tara, in cadrul programului de offset!

Mai mult, Romania va avea acces deplin la tot sistemul Gripen, avand libertatea totala de a integra orice dispozitiv sau sistem de armament doreste, cu orice partener.Iar Gripen N/G va veni cu radar AESA, si are din start o foarte mica amprenta radar.O parte din armamentul integrat va fi chiar cel folosit de MIG 21 Lancer, cu ar fi bomba IR Opher.Bataia pestelui va fi la EXPOMIL-ul din acest an.Acolo ne vom putea da seama, in functie de prezenta SAAB, ce va fi.Poate chiar se semneaza.

Din motivele expuse mai sus, inteleg pe deplin interesul SAAB pentru Romania, ce nu inteleg insa deloc, este dezinteresul SUA si Lockheed Martin, pentru o piata atat de buna…Deocamdata inca se discuta, dar se pare ca Romania nu va accepta oferta financiara a SUA ,sau SUA nu accepta posibilitatile noastre.Este insa foarte clar ca RoAF vrea avioane noi si le vrea repede, pentru ca proiectul de resapare a MIG 21 Lancer nu a fost pornit si sa speram ca nici nu va fi cazul….

WW &George GMT

Exit mobile version