Gripen, ala micu' al lui SAAB, revine in forta…

 Gripen revine in forta cu varianta N/G

In ultimele zile, este din ce in ce mai evident ca ceva se intampla cu negocierile romano-americane pentru avionul multirol. Undeva exista o ruptura majora si desi ,configuratie si sistemele ce ar urma sa fie montate pe avioane, s-au definitivat, problema financiara se pare ca nu prea are rezolvare.

In acest context,  SAAB, care de fapt nu a renuntat niciodata la Romania, a venit, pentru a doua oara, cu o oferta pe care as caracteriza-o …extrordinara.Aici trebuie deschisa o paranteza pentru a explica importanta Romaniei, pentru SAAB in special, si pentru regiune in general.Stim déjà de intentia Croatiei si Bulgariei de a-si lega achizitile de avioane de lupta de cea a Romaniei.Motivul este foarte simplu: banii!

Practic, nici Croatia, nici Bulgaria nu vor sau nu pot suporta folosirea si mentenenta unei flote aeriene proprii , fara un partener cu care sa imparta aceste costuri.Cele doua tarii au flote mici, Croatia undeva la 10-12 aparate, iar Bulgaria intre8 si 16 bucati.Problema mentenetei, a instruirii pilotilor si a antrenamentelor comune s-ar rezlova daca si numai daca RoAF va dori Gripen.Daca Romania ar hotari sa achizitioneze F 16, cel mai probabil si celelate doua tarii ar merge pe aceeasi varianta.

In acest context si tinand seama ca SAAB-ul este practic disperat sa vanda, riscand chiar sa fie obligat sa inchida linia de productie, incapatanarea suedezilor are un alt inteles.Deasemenea oferta foarte buna are si ea o alta nuanta.Cu un client mare ca noi plus alti doi mai mici SAAB-ul va putea nu numai sa supravietuiasca, ci chiar sa prospere.

Ultima oferta inaintata Romaniei prevede, pe langa aranjamentul financiar foarte bun, oferirea catre RoAF a Gripen NG.Iar pana la livrarea aparatelor, Romania va beneficia de Gripen C/D sau A/B, pentru antrenament si politie aeriana, din surplusul aviatiei suedeze!

Oferta financiara se duce undeva la 2,7-3 miliarde de euro, bani imprumutati de Suedia la o dobanda foarte mica si cu perioada de gratie.Offset-ul este si el spectaculos, iar returnarea banilor se va face in functie de cresterea economica a Romaniei si mai ales, in functie de implementarea offset-ului.Practic calculele suedeze arata ca Romania ar putea plati avioanele numai din taxele si impozitele generate de investitile SAAB& Co, in tara, in cadrul programului de offset!

Mai mult, Romania va avea acces deplin la tot sistemul Gripen, avand libertatea totala de a integra orice dispozitiv sau sistem de armament doreste, cu orice partener.Iar Gripen N/G va veni cu radar AESA, si are din start o foarte mica amprenta radar.O parte din armamentul integrat va fi chiar cel folosit de MIG 21 Lancer, cu ar fi bomba IR Opher.Bataia pestelui va fi la EXPOMIL-ul din acest an.Acolo ne vom putea da seama, in functie de prezenta SAAB, ce va fi.Poate chiar se semneaza.

Din motivele expuse mai sus, inteleg pe deplin interesul SAAB pentru Romania, ce nu inteleg insa deloc, este dezinteresul SUA si Lockheed Martin, pentru o piata atat de buna…Deocamdata inca se discuta, dar se pare ca Romania nu va accepta oferta financiara a SUA ,sau SUA nu accepta posibilitatile noastre.Este insa foarte clar ca RoAF vrea avioane noi si le vrea repede, pentru ca proiectul de resapare a MIG 21 Lancer nu a fost pornit si sa speram ca nici nu va fi cazul….

WW &George GMT

15 comentarii:

  1. Foarte interesant articolul,se vede ca esti de la servicii :),

    Bre ieri,asa cum am mai spus-o pe blogul vecin si prieten Resboiu,mi-am cumparat ultimul numar al revistei Top Gun,mai mult din respect pt revista,cu asta am crescut,in fine.

    Cea ce m-a surprins a fost abundenta de reclame la F-16,Gripen si Eurofighter,atat Eurofighter cat si Gripen aveau fiecare articolul lui comandat,eu unul credeam ca aceasta afacere,F-16, a fost incheiata si cu asta basta,anuntul oficial este doar o formalitate,parere care dupa cum se vede este contrazisa de realitate,nu cred ca se mai apuca cineva sa comande articole intr-o revista(din pacate marginala),si sa cumpere spatiu publicitar,cea ce imi spune ca afacerea avioanelor multirol inca se joaca.

    Gripen NG nu este o tragedie,este un avion foarte bun,evident net superior unui F-16 sh modernizat..la fel si pachetul de finantare sau off-setul nu sunt de trecut cu vederea,nu poti domne sa intorci tara cu fundul in sus pt ca yankeii sunt absurzi,da-o in colo de treaba de la F-16 la Gripen nu este o diferenta ca de la cer la pamant,chiar daca F-16 ii este per ansanblu superior lui Gripen.

    Romania dupa ce va cumpara aceste 48 de avioane(F-16 sau Gripen),trebuie sa se gandeasca dupa 2020 la un alt avion de generatia 4,5-5,F-35,F-15SE,Eurofighter,Rafale sau KAI-KFX.

    • Corect!Si Eurofighter vine, insa este prea scump de operat.Se pare ca ai au optat ferm pt un monoreactor.Problema cu F 16 nici eu nu o inteleg.Pur si simplu nu pricep.Iar N/G este un avion deosebit de bun.In oferta pt noi N/G apare pt prima data, si el va fi.48 de Gripen N/G, asta daca americanii nu se razgandesc

      • Treaba cu F-16 SH e ca nu le iese destul la afacere celor de la LM ca sa-si asume riscul finantarii – adica riscul ca Romania sa nu-i mai plateasca, precum si alte riscuri ale contractelor – multe firme procedeaza asa in analiza lor. Guvernul SUA e in mare galeata cu datoria publica, e sub spectrul default-ului si e foarte improbabil sa mai adauge la problema dandu-ne noua finantarea.

        Lockheed aveau un interes ferm in Romania de a-i bloca pe suedezi, pentru ca sunt in competitie cu ei pe terte piete si nu trebuie sa le dea alora vreun inch de piata fara lupta, si fara sa le reduca alora marja de profit la maxim – ca daca suedezii au bani in plus, ii baga in marketing in tarile in care se desfasoara competitii importante pentru americani.

        Problema pentru Romania e ca ea e prinsa la mijloc, e fara avioane si se mai si umileste incercand sa cumpere ceva de la unii care nu prea vor sa-i vanda si nu au incredere in ei ca-si mai vad banii. Ar fi culmea, dar nu imposibil, ca Romania sa faca ea un imprumut international la dobanzi impovaratoare, doar ca sa cumpere acele F-16 SH, insa mai degraba cred ca nu vor face prostia asta si destul de improbabil ca se gaseste vreo banca care sa ne dea un credit pe termen lung avantajos, dat fiind riscul nostru de tara – probabil ar trece de 10 la suta dobanda pentru un imprumut pe 15 ani – asa ca singura sansa e imprumutul de la guvernul suedez, la dobanda cheie a bancii centrale suedeze, care e mi se pare in jur de 2 la suta.

        In opinia mea, logic ar fi ca romanii sa se reorienteze spre Gripen C/D, pe moment, ca sunt la super oferta si se potrivesc nevoilor Romaniei, dar pastrand oficial, cel putin o vreme (pana cand devine absolut clar ca sunt zero sanse sa ne putem permite sa cumparam si sa operam acest aparat), optiunea cu F-35 peste 15 ani – ca sa nu se supere americanii.

        Asa ca eu vad asa situatia 24 Gripen acum la 1 mld euro, cu plata in 15 ani si dobanda 2% si banii reinvestiti in Romania in programe de offset. Apoi o optiune pentru inca 10-14 Gripen NG peste vreo 5-7 ani. Si vreo 14 avioane F-35 prin 2025. E posibil ca numerele de avioane sa se schimbe in sus sau in jos intre diversele categorii – poate vor lua mai putine C/D si mai multe NG, depinde de cum ar fi structurat contractul.

        Sigur, politicienii pot avea alte idei, dar pana la urma trebuie sa se confrunte cu realitatea – lipsa banilor din vistierie. Romania are deficit bugetar si se imprumuta la FMI si UE ca sa-si echilibreze bugetul – nu prea vad de unde sa faca rost de aceste miliarde necesare cumpararii si operarii unei flote de F-16, fie ele si SH.

  2. Cand doi se bat..(f16 – N/G) al treilea (ROAF) castiga – Asa sper!

  3. Inca nu s-a anuntat oficial ca afacerea F-16 a cazut! Dar, da fara niciun dubiu, Gripen NG, chiar si E/F sunt net superioare F-16 sh. Noi, pe acest blog, nu confundam niciodata preferinta/dorinta pentru un anume avion/sau o anume tehnica, cu realitatea. Sunt perfect de acord daca ROAF va alege solutia Gripen, desi prefer Eurofighter -dar, din pacate, depaseste cu mult posibilitatile noastre financiare. Gripen NG, este un avion de vis, cel putin din punct de vedere al performantelor atribuite, iar faptul ca Romania isi poate „crea” propriul Gripen reanimand sectorul si-asa anemiat al industriei aeronautice, este mare lucru. Daca este Gripen, atunci Gripen sa fie! Insa solutia re-remodernizarii Lancer-ului este si ramane o mare prostie! Sper insa ca aceasta „initiativa” idioata sa ramana doar pe hartie. Ar fi o mare tampenie sa obtam pentru Lancer in conditiile in care Gripen vine cu o oferta IMBATABILA! Si daca alegem Gripen, acesta anul viitor va fi pe bazele noastre, iar proiectul IAR-XT A/B ar putea fi lesne demarat cu suport suedez. SAAB nu are inca in fabricatie un LCA/TRAINER, asa ca ne-ar sustine fara probleme. Cu 48/50 de Gripen si 30/40 de IAR-XT, putem sta linistiti in zona. Ramane insa de vazut, Sper doar ca RO sa faca alegerea inteleapta si sa ia avioane noi. N-are rost sa asteptam la infinit pana cand americanii se hotarasc a ne ajuta sau nu! N-are rost sa ne ploconim pentru…nimic. AVEM NEVOIE DE AVIOANE ACUM!

  4. Da asa este WW are dreptate,aceasta oferta de la Gripen este imbatabila,ar fi,cred eu,o greseala sa cumparam F-16 Block 52 pt 3,5-3,8 mld euro,avioane mai slabe si mai scumpe,plus efectul pt economie .Basca ca Saab ar putea sprijini Romania in dezvoltarea IAR-XT,pe care la o adica sa il sprijine la export,eventual ca un trainer pt clientii de Gripen.

    Daca americanii se sucaresc,noi mai avem afacerea sistemului de rachete AA,care va costa miliarde de euro,nu doi poli,spre exemplu Polonia si-a bugetat o suma de 5 miliarde de euro pt achizitia unor sisteme de rachete AA cum ar fii PAC-3/NASAMS II,Aster/VL-Mica sau Spyder/Stunner,asa si noi putem opta pt varianta Rayethon care ne-a fost propusa dupa ce am cumparat sisteme HAWK si care prevede modernizarea HAWK-urilor la standarul XXI,MANPADS-uri Stinger,NASAMS II si PAC-3,cu siguranta aceasta va fii o afacere de ordinul miliardelor.Americanii se pot consola cu aceasta,daca tot au venit cu scutul,trebuie sa ii cinstim,plus radare si alte nebunii.

    O sa mai avem nevoie si de alte achizitii in viitor,24 de elicoptere de atac,poate AH-1 sau AH-64,2 fregate spre 2020,poate ne procopsim cu neste Alreigh Burke :),dupa 2020 raman la parerea mea ca vom avea nevoie de un avion mai performant,favoritii mei sunt KAI-KFX,F-15SE si Eurofighter,poate luam F-15SE.

    • Ai dreptate! Multe depind de alegerea noastra in ceea ce priveste avionul multirol. Ar fi pacat sa nu-i dam si IAR-ului -XT sansa de a…zbura. SAAB ar putea foarte bine sa-l transforme intr-un trainer pentru clientii Gripen, fiindca oricum n-au asa ceva. Daca ne luam multirolul, cred c-ar trebui sa ne ocupam rapid si de Fortele Navale si apararea AA -si aici ma refer la modernizarea si echiparea completa a fregatelor(cel putin), precum si la modernizarea HAWK-ului. Planurile in acest sens sunt gata de mult, insa nu-s fonduri…ca de obicei. Hawk-ul de exemplu trebuia sa treaca la sistemul HAWK XXI inca din 2008-2009, iar fregatele din 2007 asteapta echiparea completa. Mult prea mult s-a asteptat, iar consecintele se vad!

  5. Si eu vreau sa cumparam Gripen .

  6. Salut George, merci pentru articol si link, Victor ce numar din TOP GUN ai luat? L-as cauta si eu daca stiu ca e nou si nu il am, mie chiar imi place desi a scazut mult la calitate in ultimii 3 ani si faptul ca apare in date cunoscute de sfantul duh nu ii face bine deloc. De AEROMAGAZIN mai stie cineva ceva?

    • Ultimul numar Aprilie-Iunie 2011,pe coperta apare un Rafale care zboara deasupra portavionului Charlles de Gaulle

    • Dupa cate stiu AEROMAGAZIN s-a dus! Nu mai exista pe esichierul publicatiilor romanesti de gen, si-asa putine. Mi-ar place sa apara si in limba romana, publicatiile MONCH

  7. Care este diferenta intre Gripen NG si E/F ca dupa cate stiu eu sunt acelasi avion? sau?
    Pe americani sincer nici eu nu ii inteleg, parca nu vor sa vanda in Romania avioane noi, si sunt de o inertie deosebita parca am fi Taiwan-ul si ei s-ar strofoca sa nu supere un vecin (Rusia) Faptul ca nu vin cu finantare adecvata si nu am vazut nimic de offset…..iarasi este de neconceput. Ma gandesc ca ii cred pe politicienii nostri suficient de prosti sa ia orice de la USA si sa puna mana pe ceva spaga/comision.

  8. Din pacate oferta economica, in totalitatea ei, este inca confidentiala. Insa daca se va hotara pe Gripen, bugetul nu va fi afectat in sens negativ, nici macar sub aspectul deficitului…Calculele facute arata ca imprumutul nu ar impovara nici balanta de plati, nici deficitul bugetar. Sa vedem ce va iesi.

  9. tot mai bun un F 16 Shoufa de la evrei, daca tot ii lasam sa plimbe ursu pe la noi…Gripen NG nu face banii astia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *